خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سیگار مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد»

پژوهشگران “کالج دانشگاهی لندن” در بررسی جدیدی دریافتند که مصرف سیگار و بیماری مزمن ریه می‌تواند مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهش جدیدی که در “کالج دانشگاهی لندن”(UCL) انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند و افراد مبتلا به “بیماری مزمن انسدادی ریه”(COPD)، بیشتر گرفتار پیامدهای شدید کووید- ۱۹ می‌شوند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در آنها بیشتر است.

بیماری مزمن انسدادی ریه، اختلال عملکرد مداوم ریه است که با محدودیت جریان هوا همراه می‌شود. تخمین زده شده که بیماری مزمن انسدادی ریه، ۲۵۱ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. پژوهشگران با بررسی اثرات “کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲”(SARS-CoV-۲) بر عملکرد تنفسی، سعی دارند تا شیوع و اثرات بیماری مزمن انسدادی ریه را در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بهتر درک کنند.

پژوهشگران در این پروژه، پایگاه‌های داده مربوط به سوابق علمی را به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار دادند تا به ویژگی‌های بالینی کووید-۱۹ و شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ پی ببرند. پژوهش‌های مورد بررسی، داده‌های مربوط به ۲۴۷۳ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ را در برداشتند که ۲.۳ درصد آنها به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا بودند و ۹ درصد نیز سیگار می‌کشیدند.

نتایج این پژوهش نشان داد شدت کووید-۱۹ در افرادی که از بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می‌برند، ۶۳ درصد و خطر مرگ و میر نیز ۶۰ درصد است. در حالی که شدت بیماری در افراد مبتلا به کووید- ۱۹ که بیماری مزمن انسدادی ریه را ندارند، تنها ۳۳.۴ درصد و میزان مرگ و میر نیز ۵۵ درصد است.

افرادی که سیگار می‌کشند، ۱.۴۵ بار بیش از افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند در معرض پیامدهای شدید کووید- ۱۹ قرار دارند. پژوهشگران در این باره گفتند: به رغم کم بودن شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه و مصرف سیگار در میان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، می‌توان گفت که این دو مورد با شدت کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در ارتباط هستند.

این پژوهش، در مجله “PLOS ONE” به چاپ رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا