خرید تور تابستان ایران بوم گردی

داستان عجیب قرارداد دراگان اسکوچیچ

روزنامه اعتماد نوشت: هر سرمربی جدیدی که برای تیم ملی فوتبال ایران انتخاب می‌شود با خود یک راز بزرگ به همراه می‌آورد و آن راز هم جزییات قرارداد اوست.

انگار میثاق‌نامه نانوشته‌ای در فدراسیون فوتبال وجود دارد با این عنوان «قانون شماره یک: مردم نباید از جزییات قرارداد سرمربی تیم ملی باخبر شوند. قانون دو: قانون یک را هیچ‌وقت فراموش نکن.» حتما باید چنین ذهنیتی در فدراسیون وجود داشته باشد که سئول نشینان تحت هیچ شراطی حاضر نیستند مفاد قرارداد با سرمربیان تیم ملی را افشا کنند؛ حتی به قیمت راه افتادن انواع و اقسام شایعات. جدیدترین ابهامی که به واسطه این پنهان‌کاری فدراسیون برای اهالی فوتبال به وجود آمده مربوط به ریالی یا ارزی بودن قرارداد دراگان اسکوچیچ می‌شود.  روزهای اولی که سرمربی سابق تیم‌های فولاد و خونه‌به‌خونه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، از فدراسیون خبر رسید که با این مرد کروات بر خلاف همه مربیان خارجی دیگر قرارداد ریالی بسته شده است. این خبر در میان تعجب اهالی فوتبال از انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی به مثابه یک برگ برنده استفاده شد. چرا که آنچه حضور مربیان خارجی قبلی را برای مردم مخصوصا تلخ کرده بود، دستمزدهای نجومی آنها بود که باید به دلار یا یورو پرداخت می‌شد. پس طبیعتا نشستن یک مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی که قرار است ریال بگیرد با استقبال مواجه شد.

اما از چند روز قبل ریالی بودن قرارداد اسکوچیچ با ابهام مواجه شده است. ابتدا ابراهیم شکوری دبیر سابق فدراسیون فوتبال اعلام کرد الحاقیه‌ای به قرارداد اسکوچیچ اضافه شده و بر اساس آن قرار شده دستمزد این سرمربی از محل درآمدهای ایران در فیفا پرداخت شود. این بدان معنا بود که قرارداد ریالی در کار نبوده و اسکوچیچ هم مثل بقیه دلار بگیر است. اما این ادعای شکوری توسط مقامات فعلی فدراسیون تکذیب شد و آنها وجود چنین الحاقیه‌ای را تکذیب کردند.  طی روزهای بعد اخبار زیادی از این ماجرا به گوش رسید اما در نهایت مشخص شد قرارداد اسکوچیچ نه ریالی بسته شده نه ارزی؛ بلکه ارزی – ریالی بسته شده است. به این معنا که او دستمزد سالانه 200 هزار یورو دارد اما این پول را بر اساس نرخ روز ارز به صورت ریال دریافت می‌کند و خودش باقی کارهای تبدیل و انتقال به خارج را انجام خواهد داد. به گفته صادق درودگر، دستمزد اسکوچیچ برای هر سال مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار یورو است که این قرارداد در بهمن ماه منعقد شده و از آن زمان تاکنون، یورو چند هزار تومان در بازار افزایش یافته و فدراسیون مجبور است هنگام پرداخت، ارزش یورو بر اساس اعلام بانک مرکزی در هر روز را معیار محاسبه و تبدیل یورو به ریال قرارداد دهد. به این ترتیب یکی دیگر از رازهای سرمربیان تیم ملی افشا شده است. شاید در نگاه اول ابتکار فدراسیون بد به نظر نرسد. همین که آنها مجبور نیستند زحمات انتقال پول را در این شرایط تحریم به دوش بکشند اتفاق خوبی است؛ یعنی رییس فدراسیون می‌تواند از طریق نزدیک‌ترین عابر بانک هم دستمزد سرمربی تیم ملی را کارت به کارت کند. با این وجود هنوز معلوم نیست چرا فدراسیون در این زمینه لاپوشانی کرده است. ضمن اینکه این نوع قراردادی که با اسکوچیچ بسته شده باعث می‌شود او بدون اینکه کار خاصی بکند مدام با افزایش حقوق مواجه شود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا