خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بیان علنی اتهام دو دانشجوی شریف، نقض حقوق بود»

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با نعمت احمدی /

نعمت احمدی -حقوقدان- درباره‌ی سخنان قوه قضاییه در ارتباط با بازداشت دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید هنوز اتهام آن دو دانشجو ثابت نشده است و قوه قضاییه وقتی اتهام آن افراد را خبری کرد، حقوق دو متهم را در نظر نگرفته است.

تسنیم گزارش کرده بود که «در روزهای گذشته خبر بازداشت دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به نام‌های علی یونسی و امیرحسین مرادی در برخی کانال‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد. اولین بار کانال “شورای صنفی دانشجویان کشور” در اوایل اردیبهشت ماه خبر دستگیری دو تن از دانشجویان المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف را منتشر کرد و مدعی شد این دو دانشجو بدون ارائه “هیچ حکمی و با ضرب و شتم” بازداشت شدند».

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه 16 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری خود درباره‌ی «ابعاد جدیدی» از اتهامات و دلایل بازداشت این دانشجویان صحبت کرد. وی بدون اینکه نامی از دانشجویان برده باشد در پاسخ به سوالی درباره‌ی بازداشت دو تن از دانشجویانی که به تازگی دستگیر و خبر آن نیز منتشر شده است گفته است: «این افراد متاسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با آنها برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و یکسری اقدامات ایذایی نیز انجام داده بودند. در بازرسی از منازل آنها اقلام انفجاری کشف شد و ما به این موضوعات کار داریم. این توطئه دشمن بود که می‌خواستند در این شرایط کرونایی یک بلوایی ایجاد کننده که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان این توطئه خنثی شد.».

نعمت احمدی در این مورد به انصاف نیوز می‌گوید: «جای تاسف دارد، تا حکم قطعی نشده نمی‌توان اتهام افراد را اعلام کرد. وقتی سخنگوی قوه قضاییه چنین چیزی را بیان کرده است، این قوه قضاییه را از بی‌طرفی خارج کرده است. اتهام تا جرم متفاوت است. می‌توان کسی را متهم کرد، اما این اتهام ثابت نشود، نمی‌توان آن را علنی گفت.

برای مثال قوه قضاییه می‌تواند، کسی را متهم ‌کند و تحت تعقیب هم قرار دهد، اما نباید آن را علنی کند و آبروی آن طرف را ببرد. شاید اصلا اتهامی به آن فرد وارد نباشد. کار آقای اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درست نبوده است، و حقوق متهم را در نظر نگرفته است. می‌توان به این قضیه اعتراض کرد، مثلا همین که در مطبوعات مطرح می‌شود، به نوعی اعتراض است. خانواد‌ه‌ی آنها هم می‌توانند اعتراض کنند؛ آقای اسماعیلی که قاضی پخته‌ای است باید این مسائل را لحاظ کند.

این اتهامات سنگینی است که به دو دانشجو وارد کرده است، تا اثبات نشده نباید می‌گفتند. اگر در دادگاه اتهام اثبات شد، بعد می‌توان درباره‌ی آن صحبت کرد. من مصاحبه‌ی برادر آقای یونسی را دیدم، ایشان گفتند این اتهام را مدت‌ها قبل به پدر و مادر او زده بودند.»

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی در ایران، اتهامات طرح شده در مورد برادرش را خلاف واقع و دور از ذهن می‌داند. ‏به گفته خانم یونسی حتی ماموران حین بازرسی خانه گفته بودند که هیچ نکته‌ی مشکوکی پیدا نشده و بازپرس پرونده هم بارها به خانواده گفته بوده که «علی مشکل چندانی ندارد». او می‌گوید تنها دغدغه‌ی برادرش درس خواندن بوده است.

نعمت احمدی در پایان گفت: «در هر حال سخنگوی قوه قضاییه باید بیشتر دقت کند، زیرا این خطا از سوی سخنگوی قوه نابخشودنی است، زیرا سخنگو ویترین قوه قضاییه است و باید قانون‌گرا باشد. هرچند اسم این دو تا متهم آورده نشده است، اما افکار عمومی ضمیر آن را پیدا کرده‌اند. معلوم است منظور دو تا دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف است.»

سخنگو از دانشجو نام نبرد | وزارت اطلاعات ضابط پرونده است

آیا مجاهدین خلق در ۸۸، ۹۶ و ۹۸ حضور داشتند؟ مصاحبه با کارشناس سابق وزارت اطلاعات

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب اقای احمدی..بین یک قاضی ویک سخنگو(که توجیه کننده سیاست رسمی قوه قضاییه است).تفاوت قائل شوید….این ایراد به خود قوه قضاییه وارد است…

    1
    1
  2. اگر حرف نیزدند میگفتید چرا از پاسخگویی فرار میکنه حالا هم که همه گفتند و بعد اومده علت را گفته تیتر بزرگ زدید که حقشان پایمال شده تف به شرف نداشته انصاف نیوز

    7
    5
  3. سلام
    فارغ از صحت یا عدم صحت اتهام وارده
    به خاطر دارم که در زمان دستگیری وقتی هنوز توضیحی داده نشده بودن همه به دستگاه قضا هجمه میکردن که اگه این دو واقعا جرمی مرتکب شدن بگین که ما هم بدونیم و تحلیل ها حول این محور بود
    حالا بعد از افتادن آب ها از آسیاب قضیه برعکس شده و میگن چرا عناوین اتهامی رو گفتین
    به هر حال دعا می کنم و امیدوارم تمامی پرونده های قضایی و نتیجه های صادره مبتنی بر عدالت باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا