خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«فشارهای سیاسی در پوشش آزادی رسانه»

روزنامه صبح نو در گزارشی با عنوان «فشارهای سیاسی در پوشش آزادی رسانه» نوشت: فشار‌های بی‌اساس برخی دولت‌های اروپایی در رابطه با آزادی فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و خارجی مقیم ایران از علم کردن عناصر فرصت‌طلب برای فشار بر رسانه‌ها و دولت ایران عبور کرده و حالا به ادعاهای بی‌پایه و بدون شاهد و مدرک رسیده است.

وزیر خارجه آلمان روز جمعه گذشته در سخنرانی خود در پارلمان این کشور، ضمن اشاره به پیامدهای چندگانه وخیم بحران کرونا به آن چه «سرکوب و آزار فزاینده روزنامه‌نگاران در کشورهایی چون روسیه، ونزوئلا، ایران، ترکیه و چین» نامیده به‌عنوان نمونه‌هایی از این پیامدهای وخیم اشاره کرده است.

هایکو ماس البته بدون ارائه هیچ شاهد و سندی، ادعای خود علیه این کشورها را طرح کرده و تنها از وضعیت داخلی خود آلمان مثال آورده و اظهار کرده است: «حتی در همین قلب اروپا ما شاهد هستیم که از اقدامات اضطراری برای مقابله با بحران کرونا، در جهت «محدود کردن حقوق شهروندی و حکمرانی قانونمند» سوءاستفاده می‌شود.»

به گزارش دویچه‌وله فارسی پیشتر نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به استفاده برخی از دولت‌ها از بحران کرونا به‌عنوان «بهانه‌ای در جهت اتخاذ روش‌های سرکوب‌گرانه» ابراز نگرانی کرده بود. هشداری که محدودیت و نقض حقوق بشر به بهانه شیوع کوید19 را تنها در کشورهای مشخصی، محل خطر و نگرانی می‌داند و ارائه گزارش از وضعیت آمریکا و کشورهای اروپایی را یا مسکوت می‌گذارد یا درباره آن‌ها سفیدنمایی می‌کند.

این درحالی است که برای مثال دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که هیچ رسانه‌ای حق انتشار مستقل اخبار و آمار کرونا را ندارد و چندین مورد پنهان‌کاری اخبار شیوع کرونا در هفته‌های ابتدایی ورود این بیماری به آمریکا، در این کشور خبرساز و حتی منجر به درگیری قضایی میان بخشدار منطقه ایری با شهردار نیویورک شد. مارک پولونکارز، بخشدار این منطقه در کنفرانس خبری اندرو گومو، شهردار نیویورک را به شکستن قانون به واسطه افشای آمار تعدادی از ساکنان منطقه ایری که به خاطر احتمال ابتلا به کرونا قرنطینه شده بودند، متهم کرد و گفت: «دولت قانون را نقض کرده است. به ما گفته شده بود که حق افشای این اطلاعات را نداریم.» موردی که نشان می‌داد تأخیر دولت ایالات متحده در ارائه اخبار و اطلاعات، تا چه اندازه بر شیوع گسترده این بیماری اثر داشته و عملاً مورد روشنی از نقض ساختارمند آزادی رسانه‌ها بوده است.

با این همه پایگاه (RSF ( Reporters without borders هم در گزارشی ادعا می‌کند که چین در رده صدوهفتادوهفتم و ایران در رده صدوهفتادوسوم سانسور اطلاعات درباره کرونا هستند. درحالی که اطلاعاتی از مبنای پژوهشی این رده‌بندی و معیارها و مقیاس‌های آن ارائه نمی‌دهد. در این گزارش نیز همچون ادعاهای رئیس سازمان ملل و وزیر خارجه آلمان، درباره خطر کشورهای مخالف دولت‌های اروپایی بزرگنمایی شده و به روشنی روی محور سیاسی مقابل تمرکز شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: وزیر آلمانی مستنداتش را ارائه دهد

اما سؤال اینجاست که اطلاعات چنین پژوهشی از کجا جمع‌آوری شده و کدام مستندات، پایگاه «خبرنگاران بدون مرز (RSF)» را مجاب کرده است که آزادی رسانه در این کشورها از جمله ایران، محدود شده است؟ این سؤال را از محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیدیم .

آقای ماس بر‌اساس کدام اطلاعات این موضع‌گیری را کرده‌ است؟

این را باید از وزیر امور خارجه آلمان بپرسید که مستندات‌شان چیست و لااقل این مستندات را در اختیار ما هم قرار بدهند. برای من سوال است که مسوولان دولت آلمان بر‌اساس کدام اطلاعات چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند؟!

فکر می‌کنید که نوعی جنگ روانی از سوی دولت آلمان علیه ایران در جریان است؟
به نظرم منابع اطلاعات دولت آلمان، دچار اختلال است. دو حالت بیشتر ندارد: یا اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند  اطلاعات غلطی بوده است یا اطلاعاتی ندارند و همینطوری خواستند بدون منبع موضع‌گیری داشته باشند که این هم اشتباه است. من انتظار دارم سفارت آلمان در ایران، لااقل وزیر خارجه خودشان را توجیه کنند. حداقل اطلاعات و مستندات واقعی را برایشان ارسال کند.

آیا در دوره کرونا خبرنگاری بازداشت شده است؟ آیا به واسطه کرونا فعالیت هیچ خبرنگاری محدود شده است؟ آیا پرونده‌ای تشکیل شده است؟ آیا دستوری به رسانه‌ها اعلام شده است؟ آیا رسانه‌ای از انتشار اطلاعات آماری منع شده است؟اگر آن‌ها موردی مشاهده کرده‌اند یا به‌ آن‌ها گزارش شده است، خوب است که در اختیار ما هم بگذارند. حداقل انتطار ما این است که بدون سند و اطلاعات، یک جامعه رسانه‌ای را که در شرایط تحریم با کرونا درگیر است را بیش از این آزار ندهند و اگر نمی‌توانند اطلاعات درست بدهند لااقل خودشان عامل انتشار اطلاعات غلط هم نشوند. به‌خصوص برای وزیر خارجه کشوری که ادعای آزادی بیان دارد.

احیانا جلسه‌ای با خبرنگاران یا سفرای کشورهای خارجی در دوره کرونا داشته‌اید؟
اتفاقا به کرات با خبرنگاران رسانه‌های خارجی مقیم تهران جلسه داشته‌ایم اما هیچ صحبتی از محدودیت نبوده است. اصلا ما هم منتظریم وزیر خارجه آلمان که این ادعا را کرده، مستنداتش را منتشر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا