خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اختلافات چین و آمریکا درباره قطعنامه «آتش بس جهانی»

در شرایطی که استونی و آلمان تلاش جدیدی را به منظور ارائه یک قطعنامه اعمال آتش‌بس جهانی جهت مقابله با شیوع کروناویروس به جریان انداختند این تلاش آنها نه تنها تاثیری بر رفع بن بست میان آمریکا و چین در شورای امنیت سازمان ملل بر سر این قطعنامه نداشت بلکه بن بست میان این دو ابرقدرت جهان بر سر مساله کروناویروس را عمیق‌تر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل بیش از هفت هفته است که برای توافق بر سر متن قطعنامه‌ای با موضوع درخواست ۲۳ مارس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای اعمال آتش‌بس در درگیری ‌ای سراسر جهان با هدف تمرکز دنیا بر مقابله با شیوع کرونا تلاش می کند.

چندی پیش اختلاف نظر میان واشنگتن و پکن بر سر حمایت از سازمان بهداشت جهانی جلوی یک قطعنامه پیشنهادی آتش‌بس در جهان که از سوی فرانسه و تونس تدوین شده بود را گرفت.

آمریکا با هرگونه اشاره به سازمان بهداشت جهانی در این قطعنامه مخالفت کرده اما چین بر لحاظ کردن نام این سازمان در قطعنامه تاکید داشت.

روز سه شنبه استونی و آلمان پیش نویس جدیدی را برای چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت توزیع کردند که صرفا متمرکز بر حمایت از گوترش بوده و خواستار آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در درگیری های سراسر جهان شده و اشاره‌ای نیز به سازمان بهداشت جهانی نکرده است.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل در جریان یک گفتگوی اینترنتی با انستیتوی سیاست در دانشگاه کالیفرنیای شمالی در روز سه شنبه تصریح کرد: همه آنچه که ما می‌خواهیم مشاهده قطعنامه‌ای است که آتش‌بس را بیان کند. مهم نیست که چه کشوری قطعنامه را مطرح کند. چیزی که مهم است این است که این قعطنامه ساده شده باشد، به صحبت درباره آتش‌بس جهانی بپردازد و به دنبال اطمینان حاصل کردن از رسیدن کمک‌ها به دست نیازمندترین مردم در جهان باشد.

او در این سخنان تلویحا از پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی استونی و آلمان حمایت کرد.

با این حال یک دیپلمات چینی که نامش را فاش نکرد گفت، پیش نویس ارائه شده از سوی تونس و فرانسه که در آن اشاره ای تلویحی به سازمان بهداشت جهانی شده بود “همچنان از حمایت قاطع اعضا برخوردار بوده و به مثابه بهترین مسیر برای حرکت به جلو است.”

این دیپلمات تصریح کرد: هیچ امکانی برای آنکه قطعنامه آلمان و استونی تصویب شود وجود ندارد.

چند روز پیش به نظر رسید که شورای امنیت به یک مصالحه در قبال پیش نویس ارائه شده از سوی فرانسه و تونس به دلیل جایگزین کردن عبارت “آژانس های تخصصی حوزه بهداشت” به جای لفظ “سازمان بهداشت جهانی” دست پیدا کرده است اما سازمان بهداشت جهانی تنها آژانس از این نوع است.

دیپلمات‌ها گفتند که واشنگتن این ادبیات را رد کرده است. دیپلمات چینی مذکور نیز خاطر نشان کرد، پکن با این مصالحه موافقت کرده بود.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند با حمایت از درخواست آتش بس گوترش وجود اتحاد جهانی را برای مقابله با کروناویروس نشان دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا