خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جای خالی کشتی‌گیران ایرانی در بین پنج اسطوره کشتی جهان در دهه ۹۰

اتحادیه جهانی کشتی، فیلا از الکساندر کارلین، بروس بومگارتنر، ماخاربک خادراتسف، حمزه یرلی‌کایا و جام اسمیت به عنوان پنج اسطوره برتر کشتی جهان در دهه ۱۹۹۰ میلادی نام برد.

به گزارش ایسنا، کشتی جهان در دهه ۹۰ میلادی سال‌هایی فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت. در دهه ۹۰ اتحاد جماهیر شوروی موفق‌ترین کشور در جهان بود تا جایی که توانست  در ۲۰ وزن بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا به ۱۶ مدال برسد.

بیش از ۴۰۰ کشتی گیر از ۷۵ کشور در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا به رقابت پرداختند. برگزاری رقابت‌های کشتی در ۲۰ وزن برای آخرین بار در المپیک آتلانتا اجرا شد و پس از آن اوزان کشتی در المپیک کاهش یافت.

در دهه ۹۰ میلادی افسانه‌هایی همچون الکساندر کارلین و بروس بومگارتنر موفقیت‌های خود را تحکیم بخشیدند و نابغه‌ای به نام بوایسار سایتیف نیز بزرگی خود در کشتی جهان را آغاز کرد.

* الکساندر کارلین (روسیه)

تقریبا غلبه بر الکساندر کارلین غیرممکن است.”خرس روس” دوره‌ای بی‌نظیر ۱۳ ساله را در کشتی فرنگی پشت سر گذاشت و شش سال در تمامی رقابت‌ها هیچ امتیازی از دست نداد. او هیچگاه در رقابت‌های قهرمانی جهان شکست نخورد. کارلین ۸ طلا از ۹مجموع ۹ طلای قهرمانی رقابت‌های جهانی، ۲ طلا از ۳ طلای المپیک و ۹ طلا از ۱۲ طلای قهرمانی اروپا را در دهه ۹۰ از آن خود کرد. اتحادیه جهانی کشتی وی را به عنوان بزرگترین فرنگی کار قرن بیستم معرفی کرده است.

* بروس بومگارتنر (آمریکا)

اسطوره سنگین وزن کشتی آزاد جهان و بهترین کشتی‌گیر آمریکا تاکنون. او ۱۳ مدال جهانی و المپیک گرفت. بومگارتنر اولین کشتی‌گیر آمریکا بود که موفق به کسب ۴ مدال المپیک شد. اوتوانست در ۲ المپیک ۱۹۸۴ و ۱۹۹۲ به ۲ مدال طلای با ارزش برسد، در المپیک ۱۹۸۸ نقره گرفت و در المپیک ۱۹۹۶ نیز به مدال برنز رسید. نام او در تالار مشاهیر ورزش آمریکا و اتحادیه جهانی کشتی نیز به ثبت رسیده است.

* ماخاربک خادراتسف (روسیه)

خادراتسف یکی از بهترین‌ کشتی‌گیران اوزان بالا در دهه ۹۰ میلادی بود. او در فاصله سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ با نمایشی باورنکردنی به ۷ مدال طلای جهان و المپیک در وزن ۹۰ کیلوگرم رسید. پس از کسب اولین مدال طلای المپیک در سال ۱۹۸۸، او در المپیک ۱۹۹۲ نیز به دومین مدال طلای خود رسید. او در المپیک ۱۹۹۶ نیز برای سومین مرتبه حاضر شد و به مدال نقره رسید و پیش از آن نیز ۲ نقره و یک برنز جهان را در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ از آن خود کرد. خادراتسف همچنین ۳ مدال طلای کشتی آزاد اروپا را در دهه ۹۰ میلادی از آن خود کرد.

* حمزه یرلی‌کایا (ترکیه)

حمزه یرلی‌کایا از ترکیه یکی از فرنگی‌کاران پرقدرت جهان اولین مدال طلای خود در رقابت‌های جهانی بزرگسالان را در حالی که تنها ۱۷ ساله بود در سال ۱۹۹۳ در سوئد گرفت. دو سال بعد او دومین طلای جهان را در پراگ جمهوری چک تکرار کرد. یرلی‌کایا وقتی ۲۰ ساله بود برای نخستین بار در رقابت‌های المپیک درخشید و در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا به مدال طلا در وزن ۸۲ کیلوگرم کشتی فرنگی رسید.

او ۴ سال بعد در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی پرچمدار کاروان ورزشی ترکیه در مراسم افتتاحیه بود و برای دومین مرتبه مدال طلای المپیک را از آن خود کرد. او در مجموع ۷ مدال جهانی و المپیک ( ۵ طلا، یک نقره و یک برنز) و ۸ طلای اروپا را در کارنامه خود دارد.

* جان اسمیت (آمریکا)

چهره شاخص کشتی آزاد آمریکا در ۶ سال حضورش در میادین طی سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ به ۴ طلای جهان و ۲ طلای المپیک رسید. او پس از کسب ۲ طلای جهان و یک طلای المپیک در دهه ۸۰ میلادی، موفقیت‌های خود را در دهه ۹۰ نیز ادامه داد. اسمیت پیش از تکرار دومین مدال طلای خود در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا موفق شد ۲ مرتبه دیگر مدال طلای جهان را نیز از آن خود کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا