خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید وزیر اقتصاد بر واگذاری شرکت‌های نهادهای عمومی

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بورس املاک و مسکن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دولت برنامه وسیعی برای واگذاری دارایی‌ها دارد؛ نهادهای عمومی، صندوق‌های بازنشستگی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم برنامه‌هایی برای واگذاری شرکت‌های خود دارند و از امروز هم اولین صندوق واسطه‌گری مالی به مردم ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه نشست “بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌ها و بخش خصوصی” با حضور اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و فعالان اقتصادی با هدف بررسی راهکارهای استفاده بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی از ظرفیت‌های بازار سرمایه برگزار شد.

در این نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: ما در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد، این حالت بار دیگر دست یافتنی است. رشد اقتصادی ما با آنکه باید محقق شود فاصله زیادی دارد، اما موانعی همچون تحریم‌های ظالمانه یک طرفه که روز به روز عمق و گسترش می‌یابد بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد. هر چند که ما در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.

حجم نقدینگی معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان

دژپسند ادامه داد: کرونا نیز مزید علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشته، مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم اما عزم خود را برای افزایش سرمایه گذاری جزم کرده‌ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد.

در ادامه وزیر اقتصاد حجم نقدینگی را معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه‌ها پل بزنیم.

پرداخت ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی

دژپسند با بیان اینکه به طور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، یادآور شد: سال گذشته نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد.

وی افزود: سال گذشته بازار سرمایه ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه گذاری نبود بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و بخشی دیگر نیز به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم مذکور وجود داشت.

تنوع بخشیدن به منابع تامین مالی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای آنکه رشد و جهش داشته باشیم باید راهکارهای تأمین مالی را متنوع و به آن عمل کنیم، ادامه داد: نهر بازار سرمایه ظرفیتی دارد که هیچ گاه تحت فشار نیست. به عنوان مثال چهارشنبه گذشته یک شرکت عرضه اولیه شد که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سهام آن را خریدند.

دژپسند با تاکید بر اینکه هم فعالان اقتصادی و هم سهامداران خرد باید مشاوران امین داشته باشند، گفت: بسیاری از سهامداران خرد توانایی تحلیل‌های صورت‌های مالی را ندارند که باید از مشاوران بهره بگیرند. بازار سرمایه کریدوری است که قابلیت خود افزایی بازار را دارد، به خصوص که ما بازار پول و سرمایه را رقیب هم نمی‌دانیم بلکه مکمل هم هستند.

به گفته وزیر اقتصاد اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل هزار هزار میلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم و باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.

امکان افزایش عرضه اولیه وجود دارد

وی با بیان اینکه امسال به اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود، اظهار کرد:  همچنین ETF ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد. امکان افزایش عرضه اولیه‌ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.

دژپسند در پایان سخنانش با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی به من گفت سال گذشته ۴۰۰ درصد سود کرده‌ام و این حرف را به وزیر اقتصادی می‌گوید که مالیات اخذ می‌کند، تاکید کرد: البته برخی سودهای صادرکنندگان به دلیل افزایش نرخ ارز است و چون درآمدهای صادراتی از مالیات معاف هستند به راحتی سود خود را اعلام می‌کنند هر چند باید در کنار سود از محل افزایش نرخ ارز از محل نوسازی و مدرن سازی فناوری‌ها و توسعه بازارهای بین‌المللی محقق شود.

راه‌اندازی بورس املاک و مسکن

وزیر اقتصاد در حاشیه این مراسم نیز و در جمع خبرنگاران، از راه‌اندازی به زودی بورس املاک و مسکن خبر داد و گفت: املاک مازاد دولت را هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم. در نیمه اول امسال دو صندوق قابل معامله دیگر هم وارد بورس می‌شوند، همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی آماده عرضه در بورس هستند و برخی به مراحل نهایی رسیده‌اند.

دژپسند افزود: آزاد سازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را به شدت بالا می‌برد، برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم،‌ هم چنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گفته وزیر اقتصاد، علاوه بر شرکت‌های بخش خصوصی هفته آینده با مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی هم جلسه می‌گذاریم تا حضور خود در بورس را گسترش دهند. همچنین دولت برنامه وسیعی برای واگذاری دارایی‌ها دارد؛ نهادهای عمومی، صندوق های بازنشستگی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم برنامه‌هایی برای واگذاری شرکت‌های خود دارند و از امروز هم اولین صندوق واسطه گری مالی به مردم ارائه می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا