خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح سخنگوی دولت درباره فشارها برای بازگشایی مساجد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در ماه رمضان تحت فشار است، گفت: مطالب نادرستی از سوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را. نظام را با رودربایستی قبول دارند وخود را برتر می‌دانند که ما با آنها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم. دیدید برخی که ادعای طب اسلامی و سنتی داشتند هیچ ارتباطی با اسلام و بنیادهای حوزوی نداشتند و اولین برخورد محکم را حوزه‌ها با افراد شبه شیاد داشتند و فردی که چند وقت پیش او را کنار شتری مشاهده کردید، دیدید نه دانشگاهی رفته بود و نه حوزه‌ای دیده بود. در کنار این مطالب یک مطالبه منطقی وجود داشت که اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت و شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی دغدغه بسیاری در این حوزه داشتند و این موضوع مربوط به این هفته نیست. آقای اعرافی و آقای نمکی وزیر بهداشت هفته هاست در خصوص چگونگی بازگشایی مساجد در حال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده ایم بر اساس اتفاق نظر بوده است. بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته اند. زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین را به سمت آن شهرها  می‌کشاند و حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست. در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام کند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بازگشایی شود، ما فکر می‌کنیم با استفاده از تجاربی که از این بازگشایی‌ها به دست می‌آوریم می‌توانیم در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی نیز تصمیم گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه این هفته‌ها برای دولت و همه مردم روزها و هفته‌های طاقت فرسایی است، اظهار کرد: دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت بوده ‌است، گفت: علاوه بر این برنامه ریزی تلاش برای جبران‌ آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از دستورکارهای عمده ستاد ملی کرونا و ستادهای اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول و همچنین هیات وزیران بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بی تردید کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی بر می‌گردد امکان اینکه در دنیا هم شرایط یا نظم جدیدتری هم پیش بینی شود، وجود دارد.

ربیعی با اشاره به آخرین اقدامات دولت در جلسات ستاد اقتصادی یادآور شد: باید به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان قطب‌های اقتصادی خودمان را بازسازی کنیم که در روزهای پساکرونا بتوانیم حتی بازارهای جدید صادراتی به دست بیاوریم. علاوه بر این جهت گیری‌های تولیدی داخلی‌مان را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه‌هایی جهت توفیق در تحقق شعار سال در دستور کار دارد، تاکید کرد: با تک تک دستگاه‌هایی که در زمینه رشد و جهش کشور به طور مستقیم تاثیر دارد فعالیت‌هایشان تفاهم نامه‌های جدا جدا امضا کردند که فکر می‌کنم در اواخر اردیبهشت از آنها رونمایی خواهد شد.

ربیعی با اشاره به جزئیات این تفاهم نامه‌ها اظهار کرد: سهم بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا خورده برای فروکش کردن کرونا و جهش بخش گردشگری موضوعات مهمی هستند که در این موافقتنامه‌ها مورد مداقه و تصمیم گیری قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: حتی شهرداری‌ها هم در این زمینه مکلف شدند در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند به رونق جدیدی برسد، ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه و الگوی خود را به شورای شهر ارائه داد که به دولت خواهد آمد و این برای کلان شهرها یک الگو خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد. همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی با بیان اینکه به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته را احیا کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کسانی که در مشاغلی فعالیت می‌کنند که پیش بینی می‌کنیم این شغل‌ها به زودی دیگر احیا نشوند به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هفته گذشته شیوه دادن وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجهی بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست‌مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند. بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از طریق کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد، گفت: براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری‌ قرار خواهد گرفت.

ربیعی افزود: خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش می‌دهد، این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: عرضه سهام شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی بورس است، تاکید کرد: این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام منابعی که از نقدیندگی مردم جمع آوری می‌شود این منابع مجدد در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد. یعنی رفتن پول به سمت مسکن به سمت سکه و ارز بجز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد چیز دیگری به ارمغان نمی آورد.

سخنگوی دولت گفت: یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند. صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

ربیعی با تاکید بر اینکه افراد می توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند، افزود: این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد. همه جای دنیا بورس آسیب دیده اما وقتی در ایران بانشاط است نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد، به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند اما یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اظهار کرد: دولت اقدام به خرید بخشی از مرغ‌ها می‌کند. متاسفانه توازن و تعادل در بازار بهم خورد؛ به علت آنکه رستوران‌ها تعطیل شدند، ادارات غذا نمی‌دهند و سلف‌های دانشجویی تعطیل شد. بهرحال تقاضا برای این نوع از کالاها پایین آمد.

ربیعی ادامه داد: واردات به موقع نهاده‌ها هم مسائلی ایجاد شده بود که در جلسه‌ای قرار شد وزارت صمت و جهاد کشاورزی یک مسئول تام‌الاختیار انتخاب کنند تا با مشارکت یکدیگر، هم ظرفیت صادرات مرغ‌های اضافه شده مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم و هم تسهیلاتی برای صادرات آنها بگذاریم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: خوشبختانه نهادهای زیرنظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند. در جلسه‌ای که به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.

وی با تشریح کمک‌های نهادهای عمومی برای مقابله با کرونا ابراز داشت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است. همچنین کالاهایی را به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد.

ربیعی با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ‌فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتارهایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند.

ربیعی با بیان اینکه ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم، گفت: برخی می‌گویند دولت می‌خواهد همه چیز را عادی نشان دهد اما اصلاً چنین چیزی نیست. ما شرایط بهتر داریم اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد. حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.

وی درباره جزییات طرح منطقه‌بندی کشور بر اساس وضعیت کرونا گفت: منطقه‌بندی بر اساس رنگ‌ها به معنای عادی شمردن شرایط نیست؛ رنگ بندی و منطقه بندی، برنامه‌ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسایل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: وضعیت شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود. و بر اساس رصدهای سه روزه ممکن است وضعیت این شهرها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این  وضعیت‌ها پویا است و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.

ربیعی با بیان این که در وضعیت زرد بازگشایی اماکن انجام نمی‌شود، افزود: شهرها هر چه از رنگ زرد به وضعیت و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند به آنها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد به سمت وضعیت سفید خواهند رفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان شرایط و وضعیت منطقه‌بندی‌ها را به استانداری‌ها اعلام خواهد کرد، در حال حاضر هم شهرهایی هستند که گام اول محدود خواهند بود، اما برخی شهرها هم در دو هفته اخیر کمتر از یک نفر بستری داشته اند که به عنوان شهر سفید اعلام می‌شود.

وی با استقبال از تداوم آتش بس در یمن در ماه رمضان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.

ربیعی با بیان این که دولت مدت‌ها به دنبال شرایط مناسب برای بازگشایی اماکن بود، گفت: بیشتر شهرهایی که در وضعیت سفید قرار می‌گیرند شهرهای کوچکی هستند و تعداد کمی مسجد و فروشگاه در آنها قرار دارد احتمالا از ۱۵ اردیبهشت به آنها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به گزارش وضعیت کرونا در تهران گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است اما نباید این علامت باعث شود که این روند متوقف شود؛ باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد. اگر چه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات آمریکا در خلیج فارس و لفاظی‌ها مبنی بر هدف قراردادن قایق‌های سپاه از سوی کشتی‌های آمریکایی، گفت: ما در منطقه نه در پی جنگ بلکه درپی صلح هستیم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم و این آمریکا است که ماجراجویی می‌کند. هر وقت وضع داخلی آمریکا بهم می‌ریزد نگران یک عملیات در خارج هستیم این موضوع به یک سنت تبدیل شده است.

ربیعی تاکید کرد: آنها اگر اقدام فیزیکی انجام ندهند بیشتر بر روی عملیات روانی تمرکز می‌کنند و مطمئن هستیم چنین اقدامی هم صورت نخواهد گرفت. ما اساسا در پی حادثه آفرینی در منطقه نیستیم اما به طور قاطع و مشخص به هر حرکتی که خلاف منافع ما در منطقه باشد پاسخ قاطع و لازم خواهیم داد ولی پیشگام در ناامنی نیستیم و آنرا به سود هیچ کس نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجاره نشینی و طرح وزارت شهرسازی برای تمدید قراردادها گفت: تصمیم گیری در مواقعی که مربوط به حقوق متقابل همه شهروندان است، احتیاج به بررسی همه جانبه حقوقی و تبعات جانبی آن تصمیمات دارد. مثلاً در مورد چک که ما تصمیم گرفتیم، بحث این بود که اگر چکی برگشت خورد از حقوق اجتماعی ناشی از آن محروم نشود؛ اما بحث حقوقی و قضائی آن باقی ماند.

سخنگوی دولت افزود: این مسائل سخت است و تنها بحث اجاره مطرح نیست. روز گذشته سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی بحثی را در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد که خودروها فروش رفته و زمان در قرارداد قید شده و به دلیل بسته بودن مراکز، این زمان گذشته است و پیشنهاد داشتند تا این زمان تمدید شود که برای بررسی حقوقی بیشتر، ارجاع شد.

ربیعی تاکید کرد: امروز ساعت چهار بعدازظهر پیشنهاد وزارت شهرسازی برای تمدید قرارداد اجاره خانه‌ها در کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود و نتیجه آن به ستاد ملی می‌آید. قطعاً هر تصمیمی گرفته شود و با حضور نمایندگان ارگان‌های متعدد، همه جوانب آن بررسی می‌شود.

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت برای دیپلماسی اقتصادی برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: سال‌های سال است که یک ستادی در وزارت خارجه در این حیطه فعالیت می‌کند، به ویژه از سال ۹۲ که بیشتر به سمت صادرات و برنامه ریزی برای ورود به بازار جهانی حرکت کردیم. اما در حال حاضر هم این ستاد در وزارت خارجه با جدیت بیشتری کار خود را دنبال می‌کند و معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، دبیر جلسات این ستاد است.

سخنگوی دولت ادامه داد: استراتژی ما حمایت از واردات هوشمند با هدف تقویت و کمک به تولید و تحقق جهش تولید است. با توجه به اینکه ما الان محدودیت ارزی داریم، بحث واردات هوشمند مدنظر قرار گرفته و وارداتی را پشتیبانی می‌کنیم که این واردات تولید ما را تقویت کند.

ربیعی افزود: در درجه اول واردات مواد اولیه مورد توجه ما است و علاوه بر واردات این محصولات در جهت ارتقای تولید، فرصت‌های جدید صادراتی هم ایجاد شده است. برخلاف اینکه بازارهای جهانی بسته شده و کشورها درهایشان را روی بقیه کشورها بسته اند، ما صادرات هوشمند را می‌توانیم انجام دهیم.

سخنگوی دولت افزود: در کیت‌های پادتن هم درخواست‌هایی وجود دارد اما صادرات این محصولات منوط به تأیید وزارت بهداشت و درمان است و زمانی که به ظرفیت صادرات نزدیک شویم، این موضوع انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه وزارتخانه‌ها در بحث واردات و صادرات هوشمند فعال هستند، اعلام کرد: امروز همه مرزهای ما بازگشایی و هماهنگی‌های لازم در این زمینه از سوی وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و همچنین وزارت صمت و جهاد کشاورزی هم در این زمینه حضور فعال داشتند.

ربیعی یادآور شد: به جز یک کشور یعنی ترکمنستان که نه فقط روی ما، بلکه مرزهای خود را روی همه کشورها بسته است، مرزهای دیگر کشورها باز است و بر این اساس ما به سمت آزاد کردن ورود کالاها و خدمات حرکت خواهیم کرد و سپس به سمت ورود و خروج تجار و همچنین افراد در مرزها و البته با پروتکل‌های بهداشتی خواهیم رفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طبق گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، دولت در افزایش حقوق سال ۹۹ سقفی را برای دریافت حقوق نگذاشته و امکان دارد دریافت حقوق‌ نجومی به جامعه بازگردد، گفت: در جاهایی که امکان دریافت حقوق‌ بالا وجود داشت، نهادهای عمومی مکلف شدند که در چارچوب جلساتی که با مسئولان سازمان مدیریت و آقای انصاری می‌گذارند، در این باره تصمیم‌گیری انجام شود.

ربیعی ادامه داد: این در حالی است که پیش از این، این شرکت‌ها و نهادها خودشان می‌توانستند تصمیم‌گیری کنند اما ما مقرر کردیم که هیئت امنای آنان با جلساتی که با دولت می‌گذارند، این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بخش دولتی خارج از قواعد و چارچوب امکان پرداخت ندارد، تصریح کرد: از این جهت مطمئن هستیم و با کنترل‌هایی که در دستور کار داریم، از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم. دولت بسیار بزرگ است و ذیل آن، شرکت‌ها، سازمان‌های تابعه و نهادهای عمومی متعددی وجود دارد که این موارد زاییده دولت فعلی نیست و اتفاقاً این دولت، دولتی است که خصوصی‌سازیِ خصوصی شده‌ها را مجدداً دنبال کرده و ایرادات آن را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه در گام‌های بعدی خصوصی‌سازی، ما به سمت واگذاری صندلی هم خواهیم رفت، افزود: بر این اساس، عضویت در هیئت مدیره‌ها نیز واگذار خواهد شد و به سمت سهامداری به جای بنگاهداری حرکت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ دیوان محاسبات گفت: این گزارش در حال حاضر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شده و در آن کمیسیون در حال بررسی است و پاسخ‌های دولت هم در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد. قرار است نهایتاً این گزارش در صحن مجلس قرائت شود.

وی ادامه داد: پس از قرائت این گزارش در مجلس، برخی از خبرگزاری‌های داخلی و بخصوص رسانه‌های خارجی جوی راه انداختند که یک عدد بزرگی پول گم شده درحالی‌که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که چنین مسئله‌ای را در گزارش خود مطرح نکرده و البته برخی از رسانه‌های داخلی هم به شدت به این موضوع دامن زدند.

ربیعی تاکید کرد: رابطه قوا با یکدیگر خوب است، ما پاسخ‌های لازم را ارائه کردیم و رئیس کل بانک مرکزی هم درباره جزئیات این موضوع، مسائلی را اعلام کرد. همچنین مسائلی که در این زمینه نامشخص است، به تعزیرات و دادگاه ارجاع شده و اگر محاکم جدید ایجاد شود، ما از بابت این موضوع تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در ماه رمضان تحت فشار است، گفت: مطالب نادرستی از سوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را. نظام را با رودربایستی قبول دارند وخود را برتر می‌دانند که ما با آنها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم.

ربیعی افزود: دیدید برخی که ادعای طب اسلامی و سنتی داشتند هیچ ارتباطی با اسلام و بنیادهای حوزوی نداشتند و اولین برخورد محکم را حوزه‌ها با افراد شبه شیاد داشتند و فردی که چند وقت پیش او را کنار شتری مشاهده کردید، دیدید نه دانشگاهی رفته بود و نه حوزه‌ای دیده بود. در کنار این مطالب یک مطالبه منطقی وجود داشت که اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت و شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی دغدغه بسیاری در این حوزه داشتند و این موضوع مربوط به این هفته نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای اعرافی و آقای نمکی وزیر بهداشت هفته هاست در خصوص چگونگی بازگشایی مساجد در حال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده ایم بر اساس اتفاق نظر بوده است. بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته اند.

وی ادامه داد: زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین را به سمت آن شهرها  می‌کشاند و حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.

ربیعی اظهار کرد: در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام کند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بازگشایی شود، ما فکر می‌کنیم با استفاده از تجاربی که از این بازگشایی‌ها به دست می‌آوریم می‌توانیم در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی نیز تصمیم گیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استخدام پرستاران افزایش می یابد، گفت: به منظور جبران خدمات پشتیبانی و تامین منابع انسانی تصمیماتی گرفته شد که بخشی از آن اجرا شده است. همچنین برای افزایش انگیزه و کارایی و اثربخشی نیروی انسانی در بخش سلامت تصمیماتی گرفته شده است. از تاریخ ۹۸/۲/۱ ما امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان را جهت استخدام کلیه کارکنان حوزه سلامت اعم از بهداشتی و درمانی انجام دادیم که ۵۰ درصد افزایش حقوق آنها را به کار گرفتیم.

سخنگوی دولت افزود: ۳۷۰۰ نفر را از طریق آزمون های استخدامی جذب کردیم که الان در مراحل استخدامی و شروع به کار هستند و این اقدام به سرعت و در همان روزهای ابتدایی انجام گرفت و تعداد ۴۰۰۰ نفر هم قبل از پایان اردیبهشت ماه در مرحله استخدام قرار خواهند گرفت و عدد ۷۷۰۰ نفر را در طول این مدت در مرحله به کار گیری و جذب خواهیم داشت.

ربیعی همچنین گفت: علاوه بر این ما امکان ثبت‌نام داوطلبانه را نیز فراهم کردیم و برخی از بازنشسته ها در طول این مدت توانستند به کار برگردند و فکر می کنم بیش از ۲۷ هزار نفر به عنوان داوطلب امداد رسانی به دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی شدند.

وی ادامه داد: سعی کردیم کارانه ها را بر اساس ۹۰ درصد و ۲۷ و نیم درصد که حرفه ای بیمارستانهاست پرداخت کنیم و حتی تلاش کردیم معوقات آنها هم پرداخت شود. با این حال طبق آخرین صحبت هایی که من با آقای نمکی داشتم تصمیمات دیگر هم در حال بررسی است که مستلزم هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور است.

سخنگوی دولت درباره گرانی و بی کیفیتی بسته های اینترنتی مورد استفاده دانش آموزان گفت: «شاد» یک پروژه بزرگ و نوپا است و به طور طبیعی مشکلات زیادی دارد و بیش از آن که یک پروژه فنی باشد یک پروژه اجتماعی و تعاملی است؛ یعنی در آن تعاملات بین شبکه ای صورت می گیرد و به هر حال مشکلاتی هم در آن وجود دارد. بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این نحوه آموزش باید مورد حمایت قرار بگیرد و وزارت ارتباطات در زمینه تامین اینترنت این پروژه باید همکاری کند. طبق آخرین خبرهایی که من دارم وزارت ارتباطات برای معلمان بسته اینترنتی سه ماهه فعال کرده که ارزش آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان است و به صورت رایگان در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین درباره خانواده ها هم طبق صحبتی که با آقای جهرمی داشتم، ایشان پیشنهادی را تهیه کردند که به ستاد ملی کرونا ارائه شده و در کمیته اقتصادی این ستاد در دست بررسی است. پیشنهادهایی هست که خانواده ها هم بتوانند از اینترنت بهتر استفاده کنند.

وی افزود: به همه اپراتورها هم توصیه می کنیم که نه در این دوره و نه در هیچ زمان دیگری کم فروشی نکنند. طرح شاد یک پروژه بسیار بزرگی است که اشکالاتی دارد و هر روز اصلاح خواهد شد. از این طرح پس از بازگشایی مدارس نیز می توان استفاده کرد و یک طرح ماندگار است.

ربیعی درباره همسان سازی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این اتفاق بسیار ناخوشایندی است که ما می بینیم بعضی از کسانی که زودتر از ما بازنشسته می شوند و استاد ما هستند دریافتی کمتری نسبت به ما دارند. بخشی از این به خاطر دستکاری نامناسبی است که در برخی از قوانین انجام شده است. برای کارکنان دولت بودجه ای برای همسان‌سازی دستمزدها اختصاص یافته و این اقدام انجام می شود. در قانون اشاره شده چون تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده می کند، دولت مکلف است سالانه بخشی از بدهی های خود را به سازمان پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی از منبع بدهی های دریافت شده دولت همسان سازی را انجام دهد.

وی افزود: سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشی از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده و امسال هم به محض تخصیص بودجه این اقدام انجام خواهد شد. برنامه ریزی ها انجام شده تا هزینه سه سال اجرای طرح همسان سازی از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی انجام شود. سازمان تامین اجتماعی هم این دارایی ها اسناد را به نقدینگی تبدیل می کند و یا آن را نزد بانک ها توصیه می کند و مبالغی را از این طریق بدست می آورد و از منبع این مبالغ می‌تواند این همسان سازی را انجام دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه دیدار رئیس جمهور با فعالان بخش اقتصادی و تلاش برای حفظ سرمایه اجتماعی دولت در یک سال پایانی دولت اظهار کرد: اساساً یکی از مشکلات ما در کشور، عدم شکل‌گیری گفت‌وگوی بین نخبگان و با حکومت است. اواخر سال ۹۳ و یا اوایل سال ۹۴ بخشنامه‌ای صادر شد تا دستگاه‌ها جلساتی را با نخبگان و صاحبان تفکر آن حوزه برگزار شود. باید بگویم که روز سه شنبه افرادی از ۲۰ انجمن مختلف علمی ملاقاتی با رئیس جمهور خواهند داشت.

ربیعی گفت: نمایندگانی از سمن‌ها، برخی فعالان اجتماعی، گروه‌های سیاسی، علما و اندیشمندان و حوزه دفاع مقدس جلساتی با رئیس جمهور برگزار خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه بالا رفتن برخی اقلام خوراکی و یا لوازم الکترونیکی به دلیل بسته بودن مغازه‌ها و برنامه دولت برای تنظیم بازار گفت: ما ۱۰۰ قلم کالا که مهم هستند را تحت کنترل داریم که نامشان نیز در سایت موجود است. ۳۰ قلم از این کالاها رشد قیمتی بالای ۱۵ درصد داشته که تعداد این کالاها به ۲۴ قلم رسیده و باید بگویم که این افزایش قیمت لجام گسیخته نبوده است.

ربیعی گفت: با باز شدن مغازه‌ها، قیمت گذاری کاذب کاهش پیدا می‌کند. مثلاً در خودرو ما افزایش قیمت از سوی کارخانه نداشتیم و در فضای مجازی گرانی رخ داد. در مورد لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپ تپ نیز به دلیل بسته بودن مراکز فروش، برخی افراد که در بازارهای دیگری چون سکه و مسکن بودند، باعث قیمت گذاری کاذب در برخی سایت‌هایی شدند که نمی‌خواهم نامشان را بیاورم.

وی تصریح کرد: با باز شدن فیزیکی مغازه‌ها و بررسی در سامانه برخورد، و نظارت قضائی، قیمت بازخواهد گشت. گزارش‌های خوبی از سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ در برخورد با این مسائل به ما می‌رسد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در ماه رمضان تلاش کردیم قیمت برخی اقلام اساسی را با ثبات کنیم و برخی کالاها مانند شکر ثبات پیدا کرده و در مورد خرما نیز قیمت رو به کاهش است. در مورد حبوبات شاهد افزایش قیمت بوده ایم که در جلسات ستاد تنظیم بازار در حال بررسی هستند و نتیجه را به مردم خواهیم گفت.

وی در مورد گزارش دیوان محاسبات در مورد گم شدن ارز دولتی گفت: آقای همتی اعلام کردند و اسامی همه افراد موجود است. برخی افراد در مرحله واردات هستند و در مرحله گمرک قرار دارند و برخی نیز به تعزیرات و قوه قضائیه معرفی شده اند.

ربیعی افزود: بالاخره گزارشی از روی دلسوزی آمده و ما احترام قائل هستیم. شیوه بیان طوری بوده که می‌گویند پول گم شده است. نباید این احساس به وجود آید که رقمی گم شده است. ممکن است برخی از رقم اختصاص یافته سوءاستفاده کنند. این اطمینان وجود دارد که از یک سنت این پول دولت نخواهد گذشت و ارزی گم نمی‌شود. ما با جدیت تمام پیگیری می‌کنیم و مردم در این موضوع مطمئن باشند.

وی در پایان گفت: خود آقای عادل آذر اعلام کردند که پولی گم نشده است، اما برخی می‌گویند که منظور آقای عادل آذر این بوده است که پول گم شده است. باید بگویم که ارزی نمی‌تواند گم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا