خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شورای صنفی نمایش به خانه سینما ربطی ندارد»

محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما در پاسخ به اظهارات محسن امیریوسفی، با بیان اینکه مسئله شورای صنفی نمایش به خانه سینما ربطی ندارد که در آن دخالت کند، می‌گوید: من مستقل‌ترین آدم این سینما هستم و با افتخار، نمایندگی سازمان سینمایی را در شورای صنفی نمایش قبول می‌کنم.

به گزارش ایسنا این تهیه‌کننده سینما که در جلسه روز 22 اردیبهشت‌ماه شورای صنفی نمایش از سوی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی (محمدمهدی طباطبایی‌نژاد) به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان در دوره جدید این شورا انتخاب و معرفی شد، در پی مصاحبه محسن امیریوسفی، رییس پیشین شورای صنفی نمایش که به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض دارد و آن را قانونی نمی‌داند، اظهاراتی را مطرح کرد.

او ضمن انتقاد از امیریوسفی تاکید کرد که شورای صنفی نمایش هیچ ارتباطی به خانه سینما ندارد که با صدور بیانیه خود را در آن دخالت می‌دهد.

فرحبخش برای جواب دادن به صحبت‌های محسن امیریوسفی که به اعتقادش نادرست است، ابتدا بیان کرد: می‌گویند وقتی حضرت علی (ع) را  در محراب کشتند، بعضی‌ها گفتند مگر علی نماز می‌خوانده؟ همیشه برای من چنین حرفی تعجب برانگیز بوده که کسی چنین فکری کند، اما حالا می‌بینیم در قرن بیست و یکم و در دنیای متمدن و دیجیتال که تا دهان باز می‌کنیم، همه متوجه می‌شوند که چه می‌خواهید بگویید، بعضی‌ها خیلی راحت حرف نادرست می‌گویند. به همین دلیل می‌خواهم جلسه دیروز را توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد.

او ادامه داد: برای جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش، ساعت ۱۰ صبح در سالن سازمان سینمایی، توسط آقای فرجی دعوت شدیم و به جز من، آقای شایسته، آقای قطبی که معمولاً مسئول دبیرخانه شوراست، آقایان رضوی، امیر یوسفی، صابری و  غلامرضا فرجی به همراه آقایان طباطبایی‌نژاد و محمدرضا فرجی (مدیرکل نظارت) حضور داشتند. جلسه با تقدیر و اهدای لوح به اعضای شورا شروع شد و بعد بحث درباره آیین‌نامه بود که قرار شد آخرین ویرایشی که با نظر صنف‌ها روی آن انجام شده بررسی شود. همه اعضای جلسه از جمله من و آقای امیریوسفی بنا به برداشت‌ خود، نظرات اصلاحی دادند و وقتی کار تمام شد، آقای طباطبایی‌نژاد گفت، چون به زودی ممکن است سینماها بازگشایی شوند، باید امروز دو کار دیگر را هم انجام دهیم؛ یکی اینکه سرگروه‌ها را انتخاب کنیم و دیگر اینکه دبیر شورا مشخص شود که اگر هفته دیگر جلسه گذاشتیم و ستاد کرونا با بازگشایی سینما موافقت کرد، بتوانیم کارها را سریع‌تر پیش ببریم. برای دبیر شورا، آقایان سینمادار، من و آقای شایسته نظر (رأی)‌مان، آقای امیریوسفی نبود و همین باعث اعتراض ایشان شد.

وی افزود:‌ آقای فرجی به آقای امیریوسفی گفت، چون شما می‌خواهید امسال فیلم بسازید، ممکن است گرفتار شوید ولی ایشان گفت، می‌خواهم فیلم بسازم ولی اینجا را هم می‌توانم اداره کنم. نماینده سینماداران گفت، جایی نوشته نشده که حتما نماینده کانون کارگردانان باید رییس شورا باشد. این را هم بگویم، آقای رضوی قبل از این، سوال کرده بود ، نماینده‌ها برای برگزاری انتخابات چه کسانی هستند که گفته شد، آقایان صابری و فرجی به نمایندگی از سینمادارها، آقای امیر یوسفی نماینده کانون کارگردانان و آقای شایسته هم نماینده پخش‌کننده‌ها هستند. پرسیدند پس نماینده تهیه‌کنندگان چه، که آقای طباطبایی‌نژاد مرا معرفی کرد. آقای رضوی از من پرسید، شما از طرف شورای عالی تهیه کنندگان معرفی شده‌اید؟ من هم گفتم خیر، من خودم اصلاً خبر نداشتم. بعد آقای طباطبایی‌نژاد گفت، طبق بند ۶ آیین نامه اکران، چون شورای عالی تهیه‌کنندگان صنف نیست، آقای انتظامی با انواع و اقسام روش‌ها آن‌ها را جمع کرده ولی وحدت ندارند و یک صنف نیستند، طبق این بند، تا وقتی یک واحد نشوند، معاونت ارزشیابی و نظارت نماینده تهیه‌کنندگان را معرفی می‌کند و من هم آقای فرحبخش را انتخاب کردم. این عین عبارت آقای طباطبایی‌نژاد است. آقای امیر یوسفی هم نشست، وقتی انتخابات تمام شد و دید که آقای شایسته به عنوان رییس انتخاب شد، نامه‌ای را درآورده، به آقای فرجی تحویل داد و گفت، آقای رضا درمیشیان نماینده ما است. سوال من این است که اگر شما نماینده نیستید، چرا اصلا در انتخابات شرکت کردید؟ معلوم است اگر رییس می‌شدید، می‌ماندید. این اصل ماجرای دیروز است.

فرحبخش در ادامه گفت: اما آقای امیریوسفی در مصاحبه خود نکاتی را درباره من گفته که باید به آن‌ها اشاره کنم. از جمله اینکه درباره ماجرای شورای صیانت گفته‌ که طبق آن نباید در جلسات حضور داشته باشم. اول اینکه آن شورای صیانت خانه سینما برخوردی کرد که توضیحش بماند،  ولی طبق نتیجه آن شورا، فرحبخش تا پایان دوره قبل که فقط چهار جلسه هم بود، نباید در شورا حضور می‌داشت. الان که دیگر به دوره جدید ربطی ندارد.  نکته دیگر اینکه آقای امیریوسفی گفته‌ که خواسته شده شورای عالی تهیه کنندگان را کنار بگذارند. من ایشان را به سال گذشته ارجاع می‌دهم که شورای صنفی نمایش اول سال تشکیل شد. شورای عالی تهیه کنندگان نماینده‌ای به ارشاد معرفی نکرده بود و آقایان رضوی و احمدی نماینده دوره قبل بودند. به آقای داروغه‌زاده نامه زدیم که این دو نفر نماینده شورای عالی نیستند و باید نماینده جدید معرفی کنیم. به آقای امیریوسفی هم زنگ زدم و گفتم شما چرا وقتی نماینده‌های ما نیستند انتخابات برگزار می‌کنید؟ ایشان گفت، من تحت نظر شما نیستم، ارشاد به من گفته همین افراد نماینده‌ تهیه‌کنندگان هستند، ما هم قبول کردیم. چطور پارسال نماینده تهیه‌کنندگان دولتی نبود، امسال دولتی است؟ پس باز هم معلوم است اگر شما رئیس می‌شدید، این حرف‌ها را نمی‌زدید.

وی بیان کرد: ایشان همچنین گفته‌ «آقای فرحبخشِ به اصطلاحِ مستقل»، باید بگویم من “به اصطلاح” مستقل نیستم، بلکه مستقل‌ترین آدم این سینما هستم. با افتخار نمایندگی سازمان سینمایی را قبول می‌کنم تا از تمام تهیه‌کنندگان دفاع کنم. آقای انتظامی درست عمل کرده تا آدم‌هایی که زیاده‌خواه هستند و نمی‌گذارند تهیه کنندگان یکی شوند، بفهمند دولت خودش وارد عمل می‌شود و نماینده می‌گذارد. این مجازاتی برای تهیه‌کنندگان است که اگر صنف واحد تشکیل ندهند، دولت خودش اقدام می‌کند، چون شورای عالی (تهیه‌کنندگان) صنف نیست.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: آقای امیریوسفی گفته‌ من در انتخابات مُصر بودم، بله مُصر بودم. مگر شما آقای امیر یوسفی پارسال مُصر به برگزاری انتخابات نبودید، وقتی که نماینده تهیه‌کنندگان نبود و در واقع غیرقانونی بود؟ می‌گویید امسال دولت دخالت کرده، دولت کجا دخالت کرده؟ آقایان سینمادار که از انجمن سینماداران بودند. آقای شایسته که از انجمن پخش‌کنندگان، خود آقای امیریوسفی هم که از کانون کارگردانان است. کدام یک را دولت تعیین کرده؟ دولت فقط نمایندگی تهیه کنندگان را به همین دلیل که نماینده واحد معرفی نشده انتخاب کرده و اگر همین فردا صبح تهیه‌کنندگان یکی شوند، بنده کنار می‌روم تا یک نفر را مشخص کنند. فرحبخش آزاد است. بروید از شورای صیانت هم نامه بگیرید که او نمی‌تواند عضو باشد.

فرحبخش همچنین خانه سینما را موضوع دیگری دانست که باید به آن اشاره کند و گفت:‌ برای من سوال است که شورای صنفی نمایش چه ارتباطی به خانه سینما دارد؟ انجمن سینماداران که از خانه سینما بیرون آمده‌، تهیه‌کنندگان هم که خانه سینما را قبول ندارند، چون خانه سینما یک جای کارگری است ولی سینماداران و تهیه کنندگان صنف کارفرمایی، پس نمی‌توانند یک جا باشند. الان هم شنیدم خانه سینما بیانیه داده، در حالی که به آن‌ها هیچ ارتباطی ندارد که بخواهند چنین کاری انجام دهند و در شورای صنفی و تهیه‌کنندگی و پخش سینمایی دخالت کنند.

او با تکرار دوباره صحبت خود درباره امیریوسفی اضافه کرد: ایشان به دلیل اینکه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»‌اش را پنج سال نمایش ندادند، پول فارابی را نمی‌دهد و با این حرف‌ها می‌خواهد این ماجرا را ماست مالی کند و نظرها را برگرداند. آقا شما بهتر است بدهی خود را بدهی. همه کسانی که این حرف‌هایم را می‌خوانند، می‌دانند من آدمی هستم که در راستگویی و صداقت با هیچکس تعارف ندارم و جز از خدا، از هیچ کسی هراس ندارم. آقای امیریوسفی اگر درست می‌گوید، باید در حضور همه کسانی که در جلسه حضور داشتند، حرف‌هایش را مطرح کند. اصلا اگر آن طور که می‌گوید تصور می کرده جلسه فقط مربوط به تقدیر است،  باید همان ۲۰ دقیقه اول که کار انجام شد، می‌رفت، دیگر چرا برای تصویب آیین‌نامه و انتخابات ماند؟ چون فقط در تعیین سرگروه‌های سینمایی شرکت نداشت. اما به محض اینکه نظرشان مبنی بر مادام‌العمر بودن ریاست کانون کارگردانان مورد تایید نبود، این حرف‌ها مطرح شد.

فرحبخش با بیان اینکه «ایشان (امیریوسفی) تاوان این را می‌دهد که باید اول بدهی فارابی را بدهد» گفت: من مستقلم. پای آن هم ایستاده‌ام. همین الان هم اگر سازمان سینمایی بگوید منویاتش را اجرا کنم، این کار را نخواهم کرد. من منویات سینما و تهیه‌کنندگان را اجرا می‌کنم. شاید هم آقای طباطبایی‌نژاد چون متوجه شده که من منویات تهیه‌کنندگان را پیاده خواهم کرد و به دنبال بخش خصوصی هستم، به همین دلیل مرا انتخاب کرده؛ و گرنه والله اگر آقای انتظامی یا طباطبایی‌نژاد درباره اینکه من در این شورا باشم، با من از قبل صحبت کرده باشند! من در جلسه متوجه شدم که نماینده شده‌ام، با این حال افتخار می‌کنم و تا آخر می‌ایستم و ثابت می کنم که مستقل هستم.

او در پایان در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کند تمام این اتفاقات برای برگزاری جلسه بهتر می‌توانست مدیریت شود تا این همه حاشیه وجنجال به وجود نیاید؟ گفت: به نظر من آقای انتظامی کاملا به هدف زده، چون وقتی از تمامیت‌خواه‌ها کوچک‌ترین قدرتی را کم کنی، از لانه خود بیرون می‌آیند. آن‌ها می‌گویند فقط ما باشیم و دیگر تمام، مثل الان که خانه سینما بیانیه‌ داده است. سوال من این است که آقای خانه‌ سینما! پارسال که دولت دخالت می کرد مسئله‌ای نبود، اما امسال که شما را کنار گذاشته دخالت است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا