خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اما و اگر ارتباط زیکا با کوچکی مغز نوزادان

برخی از متخصصان پزشکی و سلامت عمومی عقیده دارند که هشدارهای سازمان جهانی بهداشت در خصوص ویروس زیکا و ربط آن به تولد نوزادانی مبتلا به میکروسفالی، بدون تحقیقات لازم انجام شده است.
به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، برخی پزشکان پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده اند که دولت برزیل که بیشترین شمار مبتلایان به ویروس زیکا را در خود جای داده است، بی مسئولیت عمل می کند.
این متخصصان اعتقاد دارند که از نظر علمی ربط بیماری میکروسفالی به ویروس زیکا ثابت نشده است.
زیکا بیماری خطرناکی است که گفته می شود از طریق نیش پشه آلوده به انسان سرایت می کند و هرچند به مرگ بیمار منجر نمی شود اما در زنان باردار باعث به دنیا آمدن نوزادانی با سر کوچک و نیز عوارض مغزی می شود. این عارضه میکروسفالی نام دارد.
به دنبال گسترش این ویروس در آمریکای مرکزی و جنوبی، وضعیت اضطراری بین المللی در این کشورها اعلام شده است، دکتر الکساندرو فیلو، استاد اپیدمی شناسی دانشگاه سن پابلو در برزیل می گوید که این یک رسوایی بین المللی است.
به عقیده فیلو، برزیل در سراسر جهان وحشتی بی مورد ایجاد کرده است.
برزیل به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان می دهد 583 مورد میکروسفالی در این کشور ثبت شده است. این آمار تنها نسبت به یک هفته قبل از آن ، 80 مورد رشد را نشان می دهد. موارد ابتلای به زیکا در این کشور تنها در یک هفته بیش از 100مورد افزایش داشته است.
فیلو می گوید: من نمی گویم که زیکا باعث میکروسفالی می شود یا نمی شود. حرف من این است که وزارت بهداشت هنوز شواهد علمی معتبری در ربط این دو به هم ارائه نداده است.
در مقاله ای که به قلم چهارده متخصص پزشکی منتشر شد، اشاره شده است که هنوز پرسش های بی پاسخ بسیار زیادی درباره ربط زیکا به میکروسفالی وجود دارد. از جلمه اینکه چرا تعداد مبتلایان به میکروسفالی فقط در بزیل اینقدر زیاد است و نه در کشورهای دیگری که آنها هم مورد حمله زیکا قرار گرفته اند.
در این مقاله آمده است که آنچه زیکا را به میکروسفالی مربوط می کند بسیار غیر علمی است و چالش های جدی در اثبات ربط این دو به هم وجود دارد.
اما نه تنها پزشکان و متخصصان بلکه برخی از آنها عقیده دارند نامحبوب بودن دولت برزیل، مسئولان بهداشت این کشور را به واکنش غیرمتعارف درباره این موضوع سوق داده است.
این در حالی است که وزیر بهداشت برزیل اعلام کرده است که کاملا مطمئن است که علت ابتلای نوزدان به بیماری میکروسفالی، ویروس زیکا است.
مارگارت چن رئیس سازمان بهداشت جهانی، که هفته گذشته از برزیل دیدار کرده است، گفته است که میکروسفالی علل مختلفی دارد، اما در مورد حاضر در کشورهای آمریکای جنوبی، ویروس زیکا مسبب بروز آن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا