خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تولید پروفیل به روش مستقیم و غیرمستقیم چه تفاوتی دارد؟

رپورتاژ آگهی

قوطی پروفیل یکی از مقاطع فولادی است که انواع مختلفی دارد و همین تنوع بالا، باعث شده که کاربردهای آن بسیار گسترده شود. روش‌های تولید متفاوت نیز یکی از علل بالا رفتن تنوع قوطی پروفیل است که در این مقاله، می‌توانید با 2 روش تولید مستقیم و غیرمستقیم قوطی پروفیل آشنا شوید.

آگاهی از روش تولید، یکی از ضروریات در خرید آهن و مقاطع فولادی به شمار می‌رود که به شما کمک می‌کند تا کیفیت محصول مورد نظرتان را پیش از خرید، بسنجید.

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

در بازار آهن‌آلات، واژه پروفیل را می‌توان به هر نوع مقطع فولادی از تیرآهن گرفته تا لوله و میلگرد، اطلاق کرد؛ اما به صورت عام، پروفیل به مقطعی فولادی گفته می‌شود که با استفاده از ورق سیاه و برش زدن آن ساخته می‌شود و از آن‌ها در ساخت سازه فلزی و درب و پنجره استفاده می‌کنند. پروفیل دسته‌بندی‌های متعددی دارد که در ادامه، با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

  1. از نظر شکل ظاهری: در این دسته‌بندی، پروفیل‌ها به 2 دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم می‌شوند. قوطی‌های مربعی و مستطیلی مثال‌هایی از پروفیل باز و پروفیل‌های زد و لنگه دری، مثال‌هایی از پروفیل باز هستند.
  2. از نظر وزن: در این دسته‌بندی، پروفیل‌ها را در 2 دسته سبک و سنگین قرار می‌دهند که ملاک در این دسته‌بندی، ضخامت و ابعاد آن‌ها است که منجر به تفاوت در وزن نیز می‌شود. پروفیل مبلی نمونه‌ای از یک پروفیل سبک و قوطی صنعتی، نمونه‌ای از یک پروفیل سنگین است.
  3. از نظر کاربرد: در این دسته‌بندی هم ملاک ابعاد و ضخامت است، اما نحوه به‌کارگیری پروفیل نیز اهمیت دارد. پروفیل‌های صنعتی دارای ابعاد بزرگ هستند و ممکن است به‌جز فولاد، از مواد دیگری نیز ساخته شوند.
  4. از نظر جنس: تکلیف این دسته‌بندی نیز از نام آن مشخص است. جنس پروفیل، در تعیین کاربرد آن تأثیر زیادی دارد.

پروفیل فولادی چه کاربردی دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد پروفیل، در ساخت سازه فولادی و به‌عنوان تیر در بخش‌هایی است که بار زیادی به آن‌ها وارد نمی‌شود. به‌جز سازه اصلی، انواع قوطی پروفیل در ساخت نرده، پله، درب و پنجره به کار می‌رود. همچنین کاربرد پروفیل را می‌توان در محیط شهری نیز مشاهده کرد. چرا که پروفیل کاربرد گسترده‌ای در ساخت پل عابر پیاده، گریتینگ، مبلمان و تجهیزات شهری دارد.

تولید پروفیل به روش مستقیم چگونه است؟

فرایند تولید پروفیل به باز یا بسته بودن سطح مقطع و جنس آن بستگی دارد. از آنجایی که ملاک در این مقاله پروفیل فولادی است، ما برای شما فرایند تولید این نوع پروفیل را به روش مستقیم و غیرمستقیم، توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخش‌های فرایند تولید پروفیل فولادی باز و بسته، شبیه به یکدیگر است و تنها تفاوت، فرایند جوشکاری است که تنها روی پروفیل‌های بسته اعمال می‌شود. به صورت کلی، فرایند تولید پروفیل فولادی به روش مستقیم، دارای مراحل زیر است:

1.    تأمین مواد اولیه

همان‌طور که در بخش قبل مطالعه کردید، قوطی پروفیل با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل در ایران، معمولاً ورق سیاه موردنیاز خود را از کارخانه‌های فولاد مبارکه سپاهان، نورد فولاد گیلان یا کاویان اهواز تأمین می‌کنند که دقت ابعادی و ضخامت قوطی پروفیل ساخته شده از ورق سیاه مبارکه، نسبت به سایر ورق‌ها بیشتر است.

تمامی این ورق‌ها پیش از ورود به خط تولید، تحت آزمون‌های مکانیکی و شیمیایی قرار می‌گیرند تا استحکام و کیفیت آن‌ها تائید شود.

2.    تبدیل کلاف به ورق مسطح

از آن جایی که برای تولید پروفیل، ورق سیاه باید به صورت نوار بریده شود، کلاف‌های ورق سیاه باید به صورت مسطح دربیاید تا بتوان آن‌ها را روی خط تولید قرار دارد. به همین منظور، از چند غلتک برای باز کردن کلاف و ایجاد کشش اولیه در آن‌ها، در ابتدای خط تولید استفاده می‌کنند. پس از باز کردن کلاف، عملیات اسید شویی و پلیسه زدایی روی ورق انجام می‌شود.

3.    نواربری

در این مرحله، ورق سیاه اسید شویی شده، توسط چند قیچی مکانیکی و در عرض‌های مشخص، برش می‌خورند تا به صورت نوار در بیایند. عرض این نوارها، برابر با محیط نهایی پروفیل تولیدشده است.

4.    فرم دهی

در مرحله فرم دهی، با استفاده از دستگاه پرس یا رول فرمینگ، فرم و زوایای موردنظر را در نوار ورق ایجاد می‌کنند. عملیات تولید پروفیل‌های باز، در این مرحله به اتمام می‌رسد و سپس آن‌ها را در طول‌های موردنظر برش می‌زنند.

5.    جوشکاری

در این مرحله، درزی که به وسیله نزدیک شدن لبه‌های ورق به یکدیگر ایجادشده را جوشکاری می‌کنند تا قوطی ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر فشارهای وارده، کسب کند. پس از این مرحله و برش طولی قوطی‌ها، تست‌های جوشکاری و سنجش خواص مکانیکی، روی آن‌ها انجام می‌شود.

اکثر تولیدکنندگان پروفیل در ایران، از این روش برای تولید قوطی پروفیل استفاده می‌کنند. به دلیل پیچیده بودن تجهیزات و تکنولوژی خطوط تولید مستقیم پروفیل، قیمت پروفیل‌های تولیدشده توسط آن‌ها، در مقایسه با روش غیرمستقیم بیشتر است. قیمت انواع قوطی پروفیل را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

https://www.asroon.ir/products/hollow-section

تولید پروفیل به روش غیرمستقیم چگونه است؟

از آن جایی که تولید لوله در مقایسه با تولید پروفیل راحت‌تر است و تبدیل سطح مقطع ورق سیاه به شکل دایره تنها به فرایند نورد نیاز دارد، در این روش ابتدا ورق سیاه را تبدیل به لوله درزدار می‌کنند. پس از تولید لوله، با استفاده از دستگاه‌های پرس زوایا و اشکال موردنظر را ایجاد کرده و آن را تبدیل به قوطی پروفیل می‌کنند. ابعاد پروفیل تولیدشده به روش غیرمستقیم چندان دقیق نیست و به همین دلیل قیمت کمتری نسبت به پروفیل تولیدشده به روش مستقیم دارد.

مهم‌ترین نکته پیش از خرید پروفیل یا هر مقطع فولادی، بررسی قیمت و کیفیت آن است. در خرید از درب کارخانه یا شرکت‌های بازرگانی که وب‌سایت فروش آنلاین آهن‌آلات نیز دارند، خیال شما از بابت کیفیت مقطع فولادی خریداری‌شده راحت است. چرا که در این 2 روش، کیفیت محصولی که به دست شما می‌رسد به تائید واحد کنترل کیفیت می‌رسد. برای اطلاع از قیمت مقطع فولادی موردنظر مثل قیمت میلگرد هم می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.asroon.ir/products/rebar

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا