خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورزش، راهی برای مقابله با کرونا

فرید فرحانی، فیزیولوژیست ورزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ترشح هورمون هایی در حین ورزش که روی عصب بدن و دیگر دستگاه های بدن از جمله دستگاه ایمنی اثرات مثبت می گذارد، گفت: اگر سیستم ایمنی یک فرد تقویت شود، می‌تواند بدن او را تا آن‌جا که امکان دارد، مقابل ویروس کرونای جدید محافظت کرده و یا اگر فرد گریبان گیر این ویروس شود، احتمال شکست ویروس را افزایش دهد.

فرحانی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به این‌که تعداد افراد مبتلا به کووید–۱۹ هر روزه در حال افزایش هستند، از این رو تمهیداتی مانند قرنطینه‌ کردن به منظور حفظ سلامتی مردم در نظر گرفته شده است و اگرچه احتمال برداشتن برخی محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها وجود دارد، اما شاید خود فرد تشخیص دهد که باید همچنان در حالت قرنطینه بماند تا سلامتی‌اش به خطر نیفتد.

وی بیان کرد: به هر حال ماندن در خانه ممکن است برخی عوارض را به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن می‌تواند عدم تحرک جسمانی باشد و با توجه به این‌که فرد هیچ ارتباطی با دنیای بیرون ندارد، ممکن است دچار بیماری‌های روحی روانی نیز شود. در این بین، افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری های قلبی عروقی هستند نیز احتمالا به دلیل عدم تحرک و همچنین مشکلات درمانی، خطرات بیشتری تهدیدشان می‌کند.

عضو خوزستانی گروه فیزیولوژی ورزش دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: با توجه به این‌که تمرینات ورزشی می‌تواند اثرات خوشایندی روی فرد داشته باشد و از نظر روحی روانی و آمادگی جسمانی، فرد را در شرایط خیلی بهتری قرار دهد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که افراد در دوران قرنطینه هرگز فعالیت ورزشی را رها نکنند زیرا در حین ورزش، هورمون هایی مانند بتا اندورفین ترشح می شوند که روی عصب و دیگر دستگاه های بدن از جمله دستگاه ایمنی اثرات مثبت می گذارد که اگر سیستم ایمنی یک فرد تقویت شود، می‌تواند بدن او را تا آن‌جا که امکان دارد، مقابل ویروس کرونای جدید محافظت کرده و یا اگر فرد گریبان گیر این ویروس شود، احتمال شکست ویروس را افزایش دهد.

وی افزود: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که به انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط می‌پردازند، این مهم می تواند منجر به افزایش عملکرد تعداد برخی از سلول‌های دستگاه ایمنی مانند سلول های کُشنده طبیعی در افراد و حتی با سنین بالا شود.

فرحانی گفت: همچنین با یک جلسه فعالیت ورزشی با شدت متوسط، هورمون‌های استرسی افزایش پیدا کرده و منجر به کاهش اضطراب بیش از حد می‌شود و از این رو، افزایش ایمنی برابر عفونت‌های ویروسی را نیز به دنبال خواهد داشت. به هر حال بی‌تحرکی، خود منجر می‌شود که فرد در معرض عفونت‌های ویروسی قرار بگیرد ولی شدت متوسط ورزش می‌تواند این خطر و احتمال را تا جایی که امکان دارد کاهش دهد، البته ورزش با شدت بالا نیز  می‌تواند این احتمال را بالاتر ببرد.

وی بیان کرد: همچنین با انجام فعالیت‌های ورزشی، فرد از نظر عملکرد شناختی و مغزی، قادر به عصب زایی می‌شود و این نیز می‌تواند از نظر مغزی و بافت عصبی به فرد کمک کند.

این فیزیولوژیست ورزشی خوزستانی گفت: افراد در وضعیت فعلی، بهتر است که در فضاهای عمومی ورزش نکنند، البته اگر قرار است فعالیت باشگاه‌ها از سر گرفته شود، بهتر است فاصله افراد از هم رعایت گردد که در برخی منابع ۵ متر نیز ذکر شده است. در هر صورت با توجه به این که خود ما نمی‌دانیم که آیا مکان بیرون آلوده هست یا خیر و آیا این که افراد در معرض آلودگی هستند یا نه، پیشنهاد می‌شود افراد در خانه ورزش کنند که من ورزش‌های ترکیبی و چند مولفه ای را توصیه می کنم که شامل ورزش‌های هوازی، مقاومتی، تعادلی، هماهنگی و انعطاف‌پذیری است.

وی عنوان کرد: توصیه می کنم که فعالیت هوازی، سه مرتبه در هفته به صورت دویدن آرام یا طناب زدن و فعالیت های مقاومتی با شدت متوسط و حداقل ۲ روز در هفته انجام شود. بهتر است تمرینات کششی هر روز هفته صورت پذیرد و همچنین تمرینات تعادلی و هماهنگی در برنامه تمرینی به صورت ۲ روز در هفته گنجانده شود. با این حال، افرادی می‌توانند این ورزش‌ها را انجام دهند که در واقع سالم باشند و اگر فرد دچار بیماری خاصی باشد، پیشنهاد می‌شود که قبل از ورود به تمرینات ورزشی با پزشک متخصص مشورت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا