خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکذیب استعفای اعتراضی سه عضو شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت که در روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان، استعفای حقوقدانان شورای نگهبان مطرح نشده است.
به گزارش اﻧﺼﺎﻑ ﻧﻴﻮﺯ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ اﺯ  ﺁﻧﺎ،نجات‌الله ابراهیمیان در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه برخی از حقوقدانان در نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان با آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مشکل پیدا کردند و موضوع استعفا را مطرح کردند، اظهار کرد: نه موضوع استعفا مطرح نبوده و استعفا به دلیل خبرگان مطرح نشده است.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا تعیین تکلیف موضوع اعمال نظارت استصوابی همه اعضای شورای نگهبان بر بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات خبرگان که از سوی او مطرح شده بود، منتظر جلسه با آقای جنتی است؟»، گفت: این موضوع موکول شد به بعد از انتخابات و تا بعد از انتخابات درباره این موضوع سخن نخواهیم گفت.
هفته گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه، سه عضو حقوقدان شورای نگهبان در اعتراض به چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات هفتم اسفند، از سمت خود استعفا داده اند. در برخی سایتها و در فضای مجازی مطرح شده بود که در اثر اختلافات میان حقوقدانان شورای نگهبان با آیت الله جنتی در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، اکثریت حقوقدانان شورا از وضعیت ردصلاحیت ها انتقاد داشتند و این انتقادها تا مرز استعفا پیش رفته است. گفته شده بود که دست کم سه عضو از شش حقوقدان شورای نگهبان استعفای خود را شفاها اعلام کرده اند اما هنوز معلوم نیست آیا رسما استعفای خود را ارائه کرده باشند.
26 دی ماه هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا استعفا داده است. این استعفا درست در روزی بود که قرار بود نتایج اولیه تأییدصلاحیت‌ها در پایان وقت اداری اعلام شود و نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در برنامه «متن و حاشیه» صداوسیما حضور پیدا کند و آماری از میزان و علت ردصلاحیت‌ها ارائه کند.
به دنبال این استعفا، روابط‌ عمومی شورای نگهبان نوشت که آیت‌الله جنتی با این استعفا موافقت نکرده است. بااین‌حال، نجات‌الله ابراهیمیان گفت: «امروز استعفای خود را تقدیم آیت‌الله جنتی کردم و دیگر بنده سخنگوی شورای نگهبان نیستم. درباره پذیرفته‌شدن یا نشدن چیزی نشنیده‌ام». درباره علت استعفایش هم گفت«وقت مناسبی نیست که دلیل استعفای خود را بیان کنم. این مسائل جزء مسائل حاشیه‌ای است؛ اکنون زمان انتخابات است و روز پرداختن به مسائل این‌چنینی نیست». ابراهیمیان پیش از آن نیز در تیرماه 94 استعفا داده بود.
ابراهیمیان بعد از آنکه استعفای دومش از سوی آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان پذیرفته نشد، تا مدتی از جایگاه سخنگوی شورای نگهبان مصاحبه نمی کرد و در مصاحبه ها از عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره او استفاده می شد.
او همچنین اخیرا در مصاحبه ای با ایرنا، در پاسخ به پرسشی که از علت سکوت وی درباره انتخابات سؤال کرده بود، گفته بود: بنابر یک تلقی علمی که به نظر این‌جانب موافق با صریح اصل 99 قانون اساسی، تفسیر آن و قانون و آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان می باشد، همانگونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات هیات اجرایی نظارت استصوابی دارند، در انتخابات خبرگان نیز باید بر تصمیمات شش فقیه که جایگاهشان هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان است، نظارت استصوابی داشته باشد.
وی افزود: علتی که تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکردم این است که هنوز این نظارت استصوابی توسط دبیر محترم شورا فراهم نشده است و اگر ان‌شاء‌الله در آینده ایشان زمینه طرح موضوع و بررسی شیوه احراز صلاحیت‌ها را در جمع 12 نفره مشخص کردند، من هم اطلاعات به میزانی که بدانم در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که «از 6 فقیه تنها سه نفر می‌توانند نسبت به بررسی پرونده‌های داوطلبان خبرگان رهبری در استان تهران اقدام کنند، آیا این مسئله اختلالی در رأی اکثریت ایجاد نخواهد کرد؟»، گفت: به عنوان عضو این شورا هیچ اطلاعی از کم و کیف مسئله بررسی صلاحیت‌های خبرگان رهبری ندارم.

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا