خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دانش‌آموزان استثنایی در شبکه شاد نادیده گرفته شده»

مهدی قاسمی‌پور، رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در سامانه شاد مشکلات دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته نشده است. برای فقر مالی خیلی از خانواده‌ها باید راهکاری اندیشید، در غیر این صورت فعالیت دانش‌آموزان در سامانه شد محدود خواهد شد.

قاسمی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص وضعیت آموزشی دانش‌آموزان مدارس استثنایی اظهار کرد: آموزش در این مدارس به دلیل نیازهای ویژه‌ای که دانش‌آموزان استثنایی دارند با دیگر مدارس عادی متفاوت است، به عنوان مثال یک فایل صوتی برای دانش‌آموز ناشنوا کاربردی ندارد. فایل آموزشی برای این دانش‌آموز باید تصویری و به همراه زیرنویس و زبان اشاره باشد. برای دانش‌آموزان نابینا نیز باید از نرم‌افزای مانند تاچ‌بک استفاده نمایند. در حال حاضر در شبکه شاد امکان بارگذاری فایل‌های تصویری سنگین وجود ندارد و مشکلاتی از این قبیل برای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کرده است.

مشارکت 70 درصدی دا‌نش‌آموزان در پایگاه‌های آموزش مجازی استان

وی افزود: در حال حاضر هشت هزار و 362 دانش‌آموز در مدارس استثنایی و 9 هزار 584 دانش‌آموز در طرح تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند. تاکنون 1459 کانال ارتباطی در فضای مجازی با بیش از پنج هزار و 331 ساعت آموزشی برای تمامی هفت گروه دانش‌آموزان استثنایی و دانش‌آموزان تلفیقی در سراسر استان فراهم شده است. حدود 70 درصد دانش‌آموزان توانسته‌اند از سیستم آموزش مجازی استفاده نمایند.

رییس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: به دلیل وجود برخی مشکلات سخت‌افزاری و بضاعت اندک برخی از خانواده‌ها چه در مناطق برخوردار شهر و چه در مناطق محروم، عده‌ای از دانش‌اموزان نتوانسته‌اند که از خدمات آموزشی بهره ببرند. در مدارس شهرستان‌های مشهد، قوچان، سبزوار و گناباد پویشی راه‌اندازی شده و با استفاده از رانندگان سرویس مدارس، محتواهایی که در قالب پیک و یا مجله تهیه شده است را به درب منزل این دسته از دانش‌آموزان ارسال می‌کنیم.

دانش‌آموزان گروه اوتیسم بیشترین آسیب را دیده‌اند

قاسمی‌پور یادآور شد گفت: برای دانش‌آموزان اوتیسم، پیش‌دبستانیهای ناشنوا و کم‌توان ذهنی که نمیتوانند از طرح آموزش مجازی استفاده کنند، طرح دست‌یاران تدریس راه‌اندازی شده است. این فرایند در ابتدا برای دانش‌آموزان اوتیسم اجرایی شد. در پایگاه‌ آموزش مجازی یک نفر از اعضای خانواده به عنوان دستیار معلم معرفی شده و یک سری آموزش به او ارائه می‌شود تا به دانش‌آموز منتقل کند. تا کنون فعالیت‌های ورزشی، توان‌بخشی، مشاوره‌ای و پرورشی برای دانش‌آموزان اوتیسم در این طرح جواب داده است. در حال حاضر بیشترین آسیب به دانش‌آموزان گروه اوتیسم وارد شده است. این دانش‌آموزان از جمع فراری هستند و فقط در کلاس درس به طریقی می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

سامانه شاد در مدت محدودی جوابگو خواهد بود

وی در خصوص سایر مشکلات سامانه شاد برای دانش‌آموزان استثنایی بیان کرد: در سامانه شاد برای فعالیت‌های توان‌بخشی امکاناتی فراهم نشده است. یک سری از دروس حرفه‌ای دوره متوسطه را به خوبی پشتیبانی نمی‌کند. کلاس‌بندی‌های به شکل عادی صورت نمی‌گیرد. یکی از مشکلات برنامه شاد در برگزاری کلاس‌های چند پایه است. اکثر کلاس‌های مدارس استثنایی چند پایه است و سامانه شاد این کلاس‌ها را نمی‌تواند ساماندهی کند. همچنین به دلیل فقر مالی برخی خانواده‌ها گزارش‌هایی می‌رسد که دانش‌آموزان و خانواده‌ها دیگر خجالت می‎‌کشند برای استفاده از کانال‌های آموزش مجازی به همسایه و یا آشنایان خود مراجعه کنند. استفاده از برنامه شاد برای کسانی که مشکلات زیادی در این قبیل دارند فقط برای مدت محدود جواب‌گو خواهد بود. اگر آموزش مجازی طولانی شود باید فقر مالی خیلی از خانواده‌ها در نظر گرفته شود.

رییس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات این دسته از مدارس گفت: در این خصوص از سیستم آموزش‌و‌پرورش تبعیت خواهیم کرد. مدارس استثنایی مانند هنرستان‌ها امتحانات نهایی ندارند و شرایط برگزاری امتحانات حضوری هم فراهم نخواهد شد، اما باید آمادگی برگزاری امتحانات پایه نهم با یک برنامه‌ریزی مدون را داشته باشیم. دانش‌آموزان تلفیقی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند نیز امتحانات‌شان را رعایت فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد.

پورشریفی در مورد آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: به دلیل آگاهی بالای این دسته از خانواده‌ها در رعایت نکات بهداشتی، دانش‌آموزی در خراسان رضوی نداشتیم که به کرونا مبتلا شود، اما چهار نفر از همکاران‌مان در این بخش به کرونا مبتلا شدند که تمامی آن‌ها بهبود یافته‌اند. یکی از دلایلی که واحدهای مشاوره فعال شده و از تمامی مشاوران مدارس استفاده کردیم، بحران‌های روحی و روانی دانش‌آموزان استثنایی بود. دانش‌آموزان درگیری‌های خاص خود را داشتند که به طریقی مدیریت شد. در کارهایی که در حد بضاعت‌مان بوده کوتاهی نکرده‌ایم و اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کلا بخاطر لجباری مردم رو گرفتار کردند . مثلا که چی ؟! وقتی نمیتونی نرم افزار خوب بسازی، بذار مردم از همون واتس اپ شون استفاده کنن. . تلگرامو که گرفتید، واسه رونق تجارت خودتون. دیگه چی میخواید ؟ به بچه های خردسال مردم و درسشون و آینده شون هم رحم نمی کیند ؟! شما دیگه چه جور آدمهایی هستید ؟! شاد افتضاحه : برید مثل سروش بذارید برای فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا