خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ های عجیب رئیس سازمان بهزیستی به یک خبرنگار

رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری مربوط به هفته بهزیستی‌ و سالروز تاسیس سازمان بهزیستی، خبرنگاران منتقد را مورد پرخاش و بی‌احترامی قرار داد.

پاسخ‌های عجیب رئیس سازمان بهزیستی در یک نشست خبری ؛ قادری خطاب به خبرنگار: «تو مگر مفتش یا وکیلی؟/ باید در برزخ جواب بدهی‌»

به گزارش خبرآنلاین، علی‌محمد قادری در نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف به مناسب سالروز تاسیس سازمان بهزیستی، روز شنبه ۲۴ تیر ماه، برگزار شده بود شعار هفته بهزیستی امسال را 《برای مردم برای به زیستن》اعلام کرد اما در ادامه در واکنش به سوالات انتقادی خبرنگاران رسانه‌های همشهری، اعتماد، خبرانلاین‌ و برخی دیگر از خبرنگاران برآشفت و در پاسخ به پرسش‌های آنان با پرخاش و زیر سوال بدون خبرنگار موضع گرفت‌.

مکفی بودن مستمری را از مجموعه اقتصادی کشور بپرسید

قادری در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری‌ که تعداد کودکان معلول و بیماری که سازمان بهزیستی آماده واگذاری آنها به خانواده‌هاست و تعداد مراکز نگهداری کننده از آنها گفت: تعداد این کودکان شناور و اعلام رقم دقیق آن از ملاحظات سازمان است و نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم‌.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار همشهری که پرسید مستمری ۶۵۵ هزار تومانی مددجویان در مقایسه با خط فقر ۱۵ میلیون تومانی چطور توجیه‌ می‌شود، پاسخ داد: سوال شما مرتبط با حوزه اقتصاد است و روی میز اقتصاد باید پرسش شود، بنابراین آن را باید مجموعه اقتصادی کشور و معاون اقتصادی‌ رفاهی وزارت رفاه جواب دهند.

قادری در پاسخ به سوال این خبرنگار که پرسید “نظر تخصصی شما در این خصوص چیست و آیا این مبلغ را برای اداره یک زندگی کافی می‌دانید:، بیان کرد: آنچه قانونگذار از طبقه‌بندی‌ یارانه‌ها در اختیار سازمان‌های حمایتی قرار می‌دهد منطبق با مصوبه مجلس است. بنابراین از مجلس بپرسید آیا این عدد جوابگوی اداره یک زندگی است یا نه.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نام مستمری “کمک هزینه” است‌ و قرار نیست این عدد در نگاه قانونگذار تأمین کننده کل هزینه معیشتی باشد.

وی در واکنش به این صحبت خبرنگار مبنی بر اینکه” موضوع‌ مستمری کاملا به بهزیستی مربوط است اما شما می‌توانید موضوعات‌ را به خوبی بپیچانید”، ابراز داشت: این‌ جزء‌ تکالیف ما نیست و بستگی دارد چه عددی به ما بدهند.

بپرسید تا با افتخار اعلام کنم‌

قادری در پاسخ به گفته یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه “بهزیستی موظف است در هیأت دولت برای افزایش مستمری مددجویان چانه‌زنی کند،: عنوان کرد: به نظر من خبرنگار باید این سوال را بپرسد که آیا مستمری‌ها به موقع پرداخت می‌شوند و من با افتخار اعلام کنم ما هر ماه چند روز قبل از اتمام‌ ماه مستمری را پرداخت می‌کنیم.

مفتشی یا وکیل‌؟

قادری در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد که بیان کرد” دلیل حضور خانواده‌های پذیرش کننده کودکان نیازمند درمان در این جلسه را نمی‌دانم چرا که عمر فرزند خواندگی در ایران بسیار طولانی است و تازگی ندارد و سالهاست خانواده‌ها حتی فرزندان مبتلا به اچ‌آی‌وی‌ را پذیرش می‌کنند”، گفت: شما اجازه ندارید در جهت تنویر افکار و قانع شدن یا نشدن همکارانتان‌ مطلبی بگویید. مگر شما مفتش‌ هستید یا از دیگران وکالت گرفته‌اید؟ شما فقط اجازه دارید سوال رسانه خود را بپرسید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خطاب به خبرنگار، گفت: شما می‌گویید خانواده‌ها فرزندی که حق حیات و حضور در خانواده را دارد پذیرش نکنند، این حرف بیخودی است‌. سابقه فرزندخواندگی به پذیرش کودکان سالم برمی‌گردد. سالها کسی بچه‌های بیمار، دارای نقص و معلولیت را نپذیرفته چرا که مگر کسی می‌تواند کودک بیماری را در کنار فرزند نگهداری کند. آیا شما نگهداری می‌کنید؟ وقتی اطلاع ندارید چرا این نکات را مطرح می‌کنید؟

عددسازی‌های بهزیستی

خبرنگار اعتماد خطاب به قادری گفت: سوال من به عددسازی‌هایی که در یک سال گذشته صورت گرفته برمی‌گردد. شما در تیر سال گذشته اعلام کردید “پشت نوبتی‌های مستمری بهزیستی به صفر رسیده اما در اردیبهشت امسال به فارس گفته‌اید تا آبان ۱۴۰۱، یکصد و ۲۸هزار و هفتصد نفر پشت نوبت مستمری بوده‌اند که تا پایان پارسال این تعداد به ۱۶۰ هزار نفر رسیده و این نشان می‌دهد که پشت‌نوبتی‌های مستمری در نیز سال قبل به صفر نرسیده بود.”

کدام‌ خبر را باور کنیم‌؟

این خبرنگار با بیان اینکه این در حالیست که اردیبهشت امسال سخنگوی دولت اعلام کرد “برای اولین بار در طول تاریخ تعداد پشت نوبتی‌های بهزیستی به صفر رسیده”، از قادری پرسید: بالاخره کدام‌یک از خبرها را باور کنیم‌؟

قادری در پاسخ به خبرنگار اعتماد ابراز داشت: ما هیچ موقع نگفتیم که برای اولین‌بار این اتفاق صورت گرفته اما اعلام کردیم تعداد پشت‌نوبتی‌ها صفر شده‌. هم‌اکنون که ما در حال صحبتیم‌ ممکن است‌ چند نفر طی سوانح رانندگی دچار معلولیت و به آمار پشت‌نوبتی‌ها اضافه شوند.همچنانکه ۵ هزار نفر در کشور متقاضی تشکیل پرونده‌ و عضویت در بهزیستی هستند.

نفر با خانوار فرقی ندارد

وی به یکی دیگر از خبرنگاری که پرسید “حدود ۱۶۰ هزار موردی که اعلام کردید وارد چرخه حمایت بهزیستی‌ شده‌اند، مربوط به تعداد افراد است یا تعداد خانوارها”، پاسخ داد: فرقی نمی‌کند. برخی خانوارها یک نفره و برخی چند نفره هستند. مهم این است که خدمات به سرپرست خانواده پرداخت می‌شود.

قادری با بیان اینکه تعداد تحت‌پوششین بهزیستی بصورت برخط در سامانه قابل مشاهده است، از خبرنگار اعتماد پرسید” آیا شما از تعداد معلولان ناشی از حوادث جاده‌ای اطلاع دارید” و خبرنگار پاسخ داد” این یکی از سوالات من بود که شما با بیان اینکه “مگر تو مفتشی اجازه پرسش آن را ندادید”.

حضور خانواده‌ها به خبرنگار ارتباط ندارد

این خبرنگار تأکید کرد: آقای قادری شما در پاسخ به آمار تعداد کودکان معلول و بیمار که سازمان بهزیستی آماده واگذاری سرپرستی آنها به متقاضیان است، گفتید ” این آمار را بر اساس ملاحظات سازمان بیان نمی‌کنیم‌” اما علت عدم بیان این آمار این است که با اعلام آن مشخص می‌شود در دو سال گذشته با محدودیت غربالگری دوران بارداری چه تعداد به کودکان‌ معلول و بیمار اضافه شده است‌.

قادری با بیان اینکه من اجازه ندارم‌ اطلاعات محرمانه مردم‌ را به شما بدهم، خطاب به خبرنگار اعتماد گفت: شما بی‌مقدمه مطرح می‌کنید که چرا چند خانواده پذیرش کننده کودکان معلول در این جلسه حضور دارند، ارتباط موضوعی این با شما چیست؟

سوالات بی‌پاسخ ماند

قادری در ادامه سه سوال خبرنگار خبرآنلاین را مبنی بر اینکه “دبیرخانه نظارت بر قانون زیر نظر حوزه توانبخشی است درحالیکه مجری بخش اعظم قانون هم همین حوزه است اما آیا این تداخل اشکال حقوقی و ماهوی ندارد؟ چرا در حدود دو سال حضور شما در بهزیستی گزارشی از اجرای قانون حمایت از معلولان منتشر نشده و موضع شما در خصوص رد عامدانه داوطلبان نابینای‌ پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست” بی‌پاسخ گذاشت‌.

باید در برزخ جواب بدهی‌

این مسئول خطاب به خبرنگار خبرآنلاین عنوان کرد: من می‌دانم‌ برخی اطلاعات از طریق همکاران ما به شما می‌رسد اما شما بابت درج اخبار اشتباه باید در برزخ پاسخگو باشی‌.

وی با بیان اینکه ایجاد حال خوب یک فریضه است، تأکید کرد: من از نوع سوالات و اخبار شما مطلع شدم مسیر شما یک مسیر شخصی است‌ و اگر شما در رسانه حال بیش از یک میلیون نفر را تحت خطر قرار دهی‌ باید در برزخ جواب بدهی‌.

قادری با اشاره به اینکه ده‌ها اقدام بنیادین در بهزیستی انجام شده، از خبرنگار پرسید: آیا خبر دارید که هزار میلیارد به‌ بودجه تهیه اقلام بهداشتی فقط در یک‌ قلم اضافه شده و برای یک معلول‌ پای کربنی‌ ساخته‌ایم؟

به قانون معلولان تسلط دارم

وی با بیان این مطلب که قانون حمایت از معلولان پس از سالها مجاهدت در سال ۱۳۹۶ مصوب شد، به تعداد مواد و تبصره‌های آن اشاره کرد و با بیان اینکه قانون مذکور ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره دارد، افزود: این نشان می‌دهد من در این حد به قانون‌ تسلط دارم و بعید می‌دانم شما چنین تسلطی‌ به آن داشته باشید.

دولت قبلی برای معلولان فقط ۲ جلسه گذاشت

قادری توضیح داد: اگر اخبار را رصد می‌کردید متوجه می‌شدید که در ۸ سال دولت قبلی فقط دوبار جلسه تشریفاتی با رئیس جمهور و یک یا دوبار هم با معاون اول وقت در مورد معلولان برگزار شده اما ما افتخار می‌کنیم‌ که در این دولت ۳ بار با معاون اول در دفتر وی جلسه داشته‌ایم‌ و من شبانه‌روز کار می‌کنم.

وی با این توضیح که جلسه با معاون اول رئیس جمهور ۸۶ مصوبه و ۶ کارگروه داشت، از خبرنگار پرسید: شما اطلاع دارید که قانون بر لزوم خودروی مناسب‌سازی برای معلولین تأکید کرده و آیا می‌دانید خودروی مناسب‌سازی یعنی چه؟

یعنی خودروی ۲۰ هزار دلاری مناسب‌سازی شده یا وارد شود یا در آیین‌نامه استاندارد مشخص شود اما آیا در این چند سال آیین‌نامه داشته‌ایم. نه‌؟

قادری ابراز کرد: وظیفه من این نیست که آیین‌نامه استانداردسازی خودرو را به شرکت‌ها اعلام کنم بلکه وظیفه خودروسازان و سازمان استاندارد است که‌ آخرین آیین‌نامه استانداردسازی را به شرکت‌ها اعلام کنند تا نمونه خودروی مناسب سازی را تولید کنند.

وی تأمین مسکن رایگان برای خانواده‌های دارای ۳ عضو معلول را از جمله خروجی‌های جلسه با معاون اول رئیس جمهور برشمرد و افزود: وزیر راه اعلام کرد ۱۵۰۰ مسکن رایگان برای سه معلولی‌ها ساخته خواهد شد اما پیگیری اینکه این اتفاق در کجا می‌افتد و چه نهادی خانه رایگان می‌سازد به عهده بهزیستی است‌.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تامین مسکن رایگان!؟ آیا این تامین مسکن، مربوط به همان قول سالی چند میلیون مسکن است که قرار بوده ساخته شود!؟

    2
    1
  2. مثل آب خوردن دروغ میگه ، از زمانی که این فرد بدون دانش و تجربه شده رییس سازمان بهزیستی، نه کارمندان ازش رضایت ‌‌‌‌‌‌‌دارن نه مددجوها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا