خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درد دل یک دختر جنوبی که علوم سیاسی خوانده

یکی از مخاطبان انصاف نیوز در متنی ارسالی در انتقاد به آینده‌ی شغلی رشته‌ی علوم سیاسی نوشت:

من یه دخترم اهل جنوب که چهار سال از عمرم مثه خیلی‌ای دیگه کوبیدم از روستامون رفتم یه دانشگاه دولتی استان دیگه که درس به خونم با کلی مخارج دانشگاه و هزینه ولی الان که چندساله فارغ التحصیل شدم میگم کاش پام شکسته بود و نمی‌رفتم این رشته رو به خونم هر روز خودم لعن و نفرین می‌کنم که به را چی عمرم گذاشتم چهارسال رفتم درس خوندم افسردگی گرفتم و تحت نظر روانشناسم ولی خوب نمیشم از بس هر استخدامیو دیدم تا اسم رشته‌ای خوندم نداره هیچی.

آخه با کلی امید و آرزو درس خوندم.

حتی آزمونای وزارت کشور. خواهش می‌کنم بگید این رشته رو هم بزارند هر سری که می‌بینم اسم رشتم (علوم سیاسی) نیست یا آگه باشه دو سه تا کارشناسی ارشد فقط دلم میخاد خودکشی کنم کلی خجالت می‌کشم جلو خونوادم که پولشون برا چی هدر دادم اینقد ازش متنفر شدم و فهمیدم بی ارزشه که هر وقت کسی مدرکم بپرسه میگم دیپلم دارم.

کاش تو مدرسمون مشاور داشتیم که بهمون رشته‌ها رو معرفی کنه و از آیندشون بگه.

آخه وقتی بدردتون نمیخوره و اصلاً به حساب نمیارید پس چرا دانشجو می‌گیرید، نمی‌گید بچه‌های مردم عمرشون میزارند، نمی‌گید تو این گرونی هزینه می‌کنن برا چی.

چند سال پیش انجمن‌های علوم سیاسی و اساتیدش برا آقای رییس جمهور نامه زدند که استفاده کنند از فارغ التحصیلان علوم سیاسی اما بازم استخدامی که اومد هیچ اثری از علوم سیاسی نیست.

به خدا نمی‌دونم اگه توی این استخدامی جدید هم اسم رشتمون نباشه حداقل برا دلخوش شدنی چیکار کنم میدونم دیگه کارم تمومه باید بمیرم.

نه جایی پارتی دارم نه چیزی حداقل برا دلخوش شدنی رقابت بزارند کارشناسی هم بزارند نه فقط ارشد آخه وقتی کارشناسی اینقد بی ارزشه چطور هزینه کنیم برا ارشد.

از خانما هم بگیرند چرا اینقد تبعیض می‌زارید سهم مردا بیشتره همیشه. یعنی ما نمی‌تونیم آموزش پرورش بعد این همه واحدای حقوقی و جغرافی اجتماعی و اندیشه و اقتصاد… و … و پاس کردن حتی به بچه کلاس اولی درس بدیم وقتی اینقد کمبود نیرو دارند چرا سرباز معلم از هر رشته‌ای می‌گیرند تا دبستان درس بدند مگه ملاک آزمونی نیست که سرباز معلم‌ها میدند خب ماهم آزمون میدیم.

چرا نمی‌تونیم بعد پاس کردن این همه واحدای حقوقی تو استخدامی قوه قضاییه شرکت داده بشیم؟

خواهش می‌کنم تو این استخدامی جدید وزارت کشور کارشناسی علوم سیاسی هم بزارید یا آموزش پرورش یا…. حداقل برا دلخوش شدنی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خواهر من،دختر من،شما خودتان هم با دامن زدن به مدرک گرایی کم مقصر نیستید، اگر فضولی نباشد باید خدمتتان عرض کنم که در روستایی که من در شمال دنیا آمدم ما امروزه بیش از دویست دختر کارشناس و کارشناس ارشد،ز تغذیه و عمران،گرافیک (در فامیل ما تنها من بیسوادم چون بقیه همه کارشناس هستند) وووو هستند وهمه طلبکار از دولت.در منطقه ای که از بابلسر تا رامسر یک تولیدی صنعتی بزرگ آنچنانی نیست چه احتیاج به این همه باصطلاح فارغ التحصیل. کشوری با تولیدات صنعتی آلمان فقط بیست تا بیست وپنج درصد دیپلم ومتعاقبا آکادمیکر دارد ( ۱۵۰۰ میلیارد صادرات برای خارج و ۴۵۰۰ میلیارد برای مصرف داخلی که مجموعا تولید ۶۰۰۰ شش هزار) . بنده خودم چند سال پیش برای سنگ کاری قسمتی از ساختمان مدت ها دنبال استاد میگشتم که استادی منت گذاشته یک صبح جمعه از ۶صبح تا ۱۲ ظهر کارش را انجام داد ومبلغ ۳۲۰۰۰۰ تومان از من دریافت کرد (آن زمان دلار ۹۰۰ تومان واندی و در مجموع ۳۵۰ دلار) در یک نصفه روز دریافت کرد،البته با پذیرائی. طنز ماجرا این بود که همزمان چند صد فارغ التحصیل بیکار در روستایمان وجود داشت..در جامعه ایران کمی زرنگی به خرج دهی ویک یا دو دختر دیگر مثل خودت پیدا کنی که عاشق پشت میز نشستن نباشند می توانید خودتان کارهایی انجام دهید،البته می دانم گفتنش ساده است ولی شدنی است،مخصوصا در بخش خدمات ،ایران همانند کویری فاقد امکانات (البته در مقایسه با غرب وژاپن چین) است که این خود شانسی برای نسل جوان چون شماست که با یافتن ایده های خدماتی سرو سامانی به اوضاع خودتان بدهید. ولی اولین کارتان باید این باشد که غر نزنید واز توهم اینکه من تحصیل کرده هستم بیرون بیائید، بدون رودروایستی واینکه مسئله را شخصی کنم باید بگویم خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد فرق دست چپ و راست شان را نمی دانند. انشاالله که موفق شده وبه خواسته خود برسید.

    8
    18
    1. جناب افخمی عزیز، مشکل تحصیل کردگان، علوم سیاسی این است که بعداز عمری تحصیل در مدرسه و دانشگاه و علارغم نیاز و صراحت قانون به جذب و نیاز جامعه، به این رشته ،هیچ گونه جذبی ندارند.و این به چند دلیل است ، اول اینکه تصمیم گیران استخدام در دستگاههای دولتی ، هیچ شناختی نسبت به برخی از رشته های تحصیلی بخصوص علوم سیاسی ندارند. دوم این است که مسائل سیاسی و مشاغل سیاسی برای بخش زیادی از مردم ایران فارغ از علم و تخصصشان جذابیت دارد . ما می بینم که در حال حاضر در سطوحی که نیاز به حضور یک تحصیل کرده سیاسی و کارشناس سیاسی است، افراد بدون تخصص و صرفا بر اساس رانت و پارتی و بعضاً بازنشسته سایر دستگاههای اجرایی بدلیل ولع و عطش سیری ناپذیری که برای حضور در قدرت دارند چه به عنوان شغل دائم و چه به عناوین شغلهای سیاسی مثل، بخشداری و فرمانداری انتخاب می شوند. من سئوالی از جناب عالی دارم چرا جناب عالی برای سنگ کاری منزلتان مدتی به دنبال یک سنگ کار ماهر می گشتید ؟؟؟و چرا از مشاغل دیگر نه تحصیلکردگان بدون مهارت حتی از یک جوشکار ماهر و یا مکانیک ماهر استفاده نکردید؟
      آیا به نظر شما حکومت و اداره کشور کمتر و محدود تر از سنگ نمایی خانه شماست؟

      11
  2. با احترام به نظر دوستمان که وقت گذاشتند و مبسوط نوشتند ، من پیشنهاد میکنم این دختر خانم در رشته کارشناسی حقوق ( با آزمون ، بدون آزمون ، با سوابق تحصیلی و غیرو ) ثبتنام نموده و با توجه به مدرک کارشناسی علوم سیاسی حدود 60 یا 70 واحد از دروس عمومی و تخصصی تطبیق خورده و میتوان ظرف 4 ترم لیسانس حقوق را گرفت و بعنوان کارشناس حقوق و مشاور حقوقی جذب بازار کار و بخش عمومی و خصوصی شد و اگر خیلی زرنگ باشی با قبول شدن در آزمونهای وکالت و مرکز مشاوران پروانه وکالت و مشاوره گرفت . به امید موفقیت جوانان ایران زمین .

    10
    4
    1. سلام دوست عزیز من امسال هم در چمران در رشته علوم سیاسی قبول شدم چه مشکلی داشت که انصراف زدین ؟ من استرس دارم اخه با هزارتا بدبختی دولتی قبول شدم، مگه رشته علوم سیاسی خوب نیست ؟

  3. با سلام خدمت دوستان و هم رشته ای ها(علوم سیاسی) بعداز این همه تلاش و فارغ التحصیلی در این رشته چندین ساله که خونه نشین هستم، برای اینکه هیچ جذبی از سوی نهادها و ادارات دولتی از رشته علوم سیاسی نداریم. به همین راحتی چندین هزار آدم بدبخت این رشته را خوندند براش ارزش قائل شدند بهش امید بستند که یه روزی بعد این همه درس و دانشگاه رفتن یه جایی از این دانششون استفاده کنند ولی هیچ و پوچ. من یه سوال دارم مگه رشته علوم سیاسی چقدر با رشته های جامعه شناسی و معارف اسلامی و حقوق و … فرق داره خب همان کتب درسی هم تو این رشته هست دیگه شاید دو سه تا از اینا فرق کنه.از مسئولین امر خواهش میکنم به رشته علوم سیاسی ارزش قائل شوند یا اگه نمیخواهند حداقل جوانان را بدبخت نکنند و این رشته را از دانشگاه ها حذف کنند تا شاید بقیه مثل ما بدبخت نشوند.

  4. سلام عزیزان،من یک متعلم فعالی هستم که علاقه زیادی به رشته روابط بین الملل دارم ولی میخواهم این رشته رو در اروپا بخونم ولی در مورد اینده این رشته معلومات ندارم اگه مشوره بدین خیلی خوشحال میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا