خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند ملاحظه پیرامون محمود صادقی

ولی‌الله شجاع پوریان در روزنامه همدلی نوشت:

1- دکتر محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم، حقوقدان، استاد دانشگاه و سیاستمداری متعهد است. صادقی در سال 1341 در الیگودرز متولد شد و با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، سوابق حوزوی خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم را نیز دارد. این نماینده اصلاح‌طلب علاوه بر تدریس و وکالت و تالیف چند کتاب، در زمینه‌های پژوهشی نیز فعال بوده است و در انتخابات مجلس دهم با حضور در لیست امید تهران با کسب ۱٬۱۶۴٬۳۶۸ رای به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شد.

2- او فرزند محمدحسین صادقی از روحانیون مبارز، انقلابی و سیاسی است و به عنوان فقیه، مجتهد و نماینده دوره اول مجلس بود؛ او علاوه بر افتخار شاگردی در محضر امام خمینی(ره) در محضر اساتید بزرگ حوزه و آیات عظام بروجردی، اراکی، نجفی مرعشی و گلپایگانی به تحصیل پرداخت. محمدحسین صادقی که به صراحت لهجه، صداقت، پاک‌دستی، مردم‌داری و شجاعت مشهور و در زادگاه خود از مقبولیتی فراوان برخوردار بود، در حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 به شهادت رسید.

3- مجلس شورای اسلامی در ساختار قانون اساسی نهادی موثر و به گفته معمار کبیر انقلاب در راس امور است. به واقع مجلس کانونی برای حضور افراد و شخصیت‌های آزاده، شجاع و مدافع حقوق ملت است تا با تکیه بر رای مردم از حریت، شفافیت، عدالت و سیاست مبتنی بر دیانت دفاع کنند…
از این‌رو به عنوان سنگ محکی واقعی، ابزاری برای بروز جوهره وجودی انسان‌ها و شناخت افراد است و معلوم می‌کند افرادی که به این جایگاه تکیه می‌زنند، در مسیر استیفای حقوق ملت قرار می‌گیرند یا با ورود به زدوبندهای سیاسی، مصلحت‌اندیشی، میل به ماندگاری در قدرت و عافیت‌طلبی، از این جایگاه برای مطامع و منافع شخصی استفاده می‌کنند.

4- متاسفانه در ادوار مختلف مجلس به دلایل متعدد از جمله نظارت‌های ناصحیح و سلیقه‌ای و نگرانی نمایندگان مجلس به ویژه در پروسه بررسی تایید صلاحیت‌ها برای ادوار پیش رو، تعداد نمایندگانی که با حریت، صداقت و سلامت به رسالت واقعی خود می‌پردازند رو به کاهش بوده است. به واقع نمایندگان مجلس به تدریج و حسب تجربه دریافته‌اند اگر در برابر گلوگاه‌های فساد ایستادگی کنند، از حقوق مردم دفاع کنند، نطق‌های چالشی و نقادانه داشته باشند، دارای مواضع صریح و شفاف باشند و وارد معامله – و نه تعامل‌های سیاسی- نشوند، امکان حضور در دوره‌های بعدی را ندارند و از این‌رو بخش زیادی از نمایندگان در دوره‌های مختلف به نمایندگانی منفعل و فاقد جرات و جسارت کافی برای مبارزه با فساد، حق‌طلبی و پرسش‌گری تبدیل شده‌اند که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

5- در چنین روزگاری، محمود صادقی درخشید و به چهره‌ای ماندگار در مسیر استیفای حقوق ملت و ایفای نقش واقعی نماینده مجلس تبدیل شده است. او گرچه پیش از مجلس دهم به عنوان شخصیتی کمتر شناخته شده توانست صلاحیت ورود به مجلس را پیدا کند، اما از همان ابتدا نشان داد در این مسیر نه ترسی از ردصلاحیت دارد و نه از مجلس برای خود جیبی دوخته است. مواضع جسورانه او در دفاع از حقوق ملت و مبارزه با فساد از گزاره‌های امیدبخش و قابل تحسین در مجلسی بود که نه تنها در راس امور نبود، بلکه در جریان بسیاری از امور مهم کشور هم نبود و تعداد زیادی از نمایندگان آن خود در منجلاب فساد و رانت، شرافت انسانی خود را از دست داده‌اند.

6- نام صادقی به عنوان نماینده‌ای مسلمان، انقلابی، مردمی، ضدفساد، آزادی‌خواه، صریح‌اللهجه و عاری از منفعت‌طلبی، عافیت‌طلبی، قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی و به مثابه یک اصلاح‌طلب واقعی در تاریخ ایران‌ ثبت خواهد شد. مواضع شجاعانه او در پیگیری موضوعاتی چون وضعیت حساب‌های قوه قضائیه، حوادث مهم سیاسی، عملکرد نهادهای حاکمیتی، حقوق شهروندی، صندلی‌فروشی دانشگاه‌ها و بورسیه‌‌های غیر قانونی‌‌، اعترافات تلویزیونی متهمان‌‌، حقوق کارگران، قانون جرم سیاسی، انتقاد از پولشویی و فرار مالیاتی و سایر موضوعات و مسائل روز جامعه بدون هیچ‌گونه رودربایستی سیاسی و جناحی تصویر مردی را نشان می‌دهد که جز به حقیقت و عدالت نیندیشید و ماندگاری در قدرت را ملاحظه‌ای برای موضع‌گیری و شفافیت به حساب نیاورد و به آرمان‌های نظام و انقلاب وفادار ماند.

7- صلاحیت محمود صادقی برای انتخابات مجلس یازدهم بدون داشتن پرونده مالی یا رانت‌خواهی تایید نشد! ابهامی بزرگ برای افکار عمومی و علامت سوالی که در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان قضاوت خواهند کرد که چرا معدود چهره‌های شجاع و پاک‌دست مجلس صلاحیت حضور در مجلس را پیدا نمی‌کنند؟ چنین تصمیماتی با کدام مبانی دینی و انقلابی ما سازگار است؟ آیا تشکیل مجلسی بدون حضور مطهری‌‌ها و صادقی‌ها و دیگر آزاداندیشانی که در هر دوره حذف شده‌اند، جایی برای تاثیرگذاری مجلس و ایجاد مشروعیت و مقبولیت باقی می‌گذارد؟

8- محکومیت اخیر محمود صادقی به 21 ماه حبس، پاداش شایسته و مناسبی به سلامت و پاک‌دستی ایشان نبود، هرچند صدور حکم علیه ایشان منطبق بر موازین قانونی و شاکیان خصوصی و مدعی‌العموم اعلام شده است، اما تقارن صدور رای با پایان مسئولیت صادقی در مجلس‌‌، اگر یک خطای استراتژیک نباشد، یک بی‌سلیقگی است که بازتاب خوبی در جامعه ندارد و این فضا را در اختیار معاندان نظام قرار می‌دهد که گویی محمود صادقی به دلیل اعلام مواضع متفاوت خود در کسوت نماینده مجلس و بر خلاف مصونیت سیاسی مستوجب چنین عقوبتی شده است. محمود صادقی فرزند این انقلاب است و چنانچه خود بارها تاکید کرده هیچ زاویه‌ای با انقلاب و رهبری ندارد و تفاوت نگاه و نگرش او ناشی از دلسوزی و تنوع در سلیقه و نگاه انسان‌‌هاست که مقام رهبری در سخنرانی اخیر خود به خوبی نسبت به عدم طرد چنین افرادی تاکید کردند: «جبهه‌ انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و به خیلی از خصوصیّاتی که شما به آن اهمّیّت می‌دهید معتقدند، در فلان مسئله‌ خاص با شما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشود که شما او را طرد کنید، از دایره انقلابی‌گری خارج بدانید. هر چه می‌توانید جبهه‌ انقلاب را گسترش بدهید، جذب کنید…»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جناب اقای دکترشجاع پوریان….ان سبو بشکست وان پیمانه ریخت……دیگر فرزند شهید بودن ورزمنده 8 سال جنگ تحمیلی ووزانت های علمی ورع و تقوا وپاک دستی و و و ومهم نیست مهم همرنگ جماعت متعفن وسالوس و دزد وفاسد شدن است….افتاد؟؟؟؟؟؟؟یا هنوز اندیشه تان را دوران دهه اول ووول نمیکند……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا