خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یهودستیزانِ خدمتکارِ اسرائیل

امیر هاشمی مقدم، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانه‌ی انتشار خبر آتش سوزی در آرامگاه استر و مردخای در همدان نوشت:

در شهر تاریخی پیر بِکران در جنوب اصفهان، گورستان اِستراخاتون (یا آنگونه که خود یهودیان می‌گویند: سارا بِت آشِر) قرار گرفته که یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران است. اگرچه حتی بسیاری از خود اصفهانی‌ها هم از وجود چنین اثری آگاهی ندارند. این گورستان احتمالا از زمان سکونت یهودیان در اصفهان (بیش از 2550 سال پیش) فعال بوده است. چند سال پیش سنگ‌نوشته‌ای از این گورستان به دست آمد که بخشی از تورات روی آن نوشته شده و در پایان، تاریخ را اینگونه درج کرده بود: «به تاریخ بیست و هشتم ماه آب سال 3890 از آفرینش آدم». در گاه‌شماری یهودیان، اکنون سال 5780 از آفرینش آدم هستیم و بنابراین سنگ‌نوشته یادشده مربوط به 1890 سال پیش است. البته برخی هم آنرا به ملکه سوسن، همسر یزدگرد سوم منسوب می‌کنند.

این گورستان را می‌توان پس از آرامگاه استر و مردخای در همدان، مهمترین زیارتگاه یهودیان در ایران دانست که حتی هنگام سال نو یهودی (روش‌هشانا) بسیاری از یهودیان ایرانی ساکن دیگر کشورها نیز برای زیارت به اینجا می‌آیند. چند باری از این گورستان تاریخی بازدید کرده‌ام و البته چند باری هم موفق نشدم (تولیت این گورستان به یک مسلمان سپرده شده که عموما دروازه آنرا بسته و می‌رود پی کارش). از نکات اسف‌بار هنگام بازدید از این گورستان تاریخی اینست که هر از چند گاه، به‌ویژه زمانی که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بالا می‌گیرد، عده‌ای تندرو می‌روند و روی دیوارهای آن شعارهایی همچون «مرگ بر اسرائیل» نوشته و روی ستاره داود (که اگرچه در پرچم اسرائیل جای گرفته، اما در اصل نماد تاریخی یهودیان است) ضربدر می‌زنند. واقعا نمی‌توان فهمید در ذهن تندروها چه می‌گذرد که نمی‌توانند میان یهودیانی که ساکنانِ نخستینِ اصفهان بودند و هنوز بسیاری‌شان شیفته ایران بوده و علیرغم وعده‌های فراوان، حاضر به ترک سرزمین اجدادی‌شان نیستند، با اسرائیلی که حتی موجودیتش مورد تایید همه یهودیان جهان هم نیست، تفاوت بگذارند. این در حالی است که این گورستان، زیارتگاه مسلمانات پیر بکران نیز هست و آنان به‌طور تاریخی برخی روزها به این گورستان رفته، آش نذری پخته و زیارت می‌کنند.

در ادامه همین رفتارهای نابخردانه بود که دو روز پیش هم خبر کوتاه، اما اسف‌بار دیگری تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها شد، آرامگاه استر و مردخای در همدان، در پی تهدید عده‌ای تندرو دچار آتش‌سوزی شد؛ هرچند خوشبختانه موفق به آسیب زدن به خود آرامگاه نشده و تنها آسیب‌های جزئی به کنیسه کنار آن وارد کردند، اما نفس کار بسیار خطرناک و هشدار آمیز است. و البته همچون بسیاری از خبر رسانی‌های قطره‌چکانی دیگر، در خبرگزاری‌های رسمی داخلی، کمترین اطلاعات را می‌توان درباره این رویداد یافت؛ و البته تا دل‌تان بخواهد در رسانه‌های برون‌مرزی درباره این رویداد مانور داده می‌شود. کافی است کلیدواژه‌های «آتش‌سوزی آرامگاه استر و مردخای» را در اینترنت جستجو کنیم تا ثابت شود نبض خبررسانی در این زمینه به دست چه رسانه‌هایی است.

یعنی برخی استاد تبدیل فرصت به تهدید هستند. حضور چند هزار ساله یهودیان در ایران، وجود چند مکان مقدس یهودیان جهان در ایران (همچون آرامگاه استر و مردخای و گورستان سارا بت آشر)، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز یهودیان و مسلمانان در ایران* (به جز دوره‌هایی که نیروهای افراطی قدرتمند شدند) و…، بهترین فرصت برای ایران است تا نشان دهد هیچ مشکلی با یهودیان ندارد و تنش‌هایش با اسرائیل، ماهیتی کاملا جداگانه دارد (هرچند همانگونه که پیش از این نشان داده‌ام، در آن زمینه هم به زیان خودمان کار می‌کنیم. از جمله در [اینجا]).

اما رویدادهایی از این دست، هر چقدر هم که کوچک باشد، بهانه به دست اسرائیل و لابی‌های جهانی‌اش می‌دهد برای انتقاد و تحت فشار گذاردن ایران؛ یعنی چیزی که اسرائیل به شدت به آن نیاز دارد.

با یک صغری و کبری کردن ساده می‌شود دریافت ما ظاهرا یهودستیزانی در ایران داریم که اگر مستقیم و غیرمستقیم از خود اسرائیل خط نگیرند، دست کم و در حالت خوشبینانه در راستای اهداف آن کشور گام برمی‌دارند.

* برای درک میزان مسالمت‌آمیز بودن زندگی یهودیان و مسلمانان در ایران، این مستند زیبا درباره زیارتگاه استراخاتون را در آپارات ببینید:

و البته هرگاه تندروها (همچون اواخر دوره صفوی) به قدرت می‌رسیدند، زندگی بر یهودیان ایران بسیار سخت و تنگ می‌شد. قوانین مصوب علامه مجلسی درباره یهودیان نمونه ای گویاست: «1- یهودیان حق ساختن عمارت زیبا را ندارند. 2- یهودیان نباید اطاق‌های خود را به رنگ سفید درآورند. 3- خانه‌های یهودیان باید کوتاه‌تر از خانه مسلمانان باشد. 4- خانه‌های یهودیان نباید سر در داشته باشد. 5- در ورودی خانه یهودیان باید کوتاه‌تر از در خانه مسلمانان باشد. 6- یهودیان حق بازکردن دکان و مغازه در بازار و خیابان را ندارند. 7- مالیات جداگانه‌ای به نام جزیه باید از یهودیان دریافت شود. 8- یهودیان اجازه ساختن کنیسه‌های زیبا ندارند. 9- یهودیان باید در محلّه مشخّص و معینّی زندگی کنند. 10- مسلمانان حق ندارند خانه‌های خود را به یهودیان بفروشند. 11- ساختن کنیسه‌های جدید ممنوع است. یهودیان فقط حق دارند کنیسه‌های قدیمی خود را تعمیر نمایند» (غزالی، حسین، 1387، اصفهان در یک نگاه، انتشارات مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه).

** یهودیان ایران نه تنها پاسداران فرهنگ و تمدن ایرانی بوده‌اند (برای نمونه نقش یهودیان در حفظ و انتقال موسیقی سنتی ایران بر کسی پوشیده نیست)، بلکه جزو باوفاترین ایرانیان به کشورشان نیز هستند. آنچنانکه بیشتر یهودیانی که از ایران به سراسر گیتی مهاجرت کرده‌اند، همچنان به زبان فارسی، موسیقی ایرانی، خاک ایران و… وابستگی و علاقه دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای محترم،جهود ها به اندازه کافی حتی در شهر مسکونی خودت بیشتر از شما قدرت دارند ،احتیاجی به وکالت شما برای جهودها،جهودها وجهودها ندارند.

    4
    20
  2. سلام اینجانب در خصوص تغییر لوگوی زیر خاکی بسیار تلاش کردم و تمام مسئولیت آنرا نیز میپذیرم و با این تعویض که بسیار بسیار از دوستان و عزیزیان صدا و سیما تشکر داریم به رصد رسانه ها پرداخته شد که انصاف نیوز را بسیار مغرض یافتم دنبال آن هستم تا به ریشه این غرض ورزی پی ببرم اگر نظر اینجانب خلاف است مسئولان انصاف نیوز پاسخ دهند

    2
    2
    1. درود و سلام
      ۱- درباره پوریم تاکنون عدد هفتاد هزار کشته در میان بود. حالا این ‌رقم ‌پانصد هزار نفر را شما از کجا آورده‌اید، چیزی نمی‌دانم.
      ۲- تنها منبعی که به چنین رویدادی اشاره ‌کرده، تورات است و به جز آن در هیچ منبع تاریخی به آن اشاره نشده. این در حالی است که بسیاری از نویسندگان یونانی معاصر هخامنشیان، درباره این سلسله و رویدادهای دوران زمامداری‌شان به تفضیل نوشته‌اند و در نوشته‌های آنان کمترین اشاره‌ای به چنین رویدادی نیست. امروزه هم در استادان تاریخ که درباره دوره هخامنشی کار می‌کنند، همگی در رخ دادن چنین پدیده‌ای تشکیک کرده‌اند.
      ۳- اکنون هم درباره پوریم تنها دو گروه ادعا دارند که واقعی است و رخ داده: الف) حکومت اسرائیل (مثلا نتانیاهو بارها به این رویداد اشاره کرده) و ب) همان تندروهای ایرانی به ظاهر یهودستیز که در واقع خوراک و بهانه برای اسرائیل فراهم می‌آورند.

      12
      2
  3. درباره پوریم شنیده ام ولی شما در مورد نحوه کوچاندن یهودیان روسیه به اسراییل چیزی میدانید؟ مخلص یهود و مسلمان هم هستیم ولی مرگ بر مسلمانان یهودی و یهودیان مسلمان!!!

    4
    1
  4. این نویسنده باستان پرست تشریف دارند منتها خجالت می کشند صریحا اعلام نمایند و معلوم با کدام رانت وارد هیئت تحریریه شده

    1
    3
    1. با درود و سلام
      یکم اینکه باستان‌پرست نه، اما باستان‌دوست هستم.
      دوم اینکه برخلاف ادعای شما، از بیان این علاقه‌ام هیچ خجالت نمی‌کشم و از قضا آشکارا درباره‌اش نوشته‌ام. کافی است «سفرنامه شیعه باستان‌دوست» را در اینترنت جستجو کنید تا با هشت بخش سفرنامه اربعینم در خبرگزاری مهر روبرو شوید. آنجا مفصلا توضیح داده‌ام که هیچ تعارضی میان علاقه به تاریخ ایران باستان و دلبستگی به مذهب تشیع نیست و می‌توان همزمان به هر دو آنها گرایش داشت. همین اتهام شما نشان می‌دهد که شما کمترین آشنایی‌ای با کسانی که منتقد دیدگاه‌های‌تان باشند ندارید و تنها با برچسب‌زنی تلاش می‌کنید دیگران را علیه‌شان تحریک نمایید.
      سوم و تا آنجا که می‌دانم، هیچ یک از نویسندگان بخش تحلیلی انصاف‌نیوز (که عضو آن هستم) حق‌التحریر دریافت نمی‌کنند که لازم باشد با رانت وارد آن شوند. اگر زیاد علاقمند به نهادها و افراد رانتی هستید، علی ماشاءالله در ایران زیادند و عموما هم آشکار و در دسترس. تا آنجا که به یادداشت من مربوط می‌شود، بخشی از آنان که رانت می‌دهند یا دریافت می‌کنند، ظاهرا اسرائیل‌ستیزند؛ اما با فعالیت‌های‌شان عملا ایران‌ستیزند.

      1
      1
  5. سلام دوستان ، لازم نیست بر سر پوریم اختلاف کنیم و بر سر تاریخ و تاریخ دانان بحث کنیم ، هر ساله در سرزمین‌های اشغالی فلسطین یهودیان جشن پوریم را برگزار مینمایند و با شکوه ترین شادی خود را نمایان میکنند در این مراسم مایعی برنگ خون میخورند و دهان و اطراف آنرا با آن مایع به رنگ خون در می‌آورند تا یادآور کشتار ایرانیان باشند ، با این اوضاع بحث و اختلاف شما برای چیست واقعیت را با آنچه که هر ساله با این جشن برگزار می‌شود چگونه می‌خواهید بپوشانید

    1
    2
    1. اولا که داستان پوریم ی توهم بیشتر نیست که فقط خود اسرائیل قبول داره دوما گیریم درست باشه چرا من باید از ی انسان دیگه متنفر باشم برای خطاهای اجدادش؟؟؟؟ اونایی که تو روز پوریم با توهم قتل ایرانی ها میرقصن از عقده ست و اصلا ایرانی نیستن ولی ی هموطن یهودی برای من ارزشمنده. این همه خشم دلیل منطقی هم داره؟

  6. سلام-می گویند یک جماعتی هستند که به آنها آنوسی می گویند منظور از آنوسیها جماعتی از یهود می باشند که به دروغ نسل اندر نسل مسلمان شدند وظاهرا خیلی هم قدرت دارند آخرش ماندم که باید وجود این جماعت را پذیرفت یانه

    1
    1
  7. من از اهالی شهر پیربکران هستم
    این مطالب افکار این شخص می باشد تاکنون هیچ مسلمانی دراین مکان اش نذری طبخ نکرده درشهر پیربکران 4 زیارتگاه – 8 مسجد – 3حسینیه قابل و با امکانات می باشد
    و اما درمورد یهودیان ایران و یهودیان دیگر کشورها و حتی یهودیان سرزمین های اشغالی هم با حکومت اسراییل هم صدا نبوده ونیستند چرا که غاصب از ادیانی باشد منفور دیگر ادیان خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا