خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تقی‌زاده به روایت نصرت‌الله امینی (بخش نخست)

انصاف نیوز:

*جناب امینی از جنابعالی خواهش می‌کنم از آشنایی‌تان با آقای سیدحسن تقی‌زاده بفرمایید؟

امینی: بنده جوان بودم و عاشق سیاست و تازه خواندن روزنامه را شروع کرده بودم ایشان را از طریق مجله “کاوه” شناختم که یکی از بهترین مطبوعات بود. میدانستم که تقی‌زاده از آزادیخواهان مجالس شورای ملی مشروطیت بوده است. این را هم می‌دانستم که محمدعلی شاه قاجار کرارا گفته که «صدای توپ شرپنل برای من گواراتر از شنیدن صدای سیدحسن تقی زاده است».

آقای تقی زاده در دوره مشروطیت از تبریز به تهران آمده و بعد که از ایران خارج شدند یک آن از فعالیت بازنایستادند و در لندن مجله کاوه را دایر کردند به اتفاق عده ای از آزادیخواهان من جمله محمدعلی تربیت و سیدمحمدعلی جمالزاده که این دو همیشه در مقالات و نوشته‌جات‌اش به شاگردی تقی‌زاده افتخار می‌کنند.

بنده برخلاف نوشته برخی که می‌گویند تقی‌زاده نوکر انگلیس بود یقین دارم که تقی‌زاده جز نوکری ایران؛ نوکری هیچ کس دیگری را قبول نکرده است. البته زمانی که انگلستان بود مجبور بود به خاطر خرج خودش و خانمش در یک کتابخانه به عنوان کتابدار کار کند و از آنجا حقوق بگیرد. خانمش هم قبلا منشی‌اش بود. یک خانم آلمانی به نام «ادیت» که تقی‌زاده اسمش را گذاشته بود «عطیه».

می‌دانید در زمان رضاشاه او چندین بار وزیر دارایی و وزیر طرق(راه) بود. در تمام‌ دوره وزارتش هم به درستی و محکمی و مو را از ماست بیرون کشیدن خیلی معروف و مشهور بود…

منبع: پروژه تاریخ شفاهی ایران دانشگاه هاروارد

[توضیح عکس: سیدحسن تقی‌زاده( ۱۲۵۷ تبریز- ۱۳۴۸ تهران) از جوانی تا کهولت]

توضیح: نصرت الله امینی رییس بازرسی دفتر محمد مصدق، نخست وزیر پیشین ایران است. او وکیل شخصی مصدق و بسیار مورد وثوق ایشان بود.

️توپ شرپنل: هنری شرپنل در ۱۸۰۳ گلوله شرپنل را برای توپ اختراع كرد كه به نام او باقی مانده است. وی یك افسر توپخانه بود كه این گلوله «ضد نفر» را ساخت. «شرپنل» یك گلوله مجوّف است كه داخل آن گلوله‌های متعدد، میخ، قطعات فلزی نوک تیز و… و مواد منفجره تأخیردار قرار می‌دهند و گلوله اصلی پس از شلیك، در مسیر خود و نزدیك به هدف منفجر می‌شود و گلوله‌ها و قطعات داخل خود را آزاد می‌كند كه در منطقه بزرگی تا ۶ هزار متر مربع فرو می‌ریزند و باعث تلفات فراوان افراد می‌شوند.

نخستین بار، از این گلوله‌ها در سورینام (آمریکای جنوبی) و جنگ ۱۸۰۴ بر ضد ارتش ناپلئون استفاده شد و هنری شرپنل ارتقاء درجه یافت و بعدا ژنرال شد. دولت انگلستان به خاطر این اختراع تصویب كرد كه مادام العمر به ژنرال شرپنل هر ماه ۱۲۰۰ لیره استرلینگ بدهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا