خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرمت بی پایان مقبره‌ی ملک‌المتکلمین

آرامگاه ملک‌­المتکلمین مانند مجسمه­­‌اش در خیابان مخصوص تهران میان ساختمان­های بیمارستان لقمان گم شده است.  در حالی که سازمان زیباسازی شهر تهران از سال 93 پروژه‌­ی احیا و مرمت این مجموعه را مورد توجه قرار داده است، بعد از گذشت پنج سال این مقبره هنوز در وضعیت نامناسبی به سر می‌­برد و به گفته‌­ی نگهبان مقبره این مکان یک سالی می­‌شود که تحویل گرفته شده است و هنوز منتظر هستند که پیمانکار مشخص شود.

ملک­‌المتکلمین از خطبای مشهور دوره‌ی مشروطیت و یکی از مدیران انجمن باغ میکده است. او بنیان­گذار مدارس جدید بود که بعد از به توپ بستن مجلس دستگیر و در باغ شاه در مقابل محمدعلی­‌شاه به قتل رسید. بعد از گذشت 111 سال از شهادت ملک­‌المتکلمین ومیرزاجهانگیرخان صور اسرافیل وضعیت مقبره نامناسب است.

تصمیم مجدد برای مرمت بنا سال گذشته توسط شهرداری تهران گرفته شده است. درحالی که سازمان زیباسازی از پنج سال پیش به دنبال احیای این مقبره است به نظر می­رسد که مرمت مقبره متوقف شده است.

نگهبان مقبره می‌­گوید: «اینجا نزدیک به یک سال است که تحویل گرفته شده و یک سری کارهایی انجام شده است و اگر پیمانکار مشخص شود کار را ادامه می‌دهند.»

او در ادامه درباره­‌ی وضعیت مقبره می­گوید: «اینجا خرابه بود و آن را جمع ­و جور کرده­‌اند. هروقت پیمانکار مشخص شود ساخت­­­ و ساز انجام می­‌شود و البته همین الان هم اگر از طرف دیگر مقبره بروید، کارهایی کرده­‌اند که مشخص است.»

ضلع شمالی مقبره
ضلع غربی مقبره
ضلع جنوبی مقبره و ابتدای کوچه‌ی ابراهیمی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا