خرید تور تابستان ایران بوم گردی

+آخرین اخبار برجام | موگرینی: به‌زودی تحریم‌ها لغو می شود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: لغو تحریم های ایرانی به زودی انجام خواهد شد اما اتحادیه اروپا هنوز چارچوب زمانی مشخصی برای آن تعیین نکرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری چک با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوییه در وین حاصل شد گفت: هنوز تاریخ دقیق لغو تحریم های ایران تعیین نشده است اما روز آن منوط به اجرای کامل اقداماتی است که باید طبق این توافق برداشته شوند.
موگرینی افزود: من تنها می توانم بگویم که انتظار می رود روز اجرای توافق به زودی خواهد بود و روند اجرای این توافق به خوبی پیش می رود.

 

ظریف: برجام نتایج فراوانی خواهد داشت

گرهارد شرودر، صدر اعظم پیشین آلمان با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیرامون تحولات روابط دوجانبه و منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
ظریف با اشاره به نزدیک شدن به مراحل نهایی برجام اظهار داشت: ما با نهایی شدن برجام وارد مرحله جدید مناسبات خود با آلمان خواهیم شد و تطبیق برجام، نتایج فراوانی در تغییر معادلات منطقه به سمت صلح و توسعه به همراه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین آثار افکار افراط گرایانه عربستان سعودی در بی ثبات سازی منطقه اظهار داشت: افکار تکفیری و افراط گرایی تهدید اصلی منطقه است که منشاء و منابع فکری و مالی آن از عربستان سعودی نشات می گیرد.
ظریف با اشاره به تحولات ناشی از ایران هراسی عربستان سعودی خاطرنشان کرد: در نامه ای که به وزرای خارجه کشورهای مختلف جهان نوشتیم رویکردها و اقدامات ایران هراسانه عربستان سعودی را طی دو سال گذشته به طور واقعی تبیین ساختیم هرچند در این مدت همواره با اتخاذ سیاست های خویشتندارانه تمامی اقدامات منفی آن ها شامل تعرض به دو نوجوان ایرانی و حادثه منا که پیامدهای بدی در احساسات مردم ایران به جای گذاشت را به طور عقلائی هضم کردیم.
وی افزود: ما رویکردهای تشنج آفرین عربستان سعودی را نمایش های تبلیغاتی در اینجا و آن جا و آن را رفتاری خام و انفعالی قلمداد می کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد مسئولانه و سازنده را در حل بحران سوریه دنبال کرده و می کند و از دیدگاه ما راه حل واقعی بحران سوریه فقط راه حل سیاسی بوده و در مقابل آن راهبرد سعودی است که همواره بر نجات سوریه از طریق رویکردهایی نظامی تاکید نموده که نتیجه آن تشدید خونریزی ها و تحمیل هزینه های فاجعه آمیز به مردم بی گناه سوریه بوده است.
صدراعظم پیشین آلمان با ابراز خرسندی در خصوص نزدیک شدن به اجرای نهائی برجام گفت: ما چشم انداز خوبی را برای مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آلمان شاهدیم و صاحبان و مدیران شرکت های آلمان آمادگی مشارکت در تمامی عرصه های اقتصادی و صنعتی را دارند.
گرهارد شرودر با تشریح موقعیت های جدید در پرتو نتایج برجام اظهار داشت: آلمان و اروپا امیدوار است پس از بسته شدن پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران از نقش و ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های منطقه، حداکثر استفاده را ببرد.
در این دیدار صدر اعظم پیشین آلمان از دیدگاه های وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون آخرین تحولات روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بحران سوریه و یمن و چگونگی برون رفت از بحران های منطقه ای آگاه شد.

 

پاسخ لاریجانی به رسایی درباره نقض برجام

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخلف طرف غربی در اجرای برجام پیگیر شده است گفت: نامه نوشتند که این مسئله را رفع می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای با اشاره به اینکه آیا مجلس دستور کار مهمتری از عمل به فرمان های رهبری دارد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که در سراسر دوره هشت ساله اجرای برجام وضع هرگونه تحریم در هر سطح از جمله به بهانه تروریست و حقوق بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مقابل نقض برجام بوده و دولت موظف است مطابق بند سه مصوبه مجلس عمل کند.

وی افزود: مطابق مصوبه مجلس دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل را رصد کرده و اقدامات متقابل را انجام دهد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: هم آقای ظریف، هم آقای آملی لاریجانی، هم آقای ولایتی، هم آقای شمخانی و هم شما گفتید که این تحریم هایی که بعد از برجام اعمال شده نقض برجام است.

رسایی اظهار داشت: ۱۱ تحریم دیگر هم در دست اجرا دارند و شما عضو کمیته نظارت بر اجرای برجام هستید که گفته اید برجام نقض شده است رهبری هم که فرمودند مطابق مصوبه مجلس عمل شود پس چرا بیش از این معطل باشیم؟

وی گفت: سانتریفیوژها را جمع کردند، وزارت خارجه پیام تبریک داد. لطفا برای هفته آینده ترتیبی دهید تا وزارت خارجه به مجلس درباره آن گزارش دهد.

در پاسخ به تذکر حمید رسایی علی لاریجانی گفت: آنقدر که شما می گویید وضع اسفناک نیست، پیگیری شده که طرف غربی تخلف خود را قطع کند.

وی گفت: آنها نامه نوشتند که این مسئله را رفع می کنیم اگر انجام نشد با آن مقابله می کنیم. به هر حال برجام سازوکار این مسائل را داده است و هرکاری رفتار متناسب خود را می طلبد شما که نمی خواهید منافع ملی از بین برود.

لاریجانی افزود: یکی از دوستان شما عنوان کردند که طبق فرمان رهبری باید مواد غنی شده را طی چند مرحله در اختیار غرب قرار می دادیم اما اینگونه نبوده است در حالی که نگرانی ما از عدم تعهد طرف مقابل بوده ولی وقتی آنها یک جا همه مواد طبیعی را آوردند لازم نبود که ما خلاف آن عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظور من درباره مسئله روادید است که تخلف شده اما نمی توانیم کل برجام را به خاطر یک اشتباه نادیده بگیریم.
روانچی: خبر تاخیر در اجرای برجام صحت ندارد

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: ایران زمان مشخصی برای آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام نکرده است و اخباری مبنی بر تاخیر و به تعویق افتادن زمان اجرای برجام صحت ندارد.
به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مدیران عامل بانک ها در جمع خبرنگاران در مورد مشخص نبودن زمان اجرای برجام گفت: پیش بینی این که بتوانیم روز مشخصی را برای اجرای برجام اعلام کنیم بسیار دشوار است.
وی گفت: اقداماتی که به دنبال توافق هسته ای باید انجام می دادیم زمانبر بود و از طرف دیگر، پاسخ دادن به این پرسسش که کار چه زمانی به اتمام می رسد، سخت بود.
تخت روانچی ضمن ابراز امیدواری از اینکه در چند روز آینده به روز اجرای برجام برسیم، گفت: کار طرف ما راحت تر بود و می دانست که به محض اعلام آژانس باید تعهدات خود را عملی و تحریم ها را برطرف کند.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ارتباط با تغییر قلب رآکتور اراک نیز گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود؛ تمام آنچه قرار بود در اراک انجام شود در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه بخشی از کار در اراک توسط مهندسان ایرانی انجام خواهد شد، گفت: در اراک قرار است قلب جدید طراحی شود.
تخت روانچی اضافه کرد: در ارتباط با تغییرات انجام شده در راکتور اراک، سندی بین ایران و کشورهای غربی به امضا رسیده که مبنای کار قرار می گیرد و بر اساس آن سهم هر کشور مشخص شده است.
وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که تکلیف و سرنوشت تحریم های جدید چه می شود؟ گفت: ما اعلام کرده ایم که نباید عملی انجام شود که برخلاف روح و متن توافق باشد؛ چنانچه با نقض فاحش توافق روبرو شویم، مکانیزم های لحاظ شده در توافق را فعال خواهیم کرد.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ویزای افرادی که به ایران سفر داشته باشند نیز گفت: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است این مصوبه در بودجه سالانه مطرح شده است؛ اجرای آن بگونه ای خواهد بود که خلاف برجام نباشد.
تخت روانچی در ادامه گفت: سیاست دولت تعامل سازنده با جهان به ویژه همسایگان است که البته این تعامل در چارچوب اصولی که برای خود تکلیف کرده ایم انجام خواهد شد.
وی گفت: کار اقتصادی با کشورهای مختلف برای ما اهمیت دارد اما رعایت اصول، برای ما ارجح است.
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: رویکرد دولت ایران دشمنانی دارد؛ اکنون نمونه اش را در منطقه و از طرف کنگره آمریکا مشاهده می کنیم؛ ما باید هوشیار باشیم و تحرکات دشمنان را رصد کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا