خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش جنبش عدم تعهد به طرح الحاق کرانه باختری

به نوشته‌ی الشرق الاوسط دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای تصمیم غیرقانونی رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و قدس شرقی را رد و محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط نوشت، دفتر هماهنگی این جنبش پیش از این در نیویورک با هیئت ترویکا به ریاست سفیر اردن پیرامون تحولات فلسطین از جمله قدس شرقی نشستی برگزار کرده و به بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله طرح الحاق پرداخت که راهکار “تشکیل دو کشوری” در مرزهای چهارم ۱۹۶۷ را از بین برده و ضمن نقض حقوق بشر فعالیت‌های شهرک سازی را تشدید می‌کند.

در بیانیه این جنبش آمده است، جنبش عدم تعهد طرح‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله غور اردن و منطقه‌ای که شهرک سازی کرده، محکوم می‌کند. این طرح‌ها نقض قوانین بین‌المللی و در راس آن کنوانسیون چهارم ژنو و دیگر قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل هستند.

این جنبش در بیانیه خود هشدار داد، اگر از اجرای این طرح اجتناب نشود چنین طرح‌هایی آثار ویرانگری برجای گذاشته و حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود، استقلال براساس راه کار تشکیل “دو کشوری”، تضمین صلح و امنیت دائمی طبق قطعنامه‌های ذی‌ربط سازمان ملل و اصول مادرید از جمله اصل سرزمین در ازای صلح و طرح صلح عربی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

جنبش عدم تعهد در ادامه بیانیه بر اصل احترام به حاکمیت ارضی تأکید و خواستار توقف فوری و کامل تمامی سیاست‌ها و تدابیر غیرقانونی شد که هدف از آنها تغییر بافت جمعیتی، ماهیتی و وضعیت فلسطین است.

این جنبش از رژیم صهیونیستی خواست به تعهدات خود به عنوان اشغالگر در همه مسائل در چارچوب توافقنامه چهارم ژنو، حکم دادگاه کیفری بین المللی که در سال ۲۰۰۴ صادر شد، قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه شماره ۲۳۳۴ پایبند باشد. قطعنامه اخیر بر عدم مشروعیت فعالیت‌های شهرک سازی تصریح داشته و خواستار توقف تمامی نقض‌ها است و تأکید دارد که هیچ گونه تغییری را درباره خطوط چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از جمله در خصوص قدس اشغالی به رسمیت نخواهد شناخت.

این جنبش از جامعه بین الملل خواست با توجه به عدم پایبندی رژیم صهیونیستی اقدامات جدی اتخاذ و روابط تجاری خود را با شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌نشین متوقف و واردات محصولات تولید شده در این شهرک‌ها را ممنوع اعلام کند.

اعضای جنبش عدم تعهد با اعلام اینکه طرح‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد، از شورای امنیت خواستند به وظایف خود و اجرای قطعنامه صادره از سوی شورا در خصوص مسئله فلسطین عمل کند.

این جنبش در پایان بیانیه خود خواستار پایان دادن به اشغال گری رژیم صهیونیستی و تحقق عدالت و حقوق ملت فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا