خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اولین کسی که احتمال حمله بیولوژیک را مطرح کردند، رهبر انقلاب بودند»

سردار فتحیان، مدیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا و مباحثی مبنی بر همخوانی این ویروس با ژنتیک ایرانیان، گفت: این موضوع به عنوان یک احتمال پیش‌بینی می شود و شاید اولین کسی که این موضوع را مطرح کردند، رهبر معظم انقلاب بودند که در حکمی که به رییس ستاد نیروهای مسلح دادند، فرمودند که با توجه به احتمال حمله بیوتروریستی پیش‌بینی‌ها و رزمایش‌های لازم انجام شود. جالب است که اولین متهم خود آمریکایی‌ها بودند و چینی‌ها آمریکایی‌ها را متهم کردند. اخیرا هم آمریکایی‌ها چینی‌ها را متهم کردند. بنابراین معلوم است که یک خبرهایی وجود دارد. دانشمندان ما هم در حال بررسی هستند تا بتوانند ابعاد مختلف را شناسایی کنند، اما هنوز به یک نشانه یا شاخص قطعی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام کنیم.

به گزارش ایسنا، سردار نصرالله فتحیان در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا، گفت: شش نقطه قوت در ارتباط با کشورمان در زمینه مقابله با کرونا وجود دارد؛ اولا داشتن رهبری حکیم، فرزانه، خردمند و شجاع که نقطه بارز کشور ما در مقابله با این بیماری کرونا محسوب می‌شود که در سخت ترین حوادث کشور، کشتی این ملت را به ساحل امن می رساند. اگر یک قیاسی انجام دهید که البته این قیاس مع‌الفارق هم هست، می بینیم که امروز یک رهبری در آمریکا هست که مردم را برای مقابله با کرونا به تزریق مواد ضدعفونی کننده ترغیب می‌کند. به طوری که حتی دانشمندان خودشان هم این موضوع را مسخره کردند، اما ما رهبری در ایران داریم که تمام فتواها و دستورات‌شان، همراهی با نظریات متخصصین و ستاد ملی مقابله با کروناست.

مقاومت مردم ایران در ۷۰ روز کرونایی

فتحیان افزود: نقطه قوت دوم ما مردمی هوشمند و قانون‌پذیر هستند که در این ۴۰ سال گذشته در تمام حوادث سخت و شکننده مقاومت و صلابت خود را نشان دادند و در مقابله با این بیماری وحشتناک هم مردم ما خیلی خوب درخشیدند. علی رغم فشارهای اقتصادی، اجتماعی که اکنون در تمام دنیا وجود دارد و این بیماری ارکان جهان را از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… نشانه رفته است، اما مردم ایران با تمام سختی ها در این ۷۰ روز مقاومت کردند که باید به مردم‌مان افتخار کنیم. البته قلیل افرادی هم بودند که دستورات را رعایت نکردند، اما تعدادشان بسیار کم بود. سومین نقطه قوت ما داشتن یک نظام سلامت قدرتمند و یکپارچه  هم در حوزه بهداشت، هم در حوزه درمان و هم در حوزه امداد و پیش بیمارستانی و هم در حوزه آموزش و پژوهش بود که در این ایام توانست طی مدت کوتاهی بیش از ۷۰  میلیون نفر را غربالگری کنند و بیماران مبتلا و مشکوک شناسایی و جداسازی شدند که این اقدام فشار بیمارستان ها را کاهش داد.

همراهی بسیج ونیروهای مسلح با نظام سلامت در بحران کرونا

وی ادامه داد:  چهارمین نقطه قوت بسیج قدرتمندی است که با نظام سلامت همراهی کرد؛ یعنی بسیج مستضعفین که نسخه شفابخشی است برای همه تهدیداتی که طی این ۴۰ سال داشتیم؛ اعم از تهدیدات نظامی، اجتماعی و … ملت ما همزمان که با کرونا می جنگند، با تهدید و تحریم هم مقابله می کنند. درعین حال  صدا و سیما هم از نقاط قوت ما در این ایام بود که تمام قد برای آگاهی مردم به میدان آمد و لحظه به لحظه مباحث مربوط به این بیماری را به خوبی منعکس کرد.

وی ادامه داد: نقطه قوت ششم هم نیروهای مسلح ما بودند که با اشاره رهبر انقلاب پای کار آمدند و همه ظرفیت‌هایشان اعم از پزشکی، لجستیکی، ترابری، خدمات علمی و تحقیقاتی و… و. را در اختیار نظام سلامت قرار دادند که باید به آنها افتخار کنیم. در عین حال ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم در میان دستگاه های عمومی با تمام ظرفیت پای کار آمد و در تولید ماسک، تهیه مواد ضدعفونی و… تلاش زیادی انجام دادند. این ها نکات مثبتی است که سرمایه بزرگ ملت ایران است.

وی با بیان اینکه بنده مسئولیتم هماهنگی دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح در زمینه کرونا است، گفت: حقیقتا از روز اولی که با این بیماری مواجه شدیم، تمام دستگاه هایی که وظیفه داشتند که از نظام سلامت حمایت کنند، به میدان آمدند. نیروهای مسلح تمام قد تحت فرمان رهبر معظم انقلاب به میدان آمدند و قرارگاه امام رضا (ع) را تشکیل دادند و به صورت منسجم و آماده با همه ظرفیت های پزشکی و لجستیکی خود نقش بزرگی را ایفا کردند. حقیقا هلال احمر هم در این ایام خوش درخشیدند.

کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی خیرین به بیمارستان ها در بحران کرونا
ابعاد پنهان کرونا بیش از ابعاد روشن آن

فتحیان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد و نیروهای جهادی هر یک نقشی کم نظیر را در مقابله با این بیماری که هدفش تمام جامعه و تمام جغرافیا بود و بسیار خطرناک است که هنوز ابعاد پنهان آن بیش از ابعاد روشن شده آن است، ایفا کردند. طبق گزارشی که به من ارائه شد، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی مردم خیر در این شرایط اقتصادی برای کمک به بیمارستان ها، از تهیه مواد ضدعفونی کننده گرفته تا خرید تجهیزات مورد نیاز و… به میدان آمدند که روحیه ملت ایران را نشان می دهد که ستودنی است.

۲۷هزار تخت نقاهتگاهی با بیش از ۵۰۰۰پرستار و مددکار داوطلب

وی ادامه داد: نگرانی که متخصصین ما داشتند این بود که اگر بیماری یک پیک مجدد داشته باشد، دچار کمبود در فضای بیمارستان‌ها نشویم که در این راستا یکی از اقدامات بزرگ نیروهای مسلح و سازمان های مردم نهاد انجام دادند این بود که فضاهای پسابیمارستانی به عنوان نقاهتگاه را طراحی کردند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از ۳۰۰ مکان با اقدامات لجستیکی، خدماتی و دارو و درمانی خوب در اختیار نظام سلامت قرار گرفت و همچنین بیش از ۳۰۰۰ نیروی داوطلب پرستار و بیش از ۲۰۰۰ نیروی مددکار اجتماعی به صورت داوطلبانه در این نقاهتگاه‌ها قرار گرفتند که این فضاها را برای کمک به مردم آماده کردند که از آنها تشکر می‌کنیم.

بیش از ۱۵هزار پزشک و ۱۰۰هزار پرستار درخط مقدم مقابله با کرونا
بیش از ۱۰۰شهید مدافع سلامت در بحران کرونا

وی تاکید کرد: از طرفی مجموعه کادر پزشکی به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا بودند که بیش از ۱۵ هزار کادر پزشکی در کشور و ۱۰۰ هزار کادر پرستاری در کشور  کار بزرگی را انجام دادند. یکبار دیگر جامعه پزشکی در مقابل ملت ایران رو سفید شد و با همه ظرفیت و توان تخصصی خود در خدمت بیماران بود و حماسه بزرگی را خلق کرد و بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم این مسیر کرد برای نجات و سلامتی ملت ایران. جامعه پزشکی یکبار دیگر بعد از دفاع مقدس قد علم کرد، بر افراشته شد و خوب آزمایش داد و در این مسیر سخت و دشوار بیش از ۱۰۰ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و بهداشتی ما برای دفاع از سلامت مردم‌مان جان‌شان را تقدیم کردند که با همه وجود به روح همه شهیدان‌مان در نظام سلامت درود می‌فرستیم.

تلاش برای شناسایی ابعاد مختلف کرونا

وی تاکید کرد: یکی از کارهای مهم در هر اقدام بزرگ، هماهنگی است. این بیماری برای بشریت یک بیماری جدید، پیچیده، نو، مدرن و ناشناخته است و کمتر از چهار ماه از عمر این بیماری می‌گذرد و در کشور ما هم نزدیک به 70 روز از شناخته شدن آن می‌گذرد. تمام محققان و دانشمندان ما در تلاشند که بتوانند ابعاد مختلف این بیماری را شناسایی کنند. البته هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری مطرح نشده است. تمام کانون های علمی در سراسر این کره خاکی در حال بررسی هستند تا بتوانند اولا ابعاد مختلف این ویروس را شناخته و دوما داروی آن را مشخص کنند و در نهایت بتوانند واکسن آن را تولید کنند که امیدواریم هر چه سریع تر دانشمندان خودمان که همواره پیشگام بودند و امروز نظام سلامت پیش قدم و سرباز خط مقدم این مقابله جدی قرار گرفته، بتوانند در این زمینه اقدام کنند. طی این مدتی که از این بیماری در کشور می‌گذرد، جامعه پزشکی و نظام سلامت کارایی خود را نشان داد.

وی با اشاره به مجموعه بخش های بهداشتی که بیش از 150 هزار نیروی بهداشتی در کشور این کار بزرگ را دنبال کردند، گفت: در عین حال 64 دانشگاه علوم پزشکی این خدمات را مدیریت کردند.

درباره حمله بیولوژیک بودن کرونا، هنوز به شاخص قطعی نرسیده ایم

فتحیان در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا و مباحثی مبنی بر همخوانی این ویروس با ژنتیک ایرانیان، گفت: این موضوع به عنوان یک احتمال پیش‌بینی می شود و شاید اولین کسی که این موضوع را مطرح کردند، رهبر معظم انقلاب بودند که در حکمی که به رییس ستاد نیروهای مسلح دادند، فرمودند که با توجه به احتمال حمله بیوتروریستی پیش‌بینی‌ها و رزمایش‌های لازم انجام شود. جالب است که اولین متهم خود آمریکایی‌ها بودند و چینی‌ها آمریکایی‌ها را متهم کردند. اخیرا هم آمریکایی‌ها چینی‌ها را متهم کردند. بنابراین معلوم است که یک خبرهایی وجود دارد. دانشمندان ما هم در حال بررسی هستند تا بتوانند ابعاد مختلف را شناسایی کنند، اما هنوز به یک نشانه یا شاخص قطعی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام کنیم.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا