خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جریده کیهان در مخالفت با خاتمی، «امام» را واگذاشته به «مرحوم خزعلی» چسبیده!

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی واکنش روزنامه‌ی تندروی کیهان به سخنرانی اینترنتی سیدمحمد خاتمی لیدر جریان اصلاحات نوشت:

اخیراً سید محمد خاتمی دوباره مسئولان نظام را به در پیش گرفتن «آشتی ملی» فراخواند. این دعوت ناصحانه به مذاق اقتدارطلبان خودحق‌پنداری چون «کیهان» تلخ آمد و برای هزارمین بار به چنگ اندازی به چهره این سید نجیب اقدام کرد. البته هر کسی حق دارد با سید محمد خاتمی مخالف یا موافق باشد و اندیشه‌ها و سلوک ایشان را نقد کند ولی ناجوانمردانه چهره‌ای را ملکوک کردن، مناسب فضای عطرآگین رمضان نیست.

این روزنامه مرتزق از بیت المال در تخریب چهره سید نجیب و معتمد و محبوب مردم ایران در مقاله‌ای با عنوان «غرب زدگی سیّد محمّد خاتمی به روایت پدر!»(کیهان ۲۲/۲/۹۹ صفحه ۵) مدعی می‌شود: «آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی با توجه به تحصیل فرزندش سید محمد خاتمی در رشته فلسفه غرب و سفری که به آلمان برای تصدی مرکز اسلامی‌هامبورگ داشت، نشانه‌های غرب‌زدگی را در فرزند یافت و به بیان آن پرداخت و این واقعیت را کتمان نکرد.» بعد از مرحوم خزعلی (فقیه سابق شورای نگهبان) نقل می‌کند: «زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد، برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله روح الله خاتمی رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که بودن سید محمّد در وزارت ارشاد خطرناک است، پسر من غربزده است».

تاریخ این دیدار، زمانی است که خاتمی برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت میرحسین موسوی انتخاب شده بود (اسفند 1361) و هنوز به قول کیهان بسیاری از مواضع غرب‌گرایانه او، آشکار نشده بود.

خاطره نهی امام نسبت به موضعگیری‌های تند سیاسی آیت الله خزعلی در باره افراد هنوز در گوش‌ها طنین‌انداز است: «فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست، وارد بشوند. از باب مثال در شأن شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. اینکه دیگر روشن است که روی منبر و یا هر جایی حرام است به مسلمانی نسبت «کمونیستی» داد»(صحیفه امام ۲۱/۶۱۲). به همین جهت ما در مورد نقل قول‌های مرحوم خزعلی که کم‌سابقه و کم تعداد هم نیستند، سخنی نمی‌گوییم. ایشان الآن در حضور احکم الحاکمین هستند و خداوند عادل به این اظهار نظرها و صحت و سقم آنها رسیدگی می‌کند.

نکته مهم و مدّ نظر ما در این یادداشت موضعگیری کیهان مرتزق از بیت المال و زیر نظر نماینده رهبری آن هم نه آن زمان، بلکه امروز با استناد به آن سخن مرحوم خزعلی در باره سید محمد خاتمی است. به اعتراف کیهان اظهار نظر مرحوم خزعلی مربوط به سال ۱۳۶۱ و ابتدای وزارت سید محمد خاتمی بوده است و خاتمی سال‌ها بعد از آن تاریخ بر مسند وزارت بوده و بسیاری از مواضع ناخوشایند کیهان را در مقطع ۱۳۶۱-۱۳۶۸ یعنی دوران امام (قدّس سرّه) گرفته و جوهر فکری- فرهنگی خود را آشکار ساخته و امام امت (قدّس سرّه) شاهد سلوک فکری – اجتماعی و فرهنگی وی بوده است. همین امام در ۹/۸/۶۷ در پیام تسلیت مرحوم سید روح الله خاتمی برای ثبت در تاریخ می‌نویسد: «این ضایعه دردناک را به فرزند فاضل، با تقوا و متعهدمان، جناب حجت الاسلام آقای حاج سید محمد خاتمی، وزیر محترم ارشاد اسلامی، تسلیت عرض می‌نمایم.»(صحیفه امام ۲۱/۱۷۰)

حالا انصافاً کیهان اگر به راستی «امام» را بنیانگذار نظام و معیار فکری آن می‌داند، چرا در قضاوت در باره سید محمد خاتمی به سخن قطعی امام آن هم نه در سال ۶۱ و شروع وزارت سید محمد خاتمی، بلکه در سال ۶۷ و بعد از گذشت ۶ سال از تصدی وزارت ارشاد توسط وی، استناد نمی‌کند؟ چرا این سخن صریح و قاطع امام را وامی‌گذارد و به نقل قولی غیر متقن توسط مرحوم خزعلی که در موضعگیری نسبت به افراد به تصریح خود امام تند بوده است، استناد می‌کند؟

تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به نام خدا اصلا کار اقای شریعتمداری فحش دادن است اگر ایشان فحش ندهد باید شک کرد .اصلا کلمه مهربانی در قاموس ایشان جایی ندارد.او چکونه این همه گناهان را بدوش می کشد.؟

    5
    5
  2. وقتی مرحوم خزعلی در دورة اصلاحات برای ضبط خاطراتش به مرکز اسناد انقلاب اسلامی می آمد، گفت اصلاح طلبان جاسوس و وابسته به آمریکا هستند. در این باره سند هم دارد. در مقابل اصرار پژوهشگران مرکز در جلسة بعد اسنادش را آورد که تکه هایی از روزنامة کیهان بود که بخشی از آنها سخنان آن مرحوم بود که در این باره در کیهان چاپ شده بود.

    4
    1
  3. ملاک سخن آیت الله روح الله خاتمی شناخت نزدیک از پسرش بوده.
    ملاک سخن امام خمینی شناخت دورادور از سید محمد خاتمی بوده.

    تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل!

  4. بر اساس وصیت نامه امام خمینی، تمجید ایشان از هر فردی (من جمله سیدمحمد خاتمی) ملاک نیست:

    من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا