خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عامل خشکسالی در ایران رواج گناه و حسن روحانی است»

/ کارشناس اقتصادی حامی دولت احمدی نژاد می‌گوید /

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصاد کشاورزی و حامی دولت احمدی نژاد معقتد است از علل اصلی خشکسالی در ایران رواج گناه و حسن روحانی است. البته این استاد دانشگاه در خلال گفت‌و گو با نکاتی مانند نزدیکی ایران به خط استوا و اقلیم گرم و خشک نیز اشاره می‌کند. این استاد دانشگاه معتقد است دولت رئیسی می‌تواند با اصلاح الگوهای آبیاری کشاورزان و پلکانی کردن قیمت آب تا حدودی بحران آب را حل کند.

متن کامل مصاحبه انصاف نیوز با عبدالمجید شیخی را در ادامه می‌خوانید. گفتنی است این متن به تایید ایشان رسیده است:

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در ابتدا با توجه دادن مخاطبین به دلایل معنوی خسّت آسمان و کاهش باران، با اشاره به آیات ده تا دوازده سوره مبارکه نوح گفت: در این آیات خداوند تبارک و تعالی  توجه می‌ دهند عامل خشکسالی و کم آبی و خراب شدن اقتصاد رواج گناه است لذا  مردم را دعوت می کند تا از گناهان خود عملا” استغفار کنند. این گناهان جورواجور است که باعث نقص ازدیاد نسل شده، نهرها را خشک کرده و اقتصاد و اموال مردم را دچار مشکل کرده است.

خشکسالی تنها منحصر به ایران نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به ملی بودن منابع عمومی و طبیعی گفت: برف و باران، متعلق به همه سرزمین است. یک استان نمی‌تواند بگوید چون اینجا برف تشکیل می‌شود و آب نازل می‌شود و در مقابل استان دیگری که مسطح است و آب بالادست از دل سرزمین آن می‌گذرد، اجازه بهره‌برداری از این نعمت را ندارد، و برعکس. همه داریم از منابع و دسترنج همدیگر استفاده می‌کنیم. وی در همین رابطه افزود: ما بر سر یک سفره نشسته‌ایم و همه ما مطالبه تامین آب داریم.

شیخی یادآور شد: خشکسالی یک پدیده ملّی و مطالبه عمومی است که چندین استان را درگیر خود کرده است. این منحصر به یک استان نیست؛ مساله ملی است و حتی محدود به ایران هم نیست. کشورهای دیگر نیز دچار خشکسالی هستند به دلیل آنکه هم خشکسالی و هم باران نامنظم، پدیده ناشی از افزایش تشعشع خورشید و گازهای گلخانه ای زمین است وهم اینکه ما نزدیک خط استوا هستیم.

مقصر خشکسالی امروز ایران، دولت حسن روحانی است

وی با اشاره به اقلیم خشک سرزمین ایران گفت: مشکلات امروز ایران، به خشکسالی 25 ساله بر می‌گردد. نتیجه سپردن عنان اقتصاد بدست یک باند افساد طلب همین است. بخصوص مقصّر  دولت‌ حسن روحانی است که برغم اینکه تجربه 15 سال خشکسالی را دیدند اما اقدامی بابت مهار، تولید، توزیع و تامین آب و شبکه سازی نکردند؛ یا برای تولید انرژی تجدید پذیر خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری‎ نکردند. و نتیجه اش امروزه کمبود برق و آب در تابستان و آب و گاز و سختی معیشت تولیدکننده و مصرف کننده در پاییز و (سپس زمستان) شده است.

او با تاکید بر ویژگی‌های اقلیم ایران گفت: سه ماه پیش در حالیکه با تانکر به خوزستان ،خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آبرسانی می‌کردند، در همان زمان باران‌های موسمی و سیل آسا در سیستان و بلوچستان نازل شد. یعنی در یک کشور همزمان درگیر خشکسالی و سیل بودیم! چرا باید این نعمتِ آب کمیاب و کیمیا موجب(سیل) نقمت شود؟ چون به طرح‌های آبخوان داری و آبخیز داری توجه نکردند. یعنی عدم اجرای سیاست‌های کلی آبِ نظام و قانون گریزی! طرح‌های آبخوان وآبخیز داری آب را به زیر زمین هدایت می کند و نرخ تبخیر و اتلاف آب در این گونه پروژه ها حداکثر دو درصد است.

وی افزود: درحالی که میزان تبخیر آب در پشت سدهای بتنی۱۲ درصد و لذا تمرکز صرف بر سد سازی با افزایش ۱۰ درصد اتلاف آب همراه خواهد بود. در حالی که سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی و باد و استعمال گازهای سوزان فلرها در بالای چاهای نفت(که ۱۲۰ سال است هدر می روند) هم می تواند اهداف تولید برق را متحقق سازد و هم در جهت تولید آب شیرین صرف شود و ۱۰ درصد صرفه جویی در ذخیره سازی آب را به همراه دارد.

مرور سانحه سیل ۸ آبان ۱۳۹۴ ایلام

از پروژه‌های آبخوان داری غافل بوده‌ایم

این استاد دانشگاه با یادآوری رویکرد اشتباه تمرکز بر سد سازی گفت: در کنار سدسازی، باید بیشتر پروژه‌های آبخوان داری را تشویق کنیم حتی اگر سد می‌سازیم باید در بخش انرژی‌های تجدید پذیر باید بیشتر سرمایه گذاری می‌کردیم. با توجه به جغرافیای ایران، ما می‌توانیم چندین برابر ظرفیت کنونی، انرژی‌های تجدید پذیر بسیار ارزان تولید کنیم و از این انرژی برای شیرین سازی آب خلیج فارس ودریای عمان استفاده کنیم.

شیخی با تاکید بر پروژه‌های انتقال آب گفت: ما باید در ده‌ها پروژه انتقال آب سرمایه گذاری می‌کردیم. دولت قبلی بی‌توجه و بی‌برنامه بود. من بخصوص مقصر اصلی را دولت‌ یازدهم و دوازدهم باند حسن روحانی می‌دانم که نسبت به 15 سال خشکسالی بی‎توجه بودند.

این استاد دانشگاه با یادآوری اتلاف آب در سدهای بتنی گفت: سدهای بتنی، آب را به صورت روسطحی ذخیره می‌کنند. وقتی آب به صورت مستقیم با خورشید و جریان باد ارتباط دارد حدود 12 درصد آن تبخیر می‌شود.

وی با یادآوری بی‌توجهی دولت‌ها به برنامه‌ریزی‌های آبخوان داری گفت: در سیاست‌های کلی نظام بر توسعه آبخوان و آبخیز داری تاکید شده است. ولی برای مثال در دولت قبلی، اعتبارات آبخوان داری یک‌هفتادم سدسازی بود. بنابراین دولت‌ها کاملا نسبت به مهار آب‌ها،  پوشش انهار و تکمیل شبکه پایین دست سدها یا احداث اب شیرین کن‌ها در کنار دریای عمان بی‌توجه بودند.

عبدالمجید شیخی اضافه کرد: بخش دیگری از عدم توجه ما روی بحث بهینه سازی مصرف آب بوده است. حدود 70 تا 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی غرقابی با بهره‌وری پایین۴۰ درصد است.

وی در پاسخ به این سوال که «دولت چه اقدام عاجلی می‌تواند انجام دهد؟»گفت: دولت به کشاورزان پیشنهاد کرده است 85 درصد هزینه تجهیزات مدرن آبیاری کشاورزی را متقبل شود. اما این قانون باید اصلاح شود؛ به روزرسانی سیستم‌های آبیاری در بخش کشاورزی باید اجباری شود و تمام هزینه آن نیز ابتدائا با تامین اعتبار توسط دولت تامین گردد و بعد از آنکه کشاورز سود این اصلاح سیستم را بدست آورد به صورت اقساطی طلب دولت را پرداخت کند.

این استاد دانشگاه در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب گفت: در مصارف شهری باید آبونمان آب پلکانی شود؛ چاه‌های غیرمجاز بسته شوند و چاه‎های کشاورزی کنتور دار شوند و کشاورزان مقّید شوند تا دستورالعمل دولت و تغییر نظام آبیاری غرقابی ، به نظام آبیاری نوین را اجرا نمایند.

بسیاری از تاسیسات لوله‌کشی‌ها نشتی دارند

وی افزود: در مصارف کشاورزی باید الگوی کشت پیاده و با طرح کشت قراردادی می توان کار را آغاز کرد. در مصارف شهری- صنعتی باید آب‌ها بازیافت شوند. باید لوله کشی، آب شرب و غیرشرب تفکیک شود. بسیاری از تاسیسات لوله کشی شهرها نشت آب دارند و نیازمند بازسازی هستند و در مصارف صنعتی باید پساب صنعتی را بازیافت کنیم و تجدید نظر روی صنایع آب بر داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اجرایی شدن طرح‌های آمایش سرزمینی گفت: در طرح آمایش سرزمینی قبل از انقلاب، پیش بینی کرده بودند صنایع سنگین آب بر اطراف خلیج فارس ودریای عمان مستقر شوند، اما این طرح قبل از انقلاب اسلامی اجرایی نشد. تاکنون هم به توصیه‌های طرح‌های آمایش سرزمینی توجه نشده و لذا شاهد چینش‌هایی مانند استقرار صنایع سنگین آب بر در مناطق کم آب،کشت محصولات آب بر در مناطق کم آب و یا تغییرات کاربری بسیار خسارت بار در زمین‌های شمال کشور، با استقرار صنایع خودروسازی و شیمیایی آلوده ساز در این بهشت بی‌بدیل هستیم  که باعث آلودگی آب و خاک منطقه شده است. آمایش باید جامع و کامل باشد. استقرار باید بر اساس اصول اقتصادی مکان یابی باشد و با توجه به تمام متغیّرهای ورودی و خروجی و هزینه احداث و بهره برداری باشد. 

وی در همین رابطه توضیح داد: اگر آمایش مدبّرانه می بود استقرار ذوب آهن و فولاد در اصفهان باید ملزم به الصاق طرح تکمیلی چگونگی انتقال آب به آن منطقه می شد.

دشمن می‌خواهد آب را بهانه کند

این استاد دانشگاه در پایان گفت: دشمن می‌خواهد نفاق یباندازد و آب را بهانه کند. در آبان ماه با حمله سایبری به سامانه کارت سوخت می‌خواست بنزین را بهانه آشوب کند. دشمن در آن توطئه موفق نشد و الان دنبال بهانه جدیدی به نام آب است. مطالبه آب امر ناحقّی نیست. اما این بحران مربوط به یک استان نیست. کم آبی یک معضل ملی است.لذا نباید عوامانه برخورد شود و مردم عزیز هشیار باشند. همه ما سر یک سفره نشسته‌ایم و حل مشکل خشکسالی نیز مستلزم صبر و تامل است که کمک بزرگی به دولت جهادی رییسی خواهد بود تا بدون عجله وبا تدبیر جلو کارهای خسارت بار دولت‌های قبل را بگیرد و برای بلندمدت برنامه ریزی نماید. البته در کوتاه مدت نیز راهکارهایی پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. روزانه میلیاردها تن دی اکسید کربن وارد جو می کنیم
    همین
    اقلیم دارد عوض می شود
    مگر 35 هزار سال پیش کسی در کویر و صحراهای ایران گناه کرده که این اقلیم برایشان رقم خورده

    7
    1
    1. فقط اون حرفی که درمورد مشعلهایی که120سال روشن هستندوگازش رو نمیتواننداستفاده کننددرست هست. البته روحانی با زنگنه هم کم گناه نکرده.

  2. نمی دانم چه شده که پیران ما در عوض اجربه اندوخته کذشته شان پست رفت دارند پیران غرب خبره میشوند ! بعدا با این اوصاف حکومت شاه اسلامی بود چون برف بود و باران ! با این حساب مردم افریقا که گناه نکردند و تاوان نسل قبلی را با خشکسالی میدهند پس عدالت خداوندی کجاست !

  3. متاسفانه ما ایرانیها سر امد افراط وتفریط هستیم .

    کارشناسان ما هم در اظهار نظرشان از این گردونه خارج نیستند .

    خداوند انشا الله به کارشناسان ما بصیرت و انصاف در اظهار نظر عطا فرماید .

  4. تهوع آوره این حجم از کینه اونم از چهره هایی که ظاهری اسلامی و دینی دارند. به خدا پناه می بریم از شر این جور آدما.

  5. گناهکاری مردم ایران باعث شده تا کشورشان دچار خشکسالی شود!!!؟ …، آیا مردم ایران گناهکارترین مردمان دنیا هستند!!!؟ آیا در همین غرب و اسرائیلی که مردمانشان را به انواع ستمگری ها و گناهکاری ها متهم میکنید، و در عین حال در مملکت شان هم نه تنها خشکسالی نیست بلکه بسیار پیشرفته و سرسبز و مرفه هستند، مردمانشان کمتر از ایرانی ها گناه میکنند!!؟ …!!!؟

  6. با سلام و درود
    اولا : احمدی نژاد فاسد ترین دولت بعد از انقلاب اسلامی را رقم زد .
    ثانیا : قوانین غلط و ناکارآمد که طی 11 دوره مجلس شورا مصوب و اجرا شد و هیچکس حتی به دنبال اصلاح آن نبوده است این شرایط را رقم میزند .
    ثالثا : انتشار ربا ، رشوه ، رفیق بازی و باند پروری و باند سالاری در دستگاه تقنینی ، اجرایی و قضایی معلوم است آسمان را بخیل می کند ، این انقلاب بنام اسلام بود تمام سنتهای جاهلی را بنام اسلام بر غالب کردند این سخن سخن من نیست بلکه سخن دکتر بهشتی است که از لسان دکتر فرشاد مومنی طرح شد .
    رابعا : مشی غلط داده صحیح به ما نمی دهد ، امروز مردم نسبت به همدیگر بی رحم شده اند وقتی به نوزاد 3 ساله تعرض جنسی میکنند و روزنامه ها و سایتهای خبری آنرا با آب و تاب منتشر میکند نشان میدهد که ما مسیر را اشتباه میرویم (آیات 10 تا 14 سوره فجر را مطالعه فرمایید) .

    خامسا : حسن روحانی برجامی را به ثمر رساند که ملت ایران و نظام را محبوب بین الملل کرده بود و دکتر ظریف وزیر خارجه اش را دیپلمات برجسته سال برخی نشریات ، متاسفانه عده ای نادان با رفتارهای خطرناکشان این دستاورد عظیم مردم نجیب ایران و نظام را مفت به باد دادند و آخرش مقصر شد : روحانی ، ظریف ، صالحی .

    و کلام آخر اینکه : صادقانه عرض میکنم و از انصاف نیوز عزیز هم میخواهم براساس رسالت خبری اش این سخن ما مردم را صادقانه منتشر کند که :
    ما تا اینجا 42 سال تحریم و محروم شدن از امکانات ناب بین المللی را در دفاع از نظام و انقلاب و شهدا تحمل کردیم اما تا کی ؟ همیشه مردم فقر و فشار را تحمل نمی کنند اگر نظام به این شرایط تاریک پایان ندهد و راه حل خودش را در شوک درمانی و سر دواندن مردم بداند مردم نیز تاب و تحمل نخواهند کرد و پاسخ خواهند داد .

  7. جناب جزایری عزیز سلام علیکم

    مطلب را درست فهمیدید ، 4 دهه است که راه غلط را ، صراط مستقیم الهی معرفی کردند .
    بقول ریاست مجلس جناب آقای دکتر قالیباف که بخش خبری 2030 هم آنرا منتشر و پخش کرد :

    ” در مجموعه ای که ربا و ریا وجود داشته باشد خداوند عقد اخوت با کسی نبسته است ، و در محیطی که دروغ و کلک باشه خداوند به کسی وعده پیروزی نداده است ” ……….. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا