خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلایل افزایش موارد کرونا در خوزستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افزایش تعداد آزمایش‌ها یکی از علل افزایش آمار کرونا است. روز پنجشنبه رکورد ۹۰۰ آزمایش در ۲۴ ساعت را ثبت کردیم. در حال تلاش هستیم دو آزمایشگاه دیگر نیز فعال شود تا این عدد به یک هزار و ۴۰۰ نمونه در روز برسد. دلیل دیگر افزایش آمار مبتلایان در خوزستان، کمرنگ شدن فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم توجه مردم به رعایت آداب بهداشتی است؛ به همین دلیل اکنون گرفتاری زیادی در اهواز به ویژه در حاشیه شهر اهواز داریم.

به گزارش ایسنا فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: به دلیل بالا بودن حساسیت‌های عمومی، توجه بیشتر مردم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین بیشتر بودن روزهای تعطیلی کاری اداری و اصناف، در اسفندماه و فروردین ماه روزانه ۳۰ تا ۴۰ مورد جدید ابتلا به کرونا داشتیم. البته در آن بازه زمانی نمونه‌گیری‌ها نیز کمتر بود.

وی افزود: تقریبا از ۲۶ فروردین ماه، با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری‌ها و از طرفی یک هفته پس از رها شدن و کمرنگ شدن فاصله‌گذاری اجتماعی، انتظار داشتیم آمار بالا برود که این اتفاق افتاد و از یکم یا دوم اردیبهشت آمار مبتلایان کرونا در خوزستان افزایش یافت.

ابول‌نژادیان با اشاره به دلایل افزایش موارد کرونا در خوزستان، بیان کرد: افزایش تعداد آزمایش‌ها یکی از علل افزایش آمار است. روز پنجشنبه رکورد ۹۰۰ آزمایش در ۲۴ ساعت را ثبت کردیم. در حال تلاش هستیم دو آزمایشگاه دیگر نیز فعال شود تا این عدد به یک هزار و ۴۰۰ نمونه در روز برسد.

به گزارش ایسنا وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: این تعداد آزمایش در یک شبانه‌روز رکورد و خدمت ارزنده‌ای است که همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند بیماران را در  مراحل اولیه، شناسایی کنند و بیماریابی فعالی داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: دلیل دیگر افزایش آمار مبتلایان در خوزستان، کمرنگ شدن فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم توجه مردم به رعایت آداب بهداشتی است؛ به همین دلیل اکنون گرفتاری زیادی در اهواز به ویژه در حاشیه شهر اهواز داریم.

وی گفت: از هم‌استانی‌ها به ویژه مردم شهرستان‌های اهواز، کارون و باوی که به یکدیگر متصل هستند و تردد زیادی دارند، می‌خواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را بهتر رعایت کنند.

ابول نژادیان تصریح کرد: مدیران خوزستان نیز در حال تلاش هستند که با ستاد ملی و همچنین ستاد استانی مدیریت کرونا در این هفته تصمیماتی بگیرند. امیدوارم به جمع‌بندی برسند.

وی گفت: روز دوشنبه هفته جاری مجموعه استان خوزستان تصمیم گرفتند در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط اصناف، در یک بازه ۷۲ ساعته، تذکر و راهنمایی را انجام دهند و در صورت عدم رعایت، اعمال قانون کنند که این کار انجام شد اما هنوز تغییر رفتاری ندیده‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: به همین دلیل امیدواریم مجموعه مدیران ارشد استان خوزستان به جمع‌بندی برسند تا بتوانیم در صورت ضرورت، که اکنون نیز ضرورت دارد، سختگیری‌های بیشتری در استان اعمال شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از آمار بالا، ناشی از بیماریابی فعال ما است. نمودار بستری شدن بیماران نیز هنوز شیب تندی ندارد.

ابول‌نژادیان ادامه داد: مدیران خوزستان باید با توجه به وضعیت استان تصمیم‌گیری کنند؛ دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشنهادات خود را ارائه داده است تا جمع‌بندی انجام شود و هم در ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم‌گیری شود و هم مجموعه استانداری تصمیم‌گیری کنند.

وی در خصوص زمان مورد نیاز برای اعلام نتایج تست کرونا، گفت: جواب آزمایش بیماران بستری مبتلا به کرونا روزانه داده می‌شود اما نتایج بیماران سرپایی، حداکثر در ۴۸ ساعت داده می‌شود. در حال ظرفیت‌سازی هستیم تا نتایج آزمایش را سریعتر بدهیم. سامانه‌ پیامکی نیز راه‌اندازی شده که جواب آزمایش به صورت پیامک به مردم داده شود تا مردم از مراجعه حضوری خودداری کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: همکاران ما در یک آزمایشگاه، ۲۴ ساعت کار کردند تا جواب آزمایش‌ها را آماده کنند. همکاران‌مان در آزمایشگاه در شرایط سخت، با این پوشش و با روزه‌داری در حال کار کردن هستند و باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی گفت: مردم اگر می‌خواهند از حوزه سلامت حمایت و قدردانی کنند، بهترین قدردانی رعایت آداب بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است تا همکاران درمان را به زحمت نیندازند. همکاران ما در درمان، بهداشت و بیمارستان‌ها روزهای سختی را تحمل می‌کنند و از مردم می‌خواهیم همکاری کنند و تلاش کنند که این سختی‌ها کمتر شود.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در اهواز حدود ۶ هزار کارگاه و ۱۲ هزار صنف وجود دارد. مردم باید مطالبه‌گر باشند و رعایت نکات بهداشتی را به مطالبه عمومی تبدیل کنند و از ادارات و اصناف بخواهند آداب بهداشتی را رعایت کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به مشاغل، اصناف و کارگاه‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تذکر دهند.

وی گفت: مردم نیز به فروشگاه‌ها یا کارگاه‌هایی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند، مراجعه نکنند و اگر راننده یک تاکسی ماسک استفاده نکرده باشد، سوار آن تاکسی نشوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ماسک‌هایی که با همین پارچه‌های در دسترس نیز تهیه می‌شوند، قابل استفاده هستند. ۷۰ درصد ماسک‌هایی که در اروپا استفاده می‌شود ماسک‌های دست‌دوز هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶ کارگاه تولید ماسک در خوزستان فعال هستند و روز سه‌شنبه نیز یک کارخانه ماسک‌سازی در خوزستان راه‌اندازی می‌شود.

ابول‌نژادیان با اشاره به تلاش برای مدیریت شرایط، افزود: از نظر درمان کاملا بر بیماری مسلط هستیم، اما اگر مردم رعایت نکنند ممکن است یک هفته تا ۱۰ روز دیگر شرایط تغییر کند بنابراین تا زمانی که شرایط مدیریت شده، مردم به کمک ما بیایند.

وی در خصوص اعلام ۱۰ شهر سفید در خوزستان و برگزاری نماز جمعات در شهرهای سفید، تصریح کرد: ۱۰ شهر در خوزستان به عنوان شهر سفید اعلام شدند که ما مستندات را ارائه و عنوان کردیم تعداد بیماران بستری با تعریفی که اعلام شده همخوانی ندارد، بنابراین وزارت بهداشت شهر امیدیه را از لیست شهرهای سفید حذف کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون چهار شهر دیگر خوزستان نیز این تعریف را ندارند و نامه‌ای به وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم تا این چهار شهر نیز از وضعیت سفید خارج شوند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اگر قرار است در شهرهای سفید نماز برگزار شود باید به صورت محدود، با فاصله‌گذاری اجتماعی و با استفاده از ماسک انجام شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا