خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مسافران پرواز اوکراینی از صندلی‌های خود بلند شده بودند»

حدود 5 ماه است که از ساقط شدن پرواز شماره 752 هواپیمای بین‌المللی اوکراین در آسمان تهران می‌گذرد ولی حواشی آن همچنان ادامه دارد. مسئولان اوکراینی در آخرین اظهارات خود می‌گویند به دنبال پیگیری موضوع از مجامع بین‌المللی هستند. اینتلی‌نیوز، یک روزنامه‌ی اکراینی، در گزارشی با عنوان «رییس پزشکی قانونی اوکراین: مسافران پرواز PS752 از صندلی خود بلند شده بودند» به بررسی شرایط محیطی هواپیما پیش از اصابت دو موشک پرداخته است.

متن این گزارش با ترجمه‌ی انصاف نیوز در پی می‌آید:

«الکساندر روین» رییس پزشکی قانونی اوکراین می‌گوید: «شواهد به دست آمده از هواپیمای PS752 نشان می‌دهد، مسافران این پرواز پیش از اصابت دو موشک صندلی‌های خود را ترک کرده‌ بودند. دو موشک در خارج از تهران در اوایل ژانویه به این هواپیما اصابت کرد.

مصاحبه روین با روزنامه در شرایط تنش شدید ایران و اوکراین در شرایط دادرسی قانونی بین‌المللی انجام شده که توسط دولت اوکراین علیه تهران پیگیری می‌شود. اگر اوکراین به این کار ادامه دهد به این معنا است که اطلاعات بیشتری را درباره تراژدی هواپیمای اوکراینی منتشر خواهد کرد که دولت مذهبی تهران سعی در تحت پوشش نگه داشتن آن داشته است.»

این مقام اوکراینی گفته است: «هواپیما در زمان اوج‌گیری بوده و تمامی مسافران کمربندهای خود را می‌بندند. این هواپیما در ارتفاع 2 هزار پایی قرار داشته است. چراغ بستن کمربندها تا زمان رسیدن به ارتفاع 8000 پایی خاموش نخواهد شد. بنابراین تمامی مسافران باید کمربندهای خود را بسته باشند.»

روین در ادامه توضیح می‌دهد: «وقتی ما اجساد جانباختگان را دیدیم، بدون صندلی روی زمین دراز کشیده بودند. اگر آنها کمربندهای خود را بسته بودند باید در صندلی‌های خودشان سقوط می‌کردند درست مثل اتفاقی که برای مسافران پرواز MH17 در داخل اوکراین اتفاق افتاد. شواهدی که ما در ایران مشاهده کردیم بیانگر جو متشنج داخل هواپیما است. همچنین دلایلی وجود دارد تا باور کنیم که هواپیما از داخل دچار آتش‌سوزی شده و دود سیاه از سوراخ‌های آن خارج می‌شده است.»

رییس پزشکی قانونی اوکراین می‌گوید: «طرف ایرانی، پس از سقوط هواپیما اقدام به برداشتن تمامی قطعات هواپیما کرده است و به مردم مجاور در محل حادثه، اجازه ورود داده است. مقامات ایرانی چندین موبایل و تبلت را از تیم اوکراینی ضبط کرده‌اند که متعلق به 176 مسافر بوده است. طرف ایرانی همواره در تلاش بود تا در روند تحقیقات ابهام ایجاد کند و به تیم‌های خارجی اجازه نمی‌داد تا محل حادثه را بررسی کنند.»

روین به پیدا نشدن قسمتی از هواپیما اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «ما قسمت پایینی هواپیما را پیدا نکردیم. این هواپیما 176 صندلی داشت در حالیکه ما فقط 4 صندلی را پیدا کردیم.»

پیش از این، دولت اوکراین در هجدهم ما می [29 اردیبهشت] اعلام کرده بود: اگر مذاکرات با ایران درباره‌ی این حادثه رضایت‌بخش نباشد، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهیم کرد.

«یون ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای با رادیو «اروپای آزاد» گفت: « اگر مذاکرات ما به بن بست برسد، مجبور خواهیم شد تا موضوع را از دادگاه‌های داوری بین‌المللی مثل دیوان بین‌المملی دادگستری پیگیری کنیم. این موضوع تنها مربوط به دولت اوکراین نیست بلکه جبهه‌ای متحد از دول کانادا، بریتانیا، سوئد، افغانستان و اوکراین است.»

این مقام اوکراینی امیدوار است، ایران تعهدات بین‌المللی خودش را انجام دهد و جعبه سیاه را که از لاشه هواپیما برداشته است برای رمزگشایی تحویل دهد. ینین می‌گوید: « هنوز این اتفاق نیافتاده است. کشوری که در آن حادثه اتفاق افتاده، باید خواندن جعبه سیاه را فورا تضمین کند یا آن را به کشور سوم منتقل کند.»

مترجم: علی خسروجردی، انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا