خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش‌های پیش روی مصطفی الکاظمی | تحلیل نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی از مهمترین چالش‌های فرا روی نخست وزیر جدید عراق با توجه به اینکه مصطفی الکاظمی مردی سکولار و لیبرال است که روابط مستحکمی با آمریکایی‌ها دارد و مورد قبول ایران نیز است، نوشت.

به گزارش ایسنا، این روزنامه چاپ آمریکا در گزارشی نوشت: پارلمان عراق مصطفی الکاظمی، رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور را که مورد حمایت آمریکاست به عنوان نخست‌وزیر جدید برگزید این مساله منجر می‌شود دولت عراق نخستین دولت واقعی خود را بعد از بیش از پنج ماه سرگردانی در حالیکه با بدترین چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد داشته باشد؛ چالش‌هایی که تبدیل به چوبی لای چرخ پیشرفت این کشور شده‌اند.

این روزنامه در ادامه این گزارش می‌آورد، مصطفی الکاظمی ۵۳ ساله از روابط مستحکم با آمریکایی‌ها و وجهه پرگماتیک برخوردار است و از نظر ایران نیز فردی مقبول است. الکاظمی اولین نخست‌وزیر واقعی عراق از زمان استعفای عادل عبدالمهدی محسوب می‌شود.

الکاظمی عملا به آنچه وعده کرد یعنی در پیش گرفتن رویکردی جدید برای تنش‌های اجتماعی عمل کرد و با تظاهرکنندگان دور یک میز نشست و به جای حمایت از تلاش‌های دولت‌ قبلی برای متفرق کردن آنها به زور و نادیده گرفتن‌شان وارد رایزنی شد.

درباره کاهش قیمت نفت این گزارش می‌افزاید، کاهش بهای نفت تقریبا میزان درآمد عراق را تا نصف کاهش می‌دهد و این امر این احتمال را تقویت می‌کند که الکاظمی حقوق کارمندان دولت را کاهش دهد یا تعداد آنها را در هفته‌های آتی به طور گسترده کاهش داده و دست به تعدیل نیرو بزند در هر دو صورت عواقب وخیمی در انتظار او خواهد بود.

این گزارش اشاره کرده مساله به الکاظمی و مشاورانش بستگی دارد که کی و چگونه اقتصاد را بازگشایی کرده و مقررات منع آمد و شد که شهرها را برای قطع زنجیره شیوع کرونا آرام کرده، لغو کنند.

طبق این گزارش، الکاظمی به رغم اینکه با سلسله مشکلاتی روبه‌روست حضورش در صحنه سیاسی به درجه‌ای از انعطاف‌پذیری در نظام سیاسی این کشور اشاره دارد که در مسیر بن‌بست قرار گرفته است. این واقعیت نشان از آن دارد که نقش گسترده احزاب سیاسی شیعه در حال رنگ باختن است. این روزنامه به نقل از رحمان الجبوری، همکلاسی الکاظمی در دانشگاه آمریکایی در سلیمانیه آورده است: او فردی لیبرال و سکولار است.

در عین حال این گزارش در خاتمه می‌آورد، به لحاظ واقعی الکاظمی اگر بخواهد مستقیما با شبه نظامیان تقابل داشته باشد یا با احزاب شیعه مخالفتی کند با مقاومت قوی روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا