خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت روز کارگر

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت روز کارگر را در ادامه می‌خوانید:

«حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است. (امام خمینی (ره))

روز جهانی کارگر در حالی فرا می‌رسد که میلیون‌ها کارگر ایرانی در شرایط بسیار وخیم معیشتی به سر می‌برند و اعتراض خود را هرزگاهی به شکل‌های گوناگون در سالیان گذشته ابراز کرده و می‌کنند که منجر به صدور احکام و بازداشت این عزیزان می‌گردد. این بازداشت‌ها و صدور احکام در حالی انجام می‌گیرد که در قانون اساسی که میثاق ملت و دست آورد امام (ره) است بر مسئله آزادی حق اعتراض تاکید جدی دارد. دولت و بقیه ارگان‌ها موظف هستند آن را محترم بشمارند.

بر اساس اصل 27 قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی، بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلامی نباشد آزاداست. متاسفانه رویکرد دولت دراین موضوع نشان داده است که در مقابل نگاه‌های امنیتی و برخورد باکارگران سکوت کرده است. نه تنها دولت بلکه نمایندگان مجلس که باید صدای مردم وبه ویژه اقشار ضعیف باشند در مقابل این مسائل هیچ گونه کنش مثبتی را برای کارگران انجام نداده‌اند.

دستمزد پائین، سفره خالی کارگران و همچنین افزایش تورم، عوارض و خسارات جبران ناپذیری را برای کارگران به وجود آورده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مشاغل منجر به بیکاری برخی کارگران شده است. با توجه به طرحی از سمت دولت تحت عنوان “بیمه بیکاری” که ناکارآمدی آن برای همه محرز بود اما با توجه به این که برخی کارگران به دلیل نداشتن دفترچه تأمین اجتماعی مشمول بیمه بیکاری نشدند، در حالی که برخی از کارگران ساختمانی دارای دفترچه تأمین اجتماعی بودند مشمول دریافت بیمه بیکاری نشدند.

شعارهای مسئولان برای رفع مشکلات کارگران اثرچندانی ندارد، دولت با وجود این که یکی از مقاوله‌های بین المللی سازمان جهانی کار واعلامیه حقوق بشر (ماده 23) است اما هیچ گاه به حقوق اساسی کارگر آن را بر اساس استانداردهای بین المللی رعایت نمی‌کند.

پرونده دستمزد سال 1399 بدون جلب نظر حضورنماینده کارگران با 21 درصد افزایش حقوق بسته شد. این اولین بار در دهه گذشته است که جلسه مزدی شورای عالی کار، بدون رسیدن به اجماع و رأی گیری تعیین می‌گردد. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان اعتراض خود را نسبت به این قضیه اعلام می‌دارد و از دولت خواهان این امر است که تشکیل جلسه‌ای جدید با حضور نمایندگان کارگری و جلب نظر این عزیزان است. با توجه به تورم 41 درصدی افزایش 21 درصدی دستمزد کارگران باید مابقی خرج زندگی خود را چگونه تأمین کنند. امید است که به این مسئله توجه ویژه گردد تا دوباره شاهد ظلم در حق کارگران نباشیم.

در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان ضمن تبریک این روز یاد آور این امر می‌گردد به عنوان نماینده بخشی از بدنه فعال دانشجویی و قدیمی‌ترین تشکل دانشجویی شمال کشور کنار کارگران استان و کشور درجهت احقاق حق قانونی این عزیزان خواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا