خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سندرز به وتو کاهش اختیارات جنگی ترامپ

«برنی سندرز»، سناتور ارشد آمریکایی با انتقاد از وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی رییس جمهوری آمریکا از سوی ترامپ او را متهم به نگه داشتن ایالات متحده در جنگ‌های بی‌پایان کرد.

به گزارش ایرنا سناتور ایالت ورمونت عصر پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: ترامپ می‌گفت “ملت‌های بزرگ در جنگ‌های بی‌پایان نمی‌مانند”، اما او اکنون دو قطعنامه اختیارات جنگی دوحزبی را وتو کرده تا ما را در این جنگ‌ها نگه دارد.

نامزد پیشین حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از کنگره خواست که به تلاش‌های خود برای مقابله با “این رییس جمهوری بی‌قانون” ادامه دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی مدعی شد: این یک قطعنامه بسیار توهین آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به عنوان بخشی از استراتژی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر با تفرقه حزب جمهوریخواه مطرح شد.

وی افزود: معدود جمهوریخواهانی که به آن رای دادند، درست در دستشان بازی کردند. علاوه بر آن، قطعنامه ۶۸ مبتنی بر سوء تفاهم‌های حقایق و قوانین است. برخلاف قطعنامه، ایالات متحده مشغول استفاده از زور علیه ایران نیست.

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: چهار ماه پیش، من برای از بین بردن قاسم سلیمانی در حالیکه وی در عراق بود، اقدام قاطعی انجام دادم. ایران با پرتاب یک سری موشک به نیروهای ما در عراق واکنش نشان داد. در اثر این حملات هیچ کسی کشته نشده است.

این وتو، هفتمین باری است که چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا مصوبات کنگره را متوقف می‌کند که یکی از آنها شامل قطعنامه  قدرت نظامی بود که خواستار قطع یاری نظامی آمریکا از رژیم سعودی در جنگ داخلی یمن بود.

تقریبا ۲ ماه پیش بود که کنگره آمریکا قطعنامه محدودیت قدرت جنگی علیه ایران را تصویب کرد اما به خاطر اینکه قانونگذاران به خاطر شیوع ویروس کرونا، در خارج از واشنگتن به سر می‌بردند، ارسال آن به کاخ سفید با تاخیر انجام شد.

مجلس نمایندگان اقدامات لازم برای ارسال این قطعنامه را انجام داده بود اما مجلس سنا پس از آنکه در این هفته فعالیت خود را از سر گرفت، این قطعنامه را ارسال کرد.

مجلس نمایندگان این قطعنامه را با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۱۸۶ رای مخالف در ماه مارس تصویب کرد که ۶ جمهوریخواه در این تلاش به دموکرات‌ها پیوسته بودند.

مجلس سنا هم با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف، این قطعنامه را در ماه فوریه به تصویب رساند و هشت سناتور جمهوریخواه همسو با دموکرات‌ها به آن رای مثبت دادند.

همان‌گونه که در رای‌گیری نخستین، کنگره نتوانست به دو سوم آرا دست یابد، انتظار نمی‌رود برای بلااثر کردن این وتو هم بتوانند دو سوم آرا را به دست آورند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا