خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شدت بیماری در کرونا ده برابر آنفلونزا است»

عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره برخی نتایج پیمایش ملی کرونا گفت: میزان خطر درک شده و شدت درک شده بیماری کووید- ۱۹ در مردم ایران علیرغم میزان آگاهی مناسب، پایین است در صورتی که شدت بیماری در کرونا ۱۰ برابر آنفلونزا است. بر اساس پایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم مربوط به بیماری کرونا در درجه اول در خصوص از دست رفتن یکی ازعزیزان و در رتبه دوم بخاطر رکود اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، دکتر متولیان در نشست خبری‌ای که امروز ۲۳ اردیبهشت در سالن VIP مرکز همایش‌های رازی برگزار شد گفت: رفتارهای مردم، مهمترین روش پیشگیرانه جهت مقابله با کرونا به شمار می‌رود.

وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجری پیمایش ملی کووید-۱۹ است گفت: پیمایش ملی کووید- ۱۹ مطالعه ای در سطح ملی است که با هدف پایش میزان آگاهی،خطر درک شده ، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه ، مولفه های روانشناختی و نیازهای ضروری در خصوص کووید- ۱۹ در جمعیت ایران در حال اجرا است.

متولیان اظهار کرد: انجام این طرح به دلیل تاثیرگذاری بسیاری از رفتارهای مردم در روند تغییر این اپیدمی ودر جهت کنترل بیماری و حفظ سلامت مردم، ضروری است.

رئیس پژوهشکده آسیب های اجتماعی تصریح کرد: با توجه به محدودیت های اجتماعی ، مردم باید از سیاست‌های اخذ شده آگاهی داشته باشند تا بتوانند به درستی آنها را اجرا کنند.
وی افزود: پرسشنامه این مطالعه ، الگوی بومی سازی شده پرسشنامه COSMO است که با همکاری چندین دانشگاه و موسسه آلمانی طراحی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه موج اول طرح به صورت پرسشگری تلفنی انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: در هر موج حدود ۵۲۵ نفر افراد بالای ۱۸ سال ساکن ایران توسط کارشناسان روانشناسی پایش می‌شوند.

مجری طرح پیمایش ملی کووید- ۱۹ گفت: تا کنون چهار موج از این طرح با موفقیت انجام و موج پنجم  آن از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز شده است. از نظر آگاهی از علائم بیماری بیش از ۹۷  درصد شرکت کنندگان در این پایش،  از سه علامت تب، سرفه و تنگی نفس اطلاع داشتند و بالای ۹۰ درصد از مردم از گروههای در معرض خطر ابتلا به کرونا مطلع بودند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این مطالعه، نوزادان، کودکان زیر پنج سال و مادران باردار در خطر ابتلا شدید به این بیماری نیستند. بیش از ۹۵ درصد مردم در موج اول، اقدامات پیشگیرانه را انجام می دادند، البته باید به نکته توجه داشت که شواهدی مبنی بر اثربخشی برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از آنتی بیوتیک، نخوردن گوشت، مصرف دمنوش و تزریق واکسن آنفلونزا وجود ندارد.

متولیان بیان کرد: بر اساس این مطالعه، میزان خطر درک شده و شدت درک شده بیماری کووید- ۱۹ در مردم ایران علیرغم میزان آگاهی مناسب، پایین است در صورتی که  شدت بیماری در کرونا ۱۰ برابر آنفلونزا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در ارتباط با اخبار مرتبط با کرونا ، بالاترین نمره اعتماد به رسانه ها متعلق به سیمای جمهوری اسلامی ایران است و از نظر سازمانی، مردم بیشترین اعتماد را به پزشکان و وزارت بهداشت دارند. مردم از رسانه ها انتظار دارند تا در خصوص موارد پیشگیرانه ، اطلاعات صحیح به مردم رسانده شود.

مجری پیمایش ملی کووید -۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بر اساس پایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم مربوط به بیماری کرونا در درجه اول در خصوص از دست رفتن یکی ازعزیزان و در رتبه دوم بخاطر رکود اقتصادی است.

رئیس پژوهشکده آسیب های اجتماعی اعلام کرد: ۸۶ درصد مردم در این طرح، سفرها  وبرنامه هایی که خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهند را لغو کرده اند. همچنین بالاترین نیاز مردم به دستکش، محلول های ضدعفونی کننده و ماسک بوده است.

به گفته‌ی وی بر اساس نتایج کسب شده در این پیمایش تا این زمان میزان نگرانی مردم در خصوص ابتلا به بیماری کووید -۱۹، روند کاهشی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیمایش ملی کووید- ۱۹ به همت معاونت تحقیقات و فناوری  و پژوهشکده آسیب های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در هشت موج متوالی طراحی  شده و در حال اجرا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا