خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وقتی صدای نیروهای انقلابی هم در می‌آید

امیر هاشمی مقدم، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی فعالیت قومگراها و به ویژه روحانیون نوشت:

به تازگی کلیپی از آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اردبیل (و همچنین عضو مجلس خبرگان) منتشر شده که واکنش‌هایی را در پی داشته است. او در بخشی از سخنرانی‌اش به ترکی می‌گوید: «از جمله حقوقی که ما برای جمعیت آذری در کل دنیا معتقدیم و از آن دقاع می‌کنیم، خلوص زبان خودمان است. زبان ما باید خالص بماند. زبان مادری ما باید خالص بماند. ما از تهدیداتی که برای خلوص زبان‌مان وجود دارد نگرانیم. به [جمهوری] آذربایجان می‌رویم، روسی حرف می‌زنند. از خلوص افتاده. به ترکیه می‌رویم، لهجه استانبولی است که بعدها ساخته شد. لهجه استانبولی حادث است. امر حادث است. اگر تاریخ را دنبال کنیم و به عقب برگردیم، می‌رسد به آذری. بعداً آن کلمات اضافه شدند. آنجا هم از خلوص افتاده. در ایران هم کلمات فارسی مخلوط شده‌اند و اینجا هم از خلوص افتاده. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم که برای ادای حق بزرگ، بحمدلله و المنة تشکیلات بزرگی را راه انداختیم. آغاز شده و افتتاحیه رسمی‌اش هم به‌صورت وسیع انجام خواهد شد».

من عین این جملات را دقیقاً 18 سال پیش از زبان خود ایشان شنیدم. یعنی هنگامی که در تابستان 1381 (که دانشگاه تعطیل شده و به خانه آمده بودم) ایشان را که آن موقع هنوز امام جمعه اردبیل نبود و سخنرانی خوش‌نام، ساکن قم بود، به مسجدالنبی زرین‌شهر دعوت کردیم و چند شب در ایام فاطمیه میزبان‌شان بودیم. شب‌ها هم من و چند تا از دیگر بچه‌های مسجد در خانه‌ای که برایش فراهم کرده بودیم، نزدش می‌ماندیم. علاقه داشت قبرستان تخت فولاد اصفهان را ببیند و من که کمابیش با این قبرستان آشنا بودم، با همراهی بچه‌های مسجد برنامه‌ای چیدیم و یک روز رفتیم آنجا. به خاطر توضیحاتی که درباره تخت فولاد دادم، از آن پس مرا «سید امیر تخت فولادی» صدا می‌زد. آخرین روز هم من و یکی از دیگر بچه‌ها او را تا خانه‌اش در قم رساندیم و شب هم مهمان خانه‌اش بودیم. در این مدت حقیقتاً از اخلاق و سخنرانی‌هایش استفاده کردم. برای همین ارتباطم را با او تا سال‌ها ادامه دادم، چه با تماس تلفنی، چه با پست کردن کتاب درباره‌ی تخت فولاد و چه دیداری که در سال 1388 و هنگام سفرم به اردبیل، با ایشان در مسجد جامع داشتم و یک کتاب دیگر درباره‌ی تخت فولاد برای‌شان بردم.

اینها را نوشتم تا دو نکته را یادآوری کنم: نخست اینکه مواضع قوم‌گرایانه‌ی ایشان تازه نیست و دست کم شخصاً می‌دانم بیش از دو دهه پیشینه دارد. دوم هم اینکه ایشان را دوست دارم و سخنرانی چیره‌دست می‌دانم. اما شوربختانه مواضع قوم‌گرایانه‌ی ایشان که باعث شده بسیاری از قوم‌گرایان افراطی هم پشت جملات او پنهان شوند، در کنار چیره‌دست بودنش در سخنرانی، خطرناک است. اگر این یادداشت *** را در کانال تلگرامی «اخبار سوریه» که توسط برخی بچه حزب‌اللهی‌ها اداره می‌شود و درباره‌ی همان سخنرانی کذایی ایشان است بخوانید، می‌بینید که سر و صدای بچه انقلابی‌ها را هم در آورده و آنها از رهبری درخواست ورود به موضوع کرده‌اند. [لینک]

چند نکته‌ی کلی درباره‌ی این موضوع را اینجا یادآوری می‌کنم:

۱ – اشاره به «جمعیت آذری در کل دنیا» در سخنان ایشان، موضعی کاملاً قوم‌گرایانه است. با توجه به اینکه مناطق آذری‌نشین ترکیه (در شمال شرقی این کشور) تا پیش از جنگ چالدران، و جمهوری آذربایجان هم که تا سال 1918 نام تاریخی‌اش «ارّان» بود، تا پیش از جنگ‌های با روسیه از ایران جدا شد، اگر کسی بخواهد از پیوند میان آذری‌های جهان سخن بگوید، باید موضعش تاریخی و بنابراین ایرانی باشد. اما شوربختانه از سخنان آیت‌الله عاملی چنین چیزی برداشت نمی‌شود.

۲ – ایشان اشاره می‌کند که زبان جمهوری آذربایجان با واژه‌های روسی ناخالص شده و زبان در ترکیه هم نسبت به دوران گذشته، تغییر کرده. درباره‌ی ترکی آذری اما می‌گوید واژه‌های فارسی مخلوط شده و از خلوص افتاده. درباره‌ی این ادعا چند نکته را باید افزود:

۲. الف) در اینکه واژه‌های روسی پس از چیرگی روسیه بر مناطق شمالی رود ارس، وارد این زبان شده شکی نیست. در اینکه در ترکیه هم پس از روی کار آمدن آتاترک، دستکاری‌های زیادی در زبان‌شان انجام شد (به گونه‌ای که فهم زبان ترکی دوره‌ی عثمانی برای جوانان امروز ترکیه بسیار دشوار و گاهی نشدنی است) هم شکی نیست. اما آیا واژه‌های فارسی در چند دهه‌ی اخیر وارد ترکی آذری شده‌اند؟ به نظر می‌آید ادعای آیت‌الله عاملی چنین باشد؛ در حالی‌که داده‌های تاریخی و ادبی و زبان‌شناسی چیزی جز این را نشان می‌دهد. واژه‌های فارسی نه تنها به‌طور تاریخی در ترکی آذری وجود پر رنگ داشته، بلکه حتی در ترکی استانبولی هم اینچنین بود و تنها پس از روی کار آمدن آتاترک و تلاش برای پاک‌ساری فارسی از ترکی بود که شمارشان کاهش یافت (که اکنون بر پایه‌ی «بنیاد زبان ترکی» در حدود 1500 واژه‌ی فارسی همچنان در ترکی معاصر رایج است. [لینک منبع]

در ترکی آذری، چه در جمهوری آذربایجان و چه در مناطق آذری‌نشین ترکیه، شمار واژه‌های فارسی پر کاربرد همچنان فراوان است. در ترکی آذری ایران کنونی نیز، اگر نگاهی به منابع ادبی این زبان بیندازیم (همچون در دیوان فضولی، معجز شبستری، نسیمی یا حتی اشعار ترکی شاه اسماعیل)، پر از واژه‌های فارسی است. هیچ متن ترکی آذری خالص و بدون واژه‌های فارسی در درازای تاریخ نداشته‌ایم که اکنون بخواهیم ترکی آذری را به همان خلوص بازگردانیم.

۲. ب) بسیاری از واژه‌های به ظاهر فارسی در ترکی آذری، در واقع بازمانده زبان پیشین این دیار، پیش از ترکی شدن است. شوربختانه بحث‌های احساسی پیرامون این موضوع، مانع از شنیدن و خواندن پژوهش‌ها در این زمینه می‌شود. روزگاری احمد کسروی بر پایه‌ی ده‌های منبع تاریخی فارسی و عربی، نشان داد که زبان مردم آذربایجان پیش از ترکی شدن، پهلوی یا آذری بوده که از خویشاوندان زبان فارسی است. اما به دلیل برخی افراط‌گری‌های وی علیه مذهب، شعر، عرفان و…، موج منفی‌ای که علیهش شکل گرفت، به جریان‌های قوم‌گرا این فرصت را داد که روی موج منفی شکل‌گرفته علیه او سوار شده و ارزش پژوهش‌های تاریخی و زبان‌شناختی او را زیر سؤال ببرند. اما پس از کسروی، هم منابع فارسی قدیمی دیگری از دل کتابخانه‌ها بیرون آمد (همچون رساله‌ی روحی اُنارجانی در 1029 خورشیدی)، و هم ده‌ها سفرنامه از بازرگانان و جهانگردان اروپایی که در سده‌های پیش به ایران آمده و به زبان غیرترکی مردم آذربایجان اشاره کرده بودند، به فارسی برگردان یا معرفی شد که تاییدی بود بر ادعای کسروی. برای نمونه الساندری (جهانگرد ونیزی که حدود سال 1500 به ایران آمد)، تنریرو (جهانگرد پرتغالی که در سال 1523 به تبریز رفت)، اولئاریوس (سفیر هولشتاین/آلمان که در سال 1637 به ایران آمد)، اولیاءالله چلبی (جهانگرد اهل سرزمین‌های عثمانی که در 1019 خورشیدی به تبریز آمد) و… همه به این نکته اشاره داشتند که زبان مردم آذربایجان در آن دوره از پهلوی/ آذری، آرام آرام به ترکی تغییر می‌کرد [لینک]. همچنین در خود ترکیه هم، پژوهشگران زبان و ادبیات ترکی (که عموماً ترک‌گرا هستند) چندین سال است که دست از ادعاهای قدیمی (مبنی بر ترک بودن تمدن‌های باستانی همچون سومر و اورارتو و هیتی و…) برداشته و اذعان دارند که مهاجرت ترکان برای سکونت در این منطقه (آذربایجان و آناتولی) از هزار سال پیش آغاز شد و زبان مردم رفته رفته دگرگون گشت. برای نمونه، فاروق سومر (استاد فقید و معروف دانشکده زبان، تاریخ و جغرافیا در دانشگاه آنکارا) مقاله‌ای چهل صفحه‌ای دارد درباره‌ی تغییر زبان مردم آذربایجان که آنگونه که نشان می‌دهد، در سه موج (دوره‌ی سلجوقیان، حمله‌ی مغول و روی کار آمدن صفویان) زبان مردم آذربایجان و جای‌نام‌های این منطقه ترکی شد. نیاکان آیت‌الله عاملی در همین دوره به ایران و آذربایجان آمدند (ایشان شخصاً برایم توضیح دادند که اجدادشان که روحانی شیعه بودند، به دعوت صفویان از جبل عامل لبنان به ایران آمدند و برای همین نام خانوادگی‌شان عاملی است).

۲. ج) هیچ زبان خالصی در جهان سراغ نداریم و هر قوم و ملت و تمدنی که با دیگران ارتباط داشته باشد (که ارتباط، لازمه تمدن است)، به ناچار زبانش هم واژه‌هایی را وام گرفته یا به وام می‌دهد. همانگونه که در زبان فارسی هم واژه‌های عربی بسیاری هست که نتیجه‌ی تبادل ایران و اسلام بوده و حذف این واژه‌ها، تنها به فقیر و نارسا شدن فارسی می‌انجامد. اما روحانیون ایرانی در کاربرد واژه‌های عربی که برای همگان قابل فهم نیست، یدی طولا دارند. به جای خالص‌سازی زبان ترکی، می‌توان از کاربرد واژه‌های بیگانه‌ای که برای مردم فهم‌پذیر نیست پرهیز کرد؛ چه در زبان فارسی، چه در زبان ترکی و چه در زبان‌های دیگر.

۳ – باور دارم آیت‌الله عاملی، یک روحانی ایران‌دوست است. این را می‌توان از موضع‌گیری ایشان در پاسخ به ادعاهای جمهوری آذربایجان درباره‌ی کمک ایران به ارمنستان در جنگ میان این دو کشور، دریافت [لینک]. اما گاهی از نتایج سخنان و مواضع‌شان آگاه نیستند. آنچنانکه در ماجرای کاریکاتور روزنامه‌ی ایران در سال 1385 که به اعتراضات آذربایجان و ناآرامی‌هایی در آن منطقه انجامید، آیت‌الله عاملی هم ناخواسته نقشی تحریک‌کننده در روزهای ابتدایی داشت که پس از گسترده شدن ناآرامی‌ها، ایشان خود را به کناری کشید. در بحث لزوم خالص‌سازی زبان ترکی از واژه‌های فارسی و دیگر مواضع مشابه نیز، بعید است ایشان از پیامدهای آسیب‌زای سخنان خود آگاه باشد.

۴ – در پایان بهتر است یادآوری کنیم که گردانندگان کانال «اخبار سوریه» کار درستی کرده‌اند که برای این موضوع به سراغ رهبری رفتند. شوربختانه چندین سال است که برخی امامان جمعه در شهرهای آذربایجان و یا نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌های این منطقه، در حال تغذیه‌ی جریان قوم‌گرا هستند. سخنان حجت‌الاسلام سنجری، امام جمعه منطقه آزاد ارس (که در تلویزیون‌های جمهوری آذربایجان بازپخش می‌شود) و یا موضع‌گیری نماینده‌ی ولی فقیه در دانشگاه زنجان درباره‌ی برنامه‌ی فیتیله (که اعتراضات آذری/ترک‌ها را به دنبال داشت) و تحریک دانشجویان و موارد مشابه دیگر، در این راستا جای می‌گیرد که نیازمند ورود جدی مسئولین و به‌ویژه رهبری، برای کنترل نیروهاست. گرداننده کانال اخبار سوریه پس از برخی واکنش‌ها به این یادداشتش، در فایلی صوتی توضیح می‌دهد که چگونه ترکیه سال‌ها در سوریه کار تبلیغاتی کرد و عاقبت سوریه اینچنین شد؛ اکنون نیز دارد در ایران همین کارها را می‌کند. مراقب باشیم پیاده نظام آنان نشویم، وگرنه سرنوشت سوریه در انتظارمان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفانه نه تنها کسی به مقاومت ایرانیان اعم از آذربایجانی ها و کردها و سایر اقوام در جنگ های تاریخی با عثمانی ها و شهدای آن دوران نمی پردازد و اینکه چگونه با آب و خاک و ناموس این دیار چه ها که نکردند و اینکه خون همه ایرانیان در آن جنگ ها به هم آمیخت، امروز نیز که داعش و تکفیری های ضد شیعه با کمک همین ترکیه وارد عراق شدند(1393) و جنایات شنیعی علیه ترکمن های شیعه مرتکب شدند، چیزی نمی گوید. روایت ترکمن های شیعه ای که درب خانه هایشان از سوی ترکمن های سنی علامت گذاری شده بود تا با ورود داعش نیازی به جستجو برای یافتن شیعه ها نباشد. ای کاش تحقیقات جدی در خصوص اتفاقاتی که در سهل نینوا ، تلعفر ، طوزخورماتو ، روستای بشیر و … علیه ترکمن های شیعه رخ داد، انجام شود و روشنگری صورت گیرد. باید جوانان این مرز و بوم بدانند که فقط شیعه ها در طول آن روزها در کنار هم از یکدیگر دفاع کردند.

    28
    62
    1. سلام
      مطالب در مورد استاد عزیزمان آقاسید حسن عاملی به نهایت درجه برداشت شخصی اشتباه است شخصیت کاملا متدین و ایران دوست و صدالبته دوستدار ادبیات غنی زبان ترکی هستند که دوست دارند ادبیات غنی این زبان مادری حفظ شوند اثبات چیزی(محافظت از خلوص ادبیات زبان اصیل و پرمغز ترکی) دلیل بر انکار ارزشمندی چیز دیگر(ارزشمندی زبان های دیگر) نیست.

      چهره خورشید با خاک پاشی دسیسه گران بدطینت تیره شدنی نیست.

      هر زبان و ادبیاتی خلوص خویش را از دست می دهد طراوت و زیبائی خودش را از دست می دهد این مهم در تمام زبانها حاکم است
      هر شخصی مواظب هویت و اصالت خویش نباشد مورد مذمت عقلاء قرار نمیگیرد.

      این متن این آقای خائن به مصاحبت آقاسید بوی فتنه شیطانی می دهد

      سالیان سال این استاد اخلاق بسیار باسواد و مطلع از روزگار را میشناسیم شدت تابش شخصیّت ایشان چشم دشمنان این مرزوبوم را کور میکند حالا چند نفر جهّال چیزهائی شایسته شخصیت خودشان ….

      5
      9
      1. نویسنده این متن باسواده اما برای تحلیل فقط اطلاعات کافی نیست آیت الله عاملی رویکردی داشته که باعث شده کمترین ضربه در اغتشاشات و ضربات تجزیه طلب‌ها به ترک ها وارد بشه این نشون میده ایشون بسیار هوشیارانه عمل میکنند و بین خواسته‌های مشروع و غیر مشروع فرق قائل هستند ..

        2
        6
  2. عالی آقا عالی. من بنده یه ایرانی لیبرال و ترک زبان و ساکن آذربایجان خاوری ام. سالهاست می سوزم و گلوم پاره میشه همین مطالب رو برای بچه ها توضیح میدم و سعی میکنم ذهنشون رو از مطالب کثیفی که با سوء استفاده از احساسات پاک و البته متاسفانه کم سوادی عمومی و ملی و گاهی برخی محرومیت ها، به خوردشون میدن سم زدایی کنم. آمما نه فایدا دردیمی کیمه دئییم؟ بو ایشین یاب اصلی باعثی حاکمیتدی که 57 دن بَری، ملیّت عنصرین دال بادالا چیرپیر. این طرز فکر حالا با قصور یا تقصیر؟!، 42 ساله عنصر ملیت و تاریخ باستان رو میکوبه یا با فراموشاندن عمدی فقط داره روی عنصر دین اونم بخش مذهبی و سیاسی اش مانور میده. طرفای ما متاسفانه هر دروغی رو توی مغز مردم بی گناه و پاک و البته گاهی محروم روستاها و حاشیه نشینها میچپونن و زیرپوستی فعالیت خیلی گسترده و البته خزنده و تاثیرگذاری رو مخ ملت میکنن و ایده های تجزیه طلبانه و قوم گرایانه حتی قوم پرستانه و دیگرستیزانه ای رو دارن تو اذهان ملت میکارند و باز دردآور این که نسبتا موفق هم بوده اند.
    من شاید چوخ یئتیک و واسواسیام. آمما یولداشلار! اوضاع خطرناکدیر. بیر عده غلط آداملار، گیزلین بیر فئریلداخلار بزیگیللر. مراقب باشیم. مطالعه کنیم. حرف بزنیم. باحوصله و صبر و احترام بحث کنیم. به منابع تاریخی بین المللی و مقبول دانشگاههای بزرگ جهان بیشتر توجه کنیم. حیف حیف و میلیاردها آه و افسوس اگر بخوان و بتونن خاک چندین هزارساله مون رو به هر علتی (از جمله بی کفایتی بزرگان کنونی اش) تیکه تیکه کنن.
    اورگیم پاتدییر بیردونیا سؤزوم وار آمما آراقاریشیب. چتینلیک لر هامینین باشین قاتیب و عقده لر گیزلین گیزلین، اورک لرده، جوجَریر(:رشد آروم، جوانه زدن). نگرانم، بدجور نگرانم.

    43
    74
    1. دم شما گرم. یاشا. آلله بیلیر منده بونلاری اوشاخ آذری/ترکلرینه چوخ دئیرم، آما بعضی اینسانلار اوچون تویوغون بیر آیاخی وار.

      31
      62
  3. سلام-نمی دانم چرا این آقا با زبان ترکی اینهمه مشکل دارد مطمئن باشید-کسانی همچون مرحوم سید محمد حسین شهریار که دارای دیوان ترکی هست زبان معیار ترکی را برای مردم عادی در مجموعه حیدربابا وسهندیه و….شناسانده و در جریان است -اگر از فارسی به ترکی در طول تاریخ کلماتی وارد شده برعکس هم صادق است همچنین بخصوص از عربی به هر دوزبان منظور ایشان احتما همان کاریست که فرهنگستان فارسی برای زبان فارسی می کند می باشد تا فرهنگستانی تاسیس شود وکار اصولی پیش رود والا فرهنگستانهای ترکیه وجمهوری آذربایجان و…کلمات درست می کنند که با ریشه اورپائی وروسی از طریق آواز وماهواره وارد زبان ترکی اصیل آذربایجانی می شود این کار اگر صورت بگیرد کجایش قوم گرائیست مردم آذربایجان هیچکدام قوم گرا نیستند اینو می تونید از آندسته از فارسها وکردها و…که اکنون و در گذشته به شهرهای آذربایجان تشریف آوردند وگاهی ساکن دائمی شدند بپرسید وتحقیق کنید من در لرستان زابل کرمان اصفهان مشهد سنندج خوزستان (هم عربها هم دزفولیها وبختیاریها ودر کرمانشاه وبرخی مناطق دیگر به سبب شغلی که داشتم گاها زندگی هم کردم ) خدا وکیلی مقایسه که می کنم مردم آذربایجان اصلا قوم گرا نیستند خود حقیر هرچه در اعماق قلبم جستجو کردم چنین چیزی نیافتم

    73
    29
    1. عجب!!!!!!
      خیلی عجیبه که بگی از کوردها بپرسین که ترکها قومگرا نیستن!!! شما حتی نمیذارین ما یه اسم کوردی روی مغازه مون بذاریم و شیشه مغازه را سنگ میزنین میشکنین. کارگرای کورد که میان شهرهای شما کار می کنن را نمیذارین خونه توی شهر کرایه کنن. میگین اینجا جای کوردها نیست. کوردها را مجبور میکنین ترکی حرف بزنه!! بعد میگی تو اعماق قلبت جستجو کردی؟؟؟؟
      انصاف نظر من را منتشر کن لطفا. با تشکر

      38
      72
      1. کرد ها عزیز ما هستند لکن برای پانکردی که چشم به خاک آذربایجان دارد و به محض آمدن میگوید تاوریژ را فتح کردیم !! مهمان پذیر خوبی نخواهیم بود.

        63
        12
        1. کل تاریخ میدونن اونجایی که اذربایجان اسم داره قوم ماد که همون کردها باشن ببتش کلی جنگیدن و زادگاهشون بوده.حالا اونجا با افتخار دارن زبان مغولی صحبت میکنن بهش تعصب هم دارن…

          18
          48
          1. از خزعبلات ترک ستیزان ربط دادن ماد به پانکرد هاست
            ماد ها یا مادای ها در کتیبه های آشوری یا مدیته در منابع یونانی اصلی آریایی و ایندین اوروپین نیستند. بلکه بومی منطقه بودند
            فرضیه آریایی بودنشان به علت مطرح شدن همزمان اسامی آنها با آریایی هاست که به قطعیت رد شده است.
            علت همه گیر شدن این فرضیه , قرقره آن توسط آریا باز ها و تاریخ سازی است و هیچ محمل تاریخی ندارد.
            کتاب تاریخ ماد اثر دیاکونوف از متن اصلی (نه ترجمه های چلمنگ های پهلوی ) مطالعه شود و به اسامی مناطق بسیار دقت شود

            37
            14
    2. درود و سلام
      من نه تنها هیچ مشکلی با گویشها و زبانهای محلی ندارم، بلکه در یادداشتهای رسانه ای دیگرم از زبانهای اقوام و لزوم آموزش آنها حمایت هم کرده ام. استاد شهریار هم شاعر مورد احترام من است. اتفاقا ایشان نمونه بسیار خوب و گویایی از تعادل میان زبان رسمی و زبان قومی است.
      فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم واژه هایی که از دل نوشته های تاریخی بیرون کشیده یا تازه می سازد، برابرنهاده واژه های انگلیسی است و نه واژه های عربی و ترکی و… که در طول تاریخ به طور طبیعی وارد زبان فارسی شده. اما آقای عاملی به دنبال زدودن واژه های فارسی است که به طور تاریخی در ترکی آذری بوده. اگر شما از خالص سازی برداشت دیگری دارید، من نمی دانم.
      این هم که نوشته اید مردم آذربایجان «هیچکدام قومگرا نیستند» از آن حرفهای عجیب است. گمان نکنم هیچ قومی را بتوان یافت که در آن هیچ قومگرایی نباشد. اما شوربختانه این پدیده اتفاقا در آذربایجان دارد پر رنگ تر می شود. شاید قومگرایان آذری/ترک اقلیت باشند، اما بسیار پر صدا بوده و امثال شما با انکار قومگرایی ایشان و حتی توجیه رفتارهای شان، به آنان میدان می دهید و چیزی کم از آنان ندارید. شما که مناطق مختلف ایران را گشته اید، در کجا دیده اید به این اندازه با تاریخ ایران باستان مشکل داشته و تلاش کنند تاریخ تحریفی و جعلی که در دوره ای در آغاز دوره جمهوریت ترکیه ساخته شد را رواج دهند؟ (همان تاریخی که اکنون خود ترکیه هم آنرا کنار نهاده). کجا دیده اید از زبان فارسی تا این اندازه متنفر باشند؟ (در همین انصاف نیوز گفتگو با جوانی منتشر شد که در کودکی در مدارس مناطق آذری نشین درس می خواند. اما چون ترکی نمی توانسته حرف بزند، همکلاسی هایش چنان وی را کتک زدند که برای همیشه ناشنوا شد. ببینید ذهنیت کودکان دبستانی را تا کجا مسموم کرده اند). در کجا دیده اید که آشکارا و با افتخار علامت و نماد نژادپرستی (بوزقورد) را با دستان نشان بدهند و زوزه بکشند؟ در کجا دیده اید که علیه شاعران ملی و شاهنامه که شناسنامه هویت ایرانی است این همه نفرت پراکنی کنند؟ در کجا دیده اید بسیاری از جوانانش لباسهایی با پرچم کشور بیگانه بپوشند؟ در کجا دیده اید در ورزشگاهش علیه تمامیت ارضی، زبان ملی و دیگر گروههای قومی شعار و دشنام بدهند؟ یا نام خلیج فارس را تحریف کنند؟ یا بنر بزرگ بیاورند که روی آن نوشته باشد منطقه آنها بخشی از ایران نیست؟ یا پرچم کشور بیگانه را به ورزشگاه بیاورند؟ یا شعار بدهند: «تبریز، باکو، آنکارا/ بیز هارا فارسلار هارا»؟ و دهها مثال دیگر. اینها را در کدام مناطق دیگر ایران دیده اید؟ باز هم تاکید می کنم که اینان شاید اقلیت باشند، اما شما دارید به آنها پر و بال می دهید. و البته که آذربایجان به طور تاریخی پایگاه ایران دوستی و ترویج زبان فارسی بوده. و هم اینک هم خود آذری ها در برابر این حجم از قوم گرایی بیشترین ایستادگی را می کنند.

      33
      64
      1. پان آریایی قونی که نشان از ضد اسلامیت و پانیسم قونی که در دمانس خود ساخته اجتماعی خود مدفون شده تراوشاتی را تا حال داشته که در آن نفرت از کل زبانها و انسانها و اققوام و ملل را هنراه با خود شیفتگی و خود فریبی و تاریخسازی جعلی بر طبل نژاد پاک که مخالف قرآن و آزاد اندیشی و انسانیت و آدمیت هست می کوبد.
        خواهشا از توهم و احلام الیقظه بیرون آیید و افکارتان را غسل دهید شاید که مقبول جهانیان باشید

        42
        12
      2. آنان که باد میکارند طوفان درو خواهند کرد. متعفن ترین سیاست ها را جکومت پهلوی علیه ترک اجرا میکند. جریان های پان ایرانیستی بعد انقلاب در خارج و داخل کشور با حمایت امپریالیزم به تبلیغاتشان ادامه میدهد. برخی افراد معلوم الحال در پوشش مذهبی به بدنه نظام و دولت ها نفوذ میکنند.
        مطالبه فرهنگستان ، شبکه سراسری ، روزنامه سراسری ، تدریس زبان و… قومگرایی تلقی میشود و…
        امروزه میگویید برخی ترک ها چرا اینگونه شده اند؟!!
        ترک ستیزانی چون شما باعث و بانی ظهور جریان های رادیکال هستند.

        در هر مساله سیاسی اجتماعی ، جامعه از هر طیف مواضع مختلفی میگیرد . هم اکنون در برابر این مشکلات اقتصادی عده ای سلطنت طلب شده اند که یک احمق در این عصر بر طبل حکومت سلطنتی میکوبد.
        در برابری ترک ستییزی و ترکی زادی
        شهریار به قول خودش میگوید تورکونون جانینی آلمیشدی حیاسیز طاغوت / من حایات آلدیم اونا حق اوچون احیا ائله دیم
        یکی رمان مینویسد
        یکی رایگان گرامر درس میدهد
        یکی فعالیت فرهنگی میکند
        یکی فعالیت مدنی میکند
        و…
        یکی هم تجزیه طلب میشود! کشف این نکته خیلی سخت است؟

        جملگی این ها معلول اند برای یک علت ، و آن ترک ستیزی است.
        صحبت از معلول سطح سخن را در حد گلایه پایین می آورد. از علت صحبت کنید جناب

        ضمنا زبان ترکی محلی نیست.

        50
        15
      3. اولا قوم خودتی تورکها ملت هستند ملت چهل میلیونی تورک در ایران و ملت پانصد میلیونی تورک در دنیا ، دوما چیزی به اسم تورکی آزری در هیچ جای دنیا وجود نداشته و ندارد مگر یک آدم میتوان دو آدم باشد هم تورک باشد هم آزری باشد ، سوما شما پان پارس تورک ستیز و متوهم و بیگانه به زبان آزری حرف بزن ما تورکهای آزربایجان هم یاد بگیریم مثلا من تورکی حرف میزنم دور گل گت آل آت یات سات یاش یاشا یاشاسین ساغول …آزری بگو ؟؟؟!!! بیر ایکی اوچ دورد بش آلتی یددی سگگیز دوققوز ….آزری بشمار ؟؟؟!!! نیست چون آزری یعنی پان پارس آغزی ایری و استعمارگر که حتی از کلمه تورک وحشت دارد تورک آزربایجان را شیادانه و به زور و اسرار در رادیو تلوزیون سیاست کتابهای درسی و سایت های مجازی و هر جا آزری خطاب میکند تا خودش را به ملت تورک آزربایجان بچسباند ، پان پارس بیگانه و تورک ستیز از بیداری و آشنایی و آشتی ملت چهل میلیونی تورک آزربایجان جنوبی به هویت تورکی و منافع توروی و اهداف تورکی خود وحشت دارد مباده بیدار شوند و دیگر اسیر و برده و روغن چراغ برای منافع قومک پارس نباشند ، پان پارس و دوست تروریست و مهاجر اشغالگرش پان کورد دشمن دیرینه و قسم خورده ی تورک هستند و ملغمه ای از بیشعوری جعل و تحریف و فریب و توهم و تحمیل و زور و اسرارهستند

        18
        24
  4. آقای عاملی حرف بدی نزده که
    چطوره که ما برای تولید کلمات جدید و جایگزینی کلمات خارجی زبان فارسی تشکیلات فرهنگستان زبان فارسی با کلی بودجه داریم و کسی هم اعتراضی نمیکنه ولی حالا که اقوام مختلف بخوان برای خلوص زبانشان برنامه ای داسته باشند میشه خطرناک!؟

    70
    25
  5. متاسفانه بوی گند افکار متجرانه نژادپرستی از این نوشته به مشام میرسد اولا ملت ایران شیعه و مسلمان هستند و همین مایه وحدت ماست دوما همین زبانت که داری باهاش درافشانی های فاشیستی میکنی و همچنین و دینت را هم مدیون ترک های صفوی هستی وگرنه الان داشتی ترکی با لهجه استانبولی اظهار فضل میکردی!سوما علت این سوزش شما چیست.زبان های بومی اقوام در قانون اساسی کاملا به رسمیت شناخته شده همانطور که شما حق داشتن فرهنگستان زبان فارسی را دارید دیگران هم همانقدر دارای چنین حقی هستند.و نکته پایانی روی سخنم تنها نویسنده مطلب نیست بلکه همان روزنامه نگار اخراجی روزنامه های دوم خردادی و ادمین کانال نژادپرست انقلابی نمارا هم شامل میشود.

    70
    27
    1. خوشم میاد فرقه پیشه وری ملعون انقدر ضعیف و مفلوک شده که مجبوره پشت ولایت فقیه قایم بشه. این صورتک ولایی شما اجنبی ها هم روزی کنار خواهد رفت. اون روز چوب در آستین یک یک شما میکنیم، آفتابه به گردنتون می اندازیم و در هفت شهر میگردونیم.

      28
      63
  6. آقای امیر هاشمی مقدم شما که لر بختیاری ساکن اصفهان بودی بهتره مقاله در مورد قومیتگرایان همتبارت که خون به دل بومی های اصفهان و لنجان میکنند بنویسی رسما هم فحش به اصفهان میدن فقط قوم ملاکشونه و هم اشغال اصفهان را میگن از دروغهاشون در مورد مشروطه و افغانها و تملک آب و … قبل از اینکه خون و جنگ و کشتار بشه سیل مهاجرت بختیاری به اصفهان و لنجان و زرین شهر و بهارستان و شاهین شهر را نظام کنترل کنه
    رسما سهم خواهی قومی از مناصب و امکانات و پستها و کاندیداتوری میکنن
    تو لنجان که یه بختیاری نداشت رفتن یه غیر بومی بختیاری را اوردن میخان بکنن نماینده مجلس اگر اصفهانیا با شما اینکارا میکردن چه کار میکردین
    حالا اینا ترکن و منطقه خودشونه و جایی قصد اشغالندارن از تجزیه طلبی هم نگفته
    ما اصفهانیها عین فلسطین دارن اشغالمون میکنید شماها

    39
    25
    1. درود و سلام
      درباره آن هم سالها پیش نوشته‌ام؛ البته مانند شما یکسویه به قاضی نرفته‌ام. هرچند اگر می‌دانستید چنین چیزی نوشته‌ام هم تاثیری نداشت. شما از یکسو و برخی از بختیاری‌ها از سوی دیگر در حال نفرت‌پراکنی علیه یکدیگر بوده و هرکجا یک نفر که با طرف مقابل‌تان نسبتی داشته باشد را بیابید، سریعا با ربط و بی‌ربط به وی می‌تازید. به هر حال نوشته‌ام را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
      https://t.ly/YnGq
      درباره حضور بختیاری‌ها در استان اصفهان، همچون حضور دیگر اقوام در مناطق و استان‌های دیگر، بحث شهروندی است. وقتی شما شناسنامه ایرانی داشته باشید، یعنی این حق را دارید که در هر نقطه ایران که دوست دارید، زندگی کنید و هیچ قانونی (نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری) نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. بنابراین مقایسه بختیاری‌ها با اسرائیل، تنها نفرت‌پراکنی در پی دارد.
      در بحث نماینده لنجان که اشاره کردید، حق با شماست. اما نه از این جهت که او یک بختیاری است. به هرحال بختیاری‌های زیادی ساکن لنجان هستند و نماینده هم از صندوق رای بیرون می‌آید. اما تخلف نماینده یاد شده (علی یوسف‌پور) اینست که ساکن لنجان نبوده و در آنجا ثبت‌نام کرده. این به نظارت نادرست شورای نگهبان باز می‌گردد و البته زد و بندهای سیاسی. جالب است بدانید که ایشان را نماینده پیشین لنجان (محسن کوهکن که این بار تایید صلاحیت نشد و می‌خواست مهره خودش را در آنجا بگمارد) برای این دور از انتخابات آورده و بخش زیادی از کسانی که به وی رای دادند، نه بختیاری، بلکه لنجانی‌های طرفدار کوهکن بودند. در اینجا نظارت نادرست شورای نگهبان و زد و بندهای سیاسی در میان است و نه قوم‌گرایی.
      در بحث اختلافات آبی میان دو استان، آسیب اصلی را نبود نگاه ملی و به جای آن پر رنگ شدن نگاه محلی وارد می‌کند. اینکه بختیاری‌ها بگویند چون این آب‌ها از منطقه ما سرچشمه می‌گیرد، بنابراین باید خودمان مصرفش کنیم و اصفهانی‌ها بگویند اینجا اصفهان است و بختیاری‌هایی که می‌آیند اینجا، اشغالگرند. در اختلافات آبی دو استان، هم دولت‌ها و حاکمیت مقصرند که در بیابان‌های اصفهان بزرگترین کارخانه‌های صنعتی که نیاز به آب زیادی دارند، راه‌اندازی کرده (هرچند بخشی از این کار به دلیل ناامنی مناطق مرزی در زمان جنگ با عراق بود)، هم برخی کشاورزان اصفهانی و لنجانی که محصولات پر آب می‌کارند (همچون برنج‌کاری در لنجان) و هم بختیاری‌هایی که در بسیاری از مناطق بایر و حتی حیاط خانه‌های بزرگ‌شان، درخت‌کاری کرده و آب زیادی مصرف می‌کنند. درباره این اختلافات، تابستان سال پیش به وزارت نیرو رفته و با مشاور اجتماعی وزیر نیرو (دکتر فاضلی) دیداری داشته و امکان بالا گرفتن اختلافات را شرح دادم. اما شما یک سوی داستان را می‌بینید. در خود مناطق بختیاری هم اختلافات بر سر آب بالا گرفته است.
      ضمن آنکه خود ما ساکن منطقه سبزکوه بختیاری هستیم که منطقه پر آبی است (یکی از سرچشمه‌های کارون از اینجاست). اما چندین سال است که در ماه‌های گرم سال (از خرداد تا مهر) هر روز تنها سه ساعت آب داریم: یک ساعت و نیم صبح، و یک ساعت و نیم عصر. اما سرچشمه همان آب را دارند لوله‌کشی می‌کنند که به تالاب چغاخور برود و از آنجا برای اصفهان لوله‌کشی شود. و یا در روزهای پیش از نوروز که به خاطر کرونا همه جا تعطیل بود، مسئولین اصفهان به‌صورت پنهانی اقدام به حفر تونل بهشت‌آباد کردند که با اعتراض مسئولین چهارمحال و بختیاری روبرو شد. پیش از این ادامه کار تونل بهشت‌آباد برای کشاندن آب این منطقه به استان اصفهان، با دستور شورای عالی امنیت ملی متوقف شده بود. اینها تنها نمونه‌هایی از اوج بدسلیقگی مدیران است که چنین تصمیماتی می‌گیرند و مایه اختلاف بیشتر می‌شوند. در این میان، برخی نمایندگان مجلس از هر دو استان نیز، برای جمع‌آوری رای بیشتر، به این اختلافات و فتنه‌انگیزی‌ها دامن می‌زنند.

      20
      44
    2. اقای اصفهانی باید بدانی که ما در این کشور اصفهانی و لر و بلوچ وگیلگ و آذری و طالشی و مازنی و کرد و سیستانی و یزدی و شیرازی و عرب و تات و آذری و غیره به عنوان قوم داریم و به این اقوام افتخار هم می کنیم که همه باهم یک ایران واحد تشکیل میدهند و ایران ملک مشاع تمامی ایرانیان است و هر ایرانی از هر قومی میتواند در هر نقطه ای در این کشور زندگی کند .یعنی چه که شما میگویید چرا بختیاریها در استان اصفهان زندگی میکنند ؟ خوب است تهرانی ها هم بگویند چرا این همه اصفهانی در تهران است ؟ یا شهرکرد که اصفهانی هایش کم نیست بگوید چرا اصفهانی ها در شهر کرد هستند؟ شما حتی اسمت را هم ننوشته ای و به جایش نوشته ای اصفهانی که این خود عمق فاشیسم قومی شما را نشان میدهد .و به خیال خودت داری از قوم گرایی دیگران می نالی در حالی که خودت تا مغز استخوان فاشیست هستی . آقای به اصطلاح اصفهانی بدان ایران ملک مشاع تمام ایرانیان بوده هست و خواهد بود و هیچ معمم یا مکلایی نخواهد توانست این یکپارچگی ملت ایران را خدشه دار کند .

      23
      9
    3. شما دیگه نوبری . مرد, اب لر ها رو استفاده می کنید و هر چی دلت میخواد میگید. هر فرد از هر قومی می تواند در هر جای ایران زندگی کند.

      6
      5
  7. چندی بیش یک موسسه تحقیقاتی اروبایی در خصوص نزاد مردم ایران تحقیقی انجام داده بود نتیجه این تحقیق که از نمو نه dna 2500 نفر از مردم در مناطق مختلف ایران انجام شده بود نشان دهندئ این است که 70 درصد نزاد مردم از سکنه اصلی این سرزمین که هزاران سال است در ان زندگی میکنند بوده و 30 درصد هم اریائی اند که در حدود 3500 سال بیش به این سرزمین مهاجرت کرده اند در این تحقیق از نزاد اسیای میانه و سایر نزادها بسیار اندک بوده است . با احترام به همه نزادهای انسانی . و اما از نظر تاریخی هم هر کس که تاریخ این سرزمین را مطالعه کرده باشد میداند که این سرزمین از دیر باز حکومت های ایرانی داشته اند بس حق مردم ایران است که زبان و فرهنگشان را در سرتاسز این سرزمین با رعایت حق و حقوق فرهنگ های بومی گسترش دهندبرای مثال بیشتر شهرها و مناطق اذر بایجان اسامی ایرانی دارند که نشان دهندی اصالت مردم انها است بس حق مردم ایران را به رسمیت بشناسیم و با طرح مسایل غیر ضروری بر اتحاد مردم خدشه وارد نکنیم و منافع بلند مدت خودمان را در نظر داشه باشیم تا دارای یک کشور اباد وبیشرفته شویم

    15
    46
    1. منظور تفاله های پهلوی از ایران , آریا و از ایرانی آریایی البته بر محوریت پارسستان است.
      وقتی نوشته آذربایجان اسامی ایرانی دارد , یعنی ترکی نیست ! یعنی ما را ایرانی نمیداند!!
      این قماش در تفکرات قرون ۱۸ و ۱۹ و نژاد نژاد گرایی و نژاد برتر آریایی و… هنوز دست و پا میزنند.
      البته اعلام موجودیت نیو نازی ها در ایران را نباید فراموش کرد.
      ایران یک سرزمین و کشور است و میتواند ترک عرب بلوچ فارس لر کرد و… داشته باشد
      به کوری چشم ترک ستیزان , من خودم را ایرانلی تورک میدانم که از زمانی که تاریخ نوشته شده بیشترین حکومت را ترک ها در این جغرافیا تشکیل داده اند.
      کشور ایران یک کشور متکثر و رنگین کمان زبانها ادیان و فرهنگ هاست. لذا حقوق همه باید محترم شمرده شود.
      ضمنا شما درصد ژن ایندین اوروپین را تحریف کردید. هرچه به جنوب شرق ایران برویم ژن ایندین اوروپین بیشتر شده و حداکثر ۱۶ درصد آن در برخی قبیله های سیستان و بلوچستان است. لذا حتی آن قبیله ها ۸۶ درصد بومی فلات ایران اند.

      امثالکم با مغلطه نام ایران و آغشته کردن آن با راسیسم آریایی مد نظرتان باد هایی کاشته و میکارید که اگر قضیه درمان نشود , طوفان درو خواهید کرد.

      ایران باید کشور های مترقی که مشکلات زبانی و هویتی شان را حل کرده اند الگو قرار دهد و به سمت داشتن چند زبان رسمی , فرهنگستان و دیگر امکانات لازمه برای حفظ زبان برای همه زبان ها , تدریس به زبان مادری و… پیش رود.

      ضمنا اسامی ترکی مناطق نه تنها آذربایجان بلکه دیگر مناطق ترک نشین توسط حکومت پهلوی فارسیزه شد. جست و جو کنید حتی ابلاغیه هایی که فرستادند فلان نام به این نام تغییر کرده و نام جدید استفاده سود ,موجود است. البته اسامی اصلی توسط بومیان حفظ شده و استفاده میشود

      لعنه الله علی افکار الشعوبیه
      و السلام علی من اتبع الهدی

      42
      14
  8. جناب مقدم همه زبان ها در ایران طبق قانون اساسی باید توسط دولت آموزش داده شوند حالا که مسئولان نژاد پرستی که هم همفکر امثال شما ها هستن این حق را از ملل غیر فارس ایران گرفتن و ایران را فقط در فارس خلاصه کردن و هزینه بیت المال را از جیب تمام ملت می زنن و برای ترویج زبان ناقص فارسی می کنند حالا شما ها زورتان میاد یک غیرفارس برای حفظ زبان مادری ش تلاش کند
    مقدم جان ایران متعلق به همه ایرانیان است این افکار پوسیده شماست که جدایی بین مردم ایجاد می کند اینکه من تورک حق ندارم به زبان خودم حق خواندن و نوشتن داشته باشم عاملی می شود که ازاین بی عدالتی متنفر باشم

    50
    21
  9. سلام-این نفرت پراکنی ها را کی ایجاد کرده عدم عدالت اقتصادی رتبه صنعتی آذربایجان را اوایل انقلاب وحال را از منابع دولتی استخراج فرمائید سند غیر دولتیش آمار مهاجرین از استانهای شمال غرب که در نوع خود قابل مطالعه هست وتازه مغضلاتی که برای دیگر مناطق ایجاد کرده سند دولتیش تفاوت در آمد سرانه با متوسط در آ»د سرانه کشوری تمسخر زبان ترکی آذری و…از کجا شروع شد -ونگاه احساسی وجانبگرایانه برخی برنامه ها ورزشی مانند نود سابق این قضایای را به استادیوم ها کشاند-وقتی در خانه پدری بچه اش را در تنگنا قرار دهد و ولکن هم نباشد بالاخره زمانی پاسخی می دهد که آنجایش بسوزد این شعارها از آن باب است برای آذربایجانی تورک شیعه زندگی بدون تهران وشیراز واصفهان ومشهد و بندر عباس سبز قبای دزفول وشاه عبدالعظیم و قم و جمکران و….معنی ندارد – آیت الله عاملی اگر روزی را به نام آذریها ی جهان اعلام فرمودند (که متاسفانه اهمیتی بدان داده نشد )در مقابل روز خاص دیگریست که جمهوری آذربایجان آنرا تبلیغ می کند و موضع گیری های امثال آیت الله عاملی در مورد قره باغ و ارمنستان و…سبب شده که سالانه حدود یک میلیون شیعه شمال ارس به زیارت امام رضا(ع) بروند و از آغوش دشمنان اسلام دور شوند نه موضع گیریهای مصلحتی وزارت خارجه در آن باب – اگر انسانی زبان مادریش را دوست نداشته باشد اگر ادعا کند به مبانی دیگر پایبند است دروغ می گوید آتفاقا باید از آن دسته افراد ترسید لذا تقاضای تدریس زبان مادری در مدارس از آن جهت است وعقلا مطالبه برحقیست -در مورد تاریخ مناطق مختلف ایران بحث های احساسی ودانشگاهی متفاوتی وجود دارد وعق ایجاب می کند اینگونه مباحث باید جایش دانشگاه باشد ونباید برخی فرضیه ها را در مورد زبان مناطق ترک ایران دستاویزی برای اجرای سیاستهای پاکسازی زبانی قرار گیرد ضمنا پذیرفتم هشدارهای شما از باب نگرانی برای کشور شیعی ایران وهشدار است

    49
    19
  10. ما هم با نویسنده کاملا موافقیم که قبل از اسلام زبان ایران پهلوی بوده
    و با هجوم سلجوقیان زبان آذربایجان ترکی و با هجوم سامانیان از آنسوی آمد دریا زبان قسمت شرقی ایران فارسی دری شده
    لذا زبان پهلوی کاملا از بین رفته و برخلاف اکثر جاهلیت تاریخ هیچ سنخیتی با زبان کنونی فارسی نداشته است
    لذا بیاییم با این دو زبان عاریه ای کنار بیاییم و اجازه دهیم مثل کشورهای متمدن زبان ترکی نیز تدریس شود و از ستم بر موکلمین به این زبان دست بکشیم
    دمکراسی پیش نیازهایی مثل به رسمیت شناختن سایر زبانهای ملی کشور دارد
    و حرفهای قلمبه قلمبه زدن کسی را روشنفکر دمکرات نمی کند
    متاسفانه انصاف در انصاف نیوز نیست

    20
    22
  11. ما هم با نویسنده کاملا موافقیم که قبل از اسلام زبان ایران پهلوی بوده
    و با هجوم سلجوقیان زبان آذربایجان ترکی و با هجوم سامانیان از آنسوی آمو دریا زبان قسمت شرقی ایران فارسی دری شده
    لذا زبان پهلوی کاملا از بین رفته و برخلاف اکثر جاعلین تاریخ زبان پهلوب هیچ سنخیتی با زبان کنونی فارسی نداشته است
    لذا بیاییم با این دو زبان عاریه ای کنار بیاییم و اجازه دهیم مثل کشورهای متمدن زبان ترکی نیز تدریس شود و از ستم بر متکلمین به این زبان دست بکشیم
    دمکراسی پیش نیازهایی مثل به رسمیت شناختن سایر زبانهای ملی کشور دارد
    و حرفهای قلمبه قلمبه زدن کسی را روشنفکر دمکرات نمی کند
    متاسفانه انصاف در انصاف نیوز نیست

    13
    18
  12. درود به نویسنده گرامی این مقاله ارزشمند. فکر نکنم چیزی ناگفته مونده باشه. فقط دوست دارم به نکته ای به شکل سربسته اشاره کنم:
    طبق سند محرمانه ای که ویکی لیکس افشا کرده، فردی به نام ع.ل در آذربایجان ایران به ازای دریافت ماهانه دویست دلار از سوی سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا، لیدر جریان قومگرایی شده و مطالبات جعلی مثل آموزش به زبان مادری و ترویج فرهنگ پانترکی را در دستور کار خود قرار داد. متاسفانه این مزدور آمریکا تا سالیان سال به فعالیت خود ادامه داد و تا زمانی که ماجرای دریافت پول از سازمان سیا آمریکا توسط ویکی لیکس رسانه ای نشده بود جمهوری اسلامی تمایلی برای دستگیری این خودفروش نشان نداد. اکنون ع.ل در زندان به سر میبرد اما پرسشی که برای هر هوشمندی مطرح میگردد این است که آیا فقط او نمک گیر پول مزدوری آمریکا شده است؟ آیا در آذربایجان استعمار فقط روی آدم دریوزه ای چون او حساب کرده بود؟ آیا بهتر نیست وزارت اطلاعات ایران که مو را از ماست بیرون میکشد، سوابق مالی افرادی که پشت نقاب ولایتمداری تیشه به ملیت ما میزنند و قومگرایی و نژادگرایی میکنند بررسی کند؟ آیا لازم نیست که دستگاه اطلاعاتی ایران اکنون تمام دریافتی های همین روحانی معمم قومگرا و اطرافیانش را بگردد تا مبادا دویست دلاری کثیف دیگری در این مملکت رخنه نکرده باشد؟

    22
    53
  13. آذری، یک نژاد ایرانیه، نه یک زبان! ایرانی حرف بزنید نه ترکی! منطقه ی آذربایجان، اصالتاً پهلوی سخن می رانده است. فارسی، نزدیک ترین گزینه برای حفظ اصالت زبانی آن منطقه است، البته اگر راستگو باشید!

    22
    59
    1. فاشیست ها دارن خودشون رو پشت مذهبی ها قایم میکنن جالب شد.
      ترکان سیف الاسلام در تاریخ مشهور هست
      کور شود هر آنکه نتواند دید

      42
      10
  14. یاللعجب. اجداد آقای عاملی از جبل عامل لبنان به دلیل فشارهای وارده از ناحیه ترکان عثمانی از دست آنها فرار کرده اند و آمده اند ایران و ایرانیان برحسب شرافت مذهبی و روحیات دینی و ملی آنها را پذیرفته اند و نسل اندر نسل با ارامش و به عنوان یک ایرانی میان ما زندگی کرده اند و الحق و النصاف اکثرا مردمان خوبی بوده اند و منشا خدمات فراوان حالا یکی از نوه نتیجه های آنها داعیه دار پان ترکیسم شده است و میخواهد برایمان خلوص سازی زبانی بکند اگر به این طور افراد رو داده شود پس فردا به دنبال خالص سازی نژاد آذری هم خواهند رفت و میگویند اذری نباید با سایر اقوام ایرانی پیوند زناشویی داشته باشد . جناب اقای عاملی یک ذره از عاملیان دیگر یاد بگیریند که منشا خدمات فراوان به دین ، فرهنگ و ملیت ایرانی و ایران زمین بوده اند و خدمات بزرگی به ایران و زبان فارسی کردند و دراه واحد بودن ملت ایران تلاشها و جانفشانیها کردند . اقای عاملی کمی اشعار شیخ بهایی رحمت الله را مطالعه کن شاید به خودت بیایی . دهانی را که بخواهد بین ملت ایران شکاف قومی بیاندازد باید بست حالا چه معمم باشد و چه فوکول کراواتی

    27
    47
  15. وفتی می گویید زبان فارسی را پاس بداریم ایا ما ایراد می گیریم؟ نه. زبان فارسی بخشی از سرمایه فرهنگی این مملکت است. زبان ترکی هم بخشی از سرمایه فرهنگی این مملکت است. وقتی شما می خواهید زبان فارسی را پاس بدارید ایا ما اقوام غیر فارس به شما پان فراسیست می گوییم؟ نه. حال سوال اینجاست چرا برخی ها نظیر هاشمی مقدم به ایت الله عاملی که گفت زبان ترکی را پاس بدارید قوم گرا می گویند. دو پاسخ برای این سوال داریم یا خودشان ادم پان هستند نژاد پرست هستند و یا اینکه ادم سطحی هستند و به عمق مسائل و اینکه حقوق فرهنگی جز حقوق طبیعی انسانها هستند پی نبرده اند.
    ایران کشوری کثیر المله است و رعایت حقوق تمامی اقوام از سوی حاکمان به نفع مردم ومنافع ملی ایران است.

    49
    17
  16. زبان ترکی آذربایجانی باید مثل فارسی به صورت آکادمیک در دانشگاه تدریس بشه و فرهنگستان داشته باشه . اصل حفظ زبان ترکی برای آذربایجانیها مسلم هستش . همچنین باید در مدارس آذربایجان تدریس بشه همان قدر که به فکر فارسی هستید بدون حاشیه باید به فکر ترکی هم باشیم. این هویت ماست میراث نیاکان ماست . در قانون اساسی هم صراحت داریم.ما آثار ادبی داریم . همپای ترکی شاعران ما به فارسی خدمت کردن باید این خدمت متقابل باشه. چرا اینهمه سم پاشی میکنید آخه؟

    47
    16
  17. نمیدونم چرا وقتی وقتی در مورد زبان قومیتها در ایران حرفی زده میشه بحثو امنیتی میکنن، همه اقوام تو این کشور سهم دارن و پای این کشور خون دادن
    اگه اینطوره نباید این همه درباره حفظ زبان فارسی هم تبلیغ بشه

    39
    11
    1. زبان فارسی زبان ملی است نه قومی. هر کس ایرانی است فارسی زبان اوست. اگر من آذربایجانی برای خاکم خون داده‌ام به فارسی هم در سراسر تاریخم فرهنگ آفریده‌ام نه به زبانی دیگر. همان گونه که ایران خاک من است فارسی هم زبان من است و یادگار از نیاکان منِ آذربایجانی و هم‌میهنان دیگرم از سراسر این پهنه‌ی جغرافیایی.
      در ضمن، قوم فارس هم قومی است خیالی و وجود خارجی ندارد و مقایسه‌ی زبان فارسی که زبانی ملی است با هر زبان محلی دیگر قیاسی مع‌الفارق است.

      15
      38
      1. ترک ستیزان خجالت نکشندو به جای اینکه خودشان را آذربایجانی جا بزنند بگویند ترک ستیزم.

        نه تنها در آذربایجان بلکه در دیگر مناطق ایران به انواع زبان ها محتوا فرهنگی تولید کرده اند.
        باید بدانید که آذربایجان نه تنها شعر و محتوای ترکی تولید کرده و میکند بلکه یکی از قطب های تپلید محتوای فارسی و عربی نیز بوده است. که چند بعدی نخبگان آن را نشان میدهد
        این بزرگان آذربایجان اند که صرف و نحو برای عربی هم نوشتند.
        البته با این سیستم آموزشی موجود بیچاره جوان ترک که تاریخ ادبیاتش را هم نمیداند.
        ضمنا دانشمندان چون ابن سینا زکریا و… اغلب آثارشان به عربی است. !
        از مغلطه و ترک ستیزی دست بردارید و حقوق همه را مانند کشور های پیشرفته محترم شمارید
        بعد مدرنیسم نیاز به یک زبان میانجی در ایران بود که بدون نظرسنجی از مردم فارسی انتخاب شده است. ان شا الله زبان ترکی را رسمی خواهیم کرد و ایران را به سوی کشور های داران چند زبان رسمی خواهیم برد.
        یا علی

        34
        15
  18. مرگ بر فاشیزم ترک ستیز

    جلال آل احمد
    در خدمت و خیانت روشنفکران
    جلد ۲
    صفحه ۱۳۸

    اشاره ای کوچک به سیاست های ترک ستیزی حکومت پهلوی

    43
    11
  19. سلام علیکم

    تلاش برای اجرایی شدن اصل 15 و تدریس ادبیات اقوام در کنار فارسی میشود قوم گرایی ؛ تضعیف و تحلیل زبان های غیرفارسی میشود ملیگرایی!
    تلاش برای حفظ زبان ترکی میشود قومگرایی ؛ تلاش برای نه تنها حفظ بلکه گسترش فارسی در دیگر کشور ها میشود ملیگرایی!
    اعتراض به توهین روزنامه ایران ، فیتیله و… میشود قوم گرایی ؛ اسامی چون پژو پارس ، پرشیا ، بانک پارسیان ، پاسارگاد ، شعار ستارگان سرزمین پارس برای تیم ملی و… میشود ملیگرایی
    آقای هاشمی ، قومگرایی را جریانی میکند که قدرت در دست اوست. قوم گرایی را کسانی میکنند که بالفعل ظلم میکنند و نه کسانی که نسبت بدین ظلم شاکی اند و مطالبات خود را عنوان میکنند.

    اگر به ذات ناسیونالیزم موسوم به ناسیونالیزم ایرانی که بعد از مشروطه با حمایت امپریالیزم پایه گذاری شد و در دوره پهلوی همه گیر ، بنگرید همان ناسیونالیزم فارسی است. ایران هم فارسستان و ملت ، ملت فارس.
    امثالکم نباید خجالت بکشید. از پشت نقاب مذهبیون و انقلابی ها بیرون آیید و نوشته های امثال محمود افشار که باید همه زبان های غیر فارسی به تدریج از بین برود را فریاد بزنید.
    هنگامی که مقاله محمود افشار یزدی که در مجله آینده 1304 ، سرمقاله بود با موضوع وحد ملی خواندم ؛ به یاد رفتار بریتانیا با هندوستان می افتم!!
    نوشته برای رسیدن به وحدت ملی ( ملت فارس ! ؛ ایران = فارسستان ) باید اسامی جغرافیایی غیر فارسی را فارسی کنیم ! زبان فارسی را همه گیر و زبان های غیر فارسی را به تدریج از بین ببریم. ایلات فارس زبان را در مناطق بیگانه!! زبان ده نشین کنیم و ایلات بیگانه زبان ! را به مناطق فارس زبان کوچ دهیم. زبان های غیر فارسی را باید ممنوع کنیم. باید راه آهن بزنیم تا مردم شمال و جنوب و شرق و غرب را به هم مخلوط کنیم ! و…

    آقای هاشمی مقدم ؛ به جای اینکه کشور های مترقی را مثال بزنید ، طرح هایی چون داشتن چند زبان رسمی در کشور ؛ فرهنگستان برای همه زبان ها و… را مطرح کنید ، در لباس انقلابی ، افکار پان ایرانیستی خود را بیان میکنید.
    میدانم سوید سویس کانادا و… به کار شما نمی آید . لااقل افغانستانی که همیشه بدان طعنه میزنید را الگوی خود قرار دهید که 2 زبان رسمی و سراسری دارد و دیگر زبان های جغرافیایش برا هم به رسمیت شمرده است و حتی به زبان های ترکمنی ازبکی و… نیز آموزش *به* زبان مادری دارد.
    یا همین عراق را ببینید که عربی و کردی رسمی اند.

    ضمنا شما حق ندارید برای هویت دیگری تصمیم بگیرید. همانقدر که شما و سید جواد طباطباییتان خودتان را ایرانی میدانید نه عرب ! من خودم را ترک میدانم.

    ایران یک سرزمین است که قبل از ورود آریایی ها سکنه داشته است. ژنتیک مردم ایران نیز ادامه ساکنین بومی فلات ایران است . مهاجرین یا مهاجمین آریایی آنقدر از لحاظ نفرات کم بوده اند که در مخزن ژنی بومیان حل شده اند. فقط زبان های ایندین اوروپین است که به دلیل دین جدیدی که توسط آریایی ها آورده شد ، در برخی مناطق فلات ایران به یادگار گذاشته شد.

    به مفاهیم انسانی بازگردید
    چیزی به نام نژاد و احیانا نژاد خالص وجود ندارد
    ایران نام یک سرزمین است مانند آسیا نه یک نژاد!!
    ملیت من ایرانی است و کشور من ترک ، فارس ، عرب ، کرد ، بلوچ و… دارد
    در کشور من تبعیض و بی عدالتی هویتی و فاشیزم آریایی پندار! اسلام ستیز ، باید ریشه کن شود. عدالت مایه اتحاد و تبعیض مایه اختلاف است.
    یا حق.

    45
    14
    1. زبان فارسی زبان ملی است نه قومی. هر کس ایرانی است فارسی زبان اوست. اگر من آذربایجانی برای خاکم خون داده‌ام به فارسی هم در سراسر تاریخم فرهنگ آفریده‌ام نه به زبانی دیگر. همان گونه که ایران خاک من است فارسی هم زبان من است و یادگار از نیاکان منِ آذربایجانی و هم‌میهنان دیگرم از سراسر این پهنه‌ی جغرافیایی.
      در ضمن، قوم فارس هم قومی است خیالی و وجود خارجی ندارد و مقایسه‌ی زبان فارسی که زبانی ملی است با هر زبان محلی دیگر قیاسی مع‌الفارق است.

      19
      37
  20. تا اونجایی که من از تاریخ خوندم در رسانه ترکیه دیدم و نظر کارشناسان تاریخ رو خوندم تا حدود قرن هفتم، ایران با همون زبان دوره خودش صحبت میکرده و شمال غرب کشور هم زادگاه قوم ماد بوده و زبان مغولی که مثلا خواستن از ننگش بیان بیرون و کردنش اذری بعد حمله مغول و تجاوز به ناموس و خاک ایران و به زور شمشیر اون منطقه و بعضی جاهای دیگه متاسفانه زبانشون شد مغولی(ترکی) و باز بدبختانه اینکه الان بدون اینکه به فلسفه زبانی که گویش میکنن فک کنن،بهش افتخار و تعصب هم دارن،وقتی میپرسی چرا میگه زبان مادری ماست یعنی یکی تو اینها از خودشون نیست که بگه بابا زبان مادری ما قبل حمله مغول همون زبانی بوده که کل ایران استفاده میکردن و بیاین به زبان اصلیمون تعصب داشته باشبم نه زبانی که به زور شمشیر و… بخوردمون دادن

    16
    34
    1. تو جاهلی چون فرق زبان های مغول و ترک را نمیدانی
      تو شرافت نداری چون بنابر دید منفی که مغول در ایران دارد ترک را به مغول ربط میدهی
      تو کذاب مفتر هستی چون میگویی تاریخ خوانده ای لکن قبل حمله مغول حکومت به دست خوارزمشاهیان ترک بود , حکومت قبل آن سلجوقیان بود که باز ترک بود و قبل آن غزنویان بود که باز هم ترک بود.
      تو احمقی چون در فرضیه تو مغول آذربایجان را مغولی زبان نه بلکه ترک!! زبان میکند.
      و تو پانکردی چون برای کرد ها تاریخ سازی میکنی و ماد را بدان مربوط میسازی که بالا جوابت را دادم
      به سلامت

      34
      13
      1. صفدر جون باز فحش دادی. تن ادیبان اذربایجان رو تو خاک میلرزونی.خودتو کنترل کن. باور کن زبان ترکی نیاز به دفاع با این ادبیات نداره

        6
        13
  21. با سلام
    کسانی که حتی قانون کشورشون رو نمیدونن وبه حق و حقوق دیگران ارزش قائل نیستن ویا اگر می‌دانند بهش هیچ احترامی قائل نیستند نمیشه باهاشون بحث کرد بهتر هست تو اون نفهمی شون بمونن و مطمئن باشن ما هم براشون پشیزی ارزش قائل نیستیم من ترجیح میدم جوابشون رو اینطوری بدم
    ایت هورر کاروان کچر
    یاشاسین آنا دیلیمیز یاشاسین ترک دیلی

    41
    11
  22. اقای هاشمی از سخنان شما کاملا عیانه که هیچ درکی از مردم آذربایجان ندارید.
    آذربایجانی های ساکن جمهوری آذربایجان و گرجستان و ترکیه یا هرجای دیگری هیچ تفاوتی با منه آذربایجانی در ایران ندارند و همه ما یک مردم هستیم و تنها تفاوت ما وجود مرز های سیاسی کشور هاست . و فرموده امام جمعه اردبیل کاملا درسته و گفته های ایشان کاملا بحق هستش که زبان آذربایجانی ها تحت نفوذ زبان های دیگه دستخوش تغییرات شده و این سخنان قوم گرایی نیست بلکه افکار منفی شما و امثال شماست که بانی قوم گرایی هستند. چطور صحبت درباره حذف واژگان و نفوذ واژگان و قواعد عربی به فارسی قوم گرایی محسوب نمیشه ؟
    آقای هاشمی گفته شما اصلا صحت نداره . بزرگان و قدیمی های ما آذربایجانی ها که از گزند تحمیل زبان فارسی کمتر اسیب دیدند گاها کلماتی ترکی رو ادا میکنند که برای ما ناآشناست و ما عینه فارسی اون کلمه رو در تکلم روزانه مون ادا میکنیم.
    خیلی از واژگانی هستند که ما معادل ترکی شون رو از بزرگان و قدیمی ها میپرسیم و بهمون میگن.
    در نسل ما به لطف تحمیل اجباری فارسی در مراکز آموزشی خیلی از کلمات فارسی به زبان ترکی مون وارد شدند و خیلی از قواعد گفتاری ما مشابه فارسی شده در حالی که در نسل قدیم اینطور نبوده و کلمات ترکی جای خودشون رو به واژگان وارد شده از فارسی نداده بودند.
    شما که میگی واژگان فارسی از قبل در زبان مردم آذربایجان بود کاملا غلطه . درسته که زبانهایی که در مجاورت هم هستن از همدیگه تاثیر میپذیرن و این طبیعته زبان هاست.
    من با یک دوستی که کرد بود صحبت میکردم دقیقا اون هم این نظر رو داشت که بیشتر کلماتشون فارسی شده .
    سخنان شما کاملا مصداق نفاق و ناحق هست حالا هرقدر هم که سخنان خودتون رو با عناوینی عوام فریب بزک و تزیین کنید.

    34
    11
  23. این حس نفرت از ترک ها و عرب ها در ایران از کجا میاد؟!
    چرا هیکدوم از اقدامات جریانات پانکردیسم و تروریسم اونها نگران نیستید ولی در عوض!!!
    عجب بابا عجب…

    27
    12
  24. راستی افرادی که از ظلم به زبان ترکی می نالند چرا از ظلم جمهوری اذربایجان به تالشان ساکن ان حرفی نمیزنن. مردم ان دیار حتی اجازه حرف زدن به زبان خود را ندارن و به زور حکومت فاشیستی جمهوری اذربایجان بسیاری ترک شده اند.حتی امروز بخش بزرگی از مردم تالش زبان شهرستان هشتپر حتی در روستاها که تبار تالشی دارند دارن ترکی حرف میزنن.میدونی چرا ؟ بخاطر رفتار زورگویانه و فاشیستی امثال شما. من طرفدار حفظ زبان های بومی ایران هستم زبان ترکی اذربایجان رو دوست دارم و مثل زبان مادری خودم بلدم و با مردم اذربابجان به خوبی بومیان ان ارتباط بر قرار میکنم. ولی باید اعتراف کنم درصد اندکی از شماها واقعا نژاد پرست هستید وبسیار پر سر وصدا. در پایان باید گفت به زبان تمام اقوام باید احترام گذاشت زبان فارسی را باید تقویت نمود. توهین به زبان و اقوام ایرانی باید جرم تلقی شود. مبارزه با زبان فارسی را باید جرم دانست. از تهاجم زبان یک استان به استان هم جوار باید جلوگیری کرد.چرا کا درنهایت لهجه یا زبان مربوطه در خطر نابودی در درازمدت قرار خواهد گرفت.

    13
    32
    1. تالش ها یکی از قبایل ترک آسیای مرکزی بودند.امیر چوپان نام تالش را بر یکی از پسران خویش نهاد. تالش ها خاطره مهاجرت خود را به کلی از یاد برده اند. در زمان صفویان تالش ها در مکان کنونی خویش ساکن بوده اندو امتیازات ویژه ای دریافت کردند. در عوض متعهد شدند قوای چیریکی لازم برای مواضع دفاعی حول دریای خزر را تدارک بینند.

      کتاب سرزمین گیلان , الکساندر خودزکو , صفحه ۷۸

      اخیرا شاهد هستیم بسیاری از تالش ها زبان غنی و قدرتمند ترکی را بلدند و موسیقی ترکی گوش میکنند و با کودکان خود به ترکی حرف میزنند.
      ایشان در صدد بازگشت به هویت اصیل اجدادی خود هستند
      مرا به یاد این جمله می اندازند که کل شی یرجوا الی اصله…

      35
      10
      1. از نا اگاهی نویسنده در عجبم.
        زبان تالشی کوچکترین نزدیکی به زبان ترکی ندارد. این گفته نویسنده مثل این می ماند که گفته شود مردم بلژیک به طوایف ترک تعلق دارند. اقای محترم از دروغ دست بردارید در زبان تالشی کوچکتربن اثری از زبان ترکی نیست. ترک ترک هست و تالش زبان تالش. نوشته نویسنده متن بالا بنده را به یاد نژادپرستان ترکیه می اندازد که کردها را ترک کوهستان خطاب میکنند در حالیکه کوچکترین نزدیکی زبانی بین ایندو نیست. وقتی نا اگاهی عده ای تا ره این اندازه میباشد باید گفت بحث در این زمینه بی فایده می باشد.بنده تسلط کامل به هر دو زبان دارم به اطلاع نا اگاهان می رسانم زبان تالشی ببشتر به کردی نزدیک بوده و هیچ نزدیکی با ترکی ندارد. حالا شما میخوای داد بزن همون زبان ترکی است. من خوشحال می شوم‌چون فقط شما رو در برابر قضاوت اگاهان قرار میدهد و همین کافی است.

        11
        19
        1. سیاه نمایی نکن

          سندی که داده شد اثبات میکند تالش ها اصالتا ترک هستند و بعد ها زبان ایندین اروپین به خود گرفته اند
          البته اسناد دیگری هم هست.
          البته تالش های کنونی در حال بازگشت به هویت و زبان خود اند و زبان ترکی را حرف میزنند

          12
          7
    2. اینکه دولت جمهوری اذربایجان به تالشی عا ظلم میکنه دلیل نمیشه دولت ایران هم به ما ظلم کنه!
      اونا اشتباه میکنن
      تالشی هم حق داره به زبان خودش تدریس کنه
      ولی ربطی به کشور ما نداره…ما طبق قوانین کشور خودمون خواسته هایی داریم چه کار به کشورهای همسایه داریم

      3
      1
      1. در مدارس جمهوری آذربایجان زبان تالشی تدریس میشود. پی دی اف کتابشان هم در اینترنت موجود است. وضع کردها در ترکیه نیز هزار برابر بهتر از ماست. زبانشان تدریس میشود رادیو و تلوزیون سراسری دارند و از همه مهمتر حزب سیاسی برای مطالباتشان از مسیر مدنی دارند. در عجم چرا جریان های تروریستی و رایدکال مانند پ پ ک اقدام به بمب گذاری میکنند و حتی مرزبانان ما را هم شهید میکنند

        4
        6
  25. انصاف نیوز چرا نوشته چاپ نمی شود. زبان تالشی کوچکترین نزدیکی با زبان ترکی ندارد.تمام محققان این زبان را نزدیک ترین زبان به پهلوی میانه میدانند. تمام محققین فرانسوی، روسی و ایرانی. لطفا چاپ کنید تا از دروغ گویی و انحراف مسائل علمی مربوط به زبان ها جلوگیری شود.

    9
    16
    1. باز که جوسازی و سیاه نمایی کردی
      یک سند از کتاب سرزمین گیلان این چنین شما را برآشفته میکند ؟ قطعا که بلی . چون سالهاست درون جعلیات تفاله های پهلوی غوطه خورده اید!
      پاسختان داده شد حول ادعای بالا داده شد.

      16
      8
      1. ببش از این برای خودتان هویت جعلی درست نکنید اقای محترم. زبان خودتان مال خودتان قومیت خودتان مال خودتان. نه کسی علاقه مند به گرفتن زبان شماست. با فرهنگ و زبان خودتان زندگی کنید

        8
        9
  26. بیش از این برای خودتان هویت جعلی درست نکنید اقای محترم. زبان خودتان مال خودتان قومیت خودتان مال خودتان. نه کسی علاقه مند به گرفتن زبان شماست. با فرهنگ و زبان خودتان زندگی کنید

    8
    10
  27. اذربایجان مال ایران است همانطور که علیه کردستان اقدام به جنگ کردند علیه اذربایجان نیز اقدام به جنگ میکنند …..یاشاسین اذربایجان … یاشاسین ایران …هرکس که خود را اذری بداند خود را ایرانی خوانده است.

    4
    9
    1. ما تورک های ایران، ایرانی هستیم دیگر! کانادایی که نیستیم! هر کس که شهروند دولت ایران باشد ایرانی است. چه تورک آذبایجانی باشد چه تورک قاشقایی چه تورک تورکمن و…
      آنا دیلیم اولن دگیل
      باشقا دیله دونن دگیل
      اولوم اولسون فاشیسمه

      7
      4
  28. سلام
    مطالب در مورد استاد عزیزمان آقاسید حسن عاملی به نهایت درجه برداشت شخصی اشتباه است شخصیت کاملا متدین و ایران دوست و صدالبته دوستدار ادبیات غنی زبان ترکی هستند که دوست دارند ادبیات غنی این زبان مادری حفظ شوند اثبات چیزی(محافظت از خلوص ادبیات زبان اصیل و پرمغز ترکی) دلیل بر انکار ارزشمندی چیز دیگر(ارزشمندی زبان های دیگر) نیست.

    چهره خورشید با خاک پاشی دسیسه گران بدطینت تیره شدنی نیست.

    هر زبان و ادبیاتی خلوص خویش را از دست می دهد طراوت و زیبائی خودش را از دست می دهد این مهم در تمام زبانها حاکم است
    هر شخصی مواظب هویت و اصالت خویش نباشد مورد مذمت عقلاء قرار نمیگیرد.

    این متن این آقای خائن به مصاحبت آقاسید بوی فتنه شیطانی می دهد

    سالیان سال این استاد اخلاق بسیار باسواد و مطلع از روزگار را میشناسیم شدت تابش شخصیّت ایشان چشم دشمنان این مرزوبوم را کور میکند حالا چند نفر جهّال چیزهائی شایسته شخصیت خودشان ….

    5
    1
  29. اگر بنام استان فکر کنیم نام استان ما آتروپات ، آتروپاتگان ، آذرآبادگان و آذربایجان است و کاش اسم استان اردبیل را آذرستان می گذاشتیم که بنده پیشنهاد دادم نپذیرفتند. ترکی زبان مادری من است اما زبان ابا و اجدادی من نیست‌ .کاش ما به زبان تات یا همون آذری خودمون این قدر تعصب داشتیم و آن را احیا میکردیم.

    8
    2
  30. با سلام و درود به همه دوستان ترک،اذری،فارس و….
    لازم دونستم به عنوان یک ایرانی،نکاتی رو عرض کنم.
    1-مطالبات مربوط به ماسیل قومی ،بعضی مشروع و بعضی نا مشروع هست
    برای مثال:تدریس زبان قومی مشروع،وتدریس به زبان قومی نامشروع هست
    و برخی دیگر
    بهترین کار برای غبار زدایی از شبهاتی که انگلیس و استعمار برای تجزیه ایرانمون ،پاسخ دادن به مطالبات مشروع قومی همه اقوام ایرانی کرد،ترک اذری و….هست.
    1-تدریس زبان مادری هر قوم البته دقت فرمایید که تدریس خود زبان،نه تدریس به این زبان
    2-ایجاد فرهنگستان زبان و ادب ایرانی،که در ان،بخش هوایی وجود داشته باشد که هر بخش مسیول یک زبان ایرانی باشد،یکی فارسی،یکی ترکی،یکی کردی و…
    3-ضرورت بیان برخی مسایل ملی که متاسفانه …ها دغدغه چیزای دیگه دارن

    در اخر خواستم بگم دوستان،ما همه ایرانی هستیم،ترک،لر،کرد،فارس و… و با هم برادریم و محافظان این خاک،
    دوستار و هم میهن شما ، از فارس
    درضمن،از همه دوستان میخام اگه احیانا احساس کردید قصد توهین به قومیت و شما و… را دارند،بدانید توطیه استعمار هست،و این نویسنده که مسایل پان فارسی را بیان کرده ،اصلا به عنوان نمایند فارسیان(پارسیان) نگیرید
    زنده باد ایران

    0
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا