خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصطفی الکاظمی: خزانه تقریبا خالی شده

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در مقاله‌ای که در برخی رسانه‌های عراقی منتشر کرده، گفت، حاکمیت کشورش از ۱۷ سال قبل به صورت کامل رعایت نشده و او دولت را با خزانه‌ای تقریبا خالی تحویل گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سخنانی اعلام کرد: مسؤولیت دولت را در حالی تحویل گرفتم که خزانه تقریبا خالی شده است.

وی افزود: با نزدیک شدن به زمان وعده‌ای که به پارلمان برای تکمیل کابینه دادم، باید ملت، گروه‌های ملی و جوانان مطالبه‌گر را در جریان چالش‌هایی قرار دهم که مستلزم هم‌افزایی و همکاری همگان برای هموارسازی آن است، گفت‌وگوها و مذاکرات سازنده و فشرده‌ای که با همه گروه‌های سیاسی انجام می‌دهم با هدف دستیابی به رضایت مردم و بازگرداندن اعتماد آنها برای گذر از بحران دامن‌گیری است که کشور را بر سر دوراهی قرار داده است.

الکاظمی خاطرنشان کرد: من در حالی مسؤولیت نخست‌وزیری را برعهده گرفتم که از قبل دشواری‌ها و تراکم مشکلات در تمامی زمینه‌ها و حوزه‌های اساسی مرتبط با زندگی شهروندان، امنیت، حاکمیت و استقلال کشور را می‌دانستم و نسبت به بحران فراگیر و مداخله در بافت دولت و نهادهای آن و وخامت اوضاع اقتصادی در مرحله اخیر آگاهی داشتم اما دستاورد لازم که بتواند امنیت غذایی، صنعتی، متنوع‌سازی درآمدهای دولت، توسعه سرمایه‌گذاری، بازسازی زیرساخت‌های فرسوده را ارتقا کامل بخشد، محقق نشد.

الکاظمی ادامه داد: آنچه بر شدت دشواری‌ها افزوده است به عدم بازبینی جدی در ساختار تولید و بازاریابی نفت و اهتمام به فرآوری‌های نفتی و نیز گسترش فساد اداری و مالی و تعطیلی بسیاری از دستگاه‌های دولت مربوط می‌شود و به جای تشویق به سرمایه‌گذاری و تلاش و فعالیت مجدد کارخانه‌ها با تامین نیازهای آن برای پذیرش بیکاران، سطح مشکلات دولت افزایش یافت به طوری که منابع دولت را فرسوده و بیکاری پنهان ایجاد کرد.

الکاظمی تصریح کرد: با وجود ثروتی که طی ۱۷ سال گذشته به خزانه کشور وارد شد و برای بازسازی کشور و سرمایه گذاری برای آینده کافی بود اما فساد این سرمایه را به باد داد و برخی از این اموال به صورت علنی به خارج کشور انتقال یافت. من در شرایطی مسؤولیت را برعهده گرفتم که خزانه تقریبا خالی بود.

وی عنوان کرد: باید همگان به این مسأله توجه داشته باشیم که بعد از ۱۷ سال خود را در وضعیتی می‌بینیم که رشکی بر آن برده نمی‌شود حاکمیت ما ناکامل بوده و یا نقض شده و یا مورد شک و تردید واقع می‌شود. خاک کشور ما عرصه‌ای برای نزاع دیگران شده است و امنیت شهروندان ما در خطر است و این خطر فقط از جانب داعش و گروه‌های زیرزمینی آن نیست بلکه به دلیل سلاح‌های بی‌ضابطه خارج از کنترل دولت و نیز فساد و غارت اموال عمومی و برچیدن منابع و ثروت‌ها و نیز سطح غیرقابل قبول عراق در امر آموزش، بهداشت و خدمات است. همه اینها موجب شد چالش‌هایی که دولت با آن مواجه است، دوچندان شوند، من با وجود آگاهی از همه این چالش‌ها با تکیه بر درک همه فراکسیون‌ها و رهبران سیاسی و پیش از آن با تکیه بر درک ملت مظلوم و مطالبه‌ حقوق طبیعی‌شان در راستای ضرورت‌های مرحله کنونی مسؤولیت دولت را پذیرفتم به ویژه آنکه پایین آمدن درآمدهای کشور همراه با فروپاشی بهای نفت مستلزم آن است که دولت در همه زمینه‌ها باید به دنبال یافتن منابع فوری برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و پوشش هزینه‌های ضروری برای پیشبرد امور و تعهدات نهادها و در مقدمه آن، تامین سلامت شهروندان در مقابل بحران کرونا باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا