خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی آماری به واکنش‌های توییتری به اظهارات اردشیر زاهدی

اظهارات اردشیر زاهدی در محکومیت تحریم‌ها و حمایت از سردار سلیمانی، در مصاحبه با بی بی سی فارسی در روزهای اخیر باعث واکنش کاربران و دو دسته شدن فضای توئیتر شد.

بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا بر روی توئیت‌های با حداقل ۲۰۰ لایک از میان ۴هزار  و ۸۷ منتشر شده در روزهی ۷ و ۸ اردیبهشت نشان می‌دهد که انتقاد از اظهارات اردشیر زاهدی درباره ایران و حمایت از او، دو مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی با  کلیدواژه اردشیر زاهدی منتشر شده است.

نتایج داده‌کاوی

۴۱ درصد لایک‌ها به انتقاد از اظهارات اردشیر زاهدی درباره ایران و امریکا و به خصوص تعریف او از قاسم سلیمانی اختصاص داشته است. در این توئیت‌ها که عمدتا توسط مخالفان جمهوری اسلامی منتشر شده بود، کاربران از مواضع اردشیر زاهدی علیه کسانی که از بیگانگان پول می‌گیرند، خشمگین بودند. کاربری در این راستا نوشته است:

آنجاییکه #اردشیر_زاهدی گفت: «ما که گذاشتیم، رفتیم، پول هم بردیم …» باید مجری می‌پرسید «پول بردید؟ منظورتان پول خودتان است یا ملت ایران؟» اگر در پاسخ می‌گفت: «پول خودم» که چه نیازی به بیانش بود. اما اگر می‌گفت «پول ملت»، مجری باید می‌پرسید «شما با چه رویی از ایران حرف می‌زنید؟»

از سوی دیگر اما، بخش زیادی از کاربران توئتر نیز از مواضع اردشیر زاهدی حمایت کردند و ۴۰ درصد لایک‌های توئیت‌های مربوط به این موضوع، در حمایت از اظهارات اردشیر زاهدی بوده است. برخی از کاربران اردشیر زاهدی را وطن پرست و آزاده نامیده‌اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

روزگار عجیبی است. اردشیر زاهدی داماد شاه مخلوع، در برابر اقتدار مدافعان انقلابی ایران و حاج قاسم سلیمانی سر تعظیم فرود می آورد. اما عده ای که همه نام و نان و عنوان خود را از این همین انقلاب دارند، روزانه به مایه های اقتدار و افتخار کشور سرکوفت میزنند. دشمن هم دشمن های قدیم!

کاربر دیگری نیز نوشته است:

اگر از سخنان #اردشیر_زاهدی شگفت‌زده شده‌اید؟! متاسفم هنوز ناتوان از درک معنای عمیق عاشق بودن به آب و خاک میهن هستید!

نگاهی آماری به واکنش‌های توییتری به اظهارات اردشیر زاهدی

۶ درصد از لایک‌ها نیز به توئیت‌های براندزان اختصاص داشته که در آن از رسانه بی بی سی به خاطر دعوت اردشیر زاهدی انتقاد شده است. این کاربران معتقدند بی بی سی فارسی برای به دست آوردن دوباره محبوبیت خود این اقدام را انجام داده است. کاربری در این راستا نوشته است:

این وجه ماجرا هم درسته که BBC فارسی برای بازسازی اعتبارش نیاز به مصاحبه با اردشیر زاهدی داشت باید همیشه این رو در نظر داشته باشیم که رسانه استعمار پیر هیچ کاری رو بی دلیل انجام نمیده!

۳درصد لایک‌ها نیز در انتقاد از اصولگرایان به خاطر حمایت از اردشیر زاهدی بوده است. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

امید دانا کم بود ؛ حالا غش کنید بغل اردشیر زاهدی ! :// اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست هم لایق دشمن‌ست و هم لایق دوست …

انتقاد از عملکرد صدا و سیما هم موضوع دیگری بوده که ۳درصد لایک‌ها در میان توئیت‌ها منتشر شده راجع به اردشیر زاهدی را به خود اختصاص داده است. این کاربران از صدا وسیما به خاطر سیاست‌های اشتباه در جذب مخاطب انتقاد کرده‌اند. کاربری در این راستا نوشته است:

از دیشب رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا از سخنان حق‌طلبانه اردشیر زاهدی ابراز حمایت و شعف کرده‌اند. خیلی هم خوب. چرا که امروز تضاد اصلی بین وطن‌دوستان و وطنفروشان است. اما چرا باید این حرفها را در رسانه استعماری انگلیس بشنویم؟ چرا صداسیمای ملی زاهدی را برای ۲دقیقه مصاحبه دعوت نمیکند؟

۳درصد لایک‌ها نیز به مطالب طنز درباره اظهارات اردشیر زاهدی اختصاص دارد. همچنین ۳ درصد لایک‌ها مربوط به اخبار مبنی بر اظهارات اردشیر زاهدی است.

داده کاوی توئیت‌های مربوط به اردشیر زاهدی نشان می‌دهد که بر سر مواضع وی، نوعی دو دستگی در میان کاربران توئیتری ایجاد شده است. این دو دستگی که عمدتا در بسیاری از مسائل دیگر در مورد موافقان و مخالفان تحریم یا موافقان و مخالفان سردار سلیمانی و … خود را نشان می‌دهد، بخشی از واقعیت این روزهای توئیتر فارسی است.

در رابطه با توئیت‌های منتشر شده در مورد اردشیر زاهدی ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که با اینکه  لایک‌های مربوط به انتقاد از اردشیر زاهدی توسط براندازان کمی بیشتر است و این مضمون در صدر قرار دارد اما تعداد مضامین بیشتری توسط اصولگرایان در حمایت از زاهدی منتشر شده که لایک کمتری دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا