خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش طالبان به توافق اشرف غنی و عبدالله عبدالله

به نوشته‌ی بی‌بی‌سی در پی امضای موافقتنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله گروه طالبان این توافق را “تکرار تجارب ناکام قبلی” خوانده و گفته راه اصلی حل معضل کنونی افغانستان در عملی شدن توافقنامه میان آمریکا و طالبان نهفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در صفحه توییترش نوشت: طرف‌های افغان باید به حل اصلی مشکل توجه کنند. حل معضل افغانستان در عملی شدن پیمان دوحه نهفته است. باید از ایجاد موانع اجتناب کرد. پروسه رهایی زندانیان تکمیل و هرچه زودتر مذاکرات بین افغانی آغاز شود.

روز یکشنبه محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان موافقت‌نامه‌ای با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین امضا کرد که با امضای آن تنش‌های ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر پس از نزدیک به پنج ماه پایان یافت.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته بر اساس توافق سیاسی عبدالله “از نظر تشریفات و پرتکل در مسایل مربوط به مصالحه ملی جایگاه مقام دوم کشور را دارا می‌باشد.” شورای عالی مصالحه یک نهاد تازه تاسیس شده است که رهبری روند صلح را با گروه‌ طالبان به عهده خواهد داشت.

همچنین براساس گزارش‌ها با امضای این موافقنامه معرفی ۵۰ درصد از اعضای کابینه با تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله است.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان ضمن استقبال از توافق میان غنی و عبدالله در صفحه توییترش نوشت که دو رهبر نباید اشتباهاتی که در دور حکومت وحدت ملی انجام داده بودند را تکرار کنند.

خلیلزاد گفته است که آمریکا آماده است تا در روند صلحی که به پایان جنگ بینجامد با دولت جدید شریک شود. او اما تاکید کرده که این توافق باید مبتنی برعملی شدن تعهدادت انجام شده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا