خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایش آنلاین «طلا»؛ تازه‌ترین فیلم پرویز شهبازی

ایسنا نوشت: حدود ۲۰ روز از اکران اینترنتی فیلم «خروج» می‌گذرد و حالا فیلم «طلا» آخرین ساخته‌ی پرویز شهبازی خالق «نفس عمیق» قرار است بعد از دو سال که از ساخت و نمایش آن در جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، اکران آنلاین شود.

«طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی نام دومین فیلمی است که بعد از اثر جدید ابراهیم حاتمی‌کیا در سامانه‌های وی‌اودی اکران می‌شود و از فردا ۱۰ اردیبهشت در سامانه‌های مختلفی به صورت آنلاین و با خرید بلیت به نمایش درمی‌آید.

«طلا» به یک درام اجتماعی محصول سال ۱۳۹۷ است که همان زمان گفته می‌شد مستقیم راهی اکران می‌شود ولی این اتفاق نیفتاد و فیلم به جشنواره سی‌و ‌هفتم فیلم فجر راه پیدا کرد.

این فیلم در آن دوره نامزد دریافت جایزه در دو بخش بهترین فیلم‌نامه و بهترین صدابرداری شده بود و پس از پایان جشنواره به نظر می‌رسید خیلی طول نکشد در سینماها نمایش داده شود اما باز هم این اتفاق نیفتاد و «طلا» در چند جشنواره خارجی از جمله داکا و جشنواره جهانی فیلم‌های پارسی در استرالیا به نمایش درآمد.

در «طلا» که به تهیه‌کنندگی مشترک رامبد جوان و محمد شایسته ساخته شده، نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این درام اجتماعی آمده است: راهی برای پول دارشدن، خسته از نگاه تحقیر آمیز دور و بری‌ها، احساس تباهی از کارکردن برای دیگران؛ این ها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند.

سال ۹۷ تهیه کنندگان «طلا» در نشست رسانه‌ای فیلم در جشنواره فجر درباره پیش‌بینی‌ خود از فروش این اثر در زمان اکران عمومی گفته بودند، « اگر فیلمی خوب ساخته شود، سهمش را از گیشه به دست می‌آورد و اگر مطمئن نبودند که فیلم می‌فروشد اصلاً روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.» اما حالا بعد از دو سال شرایط بسیار تغییر کرده و «طلا» که در تراکم اکران سال ۹۸ آن هم اکرانی که با انتقادهای زیادی مواجه بود، نتوانست رنگ پرده را ببیند حالا در روزهایی که بخاظر شیوع کرونا سینماها تعطیل هستند، اکران آنلاین را انتخاب کرده است؛ انتخابی که قطعا هیچ کدام از سازندگانش حتی خواب آن را هم نمی‌دیدند.

اما به بهانه‌ی اکران آنلاین «طلا» به دلیل شیوع ویروس کرونا نباید از مرور کارنامه کاری پرویز شهبازی سازنده‌ی فیلم که با «نفس عمیق‌»اش در سینما زندگی کردیم،بگذریم.

پرویز شهبازی در سال ۱۳۶۸ پس از پایان تحصیلات، تعدادی فیلم کوتاه ساخت و با فیلم سینمایی «مسافر جنوب» وارد سینمای حرفه‌ای شد و «نفس عمیق» سومین فیلم او بود که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد و مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفت.

او در کارنامه هنری‌اش علاوه بر «نفس عمیق»، «نجوا» و «مسافرجنوب»؛ فیلم‌های چون «طلا» (۱۳۹۷)،«مالاریا» (۱۳۹۴)،«دربند» (۱۳۹۱)، «عیار ۱۴» (۱۳۸۷) را دارد.

پرویز شهبازی در نشست فیلم «طلا» در سال ۹۷ خطاب به برخی سوالات که در انتقاد به فیلمنامه و شخصیت‌ها مطرح شد، بیان کرد که اگر فیلم باور پذیر نیست و می‌خواهید فیلم را نقد کنید، باید آن را در قالب یک یادداشت بنویسید و بگویید این فیلم خوب است یا بد. اینجا برای نقد فیلم نیامده‌ایم. این نقدها را هم برای من ننویسید زیرا منتقد برای تماشاگر می‌نویسد.

این کارگردان همچنین در پاسخ به سوالی که درباره اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد، بیان کرد که ممکن است، این ماجرا با فرهنگ اسلامی ایرانی هماهنگی نداشته باشد اما در جامعه اتفاق می‌افتد.

۲۴ مهر ماه سال ۹۶ هم پرویز شهبازی در نشست فیلمش «مالاریا» گفته بود: «این همه سینماگر موفق در ایران آنگونه که مخالفان «مالاریا» دوست دارند فیلم می‌سازند. اجازه بدهید من هم فیلم خودم را بسازم.»

او گفته بود:« اولین فیلم سینمایی من «مسافرجنوب» داستانی ساده و مستقیم داشت و در زمان خودش و بین فیلم‌های خیلی مهم آن زمان مطرح شد. اما من از آن مرحله زود گذر کردم و الان حوصله‌ی آن نوع فیلمسازی را واقعا ندارم. علاقه‌مند به فرم‌های بیانی جدید و کلا درگیر کار کردن روی گرامر سینما هستم و می‌خواهم شیوه‌های بیانی جدیدی را در کارهایم تجربه کنم. برایم هم مهم  نیست دیگران چه می‌گویند. بنده هر ۴ سال یک بار فیلم می‌سازم و هرسال ۳۰۰ فیلم در ایران تولید می‌شود یعنی هر چهار سال ۱۲۰۰فیلم ساخته می‌شود و از این هزار و دویست فیلم یک فیلم هم من می‌سازم!»

پرویز شهبازی در سال۱۹۹۷برای فیلم سینمایی «مسافر جنوب» برنده جایزه طلایی از جشنواره فیلم توکیو و برای فیلم مالاریا برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم ورشو شد و به خاطر کارگردانی فیلم «دربند» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا