خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میزان تورم استانی با شیوع کرونا ارتباط دارد؟

ایرناپلاس نوشت: بر اساس آمارهای منتشر شده از نرخ تورم در فروردین ۱۳۹۹، نرخ تورم سالانه کالاهای غیر خوراکی و خدماتی در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده در فروردین ۱۳۹۹، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۳۹۹ برای کل کشور، ۳۲.۲ درصد بوده است. کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان فارس و برابر با ۲۸.۵ درصد است. آذربایجان غربی با نرخ تورم ۱۲ ماهه ۲۹.۷ درصدی بعد از استان فارس قرار دارد. استان قم نیز با نرخ تورم ۳۰ درصدی، سومین استانی است که پایین‌ترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را تجربه کرده است.

سطح عمومی قیمت‌ها در استان‌های ایلام، لرستان و خراسان جنوبی، با سرعت بیشتری افزایش یافته است. این شاخص در استان ایلام برابر با ۳۹ درصد، در استان لرستان برابر با ۳۷ درصد و در استان خراسان جنوبی ۳۵.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» در کل کشور ۳۶.۵ درصد اعلام شده و هرمزگان با ۴۱.۹ درصد، بوشهر با ۴۰.۷ درصد و ایلام با ۴۰.۲ درصد رکوردداران این بخش هستند. تورم «کالاهای غیر خوراکی و خدماتی» نیز طی یک سال گذشته در کل کشور ۳۰.۳ درصد بوده و استان‌های ایلام با ۳۸.۲، لرستان با ۳۷.۵ و خراسان جنوبی با ۳۴.۸ درصد بیشترین نرخ تورم در این گروه را تجربه کردند.

نرخ تورم مناطق روستایی در «کالاهای غیرخوراکی و خدماتی» ۳۲.۲ درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری و نیز نرخ تورم این بخش در مناطق شهری، بیشتر است. نرخ تورم «کالاهای غیرخوراکی و خدماتی» در مناطق شهری ۳۰ درصد بوده است.

بررسی تورم سالانه گروه‌های اصلی نشان می‌دهد بیشترین نرخ مربوط به گروه حمل و نقل و ۴۶.۵ درصد است. نرخ تورم گروه حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌ها و برابر با ۵۲.۵ درصد است. کمترین نرخ تورم نیز مربوط به گروه ارتباطات است. نرخ رشد قیمت‌ها در این گروه، طی یک سال گذشته به‌طور میانگین ۱۲.۹ درصد بوده است.

میزان تورم استانی با شیوع کرونا ارتباط دارد؟

تغییرات قیمتی از اسفند تا فروردین

نرخ تورم ماهانه خانوارهای کل کشور در فروردین به ۲.۱ درصد رسیده است. سطح قیمت‌های فروردین‌ماه در استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد با ۳.۸ نسبت به سایر استان‌های کشور، بیشتر بوده است. استان‌های خراسان رضوی و ایلام با ۳.۶ درصد رتبه دوم بیشترین نرخ تورم ماهانه قرار دارند. استان هرمزگان نیز با نرخ تورم ماهانه ۳.۳ درصدی در جایگاه سوم بیشترین نرخ تورم ماهانه در فروردین قرار دارد.

نرخ تورم ماهانه ۱.۱ درصدی آذربایجان غربی، کمترین نرخ تورم ماهانه در بین استان‌های کشور است. تهران و همدان نیز به ترتیب با ۱.۲ و ۱.۳ درصد، استان‌های دیگری هستند که کمترین نرخ تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند.

کرونا و تفاوت فروردین ۱۳۹۹ با ۱۳۹۸

در تحلیل نرخ تورم نقطه به نقطه لازم است شوک اقتصادی کرونا را نیز در نظر بگیریم. تورم نقطه به نقطه که میزان افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، در فروردین امسال آثار اقتصادی کرونا را نیز در خود جای داده است. البته محاسبه و تحلیل نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در بین اقتصاددانان چندان پذیرفته ‌شده نیست. با این حال، از آنجایی که احتمالاً تأثیر کرونا بر سطح عمومی قیمت‌ها با استفاده از آن قابل بررسی است، می‌تواند مفید باشد.

نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور در فروردین سال جاری ۱۹.۸ درصد بوده است. استان‌های هرمزگان، ایلام و تهران، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به ترتیب با ۲۷.۴، ۲۳.۳ و ۲۲.۹ درصد تجربه کردند. کمترین نرخ تورم نقطه‌ای مربوط به استان کردستان، با نرخ ۱۴ درصد است. استان‌های بوشهر و اردبیل نیز به‌ترتیب با نرخ‌های ۱۵.۲ و ۱۵.۶ درصدی، قبل از کردستان قرار دارند.

در یک نگاه شاید بتوان رابطه‌ای بین میزان ابتلا به کرونا در استان‌ها و نرخ تورم نقطه‌ای مشاهده کرد. البته این ارتباط، به دلیل کافی نبودن داده‌ها و نیز نادیده گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار بر نرخ تورم ممکن است معنادار نباشد. در واقع برای بررسی تأثیر کرونا بر نرخ تورم استان‌ها لازم است از مدل‌سازی‌های اقتصادی استفاده کرد. با این حال، بر اساس آخرین آمارهای استانی موارد ابتلا به ویروس کرونا که مربوط به چهارم فروردین‌ماه است، می‌توان گفت تهران با بیشترین تعداد موارد ابتلا یعنی ۵۰۹۸ مورد یکی از سه استان با بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای بوده است. همچنین بوشهر با کمترین تعداد موارد ابتلا یعنی ۵۵ مورد، در بین سه استان با کمترین نرخ تورم نقطه‌ای قرار داشته است.

توجه به این نکته ضروری است که شاخص‌هایی مانند تورم سالانه و ماهانه پس از چند دوره، قدرت توضیح‌دهندگی بهتری درباره تأثیر کرونا بر سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورم خواهند داشت و می‌توانند به‌خوبی تأثیر این شوک و همچنین بازگشت یا عدم بازگشت نرخ تورم به مسیر بلندمدت و مواردی مانند آن را نشان دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا