خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک کیسه برنج و یک پیت روغن، دنیایی پر از تحقیر

اجلال قوامی از مخاطبان انصاف نیوز در یادداشتی کوتاهی درباره‌ی این عکس نوشت:

عکس‌های‌شان با یک کیسه برنج و یک پیت روغن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. زنان و دختران زمین تفتیده سیستان و بلوچستان. دنیایی پر از تحقیر در این تصویرها موج می‌زند. اینگونه رفتارها که به بهانه‌هایی چون کمک و مساعدت به خانواده‌ها و افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت صورت می‌گیرد، هم حرمت انسانی را قربانی می‌کند و هم اینکه جز تزریق ریا و نمایش ابتذال دستاوردی نخواهد داشت.

اینکه افراد و یا نهادهایی اقدام به فعالیت‌های خیرخواهانه می‌کنند، اقدامی پسندیده و انسان دوستانه است اما نمایش این سنخ رفتارها جز ابتذال و تحقیر چه می‌تواند باشد. به جای اینگونه رفتارهای پوپولیستی باید به ریشه‌های این فقر اقتصادی پرداخت و با واکاوی آن زمینه‌های توسعه و رفع تبعیض را ایجاد کرد نه با یک کیسه برنج و یک پیت روغن نمایش انسان دوستی در نازل‌ترین شکل آن به راه انداخت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. صف های طولانی در غرب و آمریکا برای دریافت دو تا نان توست با یک ورقه نازک پنیر ۲۰ گرمی برای شما کمال انسان دوستی غربی است ولی چند کیلو برنج ویک پیت روغن تحقیر قلمداد میشود.هیچ انسانی که دارای کمترین احساس مسئولیت باشد از شرایط موجود وعدم مدیریت کلان نمی تواند راضی باشد ولی شما هم به جای بازی با احساسات مردم با عناوینی چون زنان تفتیده سیستان نگاهی به دور وبرتان در همان پایتخت با افرادی زیادی از این دست مواجه خواهید شد که شاید قدرت خرید همین مقدار برنج را هم نداشته باشند.

    9
    13
    1. اولا اون صفها که میگی جزئی از برنامه قرنطینه امریکاست.
      دوما با ماشین میرن تو صف و جیره خشک میگیرن برتی یک هفته.
      سوما اونایی که میرن خیریه کارتن خوابهایی هستن که کمک ماهیانه پانصدو شصت دلاریشون رو میدن مواد و مشروب و لنگ نون وپنیری که گفتی میشن.
      چهارما با شروع کردنا اونها بی قید وشرط دوهزاروچهارصد دلار به ازای هرماه قرنطینه گرفتن.
      پنجما حضرت علی وقتی کمک مومنانه میکرد شب تاریک یواشکی میکرد نه اینکه به صاحب خونه بگه بیا بیرون جلوی صد و دوازده هزارتومن کمک چسکی گردن کج کن تا عکستو بگیرم و بزارم گروه تا ولایتمدار باشم!!!!!

      11
      6
  2. حضرت علی اگه کمکی میکرد شبانه میکرد نه اینکه به صاحبخونه بگه بیا جلوی صدو دوازده هزار تومن گردن کج کن عکس بگیرم دست بدست کنم تا بجای خدا، کدخدا ببینه که من چقدر ولایتمدارم!!!!!!!

    10
    5
    1. جناب دخو، در توهمات خودتان با آن دوهزار دلار وغیره بمانید.بنده اینجا نزدیک به سی وپنج سال ساکن هستم. رک بگویم شاهد این موضوع هم هستم که مهاجرین نسل شما که در سالهای اخیر وارد غرب شده اند با توهمات اینچنینی چگونه پشیمان وبعضا با دپرسیون شدید واز نظر مالی با چه خفتی زندگی میکنند.همین آخوند ها هستند که شما را تحمل میکنند.حتما هم روزانه دوهزار وچهارصد دلار را درذهنت چند با تبدیل به تومان می کنی.خوش باشید

      4
      5
  3. جناب افخمی.گرحرف زدن بلد نیستی لابدحرف نزدن که بلدی.فقروفلاکت هموطنان در سیستان چه ارتباطی به صف های مواد غذایی درایام کرونا در امریکا دارد.نمیدونم چه اصراری هست درهرموروی اظهار لحیه کنیم آن هم بی ربط وبی معنی

    5
    2
    1. پنجاه میلیون فقیر در آمریکا وهزاران کارتن خواب فقط در نیو یورک و لس آنجلس چه ربطی به کرونا در کعبه آمال شما دارد.این جمعیت قبل از کرونا بوده وبعد از کرونا خواهد بود.یک سرچ در گوگل و یوتوب برای دیدن کاخ های کارتنی در کنار خیابانهای نیویورک ولس آنجلس ودیگر شهرهای بزرگ بنظرم میتواند کمک کننده باشد .

      2
      5
      1. سلام ، یک نکته مهم در این وجود دارد که این است : ما با هم حرف زدن را بلد نیستیم . یکی از وظایف حاکمان در اسلام آموزش همگانی است . یعنی رفتارهای اجتماعی را باید به مردم آموزش بدهیم . حرف زدن و بحث نمودن قاعده ی خود را داردبایدبتوانیم با رعایت قواعد مباحثه ، با هم در مورد موضوعی که مبتلا به هستیم کنکاش نمائیم . نمایش فقر مردم در صداوسیما و فضای مجازی مسلما کار عقلانی نیست بلکه تبلیغ خود فقر و از بین بردن سیمای زشت آن است . در انفاق های پنهانی قرار نیست جار بزنیم و همه را به تماشای آن بنشانیم اما در انفاق های واجب مثل زکات و ….تبلیغ و اعلان و…. می تواند تشویق کننده باشد . نباید در همه چیز خود را با دیگر ملت ها مقایسه کنیم هرملتی فرهنگ و هنجار خود را دارد . دولت اسلامی طبق اساسی موظف است زندگی شرافتمندانه ای در خور مردم ایران تامین نماید .نمی توان به بهانه های مختلف دولت را از این قصور تاریخی مبرا نمود باید حاکمیت با تدبیر و چاره اندیشی سیمای فقر و محرومیت را از این جامعه بزداید اصلا فلسفه ی انقلاب اسلامی همین بود . اما امروز به خاطر بعضی تصمیات … مردم در تامین محتاج خود کمیتشان می لنگد .با وجود این همه سازمان های امدادی (مثل کمیته وبهزیستی و…)باز هم دستمال گل ریزان باز کرده همه را به ….. فرا می خوانیم . به هرحال نباید خلط مبحث کنیم حکومت اسلامی نسبت به تمامی شهروندانش مسئولیت دارد . ..

      2. جناب افخمی با سلام گمان می کردم منطقی تر و ایضاء منصف تر از این باشید ، در اینکه در هیچ دوره ودر هیچ جای دنیا فقر و فاقه و محرومیت به دلایل عدیده به طور کلی قابل رفع و رجوع نبوده و نخواهد بود شکی نیست ، در زمان حضرت رسول هم اهل صفه در زیر سایبان مسجد می خوابیدند ، در زمان اسوه عدالت ، علی نیز وجود فقرای مدینه ، مولا را برای آذوقه رساندن به آنان به شبگردی در کوچه های مدینه وا می داشت ، اما تعجب از شما است که سی و پنج سال است در آن کشور ساکن هستید و چنانچه اوضاع بر وفق مراد نبود این مدت طولانی در آن کشور دوام نمی آوردید ، ولی مطمئنم به خوبی آگاهید وضع اقتصادی آن کشور به جز مواردی که در همه جای دنیا معمول و رایج است آن مقدار رفاه را برای شهروندان حتی برای مهاجرینی چون شما فراهم آورده که هنوز از اقصی نقاط دنیا برای رساندن خود به خاک آن کشور سرودست می شکنند و نکته طنز ماجرا اینکه مدافعین وضع فعلی کشور و منتقدین به کشورهای غربی و از جمله آمریکا اکثرا مشغول استفاده از مواهب مادی و معنوی از جمله آزادی بیان در کشورهای مزبورند ، از جمله برادر علیز ، برادر زاهدی عزیز و سایر برادران و فامیل وابسته !!

      3. جناب افخمی…فرمایش شما کاملا صحیح و متین. بله…میلیون ها گرسنه و بی خانمان در آمریکا نشانه سیسات های غلط و برنامه ریزی نادرست دولت ایالت متحده در زمینه کنترل فقر میباشد اما یک نگاه دقیق تر به کشور خودمان نیز داشته باشیم…هر کشوری مشکلات خود را دارد و ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم ولی این روز ها نمایش های زیادی را به بهانه کرونا و کمک و صدقه در شبکه های مجازی مشاهده میکنیم که به جای حل مساله فقر، عده ای برای خودنمایی دستآویز چنین رفتارهایی شدند. خودتان هم میدانید که اینها راه حل نیست پس به هموطنان خود حق اعتراض دهید….یا علی

      4. افخمی جان حتما هم آمریکا زندگی میکنیچندتا مثل جنابعالی رفتن اوونجا که فقیر زیاد شده…. خیلی بهتون بد میگذره خب برگردین وطنتون..

  4. به نظرم همه اینهایی که نظر دادین حاشیه است اصل قضیه چیز دیگه است.
    مشکل این عکسها اینه که مهناز افشار توش نیست والا همه نظرها برعکس میشد

  5. منتشر کردن عکس مستضعفان قطعا کار ناپسندس هست
    اما آخه اگه این عکس ها رم منتشر نکنند که شماها می گین کمک های مردمی چی میشه
    همه ش رو دارین به غزه و سوریه می فرستین
    خدایا ما از دست این غربگدایان به کجا پناه ببریم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا