خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«داماد رییس جمهور» به معاونت علمی و فناوری بازگشت

سایت دیده‌بان علم ایران نوشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار یادداشتی از کامبیز محمدزاده فرساد درباره زلزله اخیر دماوند در سایت رسمی معاونت از وی به عنوان «مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور» یاد کرده است.

این اولین بار است که از محمدزاده – داماد رییس جمهور – به عنوان مشاور عالی دکتر ستاری یاد می شود.

زمان انتصاب محمدزاده به این سمت و این که چرا حکم انتصاب وی منتشر نشده مشخص نیست ولی به نظر می رسد با توجه به انتقادات مطرح شده پس از انتصاب وی به ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از سوی رضا رحمانی – وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت – در آذرماه ۹۷ که به لغو حکم انتصاب وی منجر شد، ترجیح داده شده خبر انتصاب محمدزاده به سمت جدید، رسانه ای نشود.

مهدی زاده که متولد ۱۳۶۴ و دانش آموخته زمین شناسی است یک بار دیگر در خردادماه ۹۷ در حالی که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد بود با حکم دکتر ستاری به سمت دبیر ستاد فناوری های انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شده بود. این انتصاب چند روز بعد که خبر ازدواج وی منتشر شد، بازتاب زیادی در رسانه ها و فضای مجازی پیدا کرد.

البته مهدی زاده فروردین ماه ۹۸ در یکی از معدود مصاحبه های خود در پاسخ به انتقادهایی که به انتصاب وی شده بود گفت: «من نه پدرم ژن خوب بوده است و نه خودم ژن خوب هستنم و ادعایی هم مبنی بر نخبه بودن ندارم؛ نخبه پروفسور حسابی و مرحوم میرزاخانی هستند؛ من با زحمت و تلاش خود موفقیت‌هایی را به دست آورده ام و راه علمی خود را ادامه می‌دهم. هفت ماه است که داماد رئیس جمهور شده ‌ام اما سابقه علمی‌ چندین ساله دارم. اگر سابقه علمی مرا بخوانید متوجه می‌شوید که تجربه کار آکادمیک و اختراع داشته‌ام و مدال‌های بین المللی بسیاری را در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری به دست آورده ام.»

مهدی زاده تا انحلال ستاد فناوری های انرژی در تابستان ۹۸ دبیر این ستاد بود.

کمی بعد، انتشار مصاحبه ای از وی که در آن از «وست تگزاس اینترمدییت» (نوعی نفت سبک که شاخص قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی است) به عنوان یک کمپانی بزرگ نفتی آمریکا یاد کرده بود بار دیگر خبرساز شد.

کامبیز مهدی زاده در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از حوزه انتخابیه تبریز ثبت نام کرد که شورای نگهبان رای به عدم احراز صلاحیت وی داد.

بازگشت مهدی زاده به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با سمت مشاور عالی دکتر ستاری در حالی است که در آبان ۹۵ دکتر سعید سهراب پور، چهره برجسته علمی و دانشگاهی کشور و رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف به این سمت منصوب شده است.

یادداشت مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره زلزله اخیر دماوند با عنوان «زلزله، هلهله درون زمین است/ابر ماه باعث زلزله تهران شد» را می توانید در ادامه بخوانید:

«دوباره زمین لرزید و همه کارشناس صاحب نظر و خبره زمین شناسی و لرزه شناسی شدند و باز داستان تکراری جا به جایی پایتخت تکرار شد که البته واقعیتی بود که هیچگاه تا به امروز عملی نگردیده است. اما از دو منظر به وا کاوی این زلزله می پردازیم. منظر اول اینکه به عقیده اینجانب زلزله دماوند که در تهران و سایر استانها هم احساس شد، همزمان با پدیده Supermoon بوده است (ابرماه). پدیده Supermoon پدیده ای است که ماه در کامل ترین حالت خود و در نزدیک ترین فاصله از زمین قرار می گیرد و زمانی که زلزله دماوند رخ داد، شاهد این پدیده بودیم. در این حالت نیروی جزر و مدی به حداکثر خود می رسد و ما در آن روز بالاترین مد و پایین تر جزر را در آبهای جنوب کشور داشتیم. سوال اصلی اینجاست که این پدیده چه تاثیری بر روی زلزله دارد؟

نیروی جزر و مد قوی ترین نیرویی است که به زمین وارد شده و باعث تغییر شکل می شود، بنابراین می تواند یک نیروی محرکه در فعال سازی نیروی ذخیره شده در گسل ها عمل کند و آمارها نیز در جهان این مورد را تایید می کند. در هنگام ماهِ کامل و هنگامی که هلال ماه دیده می شود آمار زمین لرزه ها بیشتر شده است و در این حال جاذبه دیگر سیارات روی زلزله تاثیر می گذارد یا باعث می شود چند زلزله پی درپی رخ دهد. از نمونه های زمین لرزه های 20 سال گذشته می توان به زمین لرزه های سوماترا اندونزی در سال 2004 به بزرگی 1/9 ریشتر، شیلی در سال 2010 بزرگی 8/8 ریشتر و توموکو اوکی ژاپن در سال 2011 بزرگی 9 ریشتر که همگی همزمان با وجود تنش های جزر و مدی بالا بوده اند اشاره کرد. درست است جزر و مد به میزان اندکی روی بارگزاری لایه های تکتونیکی در پوسته تاثیر میگذارد (حتی اگر این مقدار یک سهم کوچک باشد) کماکان می تواند به میزان نقشی باشد که در نتیجه کلی تاثیراتی دارد.

منظر دوم این است که خیلی از کارشناسان اظهار داشتنه اند که زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشان کوه دماوند نداشته که این موضوع در این مقطع می تواند درست باشد، چرا که گسل مشاء که نزدیک ترین گسل در این کوه آتشفشان است در طول تاریخ فعالیتهای خود را داشته اما به عقیده بنده بایستی به عکس این قضیه نیز توجه کنیم که ممکن است حرکت گسل مشاء و فعالیت¬های تکتونیکی در سال های اخیر باعث فعال شدن آتشفشان دماوند شوند؟ به خاطر اهمیت همین موضوع دائما باید حرکات گسل های نزدیک آتشفشان دماوند مورد پایش قرار گیرد. اینها سوالاتی است که باید بررسی های زمین شناسی و ژئوفیزیکی به آن پاسخ دهد اما آنچه مهم است این است که بدانیم زلزله هلهله درون زمین است، پس ندای درون زمین را جدی بگیریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا