خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین کتاب‌ها از نویسندگان قرن 21 که باید قبل از مرگ خواند

هر قرن تازه‌، فهرستی از آثار ادبی تازه‌ای را در خودش پنهان کرده است که خواندن آن‌ها از جهات مختلفی به علاقمندان دنیای ادبیات داستانی توصیه می‌شود. در این مقاله به بررسی شش کتاب فهرست گاردین از کتاب‌های برتری که تا کنون در قرن 21 نوشته شده‌اند می‌پردازیم؛ کتاب‌هایی با ژانرهای مختلف ادبی که خواندنشان برای دنبال کنندگان ادبیات واجب است؛ اما اسمشان هنوز در ایران آنقدر که باید سر زبان‌ها نیفتاده است. در ادامه با این شش اثر بزرگ ادبی بیشتر آشنا خواهید شد.

  1. تالار گرگ

اگر به خواندن رمان‌های ادبی و تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب تالار گرگ نوشته هیلاری منتل را از دست ندهید. این کتاب که برنده بهترین رمان انگلیسی زبان؛ یعنی جایزه بوکر در سال 2009 شده است، روایتی سی و پنج ساله از سال 1500 تا 1535 میلادی را نشان می‌دهد که با پادشاهی هنری هشتم مصادف بوده است. هیلاری منتل روایت تاریخی آن دوره را با رویکرد خلاقانه خودش و تخیل آزاد ترکیب کرده و به بررسی روابط هنری هشتم، نصب و عزل وزیر با نفوذ دربارش و … را می‌پردازد. جالب است بدانید از روی این کتاب مثل بسیاری از کتاب‌های موفق دیگر، سریالی پر بیننده و موفق ساخته شده است.

  1. گیلیاد

اولین رمان مشهور قرن 21 به انتخاب بسیاری از سایت‌های معتبر از جمله گاردین و بی بی سی رمان گیلیاد نوشته مریلین رابینسون است. این کتاب شرح حال کشیشی پیر و سالخورده است که مریض احوال است و در حال گذراندن آخرین روزهای زندگی‌اش. این کشیش پسر کوچکی دارد که هفت ساله است. بنابراین می‌داند که بعد از مرگش، پسرش خاطرات چندانی نخواهد داشت و ممکن است هیچ وقت درباره پدرش و عقاید او چیزی نداند. به همین دلیل هم شروع به نوشتن نامه‌هایی برای پسرش می‌کند تا در بزرگسالی برای او به یادگار بماند. این کتاب در سال 2005 برنده جایزه پولیتزر شد. مریلین رابینسون قبل از گیلیاد اثر دیگری به نام خانه‌داری نوشته بود که آن هم کتاب موفقی بود و برنده جایزه بنیاد همینگوی شد. جالب است بدانید هر دو رمان گیلیاد و خانه‌داری دارای شخصیت‌های داستانی یکسانی هستند؛ اما نوع روایت آن‌ها با هم متفاوت است و به همین دلیل می‌توانید هر دو کتاب را برای خواندن تهیه کنید.

  1. زمان دست دوم

رمان زمان دست دوم در سال 2013 توسط نویسنده بلاروس سوتلانا الکسویچ نوشته شد و به جایگاه سومین کتاب برتر قرن 21 در فهرست گاردین دست پیدا کرد. الکسویچ که دو سال بعد از نوشتن این کتاب برنده جایزه نوبل هم شد، نویسنده و روزنامه نگار اهل بلاروس است که برای نوشتن این کتاب تحقیق جامعی به عمل آورد. این کتاب نتیجه ضبط هزاران ساعت شهادت‌های مردم عادی است که تاریخ شفاهی اتحادیه شوروی را بیان کردند. افرادی مثل نویسندگان، پیشخدمت‌ها، پزشکان، سربازها و … همگی داستان‌هایشان را با الکسویچ تعریف کردند، از خیانت‌ها و خشم گفتند و نتیجه، کتاب فراموش نشدنی زمان دست دوم شد. از این نویسنده کتاب‌های زمزمه‌های چرنوبیل و جنگ چهره زنانه ندارد در این ایران شناخته شده‌تر هستند. تک جمله‌های الکسویچ در زمره گزیده ای از برترین اشعار و متن ها درباره عشق ورزیدن در عصر معاصر، قرار می‌گیرد.

  1. هرگز رهایم نکن

کازوئو ایشی گورو دیگر برنده جایزه نوبل ادبیات آثار ادبی بسیار خوبی را در کارنامه‌اش دارد. او در سال 1989 به خاطر نوشتن کتاب بازمانده روز برنده جایزه بوکر شد و هرگز رهایم نکن را به عنوان ششمین رمانش منتشر کرد. هرگز رهایم نکن روایت یک مثلث عشقی است بین سه نوجوان که در مدرسه‌ای عجیب زندگی می‌کنند؛ مدرسه‌ای که از بیرون عادی به نظر می‌رسد؛ اما روایتی وحشتناک و تلخ را در خود پنهان کرده است. از روی این کتاب فیلم زیبای Never Let Me Go هم  باز بازی کری مولیگات، اندرو گارفیلد و کایرا نایتلی در سال 2010 قرار گرفت که با استقبال زیادی مواجه شد. از طریق لینک می توانید کتاب هرگز رهایم نکن را از سایت فیدیبو تهیه کنید.

  1. آسترلیتز جوان

سال 2001 سالی بود که وینفرد گئورگ سیبالد WG Sebald کتاب آسترلیتز جوان را منتشر کرد و در یک تصادف رانندگی جانش را از دست داد. کتاب در همان سال از آلمانی به انگلیسی ترجمه شد و جهان خیلی زود به زیبایی‌های خاص سبک این نویسنده توجه نشان داد؛ زیبایی‌هایی با ترکیب واقعیت و داستان. سیبالد در این کتاب روایت پسری را تعریف می‌کند که در کودکی نزد کشیشی بزرگ شده و شرایط سختی را گذرانده است و حالا در حال تعریف خاطرات کودکی برای دوستش است. اشاره به المان‌های اخلاقی قوی در تاریخ و سایر روش‌های داستانی او تاثیر بزرگی بر چشم انداز ادبیات معاصر گذاشت. این کتاب هم مثل کتاب‌های قبل به فارسی ترجمه شده است و در دسترس خوانندگان علاقمند قرار دارد.

  1. هری پاتر و جام آتش

شاید حتی خود جی.کی. رولینگ هم موقع نوشتن این کتاب تصورش را نمی‌کرد کتابش به این موفقیت جهانی دست پیدا کند. این نویسنده انگلیسی زمانی که در حال سفر با قطار بود، درون مایه هری پاتر را در ذهنش ساخت و مدت‌ها بعد درست شروع به نوشتن داستان کرد. کتاب توسط 12 ناشر رد شد و هیچ کس حاضر نبود هری پاتر را منتشر کند. زمانی که سیزدهمین ناشر موافقت کرد، دستمزد زیادی به رولینگ پیشنهاد نداد؛ با وجود این رولینگ قبول کرد. قبول کردن همان و منتشر شدن کتاب و استقبال گسترده از آن همان. چندین جلد از هری پاتر در سال‌های پایانی قرن بیستم نوشته شدند؛ اما اثر هری پاتر و جام آتش در رده کتاب‌های موفق قرن بیست و یکم قرار می‌گیرد که موفقیت‌های زیادی را از آن خود کرد و فروش بسیار بالایی داشت. در جام آتش داستان همچنان در هاگوارتز، مدرسه جادوگری اتفاق می‌افتد، با این تفاوت که گروهی از بهترین دانش آموزان بهترین مدارس جادوگری جهان قرار است به هم مسابقه دهند؛ مسابقه‌ای با محدودیت سنی. بنابراین زمانی که اسم هری پاتر با وجود سن کم از جام آتش به عنوان یکی از مسابقه دهندگان اعلام می‌شود، مشخص است که اتفاقات غیر منتظره‌ای در انتظار همه خواهد بود؛ اتفاقاتی که فصل جدیدی از واقعیت‌های زندگی را برای دانش آموزان رقم خواهد زد که شیرین نخواهند بود.

#تبلیغات

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا