خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جای خالی سیدِ اخلاق در بین سیاسیون

خبرآنلاین نوشت: دو سال از درگذشت استاد اخلاق و سیاست و روحانی محبوب مردم می گذرد، روحانی که هم در بین اصولگرایان مورد وثوق و قابل احترام بود هم در بین اصلاح طلبان. صحبت از حجت الاسلام و المسلمین آسیدمهدی طباطبایی است، عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس که در همه سال های زندگی اش درب منزلش به روی مردم باز بود و مواضع صریح و اعتدالی اش در سیاست زبانزد بود.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز که سابقه رفاقت قدیمی با آسیدمهدی دارد به مناسبت سالگرد رحلت این عالم ربانی، از جای خالی او روایت کرد.

آنچه می خوانید مشروح این گفتگو است.

****

*حاج آقا! آسید مهدی طباطبایی از دوستان نزدیک و صمیمی شما بودند. برایمان از مشی شخصیتی و رویکردهای سیاسی ایشان بگویید.

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آسید مهدی طباطبایی چه در دوران طلبگی و چه بعد از آن همواره تلاش شان بر یادگیری بیشتر مسائل علمی مانند تفسیر، اصول و فقه بود.

ایشان از مبارزان انقلابی بودند که در برابر نظام شاهنشاهی نیز فردی بصیر، بینا و هوشیار بودند و حضوری پررنگ و تاثیرگذار در مبارزات انقلابی داشتند.

از سوی دیگر ایشان با مراجع عظام، علما و بزرگان مشهد مانند مرحوم آیت الله میلانی و آیت الله قمی در تماس بودند و با مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی نژاد و آیت الله طبسی ارتباط نزدیک و خوبی داشت.

آسیدمهدی در سیاست آگاهانه و با مشی اعتدالی اقدام می کرد و موضع گیری هایش با تکیه بر اطلاعات درست و موثق بود نه مواضعی هیجانی و لحظه ای.

او مصداق بارز یک روحانی محبوب بود که با طبقات مختلف جامعه ارتباط داشت و برای کمک و خدمت رسانی به محرومان و مستضعفان همیشه در صحنه بود. حضورشان در مجلس و درگیر شدنشان در سیاست تغییری در مشی مردم داری ایشان و ایجاد فاصله اش با مردم نشد.

از نگاه من ایشان فردی آرام، مصلح و معتدل در اخلاق، سیاست و دین بودند، از افراط و تفریط پرهیز می کردند،  با شخصیت های بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی ارتباط نزدیکی داشتند و هدفشان در سیاست کمک به نظام و انقلاب و مردم بود.

*رویکردهای سیاسی ایشان به چه صورت بود؟

با آسید مهدی هنگامی که نماینده مجلس بود، هم دوره بودم. او با موضع گیری های مناسب سعی در اصلاح اختلافات داشتند و همیشه سعی می کردند در مصاحبه ها و اظهارنظرهای خود، حد وسط را رعایت کند تا این اختلافات کمتر شود.

*روحیات میانجی گرایانه ایشان معروف است، خود شما خاطره‌ای از میانجی‌گری آقای طباطبایی در بین سیاسیون بخاطر دارید؟

من بارها دیده بودم که افراد مختلف در خانه آسیدمهدی جمع می شدند و تا ساعت ها درباره مسائل مختلف از سیاست تا اقتصاد و …صحبت و بحث می کردند و در نهایت با صلح مسائل حل می شد.

*در روزهایی که در فضای سیاست با برخی بداخلاقی ها روبرو هستیم، جای خالی مرحوم طباطبایی چقدر احساس می شود و ضرورت حضور افرادی با روحیات اخلاقمدارانه ایشان حس می شود؟

باید وجود اختلاف را در سیاست امری طبیعی بدانیم. ۵ انگشت دست شکل، قالب و کارایی متفاوتی دارند اما در نهایت به یک مچ متصل بوده و از هر ۵ انگشت برای انجام کارهای خود استفاده می کنیم. نباید از اصل این اختلافات وحشت داشته باشیم چرا که حتی فلاسفه و علما نیز در مباحث نظری اختلاف دارند.

اختلافات زمانی مشکل ساز و خطرناک خواهند شد که به تضاد و تقابل رسیده و علیه یکدیگر اقدامی کنند. در حال حاضر شخصیت هایی را در سیاست داریم که به موقع سخن گفته و نظرات خود را ارائه می دهند. ما باید برای تبدیل نشدن این اختلاف به کینه و کدروت تلاش کنیم.

به طور مثال در قصه کرونا باید همه رعایت همدیگر را کنیم تا این ویروس از کشور رخت بسته و برود. اما اگر کسی بی خیال باشد و دنیا را آب و او را خواب ببرد، آنگاه نباید بی تفاوت از کنار او گذر کنیم.

*آقای اکرمی! طبق گفته شما اختلاف نظر بین سیاسیون طبیعی است. اما گاهی این اختلاف چنان به اوج می رسد که همدیگر را متهم به خیانت و عناوینی این چنینی نیز می کنند و …

برخی ها با سعه صدر و تحمل اجازه به اوج رسیدن این تضاد و تقابل ها را نمی دهند اما نقطه عکس آن هم وجود دارد.. من معتقدم علت بیشتر تضادهای سیاسی که در کشور داریم، این است که اطلاعات درست و کافی از اصل ماجرا و صورت مسئله نداریم و این موضوع را در اظهارنظرات در مسئله برجام، کرونا و اقتصاد مقاومتی قابل مشاهده است. اگر مسائل به صورت شفاف و روشن توضیح داده شود دیگر تضادهایی به این شکل را شاهد نیستیم.

هیچ کس موافق گران فروشی یا سوءاستفاده سیاسی دشمنان از کشور نبوده و این موضوع قابل درک است. من معتقدم گاهی باید میز مذاکرات برگزار شود و افراد با نشستن دور یک میز بیضی شکل، دیدگاه خود را در مسائلی مانند گفتگوی ملی، اقتصاد و … رودررو مطرح کنند نه اینکه هرکسی فردی موضع گیری کند.

*گاها گفته می شود به نسبت سال های اولیه انقلاب، مردم از روحانیون فاصله گرفته و جایگاه مرجعیت روحانیت کمرنگ شده است، نظر شما در این باره چیست؟

بیماری کرونا به دلیل سرعت شیوع خود باعث شده تا در ۳ الی ۴ ماه اخیر مردم خانه نشین شده و بین همه طبقات جامعه فاصله انداخته است.  من فاصله گرفتن مردم از روحانیون را قبول ندارم. فردی که صراحت، صداقت و حریت دارد، پای نظر ارائه شده خود می‌ایستند. افراد تنگ نظر و ناآگاهانه همیشه در طول تاریخ بوده اند. ما باید با بزرگواری نظری و رفتاری را که خلاف واقع است را اصلاح کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا