خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همتی: سیاست‌های بانک مرکزی «تورم هدف» خواهد بود

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: قطب نمای اصلی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، “تورم هدف” خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد. همانگونه که قبلا گفته بودم، نرخ سود سیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز، یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی در خصوص هدف گذاری تورم، اظهار کرد: ریشه تورم بالا، به عنوان گره اصلی اقتصاد کشور در طول چند دهه گذشته، سلطه سیاست‌های مالی و پولی نمودن کسری بودجه و اتکاء مستمر بر سیاست‌های انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌های فراوانی منابع ارزی دولت‌ها به انبساط بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه  به کمک واردات روی آورده و در مواقع افت درآمدهای ارزی به روش‌های مستقیم و غیر مستقیم به منابع بانکی متوسل شده‌اند. اینگونه روش‌ها نه تنها پایدار نبوده بلکه مشکلات بسیار زیادی از جمله تحلیل منابع ارزی و تضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه‌های تجاری را به دنبال داشته است.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی افزود: پس از تغییر در  سیاست‌های ارزی، پولی و مالی کشور به همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغاز شده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاست‌های جدید پولی امروز بانک مرکزی آماده است که سیاست هدف گذاری تورم را به اجرا بگذارد.

به گفته همتی در قالب این سیاست، قطب نمای اصلی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، “تورم هدف” خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد. همانگونه که قبلا گفته بودم، نرخ سود سیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز، یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: موفقیت و اثربخشی این سیاست در گروه اقدام دولت در انتشار هر چه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه جهت ضد سیکلی کردن بودجه و البته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا