خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح درباره ریزش قلعه تاریخی دیشموک

سیاوش زمان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کهگیلویه گفت: قلعه تاریخی دیشموک ریزش نکرده تنها طی بارش های اخیر چند قطعه سنگ از قلعه به پایین افتاده است.

زمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه قلعه تاریخی دیشموک ریزش نکرده افزود: چند قطعه سنگ از این قلعه تخریب و پایین افتاده که علت افتادن این سنگ های کوچک هم بارش باران های اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: قلعه دیشموک همانند دیگر قلعه های استان ما که اکثرا مربوط به دوره قاجاریه هستند مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است اما بخش پایه این قلعه که در ضلع شرقی آن قرار دارد و همچنین زیرزمین قلعه مربوط به دوره ساسانیان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: قبلا در ۳ مرحله به روی این قلعه کار شده است و رفع خطر، نجات بخشی و آواربرداری داخل اتاق ها و محوطه قلعه را انجام داده ایم.

زمان بیان کرد: برای بازسازی این بناهای تاریخی در سال ۹۸ درخواست تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی  دادیم که متاسفانه با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلاتی که برای پروژه های عمرانی در سطح کشور به وجود آمد تخصیص اعتباری داده نشد اما امسال برای قلعه دیشموک و قلعه موشمی در شهرستان کهگیلویه و قلعه راک درخواست اعتبار دادیم و منتظر هستیم که با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن ها را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه قلعه راک را رفع خطر کردیم گفت: ما در هفته آینده قلعه دیشموک و موشمی را که نیاز به رفع خطر داشته باشند را انجام خواهیم داد که مشکلی برای کسی پیش نیاید اما کارهای اصولی و بازسازی بعد از تامین اعتبار صورت می گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کهگیلویه بیان کرد: اطراف این قلعه مازل مسکونی وجود دارد اما با این تخریب سنگ ها از قلعه هیچ مشکلی برای کسی پیش نیاورده و به این دلیل که مردم احساس کردند قلعه تاریخی و قدیمی است و شاید افتادن این چند قطعه سنگ زمینه ای برای تخریب قلعه باشد حساسیت نشان دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا