خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هادی سروش: یکی از اعضای مجلس خبرگان می‌گوید: «بی‌حجاب در بند شهوات دیگران است»؛ آیت‌الله مصباح می‌نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می‌شود»؛ خب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می‌آورد؟

حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش گفت: یکی از اعضای مجلس خبرگان که بالاترین نهاد دینی سیاسی است می گوید: «بی حجاب در بند شهوات دیگران است». و یا دیگری که باز عضو مجلس خبرگان است در سخنرانی در حرم قم گفته: «تامین مالی زنان، عامل طغیان در خانواده است». خوب اینها چه اثری بر دینداری بخش بزرگی از جامعه می گذارد؟!

هادی سروش: یکی از اعضای مجلس خبرگان می‌گوید: «بی‌حجاب در بند شهوات دیگران است»؛ آیت‌الله مصباح می‌نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می‌شود»؛ خب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می‌آورد؟

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش در شب قدر بیست و سوم ماه رمضان با موضوع “خروجی دین و خروج از دین” به عوامل دین گریزی و خروج از دین پرداخت و گفت: یکی از دغدغه هایی که از زمان پیدایش دین وجود داشته؛ خروج و برون رفت افراد از دین است. و دین گریزی هم در ادیان قبل از اسلام وجود داشته و هم در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر(ص) مطرح بوده است؛ بنابراین دین گریزی پدیده جدیدی نیست. البته میزان آن در هر عصری ممکن است افزایش یا کاهش یابد.

وی با اشاره به روایتی در تفسیر فخر رازی به نقل از جابربن عبدالله انصاری از پیامبر(ص) پرداخت که روایت شده است: «مردم گروه گروه مسلمان می شوند و گروه گروه هم از دین خارج می شوند». پس موضوع دین گریزی از زمان پیامبر مطرح بوده است؛ بنابراین دین گریزی پدیده جدیدی نیست. البته میزان آن در هر عصری ممکن است افزایش یا کاهش یابد.

مرحوم استاد مطهری هم در موارد متعدد به بسترهای بحث از خروج از دین پرداخته و مینویسد : “علت این بی دینی چیست؟ چرا افراد گروه گروه دین را رها می کنند: یخرجون من دین الله افواجا؟”

البته؛ اصل این عبارت «یخرجون من دین الله افواجا» از دوران بنی امیه بوده که وقتی حجاج به زنی گفت قرآن بلدی ؟‌ گفت : آری و شروع به خواندن سوره نصر کرد و در پایان بجای “یدخلون فی دین الله افواجا” خواند ؛ “یخرجون من الله افواجا” ! حجاج گفت چرا غلط خواندی؟ آن زن خطاب به حجاج گفت: تو و حاکمیت تو باعث شد مردم گروه گروه از دین خارج شوند: “یخرجون من دین الله افواجا.”

حجت الاسلام سروش ادامه داد : شهید مطهری درباره علت خروج مردم از دین؛ دو علت را نقل و سپس نقد می کند: اول ؛ اینکه عصر دین گذشته است و بخاطر آن مردم از دین عبور می کنند که ایشان این دلیل را نمی پذیرد و می گوید؛ دین فطری و متعلق به همه اعصار است. 

و دلیل دیگر که ایشان نقل نموده اینکه ابزار شهوات بسیار زیاد شده و دین مانع شهوات است و مردم بدین خاطر دین را کنار می گذارند. استاد مطهری این دلیل را هم نمی پذیرد و می گوید؛ در همه دوره ها این محدودیت ابزار شهوات توسط دین وجود دارد.

اما خود مرحوم مطهری دلیل دیگری را برای دین گریزی بیان می کند و آن ایجاد یک حجاب و مانع بین دین حقیقی و قلب مردم و جامعه است و در واقع به جامعه پیامهای اصیل دین نمی رسد و بدین خاطر مردم، دین تحریف شده را کنار می گذارند. 

سروش گفت: اگر بخواهیم بصورت عمیق تر به این بحث نگاه کنیم باید بگوییم که «خروجی دین» عامل اصلی « خروج از دین» است و آن در سه شاخصه قرار دارد ؛

علت اول: تحقیر انسانها به نام دین است.  

مثلا مرحوم آیت الله مصباح بعنوان یکی از نظریه پردازان قدرت در جامعه می نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می شود». خوب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می آورد؟

یا یکی از اعضای مجلس خبرگان که بالاترین نهاد دینی سیاسی است می گوید: «بی حجاب در بند شهوات دیگران است». و یا دیگری که باز عضو مجلس خبرگان است در سخنرانی در حرم قم گفته: «تامین مالی زنان، عامل طغیان در خانواده است». خوب اینها چه اثری بر دینداری بخش بزرگی از جامعه می گذارد؟!

علت دوم: تحریف مفاهیم دینی است. مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد: «تصرف در تعالیم دینی موجب نابودی انسانیت و دین می شود»؛ یعنی اگر ما آموزه های دینی را تحریف کنیم دین، انسانیت و اخلاق را نابود می کند.

مثلا واژه دینی کفر را تحریف می کند و به مسلمانان تهمت کافر می زند! یا در واژه ارتداد دخل و تصرف میکند و ایراد هر شبهه ای را مساوی با ارتداد و بعد مستحق اعدام معرفی میکند! و یا آموزه دینی مهمی بنام «امربه معروف ونهی از منکر» را آنگونه تحریف می کند که موجب دین گریزی بخش بزرگی از جامعه می شود!!

هزینه کردن مالیات اخذ شده از مردم راهکار مشخص دارد همانطوریکه هزبنه کردن کفاره مثلا جای مشخص دارد ، خوب آیا میشود هزینه جاری شهر را خرج راهپیمایی کرد؟ حتی راهپیمایی ممدوحی مانند راهپیمایی اربعین ؟ آیا بهتر نیست همانطوریکه مردم مذهبی هزینه عزاداری ها را با شوق پرداخت میکردند و مبتنی بر یک آموزه مهم دینی است ، تغییر ندهیم ؟! اگر تغییر دهیم شامل سخن علامه طباطبائی نمیشود؟!

یا آموزه ای ارزشمند وحیاتی مانند عدالت را بشکلی تحریف و تصرف میکند تا بتواند فسادهای یک نظام دینی را توجیه فسادکند و بدتر اینکه میگوید: در حکومت علی هم فساد وجود داشته است! در حالیکه امام علی چهل سال حاکمیت با ابزارهای امنیتی نداشت و فقط ۵ سال حکومت کرد و فرد مفسد و یا اختلاس گر را مهلت نمیداد. این آقایان به جای حل مشکل، موجب بدبینی مردم به عدالت علی(ع) می شود.

علت سوم: ظلم و تعدی در حریم حقوق مردم به اسم دین است.

یکی از ظلم های بزرگ در یک سیستم ؛ ایجاد و تشدید فقر جامعه است. واقعا از تاثیر فساد بدتر در تخریب ایمان دینی مردم، “فقر” است.

سروش گفت : به نقل کلینی در کافی ؛ پیامبر (ص) در اواخر عمر، در سخنان مهمی خطاب به حاکمان بعد از خود فرمودند: مردم را در تنگنا نگذارید ، با جنگ طلبی باعث کم شدن مسلمین نشوید و سپس تصریح کردند: «مردم را در فشار اقتصادی و فقر نیندازید که اگر مردم فقیر شوند کافر می شوند».

سروش در رابطه با راه حل قرآنی برای دین گریزی در جامعه گفت: در سوره نصر، نصرت و یاری خدا را عامل روآوردن مردم به دین معرفی می کند. لازمه یاری خدا، وجود معنویت در جامعه نه تشدید شکاف های اجتماعی و عقیدتی است؛ اگر در جامعه کرامت انسانی، محبت ، صداقت، اعتماد و یکرنگی وجود داشت نصرت الهی شاملش می شود. اینها همان چیزهایی است که در مدینه بود و مردم فوج فوج مسلمان میشدند . در جامعه ای که بی محبتی و جنگ اعصاب و تهمت است یعنی فاقد امداد و نصرت خداست.

عامل دوم در تحقق “یدخلون فی دین الله افواجا” طبق سوره نصر ؛ “فتح” است . فتح که قرآن بعنوان عامل دوم گرایش به دین عنوان کرده به معنای گشایش است. تا گشایش در زندگی و کسب و کار مردم نباشد ، جامعه روی “یدخلون فی دین الله” را نمیبیند!

آقایان بجای ایجاد گشایش برای جامعه ، یعنی همان گشایشی که در مدینه بوده ، می آیند و حرف از “شعب ابیطالب” را مطرح می کنند! شگفتا!

واقعا الان ما در شعب هستیم ؟! اولین تفاوت زمان ما و زمان رسول الله در این است که شعب محدود به حدود سه سال بود و نه چهل سال! و تفاوت دوم این است که بخش کوچکی از جامعه درون شعب بودند و بقیه مردم مشغول زندگی و کسب و کار و تربیت فرزند و.. بودند ، حتی امیرالمومنین (ع) خارج شعب بود و بعضا غذا و مایحتاج پیامبر(ص) و سایر مسلمانان داخل شعب را، تهیه می کرد. 

سروش افزود ؛ تحمیل فشار بر مردم نه مستند دینی دارد و نه تکیه گاه عقلانی دارد، در قرآن آیه ۷۸ سوره حج تصریح شده است: “ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ” ؛ در دین چیزی که باعث سختی مردم باشد در هبچ کجای دین وجود ندارد. چرا که اگر دین مردم را به سختی بیندازد باعث رویگردانی مردم از دین می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. البته هر کی بر علیه شما و یا در اعتراض و انتقاد از شما باشد بهش یه انگی میزنید و حرفاش رو سفسطه میخونین حتی یبارم ندیدم که یه جواب منطقی از سمت تندروهای دینی به مردم داده بشه چون جوابی ندارن که بدن.بجاش تا بلدن فحش و تهمت و الفاظ رکیک

  1. کتب و وصایا و آیات مطروحه کجاست که ای سیل از زورگویان نمیبیند ؟ البته شاید نمیخواهند که ببیند ! بهر حال مطالب بالا بیانگر دین این است و آنچه اجرا میشود هم از مسولان دینی است که با هم منافات دارد ….خدایا خود حاکم دینت را از صالحین انتخاب کن تا مردم طمع واقعی دین اسلام را بچشند …..الهی امید

    7
    1
  2. درود بر شرف نویسنده محترم این مقاله چقدر شیوا و گویا حال و روز امروز مملکت ما رو تشریح کردند ،دست مریزاد

    16
    2
  3. هر کسی در از نظر خود در مورد بی حجابی بیان می کند و کسانی که شهوت ران و مریض جنسی هستند حتی سوراخ موش را می بینند دچار شهوت می شوند چه برسد به خانم یا آقای بی حجاب باشد به هر حال در مملکت ایران که بظاهر اسلامی است ولیبعضی مسئولان آن در خفا کار دیگر می کنند باید برای فرافکنی موضوعی را که عوارضش به مردم بر می گردد را به صورت عمده و فراگیر بیان کنند تا خود بتوانند در پس پرده منافع خود را پیگیری کنند

    17
    3
  4. البته هر کی بر علیه شما و یا در اعتراض و انتقاد از شما باشد بهش یه انگی میزنید و حرفاش رو سفسطه میخونین حتی یبارم ندیدم که یه جواب منطقی از سمت تندروهای دینی به مردم داده بشه چون جوابی ندارن که بدن.بجاش تا بلدن فحش و تهمت و الفاظ رکیک

  5. سخنی کز عقل برآید لاجرم بر دل نشیند. بسیاری از روحانیون فهیم و واقع بین ما هم به دین گریزی مردم در سطح وسیع واقف شده اند و دل میسوزانند حال آنکه سردمداران و مسئولینی که همه ابزار قدرت را در دست دارند با لجبازی و ندانمکاری تیشه برداشته و طالمانه بر پیکر اسلام میزنند و خود غافلند. آقایون اگر توجیهات مستدل کارشناسان، روانشناسان و افراد خبره در مسائل روز را خودخواهانه و لجوجانه نمی پذیرید به صحبتهای روحانیون دلسوز و عاقل گوش کنید. مگر شماها ایمان و اعتقاد راسخ نداشتید که یک الگوی کامل از مملکت اسلامی را به جهان معرفی میکنید؟ بعد از چهل و چهار سال چه دارید که بگویید؟ شهروندانی بی اعتقاد، بی اعتماد و دین گریز که خشم خود را فرو خورده اند و ملتهبند و مطمئن باشید این خشم و التهاب روزی فوران میکند. محض رضای خدا و به خاطر مصالح دینی و اعتقادی، به خود آیید. شما در فن آوریهای تسلیحاتی، امنیتی و نظامی به پیشرفتهایی نائل شده اید ولی پیشرفتی در به دست آوردن دل و ایمان مردم نداشته اید. شما تنها کشور مسلمان دنیا نیستید 52 کشور مسلمان دیگر در دنیا وجود دارند که بیشترشان به شدت به احکام، اصول و فرعیات دین پایبندند. جز افغانستان و ایران کشور مسلمان دیگری نیست که اینچنین بازوی سرکوبش را بر سر نیمی از افراد جامعه بکوبد. در کشورهای مسلمان زن محجبه بدون اجبار و زور با اعتقاد قلبی حجاب دارد و زنان بیحجاب هیچگاه از طرف زمامداران و تعدادی از روحانیون کشورشان مفسد، بیحیا، شهوتران، کثیف و…… خطاب نشده اند. در این کشورها همه با حجاب کنار آمده اند و دیگر اینهمه وقت و پول و نیرو صرف سرکوب تحقیر ، تنش و دین گریزی افراد و زنان نمیشود. اگر صحبت بنیان خانواده را به میان میآورید حتماً خودتان به خوبی واقفید که بنیان خانواده در جامعه ما به حدی سست شده که ترمیمش هم از راههایی که شما پیش گرفته اید امکانپذیر نیست. چرا چشم خود را بسته اید؟ بی بندوباری و فساد اخلاقی در خفا و ملاء را نمی بینید. جوانان ما دیگر چشم و گوش بسته نیستند و قبل از ازدواج مطمئنا ارتباط و مراوداتی با جنس مخالف خود داشته اند. به دادگاههای و شوراهای حل اختلاف سری بزنید تا با بنیان سست خانواده ها بیشتر آشنا شوید. به والله که دچار اشتباه و گناه میشوید گناهی جبران ناپذیر گناهی که مربوط به تیشه زدن به دین و اعتقادات مردم است.

  6. من که موهای سرم با انس با دین اسلام سفید شده دارم میبرم شاید باور نکنید ولی دیگه به همه مبانی اسلام دارم شک میکنم ، میدونید چرا ؟ اون از فشارهای اقتصادی که کمر همه رو خم کرده و اینم از سختگیری برای حجاب ، واقعا در تعجبم که چرا خودشونو جای یه فرد بی حجاب نمیذارند که بفهمند چقدر دردناکه اگه خدمات اجتماعی و درمانی ازت دریغ کنند ، من وقتی خودمو جای چنین فردی میذارم کوهی از خشم و نفرت میشم و بی تعارف میتونم قرآن رو آتیش بزنم ، بعد اونایی که برای حجاب سختگیری میکنند واقعا پیش خودشون چی فکر میکنند ؟

  7. من که موهای سرم با انس با دین اسلام سفید شده دارم میبرم شاید باور نکنید ولی دیگه به همه مبانی اسلام دارم شک میکنم ، میدونید چرا ؟ اون از فشارهای اقتصادی که کمر همه رو خم کرده و اینم از سختگیری برای حجاب ، واقعا در تعجبم که چرا خودشونو جای یه فرد بی حجاب نمیذارند که بفهمند چقدر دردناکه اگه خدمات اجتماعی و درمانی ازت دریغ کنند ، من وقتی خودمو جای چنین فردی میذارم کوهی از خشم و نفرت میشم و بی تعارف میتونم قرآن رو آتیش بزنم ، بعد اونایی که برای حجاب سختگیری میکنند واقعا پیش خودشون چی فکر میکنند ؟ گناه دین گریزی من و دیگران به عهده کیست ؟ آیا وقتش نرسیده مسئولین کشور دچار عذاب وجدان بشن ؟

  8. برا کی اینا رو میگی. کو گوش شنوا .مسولین تحت کنترل همون نظریه ها هستند. فقط خدا باید بهشون رحم کنه که چه کرده اند با ملت و قیامت اگر باشد باید جوابگو باشند. اینها که فکر کنم قیامت رو قبول ندارند

  9. در حال حاضر یخرجون فی دین الله به حد اعلا رسیده و متاسفانه هر روز بیشتر می‌شود، من یک فرد ۶۰ ساله هستم که یاد نمی‌دادم مردم در ماه رمضان اینقدر راحت روزه خواری کنند و حالا بدون ترس از خدا اینکار را می‌کنند و اگر با همین دست فرمان برویم در آینده نزدیک چیزی از دین نمی‌ماند!

  10. بهتر است این آقا و همکاران ایشان عوض صحبت درباره این موضوعات بفرمایند، اگر اجرای قانون خوب است. چرا این نهاد به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند. وظیفه‌ای که در قانون اساسی تصریح شده است. آیا اساسا جرات اینکار رادارند؟ مسوولین ما باید از مقام الهی پایین بیایند و با مردمی که بخاطر سیاستهای آنها دچار مشکلات معیشتی شده‌اند همدردی کنند. نه اینکه این احساس را به مردم القا کنند که از طبقه‌ای برتر هستند. و همه چیز را می‌دانند. این سیاست‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده و باز هم نخواهد داد.

  11. یکی نیست به آقا بگوید که شهید مطهری یک جلد به دفاع از حجاب، ارکان، وجوب، … پرداخته و نوشته است. و یا آیه ما جعل علیکم فی الدین من حرج در مواقع نبود حکم ظاهری، اضطرار … است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا