خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: ضرورت اصلاحات امروز به مراتب بیشتر ازدوم خرداد۷۶ است

صادق زیباکلام در یادداشتی تلگرامی نوشت: در قرون وسطی وقتیکه یک پادشاه می مرد، صدراعظم خبرمرگ وی را اینگونه اعلام میکرد:

“پادشاه مرد، زنده باد پادشاه”. پادشاه قبلی دیگرنبود، زنده باد جانشینش پادشاه جدید. دربرنامه لایو که با خبرآنلاین اخیرا داشتم، آقای سیدجواد موسوی، از همان ابتدا رفتند به سروقت اصلاحطلبان. من هم انتقاداتم از آنها را گفتم اما در پایان وعلیرغم همه انتقاداتم ازاصلاحطلبان، آن جمله معروف دربارهای قرون وسطی را هم گفتم. بسیاری ازسایت‌ها و‌ مطبوعات اصولگرا،«لا إله» را بزرگ کردند اما «إلّا اللّه» را نادیده گرفتند.” اصلاحات مرد” را با تیتر بزرگ منعکس کردند اما “زنده باد اصلاحات” را نخواستند ببینند.

جالب است که در همان گفتگو توضیح دادم که جریانی که در دوم خرداد هفتاد و شش بوجود آمد، و بعدها بنام اصلاحات معروف شد، محصول مجموعه‌ای از شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران بود. اصلاحات یک نیاز بود، یک ضرورت بود.آن نیاز، آن ضرورت، امروز بعد از گذشت ۲۲ سال بمراتب بیشترهم شده است. اصلاحطلبان در مجموع در این بیست و دو سال بالاخص در سالهای اخیرکارنامه چندان موفقی در پیشبرد اصلاحات نداشتند. اما فراموش نکنیم ضرورت اصلاحات در ایران امروز بمراتب از ایران بیست و دو سال پیش بیشتر شده است. به همان نسبت کار اصلاحطلبان دشوارتر.

بیست و دو سال پیش آن بیست میلیونی که بپای صندوق‌های رای رفتند و به آقای خاتمی رای دادند با تمام وجود باور وامید به تغییرو اصلاحات داشتند.باورداشتند که نظام اصلاح‌پذیر است و با رای دادن و انتخاب رئیس جمهور ، مجلس و شورا ها می‌توان اشکالات را برطرف نموده و کاستی ها ی نظام را اصلاح نمود.اما شوربختانه امروز اینگونه نیست. بخش عمده‌ای از آن ۲۴ میلیونی که در۲۹ اردیبهشت ۹۶ به پای صندوق رای رفته و به آقای روحانی رای دادند، امروز دیگر حاضر نیستند درهیچ انتخاباتی شرکت کرده و برخلاف سال۷۶ باور به اصلاح‌پذیر بودن نظام از دست ‌داده‌اند.” پادشاه جدید”(بخوانید رهبران جدید اصلاحات)، با کوهی از مشکلات روبروست.مهمترین آن بی اعتمادی رعایا به او و بنیان سلطنت (بخوانید اصلاح پذیر بودن نظام و امید به صندوق رای وزارت کشور)میباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا