خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارجاع به‌دلیل نبود پزشک متخصص در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس

غزاله ماندگاری در روزنامه صبح ساحل (بندرعباس) نوشت: «برخی از شهروندان بندرعباس از عدم پذیرش بیمارستان خلیج‌فارس و شریعتی در بخش زنان و زایمان گله‌منداند. زنان بارداری که شرایط ویژه دارند و در ماه‌های آخر زایمان خود هستند. این بیماران به دستور پزشک باید فوراً زایمان کنند؛ اما بنا بر صحبت‌های بیماران، بیمارستان‌های خلیج‌فارس و شریعتی با جملات «تخت خالی نداریم» یا «باید 9 ماه تکمیل شود تا برای زایمان پذیرش شوید»، مواجه می‌شوند. در این رابطه مدیریت درمان هرمزگان اعلام کرد که این مسئله صحیح نیست و بیمارستان شریعتی، بیمارستان سنترال زنان و زایمان است و فوق تخصص‌های زنان و زایمان و داخلی در آنجا حضور دارند، مادران بارداری که بیمارهای زمینه‌ای و پرخطری دارند به مرکز درمانی شریعتی ارجاع می‌شوند و تنها بیماران خاص ارجاع داده شدند.

یکی از شهروندان بندرعباس دراین‌باره به خبرنگار صبح ساحل گفت: «خانم بنده مشکل لوپوس دارد و دکتر متخصص اعلام کرده است که باید در 38 هفته بستری‌شده و زایمان کند؛ اما بیمارستان خلیج‌فارس قبول نمی‌کند و می‌گوید باید تا 40 هفتگی صبر کنید تا پذیرش انجام شود. این در حالی است که دکتر متخصص اعلام کرده که خون‌رسانی به جنین خوب انجام نمی‌شود و باید فوراً بستری شود چرا بیمارستان از این کار سر باز می‌زند؟ اگر بخواهیم یک سونو یا آزمایش به دکتر نشان دهیم، هیچ دکتری در بیمارستان نیست. این کار بیمارستان‌ها با توصیه‌های دولت در فرزند‌آوری همخوانی ندارد. اگر یک درصد برای نوزاد من اتفاقی رخ دهد، چه کسی پاسخگو است؟»

او ادامه داد: پس از عدم پذیرش بیمارستان خلیج‌فارس به بیمارستان شریعتی مراجعه کردیم اما در بیمارستان شریعتی هم‌تخت‌های زنان و زایمان پر بود و بسیاری از خانم‌های باردار در بخش اورژانس بستری بودند. به گفته کارکنان بیمارستان شریعتی، بیمارستان خلیج‌فارس هرچه مراجعه‌کننده در این بخش دارد را به بیمارستان شریعتی می‌فرستد و جای خالی وجود ندارد! خبرنگار صبح ساحل برای پیگیری این موضوع به سراغ روابط عمومی مدیریت درمان هرمزگان رفته و علت این اتفاق را جویا شد.

دهقانی، روابط عمومی مدیریت درمان هرمزگان بابیان اینکه بیمارستان‌ها نمی‌توانند بدون پزشک کشیک باشند، گفت: «در تمام ساعت‌ها، هر دو بیمارستان ذکر شده دارای دو پزشک آن‌کال است و تمام مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها توسط پزشکان ویزیت خواهند شد».

دهقانی ادامه داد: «با توجه به اینکه بیمارستان شریعتی، بیمارستان سنترال زنان و زایمان است و فوق تخصص‌های زنان و زایمان و داخلی حضور دارند، مادران بارداری که بیمارهای زمینه‌ای و پرخطری دارند به مرکز درمانی شریعتی ارجاع می‌شوند. همچنین بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس نیز پزشک فوق تخصص روماتولوژی و غیره را ندارد، به همین علت، مادران پرخطر باید به بیمارستان شریعتی مراجعه کنند».

لوپوس چه نوع بیماری است؟
لوپوس یا (Systematic Lupus Erythematosus) که به‌اختصار به آن SLE نیز می‌گویند، یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که بر روی بسیاری از ارگان‌های بدن تأثیرگذار است. در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم دفاعی بدن سلول‌های خودی را به‌اشتباه، دشمن و عامل بیگانه تلقی می‌کنند و به آن حمله‌ور می‌شوند. در لوپوس سیستم ایمنی خونی دچار این اشتباه می‌شود و متأسفانه می‌تواند به ارگان‌های مختلفی در بدن فرد همچون: پوست، مفاصل، کلیه‌ها، مغز، سلول‌های خونی، قلب، ریه، چشم و گوارش حمله کند. به‌طورکلی تخمین زده می‌شود که از هر صد هزار نفر بین 1 تا 25 نفر به لوپوس مبتلا می‌شوند و احتمال ابتلا در زنان بشدت بیشتر از مردان است به حدی که در زنان بزرگ‌سال احتمال ایجاد لوپوس 7 تا 15 برابر مردان است.

علت ایجاد بیماری لوپوس
علت اصلی ایجاد بیماری لوپوس در بارداری نامشخص است و عللی چون: ژنتیک، تماس با نور خورشید، استرس‌ها و فشارهای عصبی، سیگار کشیدن، تأثیر برخی هورمون‌ها، مصرف برخی از داروها و عوامل عفونی به‌عنوان علل مرتبط با بروز لوپوس معرفی‌شده‌اند. اکثر موارد لوپوس در سنین باروری شروع می‌شوند و مطالعات بیان کردند که افراد ساکن شهرها بیشتر از افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند، به این بیماری دچار می‌شوند.

تأثیرات بیماری لوپوس بر بارداری
مطالعات نشان می‌دهند که یک‌سوم موارد بیماری لوپوس در بارداری شدت پیداکرده و بدتر می‌شود، یک‌سوم بدون تغییر مانده و نهایتاً یک‌سوم باقیمانده بهبودی در علائم رخ می‌دهد. لوپوس می‌تواند هم برای مادر و هم جنین و نوزاد مخاطره آفرین باشد. وجود شرایطی مثل غیرفعال نبودن لوپوس قبل از شروع بارداری، وجود نارسایی کلیه و فشارخون در بارداری با پیامدهای بسیار نامطلوبی برای حاملگی و جنین همراه است.

عوارض لوپوس بر روند بارداری و مادر
پره‌اکلامپسی، مسمومیت شدید بارداری، زایمان زودرس، کم‌خونی، آمبولی ریه، لخته شدن خون در عروق، دیابت بارداری، پارگی کیسه آب جنین، عفونت در بارداری، عوارض بیماری لوپوس بر جنین، رشد کم، نامناسب جنین، نارسی، سقط و مرده‌زایی.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بنده به عنوان یک شهروند هرمزگانی در خصوص وضعیت این خانوم باردار و نوزاد بی دفاعش بسیار اندوهگین شدم و به شدت همسر این خانوم را درک می کنم با وجود اینکه نه همچین مشکلی داشته ام و نه در چنین وضعیتی قرارگرفته ام.زیرا این اعمالی که درحق بیماران انجام می شود دور از عدالت است چرا که رسیدگی به بیماران حق آنان است، اگر خدایی نکرده بخاطر این موضوعات صورت گرفته فوق در بیمارستان مشکل جبران ناپذیری برای مادر یا نوزادش صورت پذیرد نه تنها مایه شرمساری بیمارستان بلکه مایه شرمساری کل ساکنین استان هرمزگان است
    بنده نمی خواهم شرمسار این مادر و مادرها باشم
    از مسئولین خواهشمندم رسیدگی کنند
    با آرزوی سلامتی و تندرستی به ملت ایران❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا