خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولین زن سخنران پیش از نماز جمعه چه گفت؟

روز 20 فروردین ماه سال 89، دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دوم احمدی نژاد به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه به مناسبت هفته ی سلامت گزارشی از وضعیت سلامت کشور ارایه کرد؛ حالا قرار است جمعه ی این هفته دکتر معصومه ی ابتکار، معاون حسن روحانی و رییس سازمان محیط زیست پیش از خطبه های نماز جمعه ی تهران درباره ی وضعیت هوای تهران سخنرانی کند.
به گزارش انصاف نیوز، در زیر گزارشی از سخنرانی اولین زن سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ی تهران را می خوانید:
– در صورت عدم توجه به مسائل مربوط به شیوه زندگی صحیح شاهد رشد دو برابری سرطان‌ها در 10 سال آینده و همچنین رشد سه برابری بیماری‌های قلبی – عروقی خواهیم بود. 
– سلامتی و تندرستی مردم از مهم‌ترین وظایف دولت است. توسعه پایدار بدون تندرستی مردم امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله کشور،‌ ایران باید تا 15 سال آینده سالم‌ترین و تندرست‌ترین مردم را در منطقه داشته باشد. بر این اساس لازم است که مسایل تندرستی و سلامتی مردم در سر لوحه امور قرار داشته باشد. 
– رهبری به مقوله سلامت تاکید دارند. این امر اهمیت پرداختن دستگاه‌های مختلف کشور به مقوله سلامت را در برنامه پنج ساله توسعه پنجم نشان می دهد و لازم است که تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور سلامت محور باشند. 
– تحقق سلامت تنها توسط وزارت بهداشت امکان‌پذیر نخواهد بود. در دنیا ثابت شده که تنها 25 درصد عوامل موثر در سلامت مربوط به بهداشت و درمان است و 50 درصد فاکتورهای موثر در سلامت به ارگان‌های مختلف دیگر مربوط است؛ بنابراین جز با مشارکت مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی نمی‌توان به تحقق سلامت جامه عمل پوشاند. 
– مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی در سلامت مردم موثر است. از جمله مسائل مرتبط با شیوه زندگی مردم می‌توان به مسائل مربوط به محیط زیست، آلاینده‌های محیطی، عوامل ترافیکی، دخانیات، مسائل مربوط به تبعیض‌ها، ‌مهاجرت و غیره اشاره کرد. مجموعه این عوامل بیش از 50 درصد در سلامت مردم موثرند؛ بنابراین لازم است به منظور تحقق سلامت آحاد جامعه موضوعاتی از این قبیل را مد نظر داشت. 
– کشور از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر گذشته است. امروزه در زندگی شهری بیماری‌های قلبی – عروقی، مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی و عواملی از این قبیل مطرح هستند و تخت‌های ویژه بیمارستان‌ها مملو از بیماران حوادث ترافیکی و قلبی – عروقی است. 
– حوادث و سوانح ترافیکی دومین عامل مرگ و میر در کشور بعد از بیماری‌های قلبی عروقی هستند، به طوری که بیش از 70 درصد تخت‌های ویژه و ICU در بیمارستان‌ها به وسیله مصدومان و سوانح ترافیکی اشغال می‌شود. 
– تغییر اساسی در شیوه زندگی مردم لازم است، شیوه زندگی شهری،‌ بیماری‌هایی مانند دیابت،‌ فشار خون، ‌سوء تغذیه و … را به دنبال دارد. 
– باید به ورزش همگانی به منظور تامین سلامت مردم تاکید کرد، به منظور تغییر شیوه زندگی مردم پرداختن به موضوعاتی در زمینه افزایش تحرک و تغذیه سالم باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد. 
– 30 دقیقه پیاده روی روزانه می‌تواند 50 درصد بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش دهد، همچنین کاهش سه گرم مصرف نمک در روز می‌تواند سکته‌های مغزی را به میزان 50 درصد کاهش دهد. 
– بیماری‌های فلج اطفال و کزاز در کشور حدف شده است و 99 درصد تحت واکسیناسیون هستند، در شرف حذف بیماری جذام قرار داریم. همچنین اکنون همه آحاد جامعه از سن صفر تا 20 سالگی تحت واکسیناسیون هپاتیت B قرار گرفته‌اند. 
– مرگ و میر نوزادان به میزان 12 در هزار کاهش پیدا کرده و همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال به 18 در هزار کاهش پیدا کرده است. با افزایش امید به زندگی نیز عمر متوسط مردم کشور به 72 سال افزایش یافته است. همچنین 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود. 
– استعمال دخانیات از جدی‌ترین مسایل کشور است. آمار 24 درصدی استعمال دخانیات در مردان کشور را ببینید. متاسفانه استعمال دخانیات میان جوانان و نوجوانان نیز کشیده شده است. استعمال دخانیات به طور متوسط 20 سال از عمر فرد می‌کاهد. 
بروز حدود 90 درصد سرطان‌های ریه و 75 درصد سایر بیماری‌های ریوی ناشی از استعمال دخانیات است. 14 نوع سرطان و همچنین بسیاری از بیماری‌های قلبی – عروقی بر اثر استعمال دخانیات بروز می‌کنند. 
– 10 د رصد مردم کشور به دیابت مبتلا هستند. 24 درصد افراد بالای 20 سال فشار خون بالا دارند و 38 درصد زنان و 43 درصد مردان کشور افزایش وزن دارند؛ این در حالی است که با تغییر شیوه زندگی، تحرک و تغذیه مناسب می‌توان بسیاری از این موارد را پیشگیری کرد. 
– 17 هزار و 500 خانه بهداشت، هفت هزار و 550 واحد بهداشتی، چهار هزار و 600 مرکز بهداشتی درمانی و هزار و 638 پایگاه اورژانس در کشور فعال هستند.
– امسال با عنوان «همت مضاعف،‌ کار مضاعف» نام گذاری شده، وزارت بهداشت نیز عزم خود را جزم کرده که در جهت سلامت و تندرستی جامعه با همت و کار مضاعف دستاوردها و توفیقات مضاعف را داشته باشد. 
– اقدامات درمانی خوبی در کشور انجام شده، تمام اقدامات درمانی با فن‌آوری بالا مانند سلول درمانی امروز در کشور انجام می‌شود. در مجموع در تمامی رشته‌ها آنچه که در جهان توسعه یافته صنعتی صورت می‌گیرد در مراکز درمانی ایران نیز قابل انجام است. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا