خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال دعوت از مهمانان افق با «تجویز نهادهای امنیتی»

ایرناپلاس نوشت: برنامه تلویزیونی جهان‌آرا، یکی از جنجالی‌ترین و حاشیه‌سازترین برنامه‌های تلویزیون است که از شبکه افق پخش می‌شود. مجریان این برنامه ابتدا وحید یامین‌پور و پس از او امیرحسین ثابتی، از فعالان سیاسی نزدیک به جبهه پایداری‌ بوده‌اند.

در این برنامه به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته می‌شود و تا به امروز چهره‌هایی همچون محمدعلی جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه فرهنگی، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف منتخب مجلس یازدهم و شهردار اسبق تهران، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی دوره دهم، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش و … حضور یافته اند.

حاشیه‌های جهان‌آرا

در این بین اما حضور چند کارشناس و مهمان، حواشی بسیاری به دنبال داشت. محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بعد از آن که رخشان بنی‌اعتماد مردم را برای تجمع در سوگ قربانیان هواپیمای اوکراینی فراخواند، گفت: «پنج نیروی سپاه در مرزهای شرق کشور هدف ترور قرار گرفته‌اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشت می‌آمد شاید دوست داشتی…» هنوز خیلی از سخنان تهدیدآمیز کوشکی نگذشته بود که بنی‌اعتماد برای چند ساعت در تاریخ ۲۳ دی‌ماه بازداشت و آزاد شد. این کارگردان قبل از دستگیری در صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرده بود که به خاطر «هشدارهای جدی نهادهای امنیتی» دعوتش را لغو می‌کند.

نادر طالب‌زاده، مجری تلویزیونی نیز که پس از حادثه هواپیمای اوکراینی در برنامه جهان‌آرا حاضر شد، گفت: «از این اتفاقات ۱۰ تا دیگر هم بیفتد، در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های آمریکا) هیچ است!… حادثه رخ داده شبیه به آن است که هواپیما به کوه برخورد کرده باشد! صحنه را گم نکنیم. قاتی پاتی نکنیم، چهار نفر جمع شده‌اند می‌گویند چه و چه و اینها. از این موضوع عبور خواهیم کرد. حواسمان باشد تصویر واقعه را فراموش نکنیم.» طالب‌زاده در حالی این سخنان را مطرح کرد که ۱۷۶ نفر از مسافران این هواپیما، از دنیا رفتند و مردم همگی نسبت به این حادثه و پنهان‌کاری‌های صورت‌گرفته، اعتراضات زیادی داشتند تا جایی که دامنه این اعتراضات به خیابان‌ها هم کشیده شد.

علاوه بر واکنش افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سخنان او، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری نیز در نامه‌ای به رئیس شورای نظارت بر صداوسیما نوشت: «در شرایطی که جامعه ایران در شوک خطای انسانی رخ‌داده در انهدام هواپیمای مسافربری به سر می‌برد و تصور پنهان‌کاری و دروغگویی در افکارعمومی شکل گرفته است، شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون در نظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می‌افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند. در بخش‌های مختلف برنامه جهان‌آرا در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، این سخنان نسنجیده و توهین‌آمیز قابل مشاهده است.»

سایه امنیتی‌ها بر جهان‌آرا؟

مجریان و دست‌اندرکاران این برنامه، بارها عنوان کرده‌اند که هدفشان از این برنامه شفاف‌سازی و خدمت به مردم است اما با توجه به سخنان اخیر وحید یامین‌پور، مجری سابق این برنامه به نظر می‌رسد اوضاع جور دیگری است. این مجری تلویزیونی در صفحه اینستاگرامی خود نوشته: «چه علیزاده و چه رائفی‌پور و چه سایرین و صدها کارشناس دیگر، همه با تجویز نهادهای امنیتی در فهرست مهمان‌های جهان‌آرا بودند.» [لینک]

از همین رو، برای بررسی این موضوع، با چند نفر از عوامل شبکه افق و برنامه تلویزیونی جهان‌ آرا تماس تلفنی برقرار کردیم که تنها توانستیم با امیرحسین ثابتی، مجری این برنامه و صدرالدین فلاح، روابط عمومی شبکه گفت‌وگو کنیم. جلال غفاری، مدیر شبکه افق نیز حاضر به پاسخگویی در این باره به خبرنگار ایرناپلاس نشد.

مجری برنامه جهان‌آرا در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت‌های یامین‌پور مبنی بر تجویز مهمانان این برنامه از سوی نهادهای امنیتی را تصدیق می‌کنید یا نه، به ایرناپلاس گفت: من نه تصدیق می‌کنم و نه تکذیب. از خود آقای یامین‌پور بپرسید که اینها را گفتند.

روابط عمومی شبکه افق نیز در پاسخ همین پرسش به ایرناپلاس گفت: آقای یامین‌پور الان دیگر مجری این برنامه نیستند اما به هرحال ایشان نظر خودشان را گفتند و در صفحات مربوط به خودشان منتشر کردند.

فلاح همچنین در پاسخ به این پرسش که بالاخره شبکه افق و عوامل آن نسبت به چنین موضعی مسئولیت دارد، بیان کرد: بله، اما بنده نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

درحالی که تا این لحظه پاسخ صریحی در این باره داده نشده، اما اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، این استقلال رسانه ملی است که لطمه دیده و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که به جز این برنامه، دیگر کدام‌یک از برنامه‌های تلویزیونی با تجویز نهادهای امنیتی اجرا می‌شوند؟

گفتنی است در برنامه‌های شبکه افق، تاکنون از افرادی مانند علی علیزاده از لندن، فرشاد توماج از سوئد حضور پیدا کردند که حرف و حدیث‌هایی را ایجاد کرد. چند نفر از اصلاح‌طلبان از جمله صادق خرازی، مصطفی کواکبیان، محمد قوچانی، عباس عبدی و…  هم در این برنامه حاضر شده‌اند و لغو حضور غلامحسین کرباسچی در این شبکه هم خبرساز شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا