خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو پیش‌بینی متناقض درباره انتخاب مجدد روحانی

اخبار انتخاباتی هفته گذشته تحت‌الشعاع رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت قرار داشت و بیشتر فعالان سیاسی تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته بودند. البته دو گفت‌گو از هاشمی‌رفسنجانی و حمید رسایی درباره انتخاب مجدد روحانی جالب توجه بود. اولی رای روحانی را در انتخابات ۹۶ تضمین‌شده می‌داند و دومی رئیس‌جمهور فعلی را تک‌دوره‌ای می‌خواند.

به گزارش ایسنا، این هفته در جناح اصولگرا حزب موتلفه اسلامی بیشترین اخبار انتخاباتی را به خود اختصاص داده بود. اصلاح‌طلبان هم  با انتخاب نمایندگان فراکسیون امید در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی خود به این شورا شکلی جدید دادند.

اصولگرایان؛ خیز موتلفه برای انتخابات

به نظر می‌رسد حزب موتلفه اسلامی قصد دارد بعد از سال‌ها بالاخره به مرجعی اصلی در جناح اصول‌گرا تبدیل شود. موتلفه‌ای‌ها این هفته به ۸ گزینه نهایی برای انتخابات رسیدند و اعلام کردند که نامزد نهایی‌شان از میان این ۸ گزینه انتخاب خواهد شد. پیرمردهای اصول‌گرا در حرکتی آرام، خیز خود را برای انتخابات برداشتند تا شاید اصول‌گرایان بر سر نامزد مورد نظر آن‌ها به توافق برسند.

رسیدن موتلفه به ۸ گزینه کاندیداتوری

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد: این حزب در بررسی‌های خود برای انتخاب نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون به ۸ گزینه رسیده که از میان این ۸ گزینه، نامزد نهایی حزب موتلفه مشخص می‌شود. وضعیت گزینه‌های مذکور بر اساس ۶۰ شاخص بررسی می‌شود و تلاش می‌کنیم تا اوایل دی به گزینه نهایی دست پیدا کنیم.

حمیدرضا ترقی با بیان این‌که این ۸ گزینه همگی از داخل حزب هستند، ادامه داد: اگر ائتلاف اصول‌گرایان شکل بگیرد ما گزینه حزب موتلفه را به ائتلاف معرفی می‌کنیم و اگر ائتلاف از این فرد حمایت کرد، این فرد گزینه اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود اما اگر ائتلاف اصول‌گرایان به نتیجه دیگری برسد، نظر ائتلاف برای ما اولی است.

بیانیه موتلفه در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیدای این حزب

همین خبر گمانه‌زنی‌هایی را درباره اسامی این ۸ کاندیدای موتلفه در برخی رسانه‌ها شکل داد و اشخاصی چون یحیی آل‌اسحاق، محمدنبی حبیبی و اسدالله بادامچیان به عنوان کاندیداهای این حزب مطرح شدند. این اخبار باعث شد تا حزب موتلفه اسلامی در مورد این گمانه‌زنی‌ها بیانیه‌ای صادر کند که به شرح زیر است:

«نظر به انتشار اخباری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر تعیین نامزد حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و اعلام اسامی چند تن از اعضای شورای مرکزی این حزب به‌عنوان نامزدهای احتمالی، به اطلاع می‌رساند جلسات شورای انتخابات حزب موتلفه اسلامی همچنان ادامه دارد و تاکنون در مورد معرفی شخص یا اشخاص به عنوان نامزد حزب موتلفه اسلامی به تصمیم قطعی نرسیده است. هرگونه اخبار در این خصوص صرفا گمانه‌زنی بوده و فاقد اعتبار است. از تمامی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تقاضا داریم اخبار مربوط به حزب موتلفه اسلامی را فقط از طریق روابط عمومی این حزب پیگیری کنند».

معرفی کاندیدای موتلفه در چارچوب تحقق وحدت اصولگرایان است

نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم درباره این تصمیم موتلفه یادآور شد: کاندیدایی که قرار است حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ معرفی کند، یک شخصیت حقیقی است که پشتوانه شخصیت حقوقی حزب را هم همراه دارد. در واقع معرفی یک کاندیدا از سوی موتلفه اسلامی، در چارچوب تحقق وحدت اصول‌گرایان و انتخاب فردی اصلح برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ صورت خواهد گرفت.

اسدالله بادامچیان با اشاره به برنامه انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: ما در نظر داریم در کنار هر کسی که به عنوان کاندیدا معرفی کردیم، یک شورای فکری و مشورتی ریاست‌جمهوری تشکیل دهیم و از کسانی که در معرض و شایستگی ریاست‌جمهوری و مدیریت کشور هستند و اطلاعات، تجربه و تخصص‌های لازم را دارند دعوت کنیم تا بدون هرگونه سهم‌خواهی به نامزد معرفی شده، کمک‌های فکری و مشاوره‌ای و برنامه‌ای بدهند تا کشور با نگاه تیم‌های فرهیخته و تجربه‌آموخته و صاحب‌نظر متعهد اداره شود نه این‌که یک نفر با نگاه شخصی مدیریت کند.

وی با بیان این‌که همه می‌دانند حزب موتلفه اسلامی مورد اعتماد روحانیت، بزرگان و خواص کشور است، تصریح کرد: حزب موتلفه اسلامی در مسیر وحدت اصول‌گرایان خواهد بود البته اگر در انتخابات ۱۰ گروه تصمیم گرفتند کاندیدای خود را معرفی کنند، موتلفه اسلامی هم نامزد خود را مطرح خواهد کرد تا از میان آن‌ها فرد اصلح، ارجح و افضل انتخاب شود و این کمک به مردم‌سالاری اسلامی در جهت وحدت به ضوابط و رسیدن به نامزد ارجح است.

تلاش جبهه پیروان برای رسیدن به فهرست تهران در انتخابات شورای شهر

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری خبر داد که در جلسه  شورای مرکزی این جبهه درباره تشکیل معاونت‌های کمیته انتخاباتی جبهه پیروان بحث و تبادل نظر صورت گرفته اما این معاونت‌ها هنوز به طور کامل تعیین نشده‌اند.

کمال‌الدین سجادی همچنین بیان کرد: در این جلسه بحث درباره شاخص‌ها و ویژگی‌های کاندیداهای مورد نظرمان برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم هرچه زودتر به فهرست ۲۱ نفره تهران برسیم. از دبیران کل احزاب جبهه پیروان خط امام و رهبری خواستیم که نظراتشان را در این زمینه ارائه کنند که در جلسات بعدی ستاد انتخابات این جبهه مطرح شود تا به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.

احتمال دیدار ائتلافی با مصباح

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره دعوت جامعه روحانیت از تشکل‌های اصولگرا برای رسیدن به ائتلاف اظهار کرد: بنا داریم این جلسه را برگزار کنیم اما هنوز زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به احتمال برگزاری دیدار با مصباح یزدی برای رسیدن به ائتلاف در جریان اصول‌گرایی خاطرنشان کرد: ‌پیش از این، نقل قول نادرستی از اینجانب انجام شده بود که آن را اصلاح کردم و اکنون هم می‌گویم در انتخابات آینده ان‌شاءلله از همه ظرفیت‌های اصول‌گرایی استفاده خواهیم کرد. از تمامی چهره‌ها مشورت خواهیم گرفت و در مورد آیت‌الله مصباح‌یزدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده که در عین حال ما خود را مستغنی از مشورت گرفتن از چنین شخصیت‌هایی نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به پرسشی در باره چگونگی همکاری جامعه روحانیت با جامعه مدرسین برای انتخابات آینده یادآور شد: موضوع همکاری با جامعه مدرسین در دستور کار ماست و ما از همکاری با جامعه مدرسین مانند دوره‌های قبلی استقبال می‌کنیم اما هنوز زمانی برای دیدار بین آیت‌الله موحدی‌کرمانی وآیت‌الله محمد یزدی مشخص‌ نشده است و توافق در این زمینه بر عهده این دو بزرگوار است.

هرکس بلد باشد خوب سخنرانی کند می‌تواند رئیس‌جمهور هم بشود!

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در سومین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان تصریح کرد: در این مملکت هرکس بلد باشد خوب سخنرانی کند می‌تواند رئیس‌جمهور هم بشود و نیاز به پیش‌شرط دیگری هم ندارد.

پیش‌بینی رسایی درباره یک‌دوره‌ای بودن روحانی

اما نماینده پیشین و پر سر و صدای مجلس در گفت‌وگویی پیش‌بینی کرد که روحانی، رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای خواهد بود.

حمید رسایی در این زمینه گفت: روحانی هشت سال قبل می‌گفت سانتریفیوژها نباید بچرخد نشانه‌اش هم این است که در سعدآباد همه چیز را پلمب کردند اما حالا می‌گوید سانتریفیوژها باید بچرخد ولی کارخانه‌ها هم بچرخد. خیلی شعار قشنگی بود به اضافه این‌که آقای روحانی، روحانی بود، آخوند بود، یک درصدی از مردم این لباس برایشان محترم است، همه اینها دلیل شد برای این‌که به آقای روحانی رأی بدهند. حالا بعد از چهار سال ٤٩,٣ درصدی که فقط به یک دلیل به آقای روحانی رأی نداده بودند قاعدتا رأی‌شان عوض نشده است چون به همان یک دلیل صدتا هم اضافه شده است که کار خوبی کردیم به او رأی ندادیم. اما آن ۵۰.۷ درصدی که به صد دلیل به آقای روحانی رأی داده بودند می‌بینند هیچ‌کدام از آن چیزهایی که آقای روحانی گفته محقق نشده است.

اصلاح‌طلبان؛ امیدی‌ها در شورای سیاست‌گذاری

اصلاح‌طلبان این هفته سه عضو جدید از اعضای فراکسیون امید را به شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی خود اضافه کردند. سیاسیون این جناح هم در مصاحبه‌هایی باز بر حمایت از روحانی تاکید کردند.

پیش‌بینی هاشمی برعکس رسایی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی پیش‌بینی کرد که رای روحانی در انتخابات ۹۶ تضمین‌شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۹۶ عنوان کرد: نظر من این است که الان وضع آقای روحانی بیشتر از هر کاندیدایی که می‌تواند به میدان بیاید، بهتر است. من این‌گونه می‌بینم. اکثر کسانی که به آقای روحانی رای دادند، از انتخاب خود راضی هستند. آقای روحانی تا قبل از آن برای رقابت در میدان ریاست‌جمهوری نیامده بود و برای نخستین‌بار، آن هم برای مدت کوتاهی تبلیغ کرد چون زمانی که مرا رد کردند، ایشان جدی شدند و ظرف چند روز اوج گرفت. با آن شرایط، الان همه بر سر رایشان می‌مانند. آن‌هایی که رای دادند، نیروهای حزبی از جریان معتدل، اصلاح‌طلب، مدیریت‌ها، نخبگان و کسانی بودند که تحلیل‌های درستی از شرایط دارند. ممکن است افرادی هم تغییر رای داده باشند که جای آن‌ها هم افراد دیگری می‌آیند. به نظرم رای ایشان کاملا تضمین‌شده است.

دست‌وپا زدن اصول‌گرایان از نگاه ساعی

زهرا ساعی عضو فراکسیون امید درباره کاندیدای این فراکسیون در انتخابات ۹۶ اظهار کرد: گزینه ما در سال ۹۶ آقای روحانی است موضوعی که آقای عارف نیز مطرح کرد. ما بر اساس گفتمان سال ۹۲ که مورد اقبال بسیاری از مردم و جناح‌ها و گروه‌های سیاسی قرار گرفت، در سال ۹۶ نیز به دنبال همان گفتمان هستیم. معتقدیم آقای روحانی فردی اصلح برای پیاده‌سازی این گفتمان است و عملکرد دولت در چهار سال گذشته نیز چنین موضوعی را ثابت می‌کند.

نماینده تبریز همچنین درباره وضعیت اصول‌گرایان تصریح کرد: بنده اطلاعی از گزینه‌های اصولگرا ندارم، ولی می‌دانم آن‌ها دست و پا می‌زنند تا گزینه‌ای در برابر آقای روحانی پیدا کنند اما مطمئنم نمی‌توانند. البته مواردی در مورد کاندیداتوری آقای قالیباف به گوش می‌رسد ولی بعید می‌دانم که ایشان با تجربه قبلی مجدد در انتخابات حضور پیدا کند لذا به نظرم حضورشان در این برهه خطاست. این موضوع شامل سایر افرادی که چندین بار در انتخابات حضور پیدا کرده و از مردم نه شنیده‌اند، نیز می‌شود. رئیس‌جمهور یک کشور دارای مولفه و ویژگی‌هایی است که مردم آن را در سال ۹۲ در آقای روحانی دیدند. پس اصول‌گرایان باید گزینه‌ای را معرفی کنند که از آقای روحانی بالاتر باشد. بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد چون تفکر و رویکردی در این گفتمان حاکم است که معمولا از سوی مردم مقبولیت ندارد.

تصویب آیین‌نامه شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و عضویت امیدی‌ها در این شورا

در این هفته شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، آیین‌نامه شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در دور دوم فعالیت این شورا با رای اکثریت به تصویب رساند.

همچنین سه عضو فراکسیون امید در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب شدند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در این‌باره گفت: در جلسه شورای مرکزی فراکسیون امید، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین به ترتیب آرا به عنوان سه عضو این فراکسیون در شورای عالی انتخاباتی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. البته در این انتخابات آقای محمدعلی وکیلی و خانم سیده حمیده زرآبادی به یک اندازه رای آوردند که آقای وکیلی به احترام جامعه بانوان به نفع خانم زرآبادی انصراف دادند.

زیباکلام: اصولگرایان از قالیباف خوششان نمی‌آید

صادق زیباکلام تصریح کرد که کارهای محمدباقر قالیباف را باید به حساب برنامه‌های سیاسی‌اش گذاشت تا اعتقاد قلبی و عقلی.

این استاد دانشگاه  در گفت‌وگویی تاکید کرد: قالیباف یک موضوع مهم را متوجه نشده یا نمی‌خواهد متوجه شود. آن موضوع این است که هر قدر هم که تلاش کند و کارهایی را که باب طبع اصول‌گرایان است، انجام بدهد باز هم محال است که اصول‌گرایان قالیباف را خودی حساب کرده و از کاندیداتوری‌اش در انتخابات حمایت کنند. تاکیدم این است که محالِ محالِ محال است که جبهه اصول‌گرایی او را به عنوان نامزد اصلی معرفی کنند. اعتماد اصول‌گرایان به شهردار تهران را باید احتمالی نامحتمل قلمداد کرد.

عطریانفر: تمدید روحانی، مصلحت ملی است

محمد عطریانفر دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در صحبت‌هایی بیان کرد: اصلاح‌طلبان به مقتضای حال استدلال می‌کنند ادامه ریاست‌جمهوری آقای روحانی مصلحت ملی است. برگزیده ملتی که ظرف سه سال کارنامه موفقی داشته، کارآمد بوده و نقش توانمندی در پیشبرد اهداف و منویات مردم داشته است. بزرگترین دل‌نگرانی که در پی تحریم، احتمال حمله نظامی بر سر کشور سایه انداخته بود را با تدبیر سیاسی و با بهره‌گیری از همراهی رهبری نظام و نقش‌آفرینی ارزنده دکتر ظریف و دکتر صالحی به ثمر رسانده است. طبیعی است ملت ایران خاطره خوش و دلپذیری از مدیریت دولت او داشته باشند.

اخبار انتخاباتی شورای نگهبان و وزارت کشور

فراخوان شورای نگهبان در راستای سیاست‌های کلی انتخابات

شورای نگهبان آمادگی خود را جهت بهره‌مندی از نظرات آحاد ملت به‌ویژه اساتید و نخبگان در راستای جزء (۵) بند (۱۰) سیاستهای کلی انتخابات اعلام کرد. متن فراخوان عمومی این نهاد به شرح زیر است:

«با تقدیر و سپاس از مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، به اطلاع عموم مردم شریف کشور اسلامی ایران می‌رساند که شورای نگهبان بررسی جزء ۵ بند ۱۰ این سیاست‌ها را در دستور کار خود قرار داده است؛ به همین منظور و جهت بهره‌مندی از آراء و نظریات ملت عزیز ایران، از کلیه‌ نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، صاحب نظران و اندیشمندان حقوق و علوم سیاسی و شخصیت های سیاسی و گروه‌ها و احزاب دعوت می‌شود پیشنهادهای مستدل خود در خصوص جزء ۵ بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات راجع به شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری را به این شورا ارسال کنند».

بررسی استفساریه قانون انتخابات مجلس در دستور کار شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را از جمله موارد در دستور جلسه این هفته شورای نگهبان عنوان کرد.

عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرام خود از بررسی استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان خبر داد.

تصمیمات جلسات هیات‌های حل اختلاف با حضور دو سوم اعضا لازم‌الاجراست

نمایندگان مجلس با تصویب استفساریه ماده ۷۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران موافقت کردند. در موضوع این استفساریه آمده است: آیا رسمیت جلسه هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات موضوع ماده ۷۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مستلزم حضور همه اعضای آن هیات‌هاست؟

در پاسخ این استفساریه آمده است: خیر، جلسه هیات‌های مذکور با حضور دو سوم رسمیت یافته و تصمیمات آن با رای اکثریت اعضای حاضر قطعی و لازم الاجراست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۴ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ رای ماخوذه با این استفساریه موافقت کردند.

ارسال نمونه تعرفه‌های رای انتخابات ۹۶ به شورای نگهبان

سخنگوی وزارت کشور گفت: نمونه تعرفه‌ رای انتخابات سال ۹۶ را به شورای نگهبان فرستاده‌ایم تا بعد از تایید شورای نگهبان، این تعرفه‌ها را برای انتخابات چاپ کنیم.

سید سلمان سامانی همچنین اظهار کرد: جلسات وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی ادامه دارد اما ما طبق قانون فعلی انتخابات، باید تعرفه‌های کاغذی را چاپ کرده و روال قانونی برگزای انتخابات را دنبال کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا