خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اصلی‌ترین تاثیر بورس کنترل تورم است»

یک ‌کارشناس اقتصادی گفت: اصلی ترین تاثیرات بورس کنترل نقدینگی از سطح جامعه، هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های تولیدی و مولد و کنترل تورم که معضل اقتصاد است، می‌باشد.

اکبر ابدالی در گفت‌گو با ایسنا بیان کرد: بازار بورس برای دستگاه حاکمیت و دولت، شرکت‌های وارده به این بازار و سرمایه گذاران دارای اهمیت است و برای هر واحد مزیت خاصی را به دنبال دارد.

وی درخصوص مزیتی که بورس برای دولت به دنبال می‌آورد افزود: بورس از جهت تزریق پول و نقدینگی به بازار سرمایه به جای بازار ارز،  طلا و نقره، مسکن، سکه و دلار مورد توجه است چرا که یکی از مولفه‌های اقتصاد سالم و موفق کاهش تورم اقتصادی است و بورس نیز مانعی جدی در برابر تورم افسار گسیخته می‌باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به هدف دوم دولت از حمایت از بورس گفت: دولت برای کاهش تصدی گری در امور اقتصادی و تامین هزینه‌های مورد نیاز خود اقدام به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی کرده است همانطور که امروزه تحت شرایط پیش آمده سهام شرکت‌های دولتی را در غالب بورس به فروش می‌رساند.

وی افزود: از دیگر مزایای بورس برای دولت هدایت نقدینگی مردم در جهت تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های تولیدی و پروژه‌های بزرگ و کلان ملی دولت است.

ابدالی بااشاره به مزایای بورس برای شرکت‌های عرضه شده در بازار سرمایه گفت: این شرکت‌ها برای تامین نقدینگی و سرمایه مورد نیاز خود به جای مراجعه به بانک و پرداخت سودهای چندبرابر می‌توانند سهام کوچکی از شرکت خود را واگذار کرده و سرمایه موردنیاز خود را را به دست آورند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های وارده در بورس با فروش سهام در معرض دید مردم قرار گرفته و به نوعی تبلیغ رایگان نیز محسوب می‌شود، از طرفی از پرداخت مالیات هم معاف خواهند شد و لذا با افزایش ارزش بخشی از سهام شرکت ارزش کل سهام شرکت و اعتبار واحد تولیدی نیز افزایش پیدا می‌کند.

ابدالی با بیان اینکه مردم با خرید سهام یک شرکت سهام‌دار آن واحد محسوب می‌شوند اظهار کرد: مردم با خرید سهام شرکت‌ها و دراختیار قرار دادن سرمایه راکد خود در امر تولید به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهند کرد، بورس در ایران نیز تا بحال سوددهی بالایی داشته و رفاه مردم را نیز تامین کرده است که سیگنالی برای جذب سرمایه‌گذار می‌باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: اصلی ترین تاثیرات بورس کنترل نقدینگی از سطح جامعه، هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های تولیدی و مولد و کنترل تورم که معضل اقتصاد است، می‌باشد.

وی درخصوص افزایش تمایل مردم به سرمایه‌گداری در بازار بورس یاداور شد: نقدینگی و پول‌های سرگردان در دست اشخاص حقیقی و حقوقی که حتی از رشد اقتصاد ما طی سالیان گذشته بیشتر است، به دنبال سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های سود ده از جمله بورس بوده است و ازین رو تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بورس ایران که در دهه اخیر رشد چشمگیری داشته، افزایش یافته در حالی که بورس اکثر کشورها سقوط کرده است.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی افزود: بورس قابلیت جایگزین شدن بر بازارهای غیر مولد صوری همانند طلا، خودرو  و سکه را داراست، بطوری که بخش زیادی از نقدینگی که به سمت این بازارها میرفت را به خود جذب کرده و این سرمایه‌ها در طرح های تولیدی و پروژه‌های مولد استفاده می‌شود.

ابدالی در پایان گفت: هجوم انبوه سرمایه‌گداران ناآگاه و بی تجربه به بورس، آموزش صحیح مردم توسط دولت، هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های مولد و مدیریت کلان دولت را می‌طلبد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا